متفاوت‌ترین روزهای آیت‌الله 78 ساله سیاست ایران

چرا هاشمی رفسنجانی این روزها خوشحال است؟+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  آیت‌الله ۷۸ ساله در حالی به استقبال سال جدید و بهار سال ۹۳ می‌رود که روزهایی متفاوت تر از گذشته را تجربه می‌کند. هاشمی رفسنجانی اعتقاد دارد که آنچه که دلش می‌خواسته در سال ۹۲ اتفاق افتاده و و از نتیجه آن راضی و خوشحال است. هاشمی خوشحال این روزها، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  آیت‌الله ۷۸ ساله در حالی به استقبال سال جدید و بهار سال ۹۳ می‌رود که روزهایی متفاوت تر از گذشته را تجربه می‌کند. هاشمی رفسنجانی اعتقاد دارد که آنچه که دلش می‌خواسته در سال ۹۲ اتفاق افتاده و و از نتیجه آن راضی و خوشحال است.

ImageThumb2هاشمی خوشحال این روزها، راضی از عملکرد روحانی به گذشته‌ای فکر می‌کند که تبدیل به یک سیاستمدار تنها در مقابل مخالفان بی شمار خود شده بود. پایان دوران ریاست جمهوری هاشمی مصادف بود با هجمه‌های بی شمار جوانان تازه به قدرت رسیده که سودای حذف آیت‌الله از فضای سیاسی ایران را داشتند.

اصلاح طلبان که با رای قاطع به کرسی قوای مجریه و مقننه تکیه زده بودند، هاشمی را عامل عقب ماندگی و بسته بودن فضای سیاسی ایران می‌دانستند و اعتقاد داشتند که او با سیاست‌های خود باعث بروز بحران‌های اجتماعی در ایران شده‌اند. بسیاری از کارشناسان سیاسی نیز اعتقاد داشتند که رای مردم به خاتمی به خاطر عملکرد بد هاشمی و ترس تکرار این عملکرد توسط ناطق نوری بود.

اصلاح طلبان جوان اعتقاد داشتند که هاشمی بعد از پایان دوران ریاست جمهوری خود باید به قم سفر و با دنیای سیاست خداحافظی کند اما آیت‌الله، قصد خداحافظی از دنیای سیاست را نداشت و رئیس جمهور سابق ایران بازهم هوای مجلس شورای اسلامی را کرد و به عنوان نامزد انتخابات مجلس ششم وارد کارزار رقابت با اصلاح طلبان شد. همین حضور کافی بود تا حمله‌ها به سوی آیت‌الله آغاز شود که اوج آن نوشتن کتاب « عالیجناب سرخپوش و عالیجنابان خاکستری» توسط اکبر گنجی بود.

هاشمی به عنوان نفر سی ام از تهران وارد مجلس شد اما فشارها و هجمه‌ها باعث شد تا او حضور در مجلس را به لقایش ببخشد و در پیامی عاطفی از نمایندگی مردم استعفا دهد. استعفا از نمایندگی مردم و حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، باعث شد هاشمی کمی به حاشیه کشیده شود و بعد از بیش از ۱۸ سال از صحنه اجرایی کشور کنار کشید.

هاشمی تا سال ۸۴، همچنان آرام و بدون حاشیه در مجمع تشخیص فعالیت می‌کرد تا اینکه زمان ثبت نام انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری فرارسید. آیت‌الله بازهم سودای انتخابات داشت و اینبار به عنوان نامزد ریاست جمهوری وارد کارزار انتخابات شد. اینبار با یک تفاوت بزرگ و آنهم اینکه مخالفان دیروزش به عنوان حامی و موافقانش در قامت مخالف وارد صحنه شدند، تا آیت‌الله بازهم فضای جدیدی را تجربه کند.

اصول گرایان که در حمایت از محمود احمدی نژاد وارد عرصه شدند و هم زبان با شهردار تهران، هاشمی رفسنجانی را متهم به فساد و رانت خواری کردند و همچون اصلاح طلبان در سال ۷۸ مشکلات کشور را در سال‌های گذشته به گردن آیت‌الله انداختند.

