انتظار گیلانی ها برای شنیدن سوت قطار

راه آهن گیلان برای تکمیل ساخت چشم انتظار همت تمامی مسئولان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اجرای پروژه راه آهن گیلان از مطالبات به حق مردم این خطه از شمال کشور است که برای تکمیل ساخت چشم انتظار همت تمامی مسئولان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از صنایع زیر بنایی نقش ویژه ای در شاخص های توسعه یافتگی و اقتصاد کشور ها دارد بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

یک شهروند گیلانی در این باره گفت: راه آهن می تواند در رشد و توسعه استان بسیار موثر باشد اما مردم این خطه از داشتن نعمت خط ریلی بی بهره هستند.

محمد قنبری افزود: در کشور به دلیل عدم وجود کریدور آبی داخلی برای کشتیرانی ( حمل و نقل رودخانه ای ) و هزینـه نسـبتا زیـاد حمل و نقل هوایی عمده فعالیت حمل و نقل ترکیبی کالا در داخل کشور به صـورت کـانتینری و از سوی دو زیـر بخـش ریلی و جاده ای انجام می گیرد.

وی اظهارداشت: با توجه با قابلیت بالایی جابجایی کالا از سوی راه آهن توجه به خط ریلی در حمل و نقل ترکیبی امری ضروری است.

شهروند دیگری که خود را معلم معرفی کرد به خبرنگار مهر افزود:  راه آهن قزوین – رشت به عنوان قطعه مهم در کریدور شمال – جنوب در حال ساخت است که امکان حمل و نقل کالا و مسافر در محور شمال – جنوب را تسهیل می کند.

مجتبی محبوب افزود: ساخت راه آهن از آرزوهای دیرینه مردم استان گیلان است که بی صبرانه در انتظار شنیدن صوت قطار هستند.

وی در ادامه راه آهن را به عنوان شریان حیاتی اقتصاد هر کشور دانست و یادآورشد: گیلان علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری بی نظیر از بنادر فعال همچون انزلی برخوردار است که راه آهن می توان  نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری و تجارت ایفا کند.

دیگر شهروند گیلان گفت: مسئولان قول تکمیل ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت تا پایان دولت دهم به مردم استان داده بودند که تحقق پیدا نکرد.

زهرا  حسینی افزود: گیلان به دلیل داشتن فرصت های مناسب سرمایه گذاری در عرصه های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعت، تجارت، شیلات و سایر موارد نیازمند خط ریلی است.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه زیر ساخت ها نقش مهمی در سرمایه گذاری پایدار جامعه دارد، یادآورشد: راه آهن از زیر ساخت های مهم استان است.

پروژه راه آهن گیلان ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در این زمینه گفت: پروژه راه آهن گیلان با ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری هم اکنون ۷۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل ساخت نیاز دارد.

حسن خسته بند به مهر گفت: راه آهن گیلان یک پروژه مهم و تاثیرگذار برای ایران به ویژه این استان سبز فام است.

وی اظهارداشت: از سال ۱۳۹۰ روند بودجه دهی به پروژه راه آهن قزوین – رشت  یک جهش خوبی نسبت به سال های ماقبل پیدا کرد و این روند باعث تسریع در ساخت پروژه مزبور شد.

نماینده مردم انزلی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک فقط با اعتبارات دولتی راه آهن گیلان طی چند سال آینده به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: این پروژه در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

خسته بند با بیان اینکه امسال ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است، اظهارداشت: تاکنون  فقط سه درصد اعتبارات پروژه های عمرانی ملی در سطح  کشور تخصیص پیدا کرده است.

 وی اذعان داشت: بودجه امسال کاملا انقباضی و وضعیت خوبی ندارد، پیمانکاران پروژه های عمرانی و مسئولان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری و مشارکت بانک ها، فروش املاک بدون استفاده دولت و اوراق مشارکت از راهکارهای مهم در تکمیل ساخت پروژه ها عمرانی به شمار می روند.

