آنچه از ترور سیاستمداران جهان باید بدانید/+ عکس ترور شوندگان

از ترور جوان ترین رئیس جمهور آمریکا تا محبوب ترین نخست وزیر ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شخصیت‌های سیاسی بسیاری در جهان در زمان حضور در قدرت و یا پس از ترک آن با سوء قصد به جانشان دست و پنجه نرم کرده‌اند.در این گزارش آنچه از ترور سیاستمداران جهان باید بدانید و از ترور جوانترین رییس‌جمهور آمریکاو نخستین نخست‌وزیر زن مسلمان تا سوءقصد نافرجام آیت‌الله خامنه‌ای و ترور مولتی میلیاردر لبنانی را میخوانید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خدیجه غبیشاوی، در این گزارش نگاهی داریم به برجسته ترین شخصیت های سیاسی جهان که در پی سوء قصد زخمی و یا کشته شدند.

ImageThumb2

رفیق حریری، پس از ۲ دوره نخست وزیری و تشکیل پنج کابینه در دولت لبنان تنها یک سال پس از استعفا از سمتش، در اثر انفجار انتحاری ترور شد. وی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ و مجددا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ نخست وزیر لبنان بود. حریری که یکی از ثروتمندترین شخصیت های سیاسی جهان به شمار می رفت، در سال ۲۰۰۵ یک سال پس از کناره گیری از نخست وزیری طی یک بمب گذاری در کاروان حرکتش ترور و کشته شد. پرونده ترور رفیق حریری با مناقشات بسیاری تاکنون همراه بود. در نهایت دادگاه رسیدگی به پرونده این سیاستمدار برجسته لبنانی در لاهه حکمی صادر کرد و بر اساس آن ۴ نفر از اعضای حزب الله لبنان را به دخالت در این ترور متهم و به دادگاه احضار کرد. قرار است این جلسه در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۴ برگزار شود. در ترور رفیق حریری ۲۲ نفر دیگر نیز کشته شدند.

بی نظیر بوتو، نخستین نخست وزیر زن مسلمان در پاکستان پس از چندین ترور نافرجام سرانجام در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ از ناحیه سرگردن و سینه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. بوتو که طی ۲ دوره از سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان بود در طول دوران فعالیت سیاسی خود بارها با اتهام فساد مالی مواجه شد و به همین دلیل از مقام نخست‌وزیری برکنار شد. بوتو پس از برکنار شدن از سمتش ۸ سال در تعبید خود خواسته در کشورهای انگلیس و امارات متحده عربی به سر می برد.

جان اف کندی، جوانترین رئیس جمهوری آمریکا تنها پس از ۳ سال حضور در کاخ سفید ترور شد. وی که به عنوان نمادی از لیبرالیسم آمریکا مشهور است در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در سن ۴۶ سالگی به قتل رسید. قتل او یکی از اتفاقات مهم تاریخ آمریکا است، زیرا این قتل باعث مطرح شدن و به نوعی محبوبیت بیشتر او در آمریکا شد. کندی در نهایت ۲۰ ژانویه سال ۱۹۶۱ به عنوان سی و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب و تنها ۳ سال پس از حضور در کاخ سفید در حالی که به دالاس سفر کرده بود و به همراه همسرش سوار بر یک خودرو در حال تردد از خیابان های این شهر بود ترور و کشته شد.

محمد علی رجایی، دومین رئیس جمهور ایران بود که تنها ۲ ماه پس از ریاست جمهوری در بمب‌گذاری توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور و شهید شد. وی دارای لیسانس ریاضیات از دانشسرای عالی بوده و پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور، به حرفۀ معلمی و سپس وزیر آموزش و پروش اشتغال داشته‌است. در سال ۱۳۵۳(۱۹۷۴) رژیم شاه رجایی را برای چندمین بار دستگیر کرد. دوران زندان رجایی مجموعاً چهار سال به درازا کشید و رجائی در سال ۱۳۵۷ با اوج گیری انقلاب اسلامی همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد. وی در ۸ شهریور ۱۳۶۰ بعد از اینکه کمتر از یک ماه رئیس جمهور بود به همراه محمدجواد باهنر در انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ شهید شد.

آیت الله سید علی خامنه ای، دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران و سومین رئیس جمهور انقلاب اسلامی است که یک سال پس از انتخاب به عنوان نماینده در مجلس نمایندگان ایران از یک سوء قصد نجات پیدا کردند. ایشان در سال ۱۳۶۰ در حالی که در مسجد ابوذر تهران در حال سخنرانی بودند مورد سوء قصد قرار گرفتند و زخمی شدند و دست راست خود را از ناحیه مچ از دست دادند. بمب در ضبط صوتی که برای ضبط سخنان وی بر روی میز قرار گرفته بود جاسازی شده بود. گروه تروریستی فرقان مسئولیت طراحی و اجرای این ترور را برعهده داشت.

