ریس مجلس گفت :باید فهم آنها نسبت به مسائل درست شود

موضوع موسوی و کروبی به قوه‌قضائیه مربوط نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : رئیس مجلس شورای اسلامی مذاکره با ۱+۵ و ارتباط با آمریکا را دو موضوع متفاوت دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چون جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که از طریق مذاکرات سیاسی مسئله هسته ای قابل حل است نباید ما برای ادامه مذاکرات نگاه منفی داشته باشیم.

larijani…آقای ظریف موظف است از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند، ما به دنبال اصطلاحات نیستیم آنچه که اهمیت دارد این است که ایشان باید از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند، نرمش قهرمانانه به معنای عقب نشینی نیست به معنای این است که کار به صورت معقول پیش رود، مسئله ما و غرب در مورد موضوع هسته‌ای یک موضوع لاینحل نیست به شرط اینکه به دنبال بهانه جویی نباشند.
…در واقع دو مسئله در این رابطه وجود دارد؛ یک مسئله اینکه آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی مطرح می‌کنند و آن نگرانی آنها نسبت به وجود سلاح هسته‌ای در ایران است و مسئله دیگر نگرانی ما در داخل کشور است که معتقدیم کشورهای غربی به دنبال محروم‌سازی ایران از فن‌آوری هسته ای هستند، می‌توان معادله‌ای ایجاد کرد که این دو نگرانی رفع شود به شرط اینکه موارد دیگری به آن اضافه نشود پس اگر همین دو موضوع باشد قابل حل است.
…رأکتور اتمی اراک مأموریتش تولید پلوتونیوم نیست، از رأکتور اتمی اراک استفاده دارویی می‌شود، مسئله پلوتونیوم مسئله پسماند این رأکتور است که می‌گویند می‌شود از پسماند این رأکتور پلوتونیوم تولید کرد بنابراین اگر مشکل پسماند حل شود دیگر نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت پس نباید به خاطر مشکل پسماند یک ضربدر روی رأکتور اتمی اراک بکشیم یا مثلاً برای چه می‌گویند سایت فردو باید تعطیل شود، این موضوع چه ربطی به نگرانی کشورهای غربی و کشور ما دارد؟ در این راکتورها نظارت بین المللی وجود دارد حال چه فرقی می‌کند راکتور در فردو باشد یا در محل دیگری؟
…درخواست ها باید یک منطق عقلایی داشته باشد، گاهی دلیل این تفاوت برخورد را چنین عنوان می‌کنند که ایمنی فردو بالاست، مگر این موضوع چه عیبی دارد آیا قرار است این سایت بمباران شود.

مذاکرات با گروه ۱+۵ چه تغییری در روابط ایران و آمریکا ایجاد می‌کند، آیا سفارت آمریکا در ایران بازگشایی می‌شود؟
چیزی که بیان کردید دو موضوع متفاوت است. یک مسئله موضوع هسته‌ای است و مسئله دیگر بحث روابط ایران و آمریکاست.
…مسئله سفارت نیست، مشکل ما با آمریکا یک موضوع تفننی نبوده و ریشه‌های عمیقی دارد، باید دید آیا این ریشه‌ها حل می‌شود یا نه و برای حل این مسئله آمریکا باید اقدامات مختلفی انجام دهد چراکه روابط ایران و آمریکا به خاطر رفتارهای نادرستی که آمریکا علیه ایران روا داشت دچار خدشه شده است.
…این توافقات تنها می‌تواند یک علامت مثبت باشد تا بقیه مسائل حل شود. امریکایی‌ها در منطقه ماجراجویانه برخورد کرده و هر روز مشکل جدیدی در منطقه ایجاد می‌کنند مشکل آمریکا این است که به صورت بررسی نشده وارد منطقه می‌شود، کار را خراب کرده و می‌رود، آثار این خرابکاری هم در منطقه بر جای می‌ماند، مانند مسئله افغانستان.

