رییس جمهور حسن روحانی در بندر جاسک

مبنای دولت دوستی و همکاری با همسایگان است/شیب بسیار ملایم افزایش قیمت حامل های انرژی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری خطاب به همسایگان جنوبی ایران، گفت: همه همسایگان جنوبی ما در منطقه خلیج فارس و دریای عمان باید بدانند که مبنای این دولت تعامل و دوستی با همسایگان بویژه همسایگان جنوب این منطقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری خطاب به همسایگان جنوبی ایران، گفت: همه همسایگان جنوبی ما در منطقه خلیج فارس و دریای عمان باید بدانند که مبنای این دولت تعامل و دوستی با همسایگان بویژه همسایگان جنوب این منطقه است.

rohaniروحانی تاکید کرد: ما با همه کشورهای جنوبی با روابط و تعامل بهتر، دنبال منطقه ای امن و آماده برای سرمایه گذاری هستیم.

وی ادامه داد: همه ایرانیان داخل کشور، ایرانیان خارج کشور و یا کارآ فرینان دیگر می توانند به آینده این منطقه توجه داشته باشند.

رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد: هرکس از فردا در این منطقه سرمایه گذاری کند بداند در سال های آتی قطعا منفعت خواهد داشت.

روحانی تاکید کرد: اینجا به یک مرکز تجاری، صنعتی و مرکز مهم دریایی برای پیشرفت تبدیل خواهد شد؛ البته برای این کار باید بخش بزرگی از این منطقه به منطقه ویژه تبدیل شود و این برای این است که ما بتوانیم از همه استعدادهای منطقه استفاده و بهره برداری کنیم.

** احداث بندرگاه صادرات نفت در جاسک

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه جاسک استعداد بالایی برای رشد و توسعه دارد، گفت: بندرگاهی برای صادرات نفت در جاسک احداث می شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: بندرگاه قابل ملاحظه ای برای ابن بندر پیش بینی خواهد شد. بندری که در آینده مقداری از نفت جمهوری اسلامی ایران را به دنیا صادر کند.

وی تصریح کرد: بندرگاهی برای صادرات نفت پیش بینی خواهد شد که امیدوارم این کار در همین دولت آغاز شود و تکمیل آن در دولت دوازدهم صورت گیرد.

روحانی تاکید کرد: با احداث بندرگاه، به یک فرودگاه نیاز داریم که با توسعه آن به یک فرودگاه بین المللی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اولین قدم ها را در این دولت برای توسعه فرودگاه فعلی برخواهیم داشت و قدم به قدم برای طراحی یک فرودگاه بین المللی که انشاءالله در دولت یازدهم و تکمیل آن در دولت دوازدهم مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

** ارایه یارانه کالایی با هدف تامین امنیت غذایی

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، به غیر از یارانه نقدی بخشی از فعالیت ها مربوط به ساماندهی بخش بهداشت و درمان است، گفت: قدم اول آن است که به تدریج همه مردم را تحت پوشش درمانی قرار دهیم و سهم مردم در هزینه های درمانی را کاهش دهیم.

روحانی با اشاره به تداوم پرداخت یارانه نقدی به اقشار کم درآمد و نیازمند، گفت: یارانه کالایی با هدف تامین امنیت غذایی مردم با برنامه ریزی دقیق تر و کامل تر ادامه خواهد داشت.

** شیب بسیار ملایم افزایش قیمت حامل های انرژی

وی افزود: افزایش قیمت حامل های انرژی شیب بسیار ملایمی خواهد داشت. در سال آینده گرانی را کنترل و رشد تورم را کاهش خواهیم داد.

** جاسک به مرکز مهم صنعتی مبدل می شود

رییس جمهوری گفت: جاسک که امروز به عنوا یک بندر کوچک در کنار ساحل دریای عمان و مکران جلوه گری می کند در آینده نزدیک تبدیل به مرکز مهم صنعتی در این منطقه خواهد بود.

روحانی ادامه داد: برای منطقه جاسک که در سال های اخیر با حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شاهد تحول بودیم، این تحول به عنوان یک منطقه دریایی مهم برای آب های ساحلی جنوب ایران و همچنین امنیت دریایی در کل این منطقه ادامه پیدا می کند.

وی با اشاره به دلاوری های دریادلان در کل منطقه حساس خلیج فارس، دریای عمان و حتی اقیانوس هند گفت: علاوه بر منطقه دریایی مهم به یک منطقه اقتصادی مهم انرژی برق تبدیل خواهد شد.

