پایان استخدام های اتوبوسی :

جابجای های پر صدای دولت که جنجال برانگیزند !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این روزها برخی ها در حالی به دولت برای جابجایی مدیران انتقاد های تند می کنند که شواهد نشان از پایان یافتن استخدام های اتوبوسی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید پیش از برسرکار آمدن پایان دادن به استخدام های اتوبوسی بود و حسن روحانی در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که اگر کسی بدون بلیط سوار این اتوبوس ها شده قطعا کنار گذاشته خواهد شد.

IMAGE635174391300246813

دولت یازدهم به استخدام بی‌بلیط ها رسیدگی می‌کند
مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه رفتارهای دولت دهم در روزهای آخر نشان از همیاری با دولت یازدهم نداشت، تاکید کرد: فروش یا واگذاری دارایی‌های دولت، استخدام و عقد قراردادهای جدید مواردی نیست که با سرعت و عجله انجام شود.

اکبر ترکان در خصوص استخدام های مشکوک و خارج از قانون در روزهای پایانی دولت دهم گفت: استخدام هایی که قبل از ۲۴ خرداد ۹۲ صورت گرفته، طبق روال عادل کار دولت بوده و مجلس درباره آنها نظر داده است.

مشا,ر رییس جمهور در ادامه این مطلب افزود: اگر استخدام‌های عجولانه‌ای در فاصله ۲۴ خرداد تا امروز (یعنی ایام انتقالی دولت) انجام شده باشد، باید بررسی دقیق شود.
ترکان تاکید کرد: استخدام “بی بلیط” ها تعبیری بود که آقای روحانی به کار برد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد و جای نگرانی است که این استخدام ها از روی بررسی و انصاف نبوده باشد.

وی با تاکید بر اینکه قضاوت نهایی باید بعد از بررسی های لازم انجام شود، گفت: گزارش‌هایی رسیده که در آزمون‌های برگزار شده، اشخاصی با نمره‌های بالا گرفتند سواد و شایستگی‌های مناسب داشتند اما از استخدام محروم ماندند و در مقابل کسانی با امتیاز ضعیف اما ارتباط قوی استخدام شدند. ترکان افزود: تنها بحث استخدام‌ها نیست و به نظر می رسد در روزهای اخیر قراردادها و واگذاری ها نیز خارج از قاعده و قانونی در حال انجام است.

مشاور رییس جمهور منتخب با انتقاد از رفتارها و مصوبات دولت دهم در روزهای پایانی تصریح کرد: فروش یا واگذاری دارایی‌های دولت، استخدام و عقد قراردادهای جدید مواردی نیست که با سرعت و عجله انجام شود و متاسفانه از این دست از رفتارهای دولت دهم در روزهای آخر نشان از همیاری با دولت یازدهم نداشت. اما روحانی همواره نسبت به همکاری با مدیران شایسته دولت های قبل وعده داده است. حال پس از دو ماه و اندی که دولت کارش را آغاز کرده و طبق روال مرسوم به تغییر مدیران پرداخته گروهی انتقادات تندی به دولت وارد می کنند.

ادامه همکاری با مدیران شایسته دولت قبل

بنابراین گزارش علی رغم این خبرها حسن روحانی همواره نسبت به ادامه همکاری با مدیران شایسته دولت های قبل وعده داده بود و اخبار حاکی از آن است که در وزارتخانه های تعیین کننده جدا از کسانی که اصطلاحا با اتوبوس وارد وزارتخانه شده بودند و از نظر کارشناسی شایسته مقام خود را نداشتند باقی مدیران در سمت خود باقی مانده و با وزرای دولت یازدهم در حال همکاری هستند.

در تائید روند جابجایی مدیران در دولت یازدهم غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: جابه جایی مسئولان در پست‌هایی که بر عهده دارند شاید بتواند بنا به ماندن بر اساس کارایی را ایجاد کند اما نباید به تعطیلی و دست از کار کشیدن آنان با بهانه جابه جایی شود.

جعفرزاده 7

وی افزود: مدیران و مسئولان باید بدانند که در دولت تدبیر و امید کسانی بر سر کار خواهند ماند که توانایی و کارایی مناسبی داشته باشند.

