صدای اعتراض اعضای هیات علمی به گوش وزیر رسید ..

۵ تن از دانشجویان بورس دکتری ۹۲ روابط بین الملل دانشگاه گیلان اخراج شدند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزات علوم تحقیقات و فناوری طی نامه ای در مورخ ۵ آذر ۱۳۹۲ ثبت نام افراد مذکور را به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان مغایر با مقررات و آیین نامه های مربوطه آموزشی تشخیص دادو این افراد اخراج شدند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ازسال  ۱۳۸۴ در وزارت علوم، مسئولین روند پذیرش دانشجویان بورسیه بدون آزمون و تحت عنوان بورس داخل و خارج و تبدیل بورس خارج به داخل را با همکاری چند دانشگاه بزرگ کشور به راه انداختند .
حال بورس خارج  و داخل یعنی چه؟ واضح است که زمانی وزارت علوم یک نفر واجد شرایط را که از آزمون و مراحل آن گذر کرده باشد به عنوان بورسیه خارج از کشور بورس می‌کند که آن رشته یا در ایران نباشد و یا امکاناتش در داخل کشور ایجاد نشده باشد.
بورس داخل  هم واضح است که بورس داخل یعنی اینکه یک دانشجوی دوره دکتری از طریق آزمون وارد دوره دکتری شده باشد و وزارت علوم برای دانشگاه‌ها و یا هیأت علمی به او احتیاج داشته باشد و او را بورس کند.

حال باید دید که در ۸ سال گذشته چگونه قوانین مربوط به پذیرش دوره دکتری بورسیه خارج و داخل در وزارت علوم را دور زده‌اند و به نوع دیگری دانشجوی بورسیه دکتری پذیرش کرده‌اند؟ 1222

یک مورد از این‌ها داستان غم‌انگیز گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان است که از مهر ۱۳۹۱ شروع به پذیرش دانشجوی دکتری در رشته روابط بین‌الملل کرد. بدین ترتیب عده‌ای  با سوء‌استفاده از بورسیه دکتری داخل و خارج به عنوان دانشجوی دکتری به گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان تحمیل شده‌اند.

در مهر۹۱ تعداد ۵نفر مطابق آزمون سراسری سازمان سنجش و آموزش کشور و بعلاوه ۱نفر استعداد درخشان به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل به گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان معرفی شده و ثبت نام نمودند. اما در کمال شگفتی کلاس دانشجویان با حضور ۲۳ نفر در مهر ۹۱ برگزار شد که تعداد۱۶ نفر از آنها از طریق رانت و تحت عنوان بورسیه به گروه تحمیل شده بودند که در نهایت با اعتراض گروه، ۱۰ نفر از آنها به ترم بهمن انتقال یافتند.

بدنبال آن در مهر ۹۲ تعداد ۴۳ نفر از طریق رانت تحت عنوان بورسیه برای ثبت نام به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل در گروه علوم سیاسی حضور یافتند که با مقاومت گروه از تعداد ۱۷ نفر از آنها در مرحله اول مصاحبه به عمل آمد و مصاحبه از سایرین به آبان ماه موکل شد.

 به رغم فشار‌های بیرونی و  با حمایت رئیس دانشگاه، گروه با قاطعیت اعلام کرد که نهایتا از میان ۴۳ نفر تعدا ۴ نفر بر حسب امتیاز کسب شده مصاحبه، به عنوان دانشجوی دکتری برای ترم بهمن ۹۲ پذیرفته خواهند شد که در کمال تعجب افرادی که در بین آن ۴ نفر اصلی نبودند در مورخ ۲۸ مهر ۹۲ با حمایت رئیس دانشگاه  در کلاسهای درس حاضر شده و ۴۱ نفر دیگر نیز به کلاس هجوم آورده و در حرکتی بی سابقه یک کلاس ۴۳ نفره دکتری در گروه علوم سیاسی آغاز به کار کرد که با شگفتی خود رانت‌خوران و اساتید گروه علوم سیاسی و دانشجویان دانشگاه گیلان مواجهه شده است.

متاسفانه در طول دو سال گذشته  ۵۹ نفر را بعنوان دانشجوی بورسیه تحصیلی دکتری روابط بین‌الملل به گروه علوم سیاسی دانشگاه تحمیل نموده اند  که این افراد عموما از نزدیکان سیاسی و فکری مسولان دولتی هستند که ازجمله می‌توان به مدیران رده بالای دولت  گذشته و همچنین وابستگان معاونین وزیر علوم و … اشاره کرد البته لیست این افراد فقط به قوه مجریه و دولت قبلی بر نمی گردد بلکه متاسفانه بعضی از نمایندگان شهر های  شمالی از جمله یکی از شهرهای گیلان نیز بعنوان دانشجوی دکتری رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه گیلان نیز وجود دارد

اما بر اساس شنیده های خبرنگار دیارمیرزا  صدای اعتراض اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان با پیگیری یکی از نمایندگان مجلس گیلان به گوش وزیر علوم دولت تدبیر و امید رسید و ایشان نیز با  اعزام بازرسان ویژه به دانشگاه گیلان و بررسی پرونده های دانشجویان بورس دکتری دانشگاه گیلان دستور ویژه رسیدگی داده بود

که در نهایت پس از گزارش این بازرسان و با حکم وزیر علوم چند نفر از کسانی که به عنوان دانشجوی بورس دکترای داخل در دانشگاه گیلان ثبت نام کرده بودند به دلیل استفاده از رانت اخراج شدند.

بر اساس شنیده ها در همین راستا تاکنون ۵ نفر اخراج شده اند. از جمله این ۵ نفر اقای ع .ب  نخبه ای !!!! که طی ۴ سال مقاطع دیپلم تا پایان فوق لیسانس را گذرانیده بود نیر می باشد ایشان در ابتدا  بورس دانشگاه علامه شده بود و با برکناریرییس دانشگاه علامه   از آن دانشگاه  انصراف داده و با دستور ویژه رییس دانشگاه گیلان بعنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل به گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان تحمیل شد.

البته باید چهار نفر دیگر از جمله یار صمیمی مهندس مشایی و  یکی از نمایندگان مجلس گیلان  که لیسانس و فوق لیسانس خاک شناسی دارند و مدیر فرهنگی یکی از دانشگاههای کشور و نماینده مجلس یکی از شهر های استان گیلان را به این لیست اضافه کرد البته این نماینده محترم چندی پیش وزیر محترم علوم را تهدید به استیضاح نموده بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  وزات علوم تحقیقات و فناوری طی نامه ای در مورخ ۵ /۹/۱۳۹۲ ثبت نام افراد مذکور را به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان مغایر با مقررات و آیین نامه های مربوطه آموزشی تشخیص داد و پذیرش این افراد را بعنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان کان لم یکن اعلام کرده و بدین ترتیب تعدادی از رانت خواران از دانشگاه گیلان اخراج شدند.

Share