** باید ساحل مکران را آباد کنیم

روحانی با بیان اینکه ما باید ساحل مکران را آباد کنیم، گفت: همه دست به دست هم خواهیم داد تا این کار مهم به سرانجام برسد.

رییس دولت تدبیر و امید خطاب به مردم اظهارداشت: آنچه امروز در خدمت شما مردم این بندر زیبا بیان می کنم، برنامه ای است که تا پایان و طول این دولت عملیاتی و اجرایی می شود.

روحانی نخستین برنامه را جاده بین بندرعباس و جاسک ذکر و اضافه کرد: بخشی از این جاده تا منطقه میناب به صورت بزرگراه تکمیل خواهد شد و کشور تا پایان سال آینده یعنی ۹۳ به صورت بهسازی جاده از میناب به جاسک متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: اما درعین حال برنامه ای برای ایجاد بزرگراه از میناب به جاسک هم در دست مطالعه و برنامه ریزی است که انشاالله در طول دولت یازدهم آن را اجرا و تکمیل خواهیم کرد.

رییس جمهوری همچنین خطاب به مردم بندر جاسک گفت: ما با استفاده از خط لوله گازی که از این منطقه عبور می کند منابع جدیدی از پتروشیمی گرفته تا فولاد و آلومینیوم را در این جا به وجود خواهیم آورد که بنای آن تبدیل شدن این منطقه به یک منطقه صنعتی است.

رییس دولت تدبیر و امید سپس با بیان اینکه علاوه بر موارد ذکر شده بندرگاه قابل ملاحظه ای برای این بندر پیش بینی خواهد شد، ادامه داد: بندرگاهی که بتواند در سال های آینده حتی بخشی از نفت جمهوری اسلامی ایران را به دنیا صادر کند.

وی توضیح داد: همانگونه که در منطقه خلیج فارس، خارک فعال خواهد بود و خواهد ماند، در منطقه جاسک هم بندرگاهی برای صادرات نفت پیش بینی خواهد شد که امیدواریم این کار را در این دولت آغاز کنیم، گام های اولیه برداشته شود و در دولت دوازدهم نیز تکمیل گردد.

روحانی ادامه داد: البته برای آبادانی این منطقه مهم و استراتژیک در کنار دریای عمان، به فرودگاهی نیاز داریم که با توسعه به یک فرودگاه بین المللی تبدیل شود.

وی با بیان این که ما نخستین گام ها را در این دولت برای توسعه فرودگاهی مهم برخواهیم داشت اضافه کرد: بدین ترتیب گام به گام این فرودگاه در دولت یازدهم و دوازدهم برای رسیدن به یک فرودگاه بین المللی تکمیل شود.

روحانی با یادآوری این نکته که جاسک استعداد خوبی برای رشد و توسعه دارد گفت: البته برای این توسعه بزرگ در کنار شهر جاسک، یک شهر جدیدی هم متصل به جاسک طراحی خواهد شد تا بتواند همه نیازمندی های آینده را در این منطقه برآورده کند.

وی خاطرنشان کرد: البته طرح هایی هم برای سال آینده در دست است که انشاالله تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه برای فاضلاب جاسک طبق برنامه بیش از ۱۶ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، اعلام کرد که تا پایان سال ۹۳ این هزینه تخصیص و طرح اجرا خواهد شد.

وی خطاب به مردم خاطرنشان کرد: بیمارستان ۳۲ تخت خوابی جاسک نیز توسعه خواهد یافت و به یک بیمارستان ۶۴ تخت خوابی تبدیل خواهد شد که کار توسعه آن تا پایان سال ۹۳ به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به طرح دیگری که در بندر جاسک مدنظر دولت است گفت: این طرح انتقال آب از سد چگین است. این سد نیاز به ۲۰ میلیارد تومان دارد که مبالغ آن پیش بینی شده و در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

وی در خطابی دیگر به مردم اظهارداشت: بنابراین سه طرح مربوط به آب، بیمارستان و فاضلاب وعده دولت برای اجرا تا پایان سال آینده است که امروز استانداران و همه مسوولان مربوطه این قول را از زبان رییس جمهور شنیدند و انشاالله عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

** سرمایه گذاران در جاسک منفعت خواهند برد

رییس جمهوری هم چنین خطاب به همه ایرانیان گفت: همه ایرانیان عزیز که در داخل کشورند، ایرانیان عزیزی که در خارج کشورند، یا کارآفرینان دیگر می توانند به آینده این منطقه توجه داشته باشند. هرکسی از فردا در جاسک سرمایه گذاری کند، بداند که در سال های آتی منفعت خواهد برد.

