بررسی تاثیر برخورد مجلس با دولت بر ترکیب مجلس دهم

“مجلس” بیش از اندازه “دولت” را در منگنه گذاشته است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره تاثیر تداوم رویکرد تقابلی بخشی از مجلس در قبال دولت در انتخابات آینده گفت: آنچه که مشخص است افکار عمومی از رویکرد مجلس در قبال دولت نارضی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «تداوم تقابل مجلس با دولت تبعات دارد». این واکنش نمایندگان مخالف اعطای دومین کارت مجلس به دومین وزیر کابینه دولت یازدهم در کمتر از شش ماه است.

دیروز مجلس شورای اسلامی در ادامه آنچه برخی فعالان سیاسی از آن تقابل مجلس با دولت یاد می‌کنند، رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به دلیل انجام انتصابات در سطح وزارتخانه که از جمله اختیارات مصرح در قانون است، دومین کارت زرد دولت یازدهم را دریافت کرد.

اولین کارت زرد دولت را مجلس به علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی به دلیل اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره قیمت ارز بود.

این در حالی است که به گفت طیب نیا بر اساس مصوبه مجلس، مسوولیت عملکرد رییس کل بانک مرکزی دیگر با وزیر اقتصاد نیست و او دارای شخصیتی حقوقی مستقل است.

بر این اساس پاسخ وزیر اقتصاد نمایندگان را راضی نکرد؛ همانند پاسخ وزیر علوم. بنابراین مجلس با اعطای دو کارت زرد به وزیر دولت آن‌ها را یک قدم به مرز استیضاح نزدیک کرد.

صف آرایی جریانی در مجلس در برابر دولت پس از خروج از شوک باخت در انتخابات ۲۴ خرداد علاوه بر اینکه موجب بروز نارضایتی عمومی در سطح جامعه نسبت به این برخورد‌ها شده است صدای تعدادی از نمایندگان را هم در آورده است

در همین حال دیروز محمد رضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به پخش ویدئوکلیپ مراسم ۱۶ آذر دانشگاه خواجه نصیر طوسی در هنگام بررسی سوال از وزیر علوم و رای نمایندگان به اعطای دومین کارت زرد مجلس به دومین وزیر دولت گفت: اگر برخورد‌ها همین گونه به پیش رود و انتخابات مجلس آینده در فضای امن و آرام برگزار شود ما شاهد شکل گیری یک مجلس اصلاحی- اعتدالی خواهیم بود.

برخورد‌ها بی‌تاثیر نیست

damadiدر همین حال محمد دامادی، نماینده مردم ساری،  درباره تاثیر تداوم رویکرد تقابلی بخشی از مجلس در قبال دولت در انتخابات آینده گفت: نمی‌خواهم تداوم این رویکرد‌ها را بی‌تاثیر بدانم با این حال معتقدم تاثیر اصلی در تعیین ترکیب مجلس آینده عمل به وعده‌ها هم از سوی نمایندگان کنونی و هم از سوی دولت است.

وی افزود: اگر تا انتخابات آینده دولت بتواند به وعده‌های خود عمل کند، عملکرد دولت می‌تواند در تعیین ترکیب مجلس تاثیر گذار باشد و مجلسی نزدیک به افکار و نظرات دولت تشکیل شود اما اگر این اتفاق نیفتد عملکرد نمایندگان کنونی نقش تعیین کننده‌ای در تعیین ترکیب مجلس آینده دارد.

دامادی، درباره اینکه آیا قبول دارد یک نوع نارضایتی نسبت به تقابل مجلس با دولت در جامعه ایجاد شده است گفت: بنده قبول ندارم که مجلس با دولت بنای ناسازگاری پیش گرفته است به هر حال نظارت از جمله وظایف نمایندگان است که سوال یکی از ابزارهای این وظیفه محسوب می‌شود.

وی درباره اینکه آیا سوال از وزیر علوم به طور کامل در چارچوب بخش نظارتی مجلس بود گفت: من هم طرح سوال از آقای فرجی دانا را دوست نداشتم چرا که معتقدم که انتصاب معاونان در حیطه اختیارات وزیر بوده است.

نماینده ساری افزود: به هر حال مجلس رای اعتمادی به وزیرعلوم داده است پس از آن نماینده تنها موظف است که بر عملکرد وزیر نظارت کند نه اینکه نقش مقام اطلاعاتی و امنیتی را بازی کند هر نوع انتصابی که در وزارت خانه انجام می‌گیرد را زیر ذره بین اطلاعاتی قرار دهد.

