با یارانه 10 میلیون ثروتمند در یکسال چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

از ایجاد ۳۵هزار شغل پایدار تا تاسیس ۵۴بیمارستان ۱۰۰تختخوابی+جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،این روزها موضوع اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها و ورود به فاز دوم این قانون پس از گذشت ۴۰ ماه داغ ترین بحث محافل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و مردم در حال بررسی هزینه ها و درآمدهای خود برای انصراف و یا عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،این روزها موضوع اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها و ورود به فاز دوم این قانون پس از گذشت ۴۰ ماه داغ ترین بحث محافل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و مردم در حال بررسی هزینه ها و درآمدهای خود برای انصراف و یا عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستند.
104948

این در شرایطی است که از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بسیاری از کارشناسان به نحوه اجرای این قانون و پرداخت یارانه نقدی به تمام افراد جامعه انتقادهای جدی را وارد کرده و بر اصلاح آن تاکید داشته اند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بحث اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها به صورت جدی تری مطرح شد و سرانجام در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور نمایندگان مجلس مجوز اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳ را صادر کردند.

بر همین اساس از ۲۰ فروردین ماه ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی آغاز شده و تا پایان فروردین ادامه دارد.

این در شرایطی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده بر اساس تصمیم دولت میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم در سال ۹۳ تغییری نخواهد کرد و متقاضیان هر ماه رقم ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان را به عنوان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

اما در شرایطی که بحث انصراف از دریافت یارانه نقدی این روزها مخاطبان فراوانی را دارد روز گذشته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس از شناسایی ۱۰ میلیون نفر ثروتمند در جامعه خبر داده و گفته است در شرایطی که این افراد برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کنند از لیست یارانه بگیران خط خواهند خورد.

با توجه به اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی با حذف یارانه نقدی این ۱۰ میلیون ثروتمند در سال ۹۳ رقم ۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان از یارانه پرداختی در یکسال کاهش می یابد و مسئولان دولتی می توانند این بودجه قابل توجه را در بخش های مختلفی که وعده آن را داده اند استفاده کنند.

به طور مثال هم اکنون هزینه ایجاد یک شغل پایدار در کشور ۱۶۰ میلیون تومان است و دولت با یارانه ۱۰ میلیون ثروتمند می تواند در سال جاری ۳۴ هزار و ۱۳۵ شغل پایدار ایجاد کند.

در جدول زیر به برخی از اموری که دولت می تواند با یارانه نقدی ۱۰ میلیون ثروتمند انجام دهد اشاره شده است:

فعالیت

جزئیات

ایجاد ۳۴ هزار و ۱۳۵ شغل پایدار

سورنا ستاری معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور هزینه ایجاد هر شغل پایدار را در کشور ۱۶۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

احداث ۱۵۸ هزار و ۷۲۰ واحد مسکن مهر ۸۰ متری

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در پاسخ به این سؤال که به هر حال هزینه ساخت مسکن مهر از ۳۳۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است، تاکید کرد: در حقیقت اگر یک واحد مسکونی که اصلا پیشرفت فیزیکی نداشته باشد، هزینه ساخت آن از متری ۳۳۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و هرچه پیشرفت فیزیکی واحد مسکونی مهر بیشتر باشد این عدد ۱۰۰ هزار تومان برای هر متر کمتر می‌شود.

ساخت ۵۴ بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به هزینه بر بودن احداث بیمارستان گفته است برای ایجاد هر تخت بیمارستان یک میلیارد تومان اعتبار لازم است و برای احداث یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی بیش از ۳۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.

تامین ۲۷ درصد کل هزینه بهداشت و درمان خانوارهای ایرانی

براساس آخرین ارقام منتشره کل هزینه بهداشت ودرمان خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۰ رقمی معادل ۱۹.۷ هزار میلیارد تومان بوده است که با احتساب یارانه نقدی پرداختی طی سه سال دولت می توانست تمامی هزینه های بهداشت ودرمان خانوارهای ایرانی را طی شش سال به صورت مجانی تضمین کند.

ساخت ۹۱۰ کیلومتر آزادراه در دشت، ۶۰۶ کیلومتر آزادراه در کوهپایه و ۳۶۴ کیلومتر آزادراه در مناطق کوهستانی

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفته است ‌هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه به طور میانگین در دشت شش میلیارد تومان، در کوهپایه ۹ میلیارد تومان و در مناطق کوهستانی ۱۵ میلیارد تومان است.

واردات ۳ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۳۴۷ تن کالای اساسی همچون دارو، ذرت، کنجاله سویا و گندم

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۷۳۹ تن ذرت، کنجاله سویا، گندم و دارو به ارزش ۷۳۴ میلیون دلار (با در نظر گرفتن دلار ۳۰۰۰ تومان، ۲ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان) وارد کشور شده است.

نامه نیوز/

Share