روحانی با بیان اینکه جاسک به یک مرکز تجاری، صنعتی و هم چنین به یک مرکز مهم دریایی تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: این اقدام باعث پیشرفت این منطقه خواهد شد، البته برای این کار باید بخش بزرگی تبدیل به منطقه ویژه شود تا بتوانیم ازهعمه استعدادهای این منطقه استفاده وبهره برداری کنیم.

** همه نیازمندان یارانه دریافت می کنند

رییس جمهوری برای توجه ملت ایران اضافه کرد: این روزها می شنوید که درباره یارانه و مرحله بعد آن سخن گفته می شود، هدفمندی یارانه و یارانه نقدی برای اقشار نیازمند جامعه ادامه خواهد یافت.

روحانی ادامه داد: اگر خانواده هایی در سطح کشور وضع زندگیشان به گونه ای است که به یارانه نیازی ندارند مثل دهک های بالا، طبق قانون اخیر مجلس شورای اسلامی به طور طبیعی طبق فرمی که پر می کنند، دیگر نیاز به یارانه نخواهند داشت.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: البته فرم جدیدی که اعلام می شود کسانی که نیاز ندارند اساسا خوب است که این فرم را پر نکنند، فرم را کسانی پر می کنند که نیازمند به گرفتن یارانه هستند.

روحانی چند نکته دیگر در این باره را مورد توجه قرار داد و افزود: در مرحله آتی یعنی سال آینده به غیر ازیارانه نقدی که پرداخت می شود، بخشی از فعالیت، برای ساماندهی بخش بهداشت و درمان است.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما می خواهیم نیازمندی بهداشتی و درمانی مردم در جای جای این کشور اسلامی رسیدگی شود، اولین قدم را انشا الله در سال آینده بر می داریم.

روحانی قدم اول را پوشش درمانی تدریجی همه مردمی برشمرد که از این پوشش محروم هستند و اظهار داشت: برای آن هایی که تحت پوشش درمانی هستند هم تلاش می کنیم، ارزش بیمه ها را بالا بریم و در مجموع سهم دولت در زمینه بهداشت درمان افزایش و سهم مردم کاهش یابد تا مردم در این زمینه امنیت خاطر داشته باشند.

** یارانه کالایی ادامه می یابد

رییس جمهوری نکته دوم را امنیت غذایی دانست و گفت: از نظر مواد اساسی غذایی نباید مردم دغدغه داشته باشند. به این دلیل به غیر از یارانه نقدی ما یارانه کالایی هم انشا الله خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه با یک برنامه منظم تر و دقیق تر در سال آینده به مساله امنیت غذایی می پردازیم، افزود: چون مساله غذا و بهداشت و درمان جزو نیازهای اولیه مردم است، البته بخشی از یارانه هم صرف تولید وسایل حمل ونقل و سایر مواردی خواهد شد که به مردم اعلام می شود.

** گرانی را در سایه اشتغال کنترل می کنیم

رییس جمهوری درباره قیمت های حامل انرژی همچون نفت، نفت گاز یا گازوییل هم اظهار داشت: اصلاح قیمت های این حامل ها شیب بسیار ملایمی خواهد شد، در کشورما همانطور که در این ۶ ماه رشد تورم کاهش یافته است، در سال آینده هم رشد تورم را کاهش خواهیم داد و در سایه اشتغال که مسئله اصلی مردم است گرانی را کنترل می کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما امسال قدم کوچکی درباره اشتغال برداشتیم، تصریح کرد: درسال آینده برای مهار گرانی همان طور که قول داده است، تورمی که در آغاز دولت ۴۲ درصد بوده و در پایان سال حدود ۳۲ درصد خواهد بود، در سال آینده به ۲۵ درصد کاهش خواهیم داد.

رییس جمهوری اضافه کرد: در زمینه اشتغال به خاطر اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ رشدی نبود، در سال ۹۳ دارای رشد اقتصادی خواهیم بود که هم رونق را به دنبال دارد و هم اشتغال زاست برای آن هایی که باید به کار و زندگی آینده مشغول شوند./ایرنا

Share