مشکل سوریه

باید مشکل سوریه از طریق مذاکره سیاسی حل شود و بعد از آن رأی‌گیری شود البته برای اینکه این اتفاقات بیفتد باید فضای سوریه امن شده، نیروهای مسلح از آنجا خارج شوند، مرزهایی که ازآنجا به سوریه سلاح فرستاده می‌شود بسته شود و بر انتخابات آنجا نظارت بین المللی وجود داشته باشد، اگر آمریکایی‌ها خیلی نگران دموکراسی هستند انتخابات برگزار شود، ما نیز از دموکراسی در منطقه حمایت می‌کنیم چون می‌دانیم هر جا دموکراسی واقعی برگزار شد آنچه که آمریکا می‌خواهد حاصل نمی شود. به هر حال بشار اسد برای خود آینده‌ای دارد. بستگی دارد که آینده را در چه چیزی ببینیم، زمانی که بحران در سوریه آغاز شد برخی از کشورها به ایران سفر کردند و می‌گفتند تا ۲ هفته دیگر بشار اسد نیست آیا این طور شد؟ پس اینگونه نمی‌شود راجع به کشورها نظر داد، ما اصولا این رفتار را نادرست می‌دانیم که در کاخ‌های شیشه‌ای بنشینند و رئیس جمهور کشورها را عوض کنند.
…اگر بشار اسد باعث این مشکلات در سوریه است وقتی انتخاباتی برگزار شود رأی نخواهد آورد، پس اگر رأی آورد مشخص می‌شود حرف هایی که به او می‌زنند چندان دقیق نیست. مشکل این است که فضایی ساخته می‌شود و از یک شخص شیطان ترسیم می‌کنند و می‌گویند باید این شیطان را از بین ببریم، اول باید دید آیا این شیطان را درست ترسیم کرده‌اند؟ اگر آمریکایی‌ها معتقدند بشار اسد این میزان ظلم روا داشته نباید در انتخابات رأی بیاورد پس چرا شرط می‌گذارند که بشاراسد در انتخابات شرکت نکند.
آیا موافقید که مجلس در مذاکرات شرکت کند؟
این امور مسائلی است که در جمهوری اسلامی جایگاه خاصی دارد یعنی مجلس نظارت خود را دارد ولی جایگاه اداره امور، جایگاه دیگری است.
…هولوکاست یک واقعه تاریخی است، نه آقای ظریف مورخ است و نه دیگران، ولی حتماً ایشان مطالعاتی دارند و هر کدام نظر خود را ارائه می‌کنند، مسئله ما این موضوعات نیست و در مورد وقایع تاریخی نظرات متفاوتی وجود دارد.
…من مطالعات ظریف را در تاریخ ندارم. من فقط می‌دانم در غرب هم نظرات متفاوت است و اکثرا هولوکاست را یک واقعیت می‌دانند. برخی از متفکران هم منکر آن هستند البته به خاطر انکارشان در غرب مورد محاکمه قرار گرفته اند، پس چرا افراد را به خاطر اظهار نظرشان محاکمه می‌کنند.
…ما با فرانسه مشکل مهمی نداریم، مخصوصاً که فرانسه به انقلاب ایران کمک کرد و امام در نوفل‌لوشاتو ساکن بود بنابراین نگاه ایران به فرانسه منفی نبود اما بعد از انقلاب برخی اقدامات کمی نگاه‌ها را منفی کرد به خصوص موضع فرانسوی‌ها در جنگ ۸ ساله.
…عالم سیاست قابل پیش بینی نیست، باید فرانسوی‌ها بفهمند اگر موضع سرسختانه بگیرند نه به نفع آنهاست ونه به نفع شرکت هایشان. در این راستا شنیده‌ام آقای اوباما از حضور هیأت فرانسوی در ایران خیلی عصبانی شده‌ است، آنقدر که می‌خواست پاره آجر پرتاب کند.
…در ایران اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف نظر در مسائل مختلف است ولی روی منافع ملی وحدت نظر وجود دارد کما اینکه این اختلاف نظرها را در مجلس شاهد هستیم. برخی به بعضی سیاست ها معترض اند و برخی موافق، اما در کل مجلس مذاکرات را حمایت می‌کند.
…مذاکرات دلیل اعتماد نیست، می‌تواند منافعی وجود داشته‌باشد و آن هم به خاطر درخواست آمریکا برای مذاکره بوده است. ما هنوز تصویر روشنی از این مباحث نداریم و حرف‌هایی که اخیرا در آمریکا زده می‌شود باعث تعجب بوده و منجربه اعتماد سوزی می‌شود. در هر حال تصویری که در ایران ایجاد شده آن است که حرف‌های آشفته‌ای بیان می‌کند.
….آیا در حال حاضر شما کمبودی در شهر ملاحظه می‌کنید؟ آیا چیزی وجود دارد شما در بازار تهران پیدا نکنید؟ از انواع میوه جات و تکنولوژی روز و ماشین‌های روز دنیا. پس تصوری که فکر می‌کنند ایران به خاطر تحریم‌ها مذاکره می‌کند اشتباه است، قسمت کمی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم‌ها می‌شود و بیشتر مشکلات مدیریتی است.
…به هر حال نمی‌گوییم دوستانی که اینگونه فکر می‌کنند نظرشان را تغییر دهند، چون خیلی خوشحال اند که به این طریق مشکلات را حل کرده‌اند، اما اشتباه می‌کنند و یکی از مشکلات ما همین تصورات اشتباه است. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما تقاضای مذاکره نداشتیم، این تقاضای آمریکا بود برای مذاکره آن هم در زمان دولت قبلی، پس چرا می‌گویید ایران نیاز به مذاکره داشته است، باید پرسید که آمریکا چه نیازی به مذاکره داشته است.
…اگر غرب احساس کند به خاطر تحریم این مشکل به وجود آمده اشتباه محاسباتی است، بخشی از مشکلات ما تحریم است ولی مشکل اصلی ما مشکل مدیریتی بوده و در همین دوره ای که روحانی آمد شتاب تورم کنترل شد، مگر تغییری در شرایط ما به وجود آمد، آیا پول های بلوکه شده ما آزاد شد؟
….در حال حاضر مردم بسیار امیدواراند و نسبت به دولت جدید نگاه مثبت دارند. رسانه ها و روزنامه ها مواضع مختلفی دارند و نظراتشان را مطرح می‌کنند، در مجلس هم همینطور است آرا مخالف بیان می‌شود و ما مشکل امنیتی نداریم.

