هم‌انديشی بررسی طرح جامع حمل و نقل شهری رشت

استفاده از فضای رودخانه برای حمل و نقل/اولویت نداشتن قطار شهری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر رضا جمشیدی با تاکید بر اینکه شهر رشت از ظرفتیها و پتانسیل خوبی برای استفاده در اجرای این طرح جامع برخوردار است گفت: بایستی در تهیه، تدوین و تصویب طرح جامع حمل و نقل پتانسیلهای شهر رشت در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا و به نقل از روابط عمومی شهرداری رشت نشست «هم‌اندیشی بررسی طرح jamshidجامع حمل و نقل شهری» با حضور مدیران شهری برگزار شد.

دکتر رضا جمشیدی چناری رئیس شورای اسلامی شهر رشت در نشست «هم‌اندیشی بررسی طرح جامع حمل و نقل شهری» با تاکید بر اینکه شهر رشت از ظرفتیها و پتانسیل خوبی برای استفاده در اجرای این طرح جامع برخوردار است گفت: بایستی در تهیه، تدوین و تصویب طرح جامع حمل و نقل پتانسیلهای شهر رشت در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع قطار شهری نبایستی ما را از ویژگیهایی که طرح جامع می باید، داشته باشد غافل نماید گفت: شهر رشت دو رودخانه‌ی بسیار با ارزش «زرجوب» و «گوهررود» را که در جای داده که از بسیاری از نقاط برترافیک شهر عبور می‌کنند، می‌توان از فضای موجود این رودخانه‌ها برای عبور خط ویژه بهره‌گیری کرد.

وی توجه به «مسکن مهر» که قرار است ۱۷ هزار خانوار را در خود جای دهد ضروری دانشت و خاطر نشان کرد: نحوه‌ی نقل و انقال این میزان جمعیت و ترافیک ناشی از آن بایستی به خوبی در این طرح جامع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیش »ینی‌های لازم صور بگیرد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت مساله‌ی دیگر را دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه‌ی پل تالشان که ۱۸ هزار دانشجو دارد و از نظر تاثیرگذاری در حمل و نقل و ترافیک شهر دخیل است را مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنین بایستی برای اجرای پارکینکگهای طبقاتی در نقاط مختلف شبکه‌ی حمل و نقل شهری فضاهایی لحاظ شود.

دکتر جمشیدی چناری موضوع تملیک و تملک زمینها را در مسیر اجرای طرح و برنامه‌ی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد؛ بسیاری از طرحهای ترافیکی به همین دلیل مسیرهای سختی را در عمل و اجرا طی می‌کنند.

وی از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر رشت و کارشناسان این معاونت خواست تا در تهیه و تدوین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری نهایت دقت و وسواس را به خرج دهند.

Rasoliمهندس رضا رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این نشست گفت: بایستی از فرصتی که قانون برای ما لحاظ کرده و می‌توانیم سه ماه موضوع قطار شهری را بررسی کنیم استفاده کرده و حداقل زمینه‌های اجرای فاز اول آن را به طور کامل فراهم نماییم و این پروژه‌ی مهم شهری را برای اجرا در آسالهای بعد آماده سازیم.

وی با تاکید بر اینکه ما هم‌اکنون فاقد سند بالادستی در بخش حمل و نقل و ترافیک هستیم گفت: هر چند اولویت ما امسال مترو یا قطار شهری نیست اما بایستی از انجام کارهای جزیره‌یی و پراکنده نیز در این بخش پرهیز کنیم و به فکر آینده‌ی شهر رشت در بخحش حمل و نقل و ترافیک شهری باشیم.

در این نشست مهندس طلیسگر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت با اشاره به اینکه برگزاری این نشست برای روشن شدن اقدامات اجرایی در حوزه‌ی تدوین طرح جامع حمل و نقل شهری است و به هیچ عنوان اینگونه تعبیر نمی‌شود که لزوم احداث و یا توقف کار قطار شهری را مشخص کنیم گفت: قانون به ما می‌گوید هر شش سال بایستی طرح جامع ترافیک شهری با وضعیت روز بازنگری شود و آخرین طرح جامع حمل و نقل شهر رشت هم مربوط به سال ۸۶ است و بایستی امسال این طرح مورد بازنگری قرار می‌گرفت و ما نمی‌بایست این سند فرا دستی را در حوزه‌ی ترافیک فراموش می‌کردیم و خود را گرفتار موضوع قطار شهری می‌نمودیم.

وی با اشاره به اینکه تمام سعی و تلاش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر رشت این است که قطار شهری را برای چشم‌انداز آینده‌ی شهر تعریف کنیم گفت: تهیه، تدوین و تصویب سند طرح جامع حمل و نقل شهری در حال حاضر برای شهر رشت از اولویت اصلی برخوردار است.khali

شهردار کلانشهر رشت نیز با اشاره به اینکه تصویب طرح جامع حمل و نقل شهری راه را برای اجرای پروژه‌ی قطار شهری رشت آماده می‌کند گفت: ما در این نشست تاکید داریم که در تهیه و تدوین طرح جامع حمل و نقل شهری بایستی همه‌ی ظرفتیها و پتانسیل رشت مد نظر باشد.

در پایان این نشست قرار شد جلسه‌یی ویِژه با حضور مشاوران ذیصلاح و کاربلد و همه‌ی مشاورانی که در جریان اجرای طرح قطار شهری هستند با حضور مهندس طلیسگر برگزار شود و در فضای آزاد سه ماهه‌ی قانونی این پروژه در راستای تحقق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری مورد بحث و بررسی همه‌جانبه قرار گیرد.

Share