مشاورینِ پرحاشیه‌‌ رییس جمهور آرام!

وقتی مشاوران روحانی «هیزمِ آتش» معرکه‌گیری مخالفان دولت می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنان برخی از مشاورین حسن روحانی زمینه ساز حملات گسترده مخالفین دولت به کابینه یازدهم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  بدون شک می‌توان از حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم به عنوان یکی از کم حاشیه ترین روسای جمهور ایران در ادوار مختلف نام برد. او به دلیل سابقه حضور در دولت‌ها و مجالس گوناگون جمهوری اسلامی ایران به خوبی با فضای سیاسی ایران آشنا است و به خاطر همین معنا سعی می‌کند کمتر با سخنان خود زمینه ساز حاشیه سازی در کشور شد.

ImageThumb2او از همان روزهای ابتدایی دولت یازدهم، سخن از دوستی و وحدت زد و اعلام کرد که حسن روحانی متعلق به همه جناح‌هاست و هیچکس نمی‌تواند رئیس دولت یازدهم را مصادره به مطلوب کند. رئیس جمهور روحانی تمام تلاش خود را انجام داد تا تمام نهادها از جمله مجلس، حوزه و سپاه و ارتش را با خود همراه کند تا بتواند در کنار آنان مشکلات عدیده کشور که حاصل از برخی تحریم‌ها و بی تدبیری‌های گذشته بود حل کند.در کنار این تلاش روحانی برای آرام بودن فضای سیاسی ایران، مشاوران او در زمینه‌های مختلف زمینه ساز بعضی از حاشیه‌ها در کشور شد و باعث شد تا مخالفان دولت به بهانه‌ی این سخنان هر روز به رئیس جمهور حمله کنند که دولت اعتدال از مسیر خود خارج شده است و به سمت انحراف می‌رود.یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات که دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی است، زمینه ساز اولین حاشیه رسمی دولت روحانی از سوی مشاورین رئیس جمهور بود. او در سفری که به استان سیستان داشت، از فعالیت برای انتخابات مجلس خبر داد.

او در زاهدان با اشاره به حضور خود در جمع فعالان سیاسی و اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سیستان و بلوچستان، گفته بود: این ستادها بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده بود که در این سفر تاکید کردم این به زیان دولت است و فعالان سیاسی و اجتماعی باید فعال و به‌روز باشند.ستادهای انتخاباتی روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه‌تنها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.

این سخنان یونسی کافی بود تا مخالفان دولت یازدهم، شمشیر را برای روحانی از رو بستند و او و دولتش را متهم به آغاز زودهنگام فعالیت‌های انتخاباتی کردند. بسیاری از این افراد اعلام کردند یونسی با این سخنان باعث ایجاد تنش در جامعه شده است. صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی نژاد از جمله کسانی بود که زبان به انتقاد از سخنان یونسی باز کرد و گفت:« حتی در زمان انتخابات هم به صلاح نیست که عوامل منتسب به دولت در این مباحث دخالت داشته باشند چه برسد به اینکه اکنون و در حالی که دو سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است، بخواهند وارد این مباحث شوند. ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی، دولت را از خدمات‌رسانی و انجام وظایف مطلوب باز می‌دارد و به این مباحث جنبه سیاسی و جناحی می‌دهد.»

در کنار محصولی، حبیبی دبیر کل حزب موتلفه نیز سخنان یونسی را فعالیت زود هنگام دولت برای انتخابات دانست و گفت:« البته اصلاح‌طلبان از مدتی پیش سازماندهی در مورد انتخابات مجلس را شروع کردند بنابراین این جزو حقوق اشخاص است که در مورد انتخابات صحبت کنند و مطرح کردن مسائل انتخابات فی‌نفسه کار خلافی نیست با توجه به مشکلاتی که مردم در مقوله معیشت و اقتصاد دارند، پرداختن به مقوله انتخابات از زبان یک مسئول دولتی، قابل بحث است چرا که الان مسئله و دغدغه عامه مردم انتخابات نیست بلکه مشکلات و گرفتاری‌هایی است که در حوزه‌های معیشتی و اقتصادی دارند..»

واکنش‌ها به سخنان یونسی همچنان ادامه داشت تا اینکه اینبار مهندس اکبر ترکان پای به میدان گذاشت، و زمینه جنجالی تازه را برای دولت یازدهم فراهم آورد. ترکان در گفت وگو با یک روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی و جریان اصلاحات به نمایندگان مجلس هشدار داد که طرفداران دولت مانع از حضور مجدد آنان در مجلس خواهند شد.

مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید این دو سال مجلس را تحمل کنیم، اظهار داشته است: ما از مردم استدعا می کنیم که فعالیت آنها را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدیدنظر کنند.

وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد که ۴۹/۵ درصدی که در انتخابات اخیر به روحانی رای نداده اند، حامی بی قانونی و قانون گریزی و عامل پدید آمدن امثال بابک زنجانی هستند:« «شما فکر نکنید که یک نفر در مملکت وجود دارد که می گوید من قانون را قبول ندارم بلکه این یک جریان مشخص بود که می گفتند ما قانون را قبول نداریم. اکنون ۴۹/۵ درصد آرا را شامل می شوند. این ۴۹/۵ درصد آرا کسانی بودند که در مقابل جریانی که مقابل قانون ایستاد سکوت کردند. این ۵/۴۹ درصد سکوت کردند و نگفتند که تو بی جهت فکر کردی که می توانی قانون را قبول نداشته باشی».