وی تصریح کرد: آن هم در شرایطی که هیچکدام از معاونان دارای محکومیت نیستند و صرفا اتهاماتی متوجه آن‌ها است و این اتهامات هم دلیلی برای محرومیت آن‌ها از حضور در وزارتخانه محسوب نمی‌شود.

دامادی ادامه داد: متاسفانه طیفی در مجلس برخوردی سیاسی با دولت را پیش گرفته‌اند که نمونه‌هایی از آن را در طرح سوال از وزیر اقتصاد و وزیر علوم و در ‌‌نهایت کارت زردهایی که به آن‌ها داده شد مشاهده کردیم.

افکار عمومی از رویکرد مجلس ناراضی است

jafarzadehغلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره تاثیر تداوم رویکرد تقابلی بخشی از مجلس در قبال دولت در انتخابات آینده گفت: آنچه که مشخص است افکار عمومی از رویکرد مجلس در قبال دولت نارضی است.

وی افزود: پس از دومین کارت زردی که مجلس به کابینه دولت یازدهم داد، تماس‌های زیادی از طرف مردم با بنده و تعدادی از همکاران شده است و ابراز نارضایتی شده است نسبت به این برخورد مجلس نسبت به دولت.

نماینده رشت در مجلس افزود: در دیدارهای خصوصی و عمومی که با مردم داشته‌ایم، تاکید می‌شود که مجلس بیش از اندازه به دولتی که تازه شش ماه از عمر آن می‌گذرد گیر می‌دهد.

وی ادامه داد: تعداد زیاد سوالات از وزرای دولت در مقایسه با دولت گذشته نشان می‌دهد که برخی نمایندگان بیش از آنکه بر اجرای وظایف خود در بعد نظارتی تاکید داشته باشند رویکرد سیاسی و جناحی خود را در سوالات و احضارهای وزرا دخیل کرده‌اند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس تصریح کرد: در ‌‌نهایت تداوم این رویکرد از سوی نمایندگان مجلس و گسترش نارضایتی مردم سبب خواهد شد که مردم در انتخابات مجلس دهم ترکیب مجلس را به گونه‌ای انتخاب و تعیین کنند که نزدیک به دولت منتخب خودشان باشد.

 ما هم به کیفیت نمایندگی می‌اندیشیم نه کمیت

jafariبا این حال عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر مخالفی نسبت به این دونماینده دارد و معتقد است که برای او و همفکرانش در مجلس اهمیتی ندارد که آنچه وی عمل به وظیفه خوانده است چه تاثیر در انتخابات آینده خواهد داشت.

قاسم جعفری  درباره تاثیر تداوم تقابلی رویکرد بخشی از مجلس در قبال دولت در انتخابات آینده گفت: رهبر انقلاب یک جمله خیلی قشنگی دارند بعد از اینکه می‌فرمایند مجلس باید زنده و سالم باشد تاکید می‌کنند نماینده‌ای که عملکردش ناظر به دور بعدی انتخابات باشد نماینده سالمی نیست.

وی افزود: امروز وظایفی داریم و معطوف به درایت و تدبیر باید آن را انجام دهیم و اینگونه تهدید‌ها که در انتخابات آینده ممکن است از سوی مردم انتخاب نشویم نباید خللی در انجام وظیفه‌مان ایجاد کند.

جعفری تصریح کرد: ابن سینا می‌گوید باید به کیفیت زندگی بیندیشیم نه کمیت، ما هم به کیفیت نمایندگی می‌اندیشیم نه کمیت ولو اینکه عملمان که به صلاح مجلس، نظام و انقلاب است در کمیت نمایندگی تاثیرگذار باشد. ما پیرو مدرسیم، نه ترس داریم و نه طمع داریم، هرجا احساس کنیم به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم.

وی درباره کارت زردی که مجلس به وزیر علوم داد گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی بر اساس اسناد اعلام کرده بود که انتصابات انجام شده به صلاح نیست، سوال ما این است که وقتی چنین استعلامی وجود داشته است چرا وزیر بر انتصاب خود اصرار دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا استعلام درباره تصدی این افراد در پست معاونت وزارت علوم بوده است گفت: خیر این استعلمات زمانی اخذ شد که این افراد برای تصدی پست وزارت علوم معرفی شدند که وزارت اطلاعات دولت دهم اعلام کرد که این افراد صلاحیت ندارد./فرارو

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share