انور سادات، نخستین رئیس جمهور مصر بود  که به دست خالد احمد شوقی الاسلامبولی ترور شد. خالد اسلامبولی در دادگاه رسیدگی به ترور انور سادات، به جرم شرکت مستقیم در ترور رئیس جمهور مصر به اعدام محکوم شد. حکم وی در فروردین ۱۹۸۲ به اجرا گذاشته شد. در روز رژه، انور سادات توسط محافظان حفاظت می‌شد. درست در زمانی که هواپیماهای میراژ از بالای میدان رژه با ارتفاعی پائین و به طور هماهنگ پرواز می‌کردند و تا حدی باعث پرت شدن حواس محافظان می‌شدند، جیپ نظامی ای در روبروی جایگاه مخصوص که انور سادات در مقابل آن سان نظامی میدید در حال عبور بود که ناگهان افراد مستقر در داخل جیپ با پرتاب نارنجک و شلیک مسلسل اقدام به حمله به سوی جایگاه و به سوی شخص انور سادات را کردند. انور سادات که در آن لحظه ایستاده بود مستقیماً و از ناحیه سر مورد هدف تیر مسلسل قرار گرفت و درجا به قتل رسید. انور سادات پس از اصابت تیر مسلسل به سرش، با سقوط به داخل جایگاه افتاد.

گاندی رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. گاندی چندین بار هدف سو قصد قرار گرفت که آخرین مورد آن موفق بود. در ۹ بهمن ۱۳۲۶ ناتورام قادسی وی را، که در سن هفتاد و نه سالگی و میان جمعیت عازم محل عبادت بود، هدف گلوله قرار داد و از پای درآورد. قاتل از ناسیونالیستهای افراطی هندو بود که معتقد بود روابط گسترده با پاکستان به اقتدار هندوستان لطمه زده‌است.

سید عباس موسوی، یکی از موسسین و دبیر کل سابق حزب‌الله لبنان که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل ترور شد. وی با همفکری جمعی از روحانیون شیعه و تعدادی از شاگردان خود، اقدام به تشکیل گروهی به نام حزب‏ الله لبنان کرد. وی در سال ۱۳۷۰ خود دبیر کلی این حزب را بر عهده گرفت. او در صبح روز ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ۱۳۷۰) برای شرکت در مراسم هشتمین سالگرد مرگ شیخ شهداء به سمت جبشیت حرکت کرد و بعد از سخنرانی و حضور در «گلزار شهدا جبشیت» به شهر الشرقیه رفت، سپس راهی شهر کوثر به الیسا شد و در این شهر بر اثر اصابت موشک شلیک شده از هلیکوپترهای نیروهای اسرائیل به خودرو حاملش و همسرش ام یاسر و تنها فرزندش، در سن ۴۰ سالگی به شهادت رسیدند.

یاسر عرفات رهبر فلسطینی بود. او رئیس حکومت خودگردان فلسطین از هنگام تشکیل در ۱۹۹۶، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین از سال ۱۹۶۹ و رئیس و بنیانگذار جنبش فتح از سال ۱۹۵۹ تا هنگام مرگ بود. بنا به یافته‌های تحقیقات آزمایشگاهی در سویس یاسر عرفات با پلونیوم، مسموم شده بود. فرانسوا بشود، رئیس موسسه فیزیک پرتوی در دانشگاه لوزان، گفت تحقیقات بر نمونه‌های بیولوژیکی متمرکز بود که از وسایل شخصی و لباس‌های عرفات در بیمارستان نظامی پاریس گرفته شده و به همسر او سهی عرفات، تحویل داده شده بود. در نوامبر ۲۰۱۲ گروهی از بازپرسان بین‌المللی بنابر درخواست سهی عرفات، همسر یاسر عرفات، مامور شدند تا با نبش قبر وی و نمونه‌برداری از پیکر وی، مجدداً احتمال مرگ وی با موارد رادیواکتیو را بررسی نمایند. متخصصان سویسی پس از آزمایش جسد یاسر عرفات اعلام کردند که در استخوان رهبر فلسطینی‌ها ۱۸ برابر اندازه معمول رادیواکتیو یافته‌اند.

منبع / نامه نیوز

Share