وی تاکید کرد: بانک  های می توان برای سرمایه گذاری در  پروژه های عمرانی پیشقدم شوند چون این پروژه ها توجیه فنی، اعتباری و مالی دارند.

خسته بند تصریح کرد: حضور جدی سرمایه گذاران بخش خصوصی در پروژه های عمرانی امری اجتناب ناپذیر است بنابراین رسانه ها باید در این زمینه تلاش مضاعف داشته باشند.

مشارکت جدی سرمایه گذاران بخش خصوصی در پروژه های عمرانی امری اجتناب ناپذیر است

وی در ادامه ظرفیت راه آهن استان را ۱۰ میلیون تن کالا  و سه میلیون مسافر عنوان کرد و یادآورشد:  گیلان یک استان گردشگری و تجاری است.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تسریع ساخت پروژه های زیر بنایی استان به ویژه راه آهن تاکید کرد و افزود: این پروژه نقش مهمی در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: راه آهن نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور به ویژه گیلان دارد که باید منابع  اعتباری این پروژه هرچه سریعتر تامین شود.

بدون شک جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند بوده و با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایا در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند.

 در جنوب ایران خلیج فارس قرار دارد که کشورهای عمده  تولیدکننده نفت جهان را درخود جای داده و  به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود. در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند.

 از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با ۱۵ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و در عین حال نیز ایران به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش کند.

 همچنین از طرف دیگر این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر در اختیار داشتن منابع و ثروت های ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت وتجارت در منطقه موثر باشد.

 ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.ghatar

خط آهن قزوین، رشت آستارا در گسترش مناسبات تجاری باکشورهای عضو اکو

استاندار گیلان در این خصوص گفت: ساخت خط آهن قزوین، رشت – آستارا در گسترش مناسبات تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی ( اکو) بسیار موثر است.

محمد علی نجفی افزود: این خط ریلی در مسیر کریدور شمال – جنوب واقع شده است ایران را از شمال به روسیه و اروپا و  از جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل می کند.

وی اظهارداشت: ساخت راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۴ آغاز و  هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار گیلان گفت: برای ساخت این مسیر ریلی تاکنون ۶۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل ساخت این پروژه به هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی ادامه داد: راه آهن قزوین – رشت ظرفیت جابجایی سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر  و ۱۰ میلیون تن بار را در سال دارد.

نجفی در ادامه اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت را از مطالبات به حق و شایسته مردم استان دانست و بر تسریع روند این پروژه تاکید کرد.

وی یادآورشد: با توجه به اهمیت راه آهن مدیران و مسئولان استان باید تلاش و پیگیری های لازم و مستمر را  انجام دهندتا این پروژه مهم و بزرگ با سرعت بیشتری به انجام رسد.

به هر ترتیب از بین سیستم های مختلف حمل و نقل راه آهن به دلیل مزایایی از قبیل قابلیت اعتماد بیشتر، داشتن هزینه مناسب، آلودگی کمتر محیط زیست، مصرف سوخت کمتر و غیره  اهمیت ویژه ای در رشد و توسعه کشورها دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع  مسئولان کشوری و استانی  برای تکمیل ساخت راه آهن قزوین،رشت، انزلی – آستارا  باید تلاش مضاعف داشته تا این پروژه حیاتی در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

در این ارتباط  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجهی ویژه به پروژه های مهم استان داشته باشد، اظهارداشت: راه آهن از مطالبات و خواسته های دیرینه مردم گیلان است.

غلامعلی جعفرزاده افزود: حمل و نقل ارزان، ظرفیت های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات اجتماعی و اقتصادی از بزرگترین مزایایی خط آهن در این منطقه است زیرا به اذعان همه راه آهن زمینه ساز  توسعه و پیشرفت صنعتی و اجتماعی به همراه داشته است.

وی همچنین پروژه راه آهن  قزوین – رشت را از لحاظ تسهیل در ارتباطات ملی بسیار حائز اهمیت و راهبردی دانست و یادآورشد: حمل و نقل ریلی ارزان ترین و ایمن ترین شبکه برای جابجایی کالا و مسافر به شمار می رود و همین صرفه اقتصادی و اجتماعی حامیان این زیر ساخت توسعه را در قیاس با سایر روش های حمل و نقل بیشتر کرده است.

