سرقت ساز یک هنرمند در جشنواره موسیقی فجر!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ˈشیرمحمد اسپندارˈ نوازنده و دونلی نواز پرآوازه سیستان و بلوچستان شب گذشته به دلیل سرقت سازش توسط افراد ناشناس نتوانست در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر در زاهدان اجرای برنامه داشته باشد. حجت الاسلام ˈعباس دانشیˈ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان طی سخنانی در افتتاحیه جشنواره […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ˈشیرمحمد اسپندارˈ نوازنده و دونلی نواز پرآوازه سیستان و بلوچستان شب گذشته به دلیل سرقت سازش توسط افراد ناشناس نتوانست در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر در زاهدان اجرای برنامه داشته باشد.

521764_m9NZfuUKحجت الاسلام ˈعباس دانشیˈ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان طی سخنانی در افتتاحیه جشنواره این اتفاق (سرقت ساز) را اقدامی نادر عنوان و از حضار به سبب اجرا نشدن برنامه شیرمحمد اسپندار عذرخواهی کرد.

اسپندار متولد سال ۱۳۰۶ در شهر تاریخی ˈبمپورˈ از توابع شهرستان ˈایرانشهرˈ در جنوب سیستان و بلوچستان که سال ها پیش با حضور ˈژاک شیراکˈ رییس جمهوری وقت فرانسه در پاریس از این کشور دکترای افتخاری در رشته موسیقی را دریافت کرد تنها دونلی نواز کنونی ایران و شاید جهان است و همین آوازه بلند باعث می شود برنامه های او با استقبال مردم مواجه شود.

افزون بر یک هزار نفر از اقشار مختلف مردم سیستان و بلوچستان به ویژه جمع های خانوادگی و جوان از اقصی نقاط این استان در سرسرای فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برای اجرای وی گردهم آمده بودند و وقتی نتوانستند از اجرای زنده او بهره ببرند ترجیح دادند با استاد بلامنازع دونلی جهان عکس یادگاری بگیرند.

همچنین در این مراسم از آلبوم ˈسبزین تاکˈ اثر ˈشیرمحمد اسپندارˈ با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسوولان فرهنگی سیستان و بلوچستان رونمایی شد.

اولین شب جشنواره موسیقی فجر در زاهدان اختصاص به اجرای گروه های هنری منطقه بلوچستان داشت که دو گروه ˈساحل مکرانˈ و ˈگل دازˈ با استقبال و تشویق کم نظیر مردم به ویژه جوانان مواجه شدند.

همچنین تنی چند از هنرمندان سیستان و بلوچستان به نام های شیرمحمد اسپندار، دین محمد زمک زهی، رسول بخش زنگ شاهی، علی محمد بلوچ و گرگیچ با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

دونلی، سازی متشکل از دو نی شامل نر و ماده است که یکی دارای هفت و دیگری هشت سوراخ است و به سبب برگردان نفس هنگام نواختن مهارت خاص و ظریفی می طلبد بطوریکه برخی کارشناسان معتقدند احتمال زایش هنرمند دیگری در سطح اسپندار بعید به نظر می رسد.

اسپندار چندی پیش در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرده بود: دعوت بخش موسیقی رادیو پاکستان برای استخدام و پرداخت حقوق بالا همراه با سایر امکانات رفاهی را به عشق ایران و به ویژه منطقه بلوچستان رد کرده است.

وی در این گفت وگو تصریح کرد: لحظات عاشقانه او دیدار با رهبر معظم انقلاب است.

رهبر معظم انقلاب هنگام تبعید در رژیم گذشته چندی در شهرستان ایرانشهر زندگی کرده اند.

Share