فرق بزرگ آنان با اصلاح طلبان در این بود که محمود احمدی نژاد برخلاف سیدمحمد خاتمی احترام، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نداشت و در تمام سخنرانی‌ها و سفرهای استانی خود در لفافه آیت‌الله را متهم به کارشکنی در راه سیاست‌های دولت نهم می‌کرد و اعتقاد داشت که هاشمی عامل مشکلات کشور است. احمدی نژاد، هاشمی را دشمن شماره یک خود می‌دانست که سرانجام در مناظره سال ۸۸ در تقابل با میرحسین موسوی، احمدی نژاد هاشمی را متهم به کودتا علیه دولت خود کرد.

او اعتقاد داشت که هاشمی، خاتمی وموسوی به همراه فرزندان رئیس مجمع، به دنبال به بن بست رساندن دولت بودند. پیروزی محمود احمدی نژاد و حوادث سال ۸۸ باعث شد تا اینبار هاشمی متهم به کارشکنی در قبال انقلاب شود و بسیاری او را عامل اصلی حوادث انتخابات سال ۸۸ می‌دانستند. نامه بدون سلام خطاب به رهبری، خطبه‌های نماز جمعه و نقش پسر و دختران هاشمی در حوادث سال ۸۸، عواملی بود که اصول گرایان، هاشمی را عامل اغتشاشات کشور معرفی می‌کردند.

سال‌های بعد از انتخابات سال ۸۸ برای هاشمی سال‌های سختی بود و نزدیکان آیت‌الله، آن روزها را سخت ترین روزهای زندگی مرد سیاست ایران می‌دانستند. حملات پی در پی در صداوسیما، نمازجمعه، توهین به فرزندان آیت‌الله و نهایت بازداشت فرزندان او در این‌ سال‌ها از جمله سختی‌های هاشمی در دهه ۸۰ بود.

این سختی‌ها برای هاشمی پایان کار نبود، بلکه او را بیشتر از گذشته ترغیب به ورود به فضای سیاسی ایران کرد و آیت‌الله بعد از کش و قوس‌های فراوان تصمیم گرفت که وارد انتخابات ریاست جمهوری شود. هاشمی در عین ناباوری وارد وزارت کشور شد و به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری وارد کارزار انتخابات شد. اما تیر آخر به آیت‌الله رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری بود. شورای نگهبان به دبیری آیت‌الله احمد جنتی تصمیم گرفت که سیاستمدار کهنه ایران را به علت کهولت سن رد صلاحیت کردند.

رد صلاحیت باعث شد تا هاشمی از مرد حاضر به صحنه تبدیل به فرد رئیس جمهور ساز شود. هاشمی با اعلام حمایت از روحانی و تلاش برای کناره گیری عارف از انتخابات، تبدیل به مرد پنهان انتخابات ریاست جمهوری ایران شد. هاشمی بعد از ۱۶ سال سختی و شنیدن تهمت‌های فراوان، توانست فرد نزدیک خود راهی کاخ ریاست جمهوری کند.

روحانی در همان اولین روزهای پیروزی به دیدار هاشمی رفت و با او در مورد شرایط کشور و تعیین کابینه جدید گفت‌وکرد تا برای همگان مشخص شود که هاشمی بعد از ۸ سال سخت بازهم به بالاترین سطح تصمیم سازی کشور باز گشته است.

هاشمی بعد از پیروزی روحانی، دست به انتقاد گسترده از دولت احمدی نژاد زد و در سخنان خود به سیاست‌های غلط گذشته اشاره کرده است. او اعتقاد دارد که :«  با رشد منفی اقتصاد کشور در دولت گذشته ، اقتصاد کوچک و مردم ما فقیر شدند البته شاید برخی این فقر را احساس نکنند،اما وقتی اقتصاد کوچک می شود، مردم هم فقیر می شوند؛ چراکه آنطور که باید از منابع انرژی استفاده نشده است. بسیاری از منابع خود را بخاطر سیاست خارجی نادرست در این مدت از دست دادیم. ایران جایی است که می تواند آسان ترین و امن ترین مسیر لوله های نفت و گاز برای صادرات را در خود داشته باشد. اگر سیاست درست داشته باشیم می توانیم همه محصول پارس جنوبی را به خارج برای مصارف جهانی از ایران عبور دهیم.»