نماینده مردم رشت در مجلس با یادآوری سخن روحانی در خصوص پیاده شدن کسانی که بدون بلیط سوار شده‌اند، تصریح کرد: از این پس کسانی کشور را اداره خواهند کرد که ضررت وجود آن‌ها و مفید بودنشان برای نظام احساس شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تغییر و تحولات پی‌در پی در سطح مدیران نباید به تعطیلی سازمان‌ها و ادارات در کشور منجر شود، گفت: مسئولان باید بدانند که همه در جا و سمت خود باقی مانده اند و تنها کسی که نتواند با کارآیی مناسب فعالیت خود را ادامه دهد کنار گذاشته می شود.

نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان این مطلب که نباید تغییرات پی‌در پی موجب بی‌انگیزه شدن افراد کارآمد شود، افزود: بی انگیزه شدن مدیران و کارمندان کاربلد و کارآمد به تعطیلی بسیاری از سازمان‌ها و ادارات در نتیجه به بن بست رسیدن کشور منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم باید به تمامی مدیران بگوید همه در جای خود ابقا بوده و باید به فعالیت خود ادامه دهند و در صورت لزوم کسانی که نمی‌توانند با سیستم هماهنگ شوند را کنار بگذارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: تغییرات در نیروی انسانی در دستگاه‌ها و ادارات باید منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور از جمله کاهش تورم، گرانی و کاهش مشکل بیکاری شود.

توصیه هاشمی رفسنجانی به انتخاب سریعتر استانداران

آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به انتقادات وارد شده به دولت در خصوص جابجایی مدیران نسبت به این روند به دولت توصیه کرد: من می بینم که دولت‌ دکتر روحانی در این مدت دارد تلاش می کند تا سازمان خودش را شکل دهد و می بینم که بعضی جاها کارها گره می خورد. اصلاح امور نیاز به تدبیر دارد که دولت دارد به خرج می دهد. البته طولانی شدن زمان انتخاب استانداران و دیگر مدیران استانی و شهرستانی هم به صلاح دولت فعلی و مردم نیست چون استانداری که احساس می‌کند که شاید فردا نباشد و به طبع او فرمانداران، بخشداران و مدیران کل هم این شرایط را دارند، نمی توانند تصمیمات بلند مدت بگیرند. البته می دانم که دولت چه ملاحظاتی دارد، ولی در مدیریت ها علاوه بر اشکال سابق، یک اشکال جدی تر هم پیدا شده که همان مدیر احساس تداوم کار برای خود ندارد چون نمی داند می‌ماند یا نه و به کارها دل نمی دهد، که خوب است تکلیفشان مشخص باشد.

اختلاف زیاد جابجایی ها در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم

بنابراین گزارش در دو دولت گذشته جابجایی مدیران در حدی بود که در بسیاری از وزارتخانه ها و اداره کل های وابسته گاهی مدیران با سابقه قبلی به کارمندان جزء تبدیل شده و عده ای از خارج مجموعه به عنوان مدیر انتخاب می شدند. همچنین با انتخاب دوباره احمدی نژاد در دولت دهم باز هم مدیران با وجود انتخاب آنها در دولت خود احمدی نژاد تغییر کردند. علاوه بر این تغییر در سطح کارگزاران دولت یعنی وزرا و مدیران ارشد به حدی زیاد بود که دولت دهم در آخرین مورد که وزیر کار، رفاه و تعاونش توسط مجلس استیضاح شد قانونا از صلاحیت برخوردار نبود و در صورت ایراد نمایندگان می توانست دولت دهم در مدت باقی مانده تا انتخابات جای خود را به هیات مشورتی اداره کشور بدهد.

به هرحال جابجایی های صورت گرفته در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ناچیز است و در بسیاری از موارد طبق تائید کارشناسان و تحلیلگران سیاست داخلی به دلیل تغییر رویکردها و اولویت های دولت و قرار گرفتن در شرایط خاص امروز تغییر مدیران و کارگزاران لازم است. /شبستان

Share