این سخنان مشاور رییس جمهور که پیشتر نیز بیان شده بود اینبار نیز با واکنش های زیادی روبرو شد و بسیاری از نمایندگان مجلس به این سخنان ترکان پاسخ داده و آن را توهین به خانه ملت دانستند و حتی یکی از روزنامه های صبح کشور سخنان مشاور رئیس جمهور را توهین به نیمی از ملت ایران دانست. باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که می‌شود فقط در مقابل این سخنان سکوت، سکوت و سکوت کرد.

این منتقدان خواستار پاسخ گویی روحانی و معذرت خواهی ترکان شدند. مشاور رئیس جمهور درپاسخ به این انتقادها گفت:« من فقط نظراتم را بیان کردم و آقایان نیز نظراتشان را گفتند و من فکر نمی کردم که آنها ظرفیت شنیدن این مقدار از نقد را ندارند و موجب رنجششان می شود.»

بعد از یوسنی و ترکان اینبار نوبت به سریع القلم رسید تا سخنان او زمینه یک جنجال علیه دولت را فراهم کند. دکتر محمود سریع القلم در سخنانی در نشست علمی موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر به مذاکرات هسته‌ای و نظر منتقدان اشاره کرد و گفت:« صدا و سیما هم که چقدر به این جریان کمک می کند، مثلا می رود از یک لبو فروش می پرسد نظر شما درباره برنامه هسته ای چیست؟ این خیلی اثر می گذارد. یا یک راننده تاکسی که بنده خدا از ۵ صبح تا ۱۲ شب باید در این خیابان ها بدود تا هزینه ۳ تا بچه دانشجویش را درآورد، سر چهارراه از او می پرسند که نظر شما درباره برنامه هسته ای و مذاکرات ژنو چیست؟ او چه دانشی دارد که بتواند به این پرسش یک واکنش منطقی نشان بدهد. صدا و سیما اصالتا یک نهاد پوپولیستی است و کمک می کند به جلوگیری از رشد عقلی و استدلالی جامعه. این است که می پرسیم ما کجا یاد می گیریم که آدم های منطقی بشویم؟»

چندی پیش نیز رسانه ملی تصویر سریع القلم در حاشیه اجلاس داووس در حالی که کروات داشت را نشان داد و کنایه ای را روانه دولت کرد. حواشی پیرامون سریع القلم کافی بود تا اینبار مشاور رسانه ای دولت وارد میدان شود. حسام الدین آشنا در نامه‌ای که مخاطب آن صداوسیما بود اعلام کرد که سریع القلم مشاور رئیس جمهور نیست.

بعد از پایان ماجرای سریع القلم اینبار حسام الدین آشنا زمینه ساز ایجاد یک حاشیه دیگر برای دولت شد. چهار روز پیش حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن  روحانی و نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما با انتقاد شدید از رادیو – تلویزیون سراسری ایران گفته بود که این شورا به وظایف نظارتی خود عمل نمی کند.

او اظهار کرد وضعیت شورا به گونه ای شده که “گویی این شورای نظارت برصداوسیما نیست، بلکه شورایی از طرف صدا و سیما برای نظارت بر ریاست جمهوری است”.ماجرای انتقادات مشاور رییس جمهور از صداوسیما زمانی کلید خورد که گفت و گوی تلوزیونی حسن روحانی در ماه گذشته با دستور ضرغامی با یک ساعت تاخیر بر روی آنتن تلوزیون رفت. تاخیری که  گفته می شد به خاطر اختلاف با دفتر رییس جمهور درباره انتخاب مجریان به وجود آمد.

بعد از این سخنان، حملات به مشاور رئیس جمهور آغاز شد و برخی فعالان سیاسی و رسانه‌های نزدیک به مخالفین دولت  به انتقاد شدید از دولت و آشنا به خاطر زیر سوال بردن عملکرد صدا و سیما پرداخته اند.  بیژن نوباوه دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما به شدت از سخنان آشنا انتقاد کرد و گفت او باید عذر خواهی کند.

نوباوه در گفت و گو با جام جم آنلاین رسانه وابسته به صداوسیما  در واکنش به این انتقادات گفت: «متأسفانه آقای آشنا از حداقل اطلاعات درخصوص عملکرد صد درصد موفق شورای نظارت در تحلیل محتوا و اجرا در عملکرد سازمان صداوسیما که طی ده ها مجلد کارشناسی منتشر شده بی اطلاع است.»

در این بین برخی از نمایندگان مجلس نیز شدیدا به رویکرد انتقادی دولت نسبت به صدا و سیما معترض اند. محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در گفت و گو با فارس، گفت: «برخی‌ها با حرکات «گازانبری» به دنبال انتقام‌ از «رسانه ملی» هستند.»

همانطور که مشاهده شد، سخنان مشاورین روحانی در زمینه‌های مختلف زمینه ساز حملات گسترده به دولت تدبیر و امید شده است و به نظر می‌رسد حسن روحانی باید هرچه زودتر فکری به حال این حاشیه سازی‌ها بکند. حاشیه‌هایی که می‌تواند خلل جدی در روند حرکتی دولت ایجاد کند.

مخالفین به دنبال ایجاد فضای متشنج در مقابل دولت تدبیر و امید هستند و از هر بهانه‌‌ای هرچند کوچک برای زدن رئیس جمهور و کابینه او استفاده می‌کنند و چه بهتر است که دولتی‌ها به ویژه مشاورین رئیس جمهور نقش هیزم آتش مخالفین را بازی نکنند./نامه نیوز

Share