آیت‌الله در آخرین گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان به تحلیل شرایط دولت روحانی پرداخته است که بخشی از آن را در زیر می‌خوانید: «من با آشنایی که با اوضاع کشور، امکانات و قدرت‌هایی که هستند، مجموعه افراد یا نهادهای ذی‌نفوذ و همچنین شرایطی که در خارج داشتیم، وضع خزانه کشور و باز با توجه به ترکیب دولت قبل که در این هشت سال مجموعه بدنه دولت خیلی تغییر کرده، می‌دانستم کار دولت جدید، بسیار سخت است. لذا توقع زیادی از آقای دکتر روحانی که به سرعت کارها را سر و سامان دهد، نداشتم.

در زمان دولت سازندگی سرعت روند کارها بالا بود. با همان روند اولی که شروع کردیم، ادامه دادیم. خاطرات مربوط به سال ۱۳۷۰ من را که به زودی منتشر می‌شود خواهید دید. مسلط بر اوضاع بودیم و هم منابع قدرت همراه بودند. فقط خارجی‌ها مخالف بودند و یک مشکل بود. ولی خیلی زود توانستیم کارهایمان را سروسامان بدهیم.

آقای روحانی هم مشکلات داخلی و هم خارجی دارد. امروز کاری که در خارج در مذاکرات هسته‌ای، برای حل موضوعات در حال انجام است در داخل چه رفتارهایی با او انجام می‌شود. با اینکه رهبری حمایت می‌کنند، قدرت‌هایی هستند که به رغم حمایت رهبری همچنان، دنبال کار خود هستند و می‌خواهند خودشان را به صورتی جلو بیندازند. من این مشکلات را می‌دانستم. لذا چون توقعم‌ زیاد نبود، نگران بودم که مبادا آقای دکتر روحانی با توجه به افکاری که می‌دانستم دارد (در تمام طول بعد از انقلاب افکارش همین بوده که حالا هم هست) می‌دانستم وعده‌هایی هم که داده و مواردی که در انتخابات گفتند، با توجه به موانعی که بر سرکارش پیش خواهند آورد اعتماد مردم تضعیف شود. چون مردم اساس کار بودند. عامل اصلی موثر، مردم بودند و مردم نباید به¬گونه‌ای پشیمان شوند. آنهایی که در این میدان تلاش کردند نباید پشیمان یا سرخورده شوند.

نگران این حالت بودم آقای روحانی نسبتا در حد مقدور کارش را خوب انجام داده. چینش کابینه در سطوح بالا انجام شده و به بدنه نرسیده است. چینش کابینه به نظرم در حد مقدور است و در شرایط فعلی باید قبول کنیم که واقع‌بینانه است. درمورد وعده‌هایی که ایشان داده، من موردی را نمی‌بینم که فراموش کرده باشد ولی هنوز بعضی‌ها زمان اجرایشان نرسیده است.»

همین سخنان بیانگر رضایت بیش از حد آیت‌الله از مرد همیشه همراه خود است. روحانی از زمان پیروزی انقلاب همیشه با هاشمی همراه بوده است، چه در زمان جنگ که عهده دار معاونت او بود و چه در دولت که عهده دار دبیری شورای عالی امنیت ملی بود. روحانی و هاشمی، یک پیوند سیاسی بزرگ در تاریخ سیاسی ایران است، پیوندی که می‌تواند زمینه موفقیت‌های ایران در سال‌ای آینده را تضمین کند.

چیزی که در این میان بیش از همه دارای اهمیت است، رضایت هاشمی از شرایط موجود است، شرایطی که بعد از سختی ۱۶ ساله حاصل شده است. /نامه نیوز

Share