  • اگر شما تمام آراء کسانی که به سیستم وابسته هستند، مانند جلیلی، ولایتی و قالیباف را جمع آوری کنید، بیش از ۲۵ درصد کل آرا نمی شود. آیا فکر می‌کنید جمهوری اسلامی در مقابل مردم مشکلی دارد؟
  • مگر آقای روحانی از اجزا سیستم نیست، روحانی از اجزای روحانیت مبارز و از افراد محافظه کار بوده است، تلقی‌ها اشتباه است. روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است و سال‌ها دبیر این شورا بوده. آیا رأی روحانی و بقیه کمتر از ۲۵ درصد است. در کدام کشور غربی ۷۵ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند؟ فکر می کنم در این موضوع که دموکراسی در ایران عمیق است تردیدی وجود ندارد. یعنی حضور مردم در انتخابات بسیار چشمگیر است.
  • چه برخوردی باید با آقای موسوی یا کروبی صورت بگیرد؟ باید آزاد شوند یا هنوز باید صبر کرد.
  • کسی به دنبال زندانی کردن کسی نیست، دلیلی ندارد که افراد را در زندان نگهداریم، یا در حصر باشند. باید اشکالات این افراد رفع شود چرا که آنها در مسیر خود درست عمل نکردند و اشتباهات بزرگی مرتکب شدند، می‌توانستند درست تر عمل کنند.
  • باید آزاد شوند یا دادگاهی؟
  • راه آنها به قوه قضائیه مربوط نیست و راه های دیگری دارد.
  • آیا این راه گفتگو است؟
  • نه من این را نگفتم، گفتم همان طریقی که محصور شدند از همان طریق باید موضوع حل شود، باید فهم آنها نسبت به مسائل درست شود./بهار
Share