نايب رئيس اتحاديه چايكاران هشدار داد :

هشدار : چای سنواتی قابل شرب نیست و باید کود شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با قیمت‌هایی که اکنون پیشنهاد شده به نظر می‌رسد در سال پیش روی زراعی نیز باید منتظر سنواتی شدن چای و زحمات کشاورزان چایکار باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چای ایرانی موضوعی است که در سالیان اخیر جریانات بسیاری بر آن گذشته است. از گرانی سم و نهاده‌های کشاورزی گرفته تا فرسوده بودن باغ‌ها و خرده مالکی و قیمت‌های نامناسب خرید و از ناتوانی در پرداخت و تامین هزینه و سنواتی شدن چای گرفته تا ضرر کشاورزان و تبدیل زمین‌های چایکاری به ویلای متمولان و…

th (2)

اما هر کدام از مسائل مبتلا به این محصول کلیدی شمال کشور بخصوص در استان گیلان عللی دارد که در صورت توجه به آن می‌توان به موقع برای یافتن راهکار و اجرای آن برای جلوگیری از تکرار مکررات برنامه‌ریزی کرد. در روزهای اخیر با پیشنهاد قیمت خرید چای برای سال آینده و بی‌تدبیری‌هایی که بعضا در قیمت پیشنهادی دیده می‌شود به نظر می‌رسد باز هم مسائل چای و چایکاری نه تنها حل نشود بلکه معضلات جدیدی درخصوص این محصول به وجود‌ آید.
برخی مسائل صنعت چای دیگر قابل حل نیستند 

نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است که اگر مشکلات چای به موقع و زمان مناسب حل شوند تبدیل به بحران نمی‌شوند، ضمن آنکه چایکاران به شغل خود ادامه داده و کشت چای در شمال همچنان پابرجا می‌ماند. مهرداد لاهوتی در این زمینه می‌گوید: از چایکاری که سرمایه در گردش کافی ندارد و دخل و خرجش با هم نمی‌خواند، نمی‌توان توقع معجزه داشت. وی می‌افزاید: قیمت‌های خرید تضمینی نیز اغلب تحمیلی است و سنخیتی با هزینه‌های کشاورز چایکار ندارد. از طرفی همین قیمت‌های تحمیلی وقتی به موقع پرداخت نمی‌شود و کشاورز دستش خالی می‌ماند، باعث می‌شود چایکار با سرمایه در گردش صفر مواجه شود. در این شرایط یا مجبور است وام بگیرد و به کار خود ادامه دهد یا اینکه قید چای و چایکاری را بزند و به مشاغل دیگر روی آورد و بعد از مدتی در اثر فشارهای وارده مجبور شود زمینش را نیز بفروشد. لاهوتی می‌گوید: مسائل چای یکی دو تا نیست و از طرفی نیز منحصر به امروز و دیروز نیست، برخی بی‌تدبیری‌های گذشته و بی‌توجهی‌ها مشکلاتی ایجاد کرده که امروز شاید حل آنها زمان بسیاری نیاز داشته باشد و شاید حل برخی دیگر تقریبا میسر نشود. به عنوان نمونه بحث تغییرکاربری اراضی چایکار موضوعی است که بسیار ناخوشایند است و تهدیدی جدی برای آینده این صنعت در کشور محسوب می‌شود و از همان مسائلی که غیرقابل حل است زیرا در زمینی که ویلا به جای چای در آن سبز شده دیگر نمی‌توان چای کاشت و داشت و برداشت کرد.

وی تصریح می‌کند که برخی تصمیم‌هایی که درخصوص این محصول گرفته می‌شود غیرکارشناسی است و بدون توجه به مسائل مختلف و شاید برای رفع تکلیف اتخاذ می‌شود که عوارض این تصمیم‌های اشتباه ممکن است بعدها آشکار شود. به‌گفته وی در گذشته که تشکیلاتی برای چای و سایر مشاغل کشاورزی وجود نداشت، چایکاران بنا به نیاز اقدام می‌کردند،‌اما امروز با روی کارآمدن تشکیلات مختلف و سازمان‌های گوناگون، کشاورزان اغلب منتظر مسئولان هستند.

