هفدهمین روز بحران امنیتی عراق

گلوبال ریسرچ:اتفاقات عراق جنگ شیعه‌-سنی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پایگاه خبری تحلیلی گلوبال ریسرچ به قلم کارشناس و تحلیلگر خود مایکل چاسودوفسکی نوشت که اتفاقاتی که در عراق جریان دارد جنگ داخلی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پایگاه خبری تحلیلی گلوبال ریسرچ به قلم کارشناس و تحلیلگر خود مایکل چاسودوفسکی نوشت که اتفاقاتی که در عراق جریان دارد جنگ داخلی نیست.

داعش3021این پایگاه تحلیلی افزود: اتفاقات عراق آنطور که دولت آمریکا ترویج می‌کند، جنگ شیعه و سنی هم نیست. دولت آمریکا یکی از عوامل اصلی پشت پرده این بحران است.

به نوشته گلوبال ریسرچ موضع آمریکا در حمایت از گروهک «داعش» در عراق برآمده از اهداف بلندمدتی است که مهم‌ترین آن، کنار زدن دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق و تقسیم عراق به سه کشور کوچکتر است.

طرح ۸ ماده‌ای مقتدا صدر برای حل بحران عراق

13930404000603_PhotoAپایگاه اطلاع‌رسانی جریان صدر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقتدا صدر رهبر این جریان طرحی هشت‌ ماده‌ای برای حل بحران امنیتی در عراق ارائه کرده است.

در این بیانیه با بیان اینکه برخی ممکن است این طرح را دیرهنگام بدانند، یا برخی آن را تلاش مذبوحانه، تاکید شده است که در آستانه ماه مبارک رمضان این طرح به امید پایان دادن به بحران در عراق ارائه شده است.

در این بیانیه که توقف خشونت، تعهد دولت به تامین خواسته‌های مشروع اهل سنت میانه‌رو، تسریع در تشکیل دولت جدید، ابراز انزجار مشترک شیعه و سنی از گروهک‌های تروریستی، عدم سهیم کردن گروهکهای بعثی و تروریست در گفت‌وگوها، توقف دخالت نیروهای اشغالگر و دولت‌های منطقه در امور عراق، فراهم کردن حمایت از کشورهای غیر اشغالگر برای ارتش عراق و عدم سهیم کردن شبه‌نظامیان در جنگ [جاری عراق]، بندهای هشتگانه آن است، تاکید شده است که چند بار از طرف جریان صدر تلاش شده است با اهل سنت گفت‌وگوهایی انجام شود که هر بار به دلیل عدم فعال بودن طرف مقابل، بی‌نتیجه مانده است.

عراق از ۲۰ خرداد شاهد تشدید فعالیت‌های مسلحانه و ناامنی بخصوص در شهرهای شمالی خود است.

قطع اینترنت در استانهای درگیر جنگ در عراق به دستور مقامات امنیتی

بنا به دستور مقامات امنیتی این کشور اینترنت در استانهای نینوا، الانبار، صلاح الدین، کرکوک و دیاله قطع شده است.

این در حالی است که در تمام استانهای عراق(بجز منطقه کردستان) شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، توییتر، وایبر، واتس آپ و اسکایپ فیلتر می باشد.

درگیری‌های شدید میان نیروهای «پیشمرگه» و «داعش» در شرق موصل

به نقل از رسانه‌های عراقی، منابع مطلع چهارشنبه شب اعلام کردند که عناصر گروهک داعش تلاش کردند به شهرک «قره قوش» در شرق شهر موصل نزدیک شوند اما نیروهای پیشمرگه که کنترل این منطقه را در دست دارند، مانع آنان شدند .

/فارس

Share