سام سکوتی

وضعیت سفید اوکراین با آزادی بانوی نارنجی

وضعیت سفید اوکراین با آزادی بانوی نارنجی پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی و ریخته شدن خون بیش از ٨٠ نفر پارلمان اوکراین، رأی به برکناری یانوکوویچ و همچنین آزادی خانم نارنجی اوکراین داده شد که نزدیکی آن به غرب و خصوصا به آمریکا خیلی به مذاق همسایگان شرقی اوکراین خوش نمی‌آید. یانوکوویچ در آستانه امضای […]

وضعیت سفید اوکراین با آزادی بانوی نارنجی

GGJK-186x225پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی و ریخته شدن خون بیش از ٨٠ نفر پارلمان اوکراین، رأی به برکناری یانوکوویچ و همچنین آزادی خانم نارنجی اوکراین داده شد که نزدیکی آن به غرب و خصوصا به آمریکا خیلی به مذاق همسایگان شرقی اوکراین خوش نمی‌آید.

یانوکوویچ در آستانه امضای قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا که مردهای اوکراین را به سوی بازار اروپا باز می‌کرد به دلیل دخالت مستقیم روسیه و پیشنهاد دافع اروپا و جاذب روسیه در لحظه آخر به سوی روسیه چرخش کرد و همین چرخش، مردم اوکراین را به خیابان‌ها کشاند.

ساکنان بخش شرقی اوکراین به دلیل اشتراکات بیشتر با روسیه، گرایش بیشتری به سرزمین مادری دارند و آمریکا را مسئول انقلاب رنگین سال‌های پیش می‌دانند که خانم تیموشنکو با آن قدرت را در دست گرفت و از سویی دیگر، دولت متمایل به روسیه، خانم تیموشنکو را به بهانه قرارداد انرژی با شرکت گاز پروم، به هفت سال زندان محکوم کرد که خانم نخست وزیر دو و نیم سال آن را سپری کرده بود. اتحادیه اروپا و آمریکا از دولت اوکراین خواستند تا خانم تیموشنکو را از زندان که به نظر آنها بیشتر دلیل سیاسی داشت تا قضایی، آزاد کند و در مقابل روسیه، اوکراین را تهدید به تحریم در صورت امضای توافق نامه و استنکاف مشوق‌های مالی همچون خرید بدهی‌های اوکراین و کم کردن قیمت گاز کرده بود.

اما چرا هر زمان که منافع آمریکا و روسیه در جایی در مقابل هم قرار می‌گیرد، تنش ادامه پیدا می‌کند و بعضا شاهد گسترش آن به سایر مناطق و کشورها هستیم.

ناظران تحولات بین المللی نیک می‌دانند که شکست مذاکرات ژنو ٢ برای دولتمردان آمریکا گران و سنگین بود و آنها تنها روس‌ها را مقصر این بن بست می‌دانند و با تحریک مخالفان دولت در اوکراین، نا امنی را تا مرز روسیه کشانده‌اند و سعی در معامله بر سر منافع متحدان خود در روسیه و اوکراین دارند.

پس از چانه‌زنی‌های چند روزه و بالا و پایین کردن گزینه‌های روی میز، مخالفان و دولت به توافقاتی رسیده بودند که مردم با هو کردن مخالفان به سوی کاخ نخست وزیری یورش بردند و عملا مذاکرات را ملغی کردند و موجبات سقوط دولت یانوکوویچ را فراهم نمودند.

امنیت اوکراین به حیات اقتصادی روسیه و چرخه سوخت برخی کشورهای اروپایی بسیار حیاتی است زیرا که خط لوله انتقال گاز که اوکراین یکی از مهم‌ترین کشورهای ترانزیت آن است، در گرو امنیت سیاسی این کشور است و اتحادیه اروپا تمام سعی خود را در برقراری آن خواهد کرد. همین تلاش اتحادیه اروپا برای برگرداندن آرامش به عرصه سیاسی اوکراین توسط خانم ویکتوریا نولاند، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، به سخره گرفته شده و در مکالمات تلفنی خانم نولاند و سفیر این کشور در اوکراین که در اینترنت به راحتی قابل شنود است، از کلمات سخیفی برای توصیف عملکرد کشورهای اروپایی استفاده می‌کند.

اگرچه برخی از سایت‌ها و رسانه دیداری و شنیداری آمریکایی از تجزیه اوکراین حمایت می‌کنند و آن را به سود آمریکا می‌دانند اما با توجه به تجمیع منابع انرژی و درآمدی این کشور در دریای سیاه و بخش شرقی اوکراین و فقر مناطق غربی، نه اوکراینی‌ها از این اتفاق طرفی خواهند بست و نه اتحادیه اروپایی که هنوز دوران جوانی را طی نکرده، گرد پیری بر سر رویش نشسته است و تمایل به پذیرش اوکراین بدهکار و بدون منابع خواهد بود.

روس‌ها نیز در کنار تضعیف همیشگی همسایگان خود، سعی در حفظ حاکمیت نامحسوس خود بر کشورهای استقلال یافته از شوری سابق را دارند و این سیطره چه از طریق ورود به جنگ مستقیم و حمایت تسلیحاتی از طرف های متخاصم و چه از طریق کنترل کامل بازار انرژی کشورها در هر جمهوری شکل خاصی به خود گرفته است.

اما مردم اوکراین که امروز بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارند، با آزادی بانوی نارنجی در انتظار وضعیت سفید در کشور خود هستند. خانم تیموشنکو نیز از حامیان خود خواسته است فقط به برقراری آرامش در کشور فکر کنند و سخنی از نخست وزیری ایشان به میان نیاورند.

باید منتظر ماند و دید که آیا این کشمکش سیاسی قدرت‌های بزرگ در اوکراین، برنده‌ای غیر از مردم اوکراین خواهد داشت؟ و آیا آمریکا و روسیه همچون مناقشه گرجستان به توافق خواهند رسید و یا قره باغی دیگر در راه است؟

 

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share