قیمت گذاری‌ها به نفع چایکار نبوده است 

لاهوتی می‌افزاید: قیمت گذاری‌های چای در کشور در طول سالیان گذشته هیچ وقت به نفع کشاورز چایکار نبوده است و این قشر همواره متضرر شده‌اند، به‌گونه‌ای که قیمت گذاری‌های غیراصولی باعث می‌شود وقتی محصول پس از گذر از هفت خوان رستم و معضلات بسیار چایکار بالاخره آماده عرضه به بازار شود، کشاورز ترجیح دهد آن را نفروشد که نتیجه آن تبدیل زحمات چایکاران به چای‌های سنواتی است که تبدیل به مشکلی جدی در سال‌های اخیر شده است. وی با اشاره به برخی اقدامات نادرست گذشته درخصوص چای می‌گوید: زمانی گروهی گفتند اصلا چای نکاریم، زمان دیگری گفتند چای را انبار کنیم تا مسئولان مجبور شوند قیمت مناسب پیشنهاد دهند که نتیجه آن فاسد شدن صدها تن چای و تبدیل آنها به کود و کمپوست بود. لاهوتی قیمت‌های پیشنهادی کنونی را مناسب ندانسته و می‌گوید: با قیمت‌هایی که اکنون پیشنهاد شده به نظر می‌رسد در سال پیش روی زراعی نیز باید منتظر سنواتی شدن چای و زحمات کشاورزان چایکار باشیم. وی یادآور می‌شود در حالی‌که اکنون باید به فکر تعطیلی ۱۰۰ کارخانه چای خشک کنی، پرداخت مطالبات چایکاران، جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها و… باشیم عجله در اقدام برای برخی موضوعات باعث اتخاذ تصمیم‌های نادرست می‌شود.

چای سنواتی قابل شرب نیست و باید کود شود 

شعبانی نایب رئیس اتحادیه چایکاران در این زمینه می‌گوید: مصرف چای سنواتی چه برای داخل کشور و چه برای صادرات و مصرف سایر کشور‌ها مضر است و براساس مصوبه وزارت بهداشت چای سنواتی قابل شرب نیست و باید تبدیل به کود شود. وی گفت اینکه مسئولان سابق استان ۶۰ هزار تن چای سنواتی را به قیمت ناچیز خریدند و ۵ برابر قیمت به فروش رساندند، واقعا برای سلامت جامعه و نیز آینده این محصول نگران کننده است. مدیر سندیکای کارخانه‌های چای شمال چند روز قبل با انتقاد از مشورت نکردن با چایکاران و فعالان صنعت چای گفته است: سازمان چای پیشنهاد کر ده است هر کیلو گرم برگ سبز چای درجه دو ۹۵۰تومان و درجه یک ۲۱۵۰ تومان از چایکاران خریداری می شود.در سال‌جاری با نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای بسیاری از کارخانه‌های فرآوری چای نتواستند چای خشک تولیدی را بفروشند چرا که بازار کشش لازم را نداشت. در حالی که قیمت‌ها کمتر از رقم پیشنهادی برای سال آینده بود.

صادق حسنی افزود: در سال‌جاری هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو ۶۵۰ و درجه یک ۱۲۰۰ تومان از چایکاران خریداری شد که قیمت درجه دو ۳۰۰ تومان و درجه یک ۹۵۰ تومان افزایش داشت. حسنی گفت: هیچ‌کس مخالفتی با افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای را ندارد چرا که چایکاران هم سالانه هزینه‌های تولیدشان افزایش می‌یابد اما دولت اگر می‌خواهد کشاورزان با آسودگی خاطر بیشتری به تولید ادامه دهند و تولید آنها اقتصادی باشد یارانه مستقیم به تولیدکنندگان بپردازد. حسنی تاکید کرد: اگر تدبیری برای اصلاح نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی آینده اندیشیده نشود، بازار کشش لازم برای فروش این محصول را نخواهد داشت و باید منتظر مشکلاتی مانند انبار شدن و ماندن چای خشک روی دست کارخانه‌ها و تبدیل مجدد آن‌ به چای سنواتی باشیم./اقتصاد ایران آنلاین

Share