طنین انداز شدن صدای سوت قطار در گیلان توسعه این استان را شتاب می بخشید

به هر حال طنین انداز شدن صدای سوت قطار در گیلان توسعه این استان  را شتاب خواهد بخشید، اتصال گیلان با خط ریلی به سایر نقاط کشوراز مطالبات جدی مردم است.

 مردمان این دیار همواره منتظر خبرهای خوش راه اندازی خط ریلی هستند تا مسافرت های ایمن با قطار را تجربه کنند حال پایان انتظار گیلانی ها برای شنیدن سوت قطار تا …

معاون عمرانی استاندار گیلان راه آهن قزوین، رشت، انزلی و آستارا  را یک کارت پستال کامل توصیف کرد و گفت: این خط راه آهن تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد و انتظار گیلانی ها برای شنیدن سوت قطار به پایان خواهد رسید.

محمد آقاجانزاده  افزود: این پروژه  که از سال ۱۳۸۲ آغار شده است تا سال ۱۳۸۹ فقط  ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص پیدا کرد.

وی همچنین با بیان اینکه در سال های  ۹۰ و ۹۱ به تنهایی ۲۳۶ میلیارد تومان به این پروژه اعتبار اختصاص یافته است، اظهارداشت: امسال نیز از محل فروش اوراق مشارکت و از محل تملک دارایی و سرمایه ای اعتبار ویژه ای به این خط راه آهن اختصاص می یابد.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه این راه آهن یکی از مهمترین راه آهن های کشور است، گفت: این خط ریلی به دلائلی همچون واقع بودن در کریدر شمال – جنوب، سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، توسعه گردشگری، ایمن سازی کریدورهای جاده ای، کاهش  سوانح جاده ای و از حیث اشتغال و اقتصاد  بسیار حائز اهمیت است.

وی با تصریح اینکه راه آهن از زیر ساخت های مهم اشتغال و اقتصاد است، افزود: این پروژه نقش مهمی هم در توسعه گردشگری استان دارد.

آقاجانزاده معاون عمرانی استاندار گیلان مطالبات پیمانکاران این پروژه را قابل توجه دانست و اظهارداشت: هشت پیمانکار این پروژه ۷۰ میلیارد تومان طلب دارند.

وی با بیان اینکه موانع اصلی پروژه راه آهن گیلان در حال رفع شدن است، افزود: در کل این مسیر ۱۱ ایستگاه احداث می شود که از این تعداد هفت ایستگاه در حوزه گیلان است.

معاون استاندار گیلان  اذعان داشت:  در مسیر پروژه راه آهن  قزوین – رشت سه ایستگاه در لوشان، رستم آباد و رشت ساخته می شود.

 ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ساخت راه آهن گیلان نیاز است

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان هم گفت: این پروژه پیمانکاران توانمندی دارد که به شرط تامین اعتبار لازم و به موقع می توانند در سه شفیت کار کنند.

حجت شعبانپور افزود: برای تکمیل  راه آهن گیلان به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین این میزان اعتبار این پروژه تا سال ۱۳۹۳ به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه یادآورشد: با توجه به محدود بودن منابع ملی برای ساخت راه آهن باید به سمت اوراق مشارکت و سهام  حرکت کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان اعتبارات سنواتی این پروژه را ۱۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اذعان داشت: اگر مسئولان به امید اعتبارات سنواتی باشند ساخت این پروژه پنج سال دیگر نیز به سر انجام نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، راه آهن از مطالبات جدی و اصلی مردم گیلان است بنابراین با توجه به نیاز جدی استان و همچنین تلاش برای جذب سرمایه گذار در سایر حوزه های اقتصادی باید پروژه راه آهن قزوین – رشت در کوتاهترین زمان ممکن تامین اعتبار شده و به بهره برداری برسد./مهر

Share