دیارمیرزا گزارش میدهد :

آیا خودو سازان فوت کوزه گری ، گران کردن خودرو را میدانند !؟

به گزارش پایگاه اطاع رسانی دیارمیرزا مشخص نیست تا چه زمانی زیاده خواهی خودروسازان علی رغم کیفیت پایین محصولاتشان و بی توجهی به خدمات پس از فروش ادامه خواهد داشت. گویا قرار نیست آنها دست از جیب کوچک مصرف کنندگان بردارند و بگذارند مردم دلشان را به راندن ماشینی بی کیفیت و پر مصرف خوش کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انگار همین دیروز بود که با ۷- ۸ میلیون پول نقد و یا گرفتن وام چند میلیونی می شد یک پراید صفرکیلومتر یا پژوی کارکرده ولی سالم و تمیز خرید. خودرویی که هم می شد به محل کار، تفریح ، مسافرت و … رفت و هم می شد بعضی وقتها که جیبها خالی است، پول بنزینش را با مسافر کشی جور کرد. اما حالا ۱۵- ۱۶ ماهی است که قضیه ۳۶۰ درجه فرق کرده. پراید ۷ میلیونی ۱۷ میلیون شده و پژو ۲۰۶ و ال ۹۰ پانزده میلیونی، حدود ۴۰ میلیون شده اند.

mashin

 
چه شد خودرو گران شد؟
چرا قیمت خودرو طی یکی دو سال اخیر از این رو به آن رو و داشتن آن برای خیلی ها مانند داشتن خانه تبدیل به رویا شد؟ چند دلیل عمده را می توان برای افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو عنوان کرد:
۱- افزایش تحریم های بین المللی و عدم توانایی خودروسازان به وارد کردن قطعات مورد نیاز و به تبع آن کاهش تولید و بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا
۲- بالا رفتن قیمت دلار و ارز و ناکارآمدی خودروسازان در تامین این قطعات از مبادی دیگر و در نتیجه گران شدن هزینه تمام شده خودرو
۳- افزایش تورم و گران شدن اجناس داخلی مورد نیاز خودروسازان
۴- تعطیل شدن کارخانه های تولید قطعات یدکی به علت تحریم و مشکلات مالی ناشی از کمبود نقدینگی
۵- عدم پرداخت تسهیلات از سوی دولت به خودروسازان.
۶ – زیاده خواهی تمام نشدنی خودروسازان
منتفی شدن افزایش رسمی قیمت خودرو پس از اعتزاض مردم و رسانه ها
پس از اینکه خودروسازان با درخواست رسمی خواستار افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولاتشان شدند، وزیر صنعت دو سه هفته پیش چراغ سبز خود را نشان داد ولی با اعتراضات مردم و رسانه ها و موضع گیری نمایندگان مجلس، این امر به ظاهر منتفی شد.
چندی نگذشت که شافعی رییس سازمان گسترش و معاون وزیر صنعت نیز برای نشان دادن اینکه وزارت صنایع مخالف گران شدن خودرو است، نشستی خبری ترتیب داد و به همراه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا به این جلسه آمد و اعلام کرد که قرار نیست خودور گران شود.
او جلوی دوربین رسانه ها از یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو و مدنی مدیرعامل سایپا هم قول گرفت که خودرو تا آخر سال گران نشود.
به این ترتیب تیر خودروسازها برای افزایش رسمی قیمت ۱۵ درصدی محصولاتشان به علت تورم  و زیان ده بودن که حدود یک ماه پیش مطرح شد به سنگ خورد ولی این قضیه تنها یکی دو روز دوام داشت.اعلام قیمت رسمی ؛ شاید وقتی دیگرحدود دو ماه است که مسئولان شورای رقابت ، اعلام قیمت رسمی اتومبیل ها را به چند روز بعد موکول می کنند و این رویه همچنان نیز ادامه دارد.

در تازه ترین اظهار نظر، نادر قاضی‌پور عضو ناظر شورای رقابت اعلام کرد تا ۲ هفته آینده هیچ بحثی در خصوص قیمت خودرو مطرح نخواهد شد.قاضی‌پور افزود: قرار است در این ۲ هفته یک بررسی تکمیلی در خصوص نظرات شورای رقابت از جمله استفاده از ارز‌ آزاد و یا ارز مبادله‌ای برای قیمت‌گذاری انجام شود تا در صورت نیاز، شورا در تصمیمات خود تجدید نظر کند.
فروش اینترنتی محصولات، چیزی شبیه یک رویا 

در سایت تمامی شرکت های خودرو سازی گزینه ای به عنوان خرید اینترنتی هم نمایان است ولی مدتی است این قابلیت عملا وجود خارجی ندارد و بهتر است شما هم به سرتان نزند که ماشینی را به صورت اینترنتی و از سایت شرکت بخرید زیرا ساعتها معطل شده و در آخر هم چیزی جز اعصاب خردی برایتان باقی نمی ماند.
 
توسل به شیوه قدیمی برای گران کردن محصولات
خودروسازان که گویا قرار نیست بگذارند جرعه ای آب خوش از گلوی مشتریانشان پایین برود، پس از این اتفاقات روی به شیوه های قدیمی برای اخذ پول بیشتر از مردم کردند. آنها در ظاهر گران شدن خودرو را تکذیب کردند ولی با استفاده از نمایندگی های مجاز خود که اکثر محصولاتشان توسط آنها به فروش می رود، مبلغ دلخواه را برای اتومبیل های تولیدی در نظر گرفتند.
به این ترتیب فروش محصولات ایران خودرو و سایپا در درب کارخانه ، عملا دیگر وجود خارجی ندارد و مشتریان باید فقط از نمایندگی ها محصولات را تهیه کنند. نمایندگی ها هم ماشین ها را چند میلیون بالاتر از قیمت کارخانه به مردم تحویل می دهند.
طی تماس خبرنگار صبحانه آنلاین با چندین نمایندگی مجاز ایران خودرو و سایپا ، مشخص شد که قیمت درب کارخانه محصولات با قیمت نمایندگی آنها مبلغی بین ۵/۳ تا ۵ میلیون تومان متفاوت است. به عنوان مثال قیمت پژو پارس سفید رنگ کارخانه ای ۳۳ میلیون است ولی در نمایندگی ها ۳۶ میلیون تومان فروخته می شود. پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ هم ۲/۵ و ۳ میلیون تومان گران تر از کارخانه فروخته می شود.
نکته جالب اینکه برخی نمایندگی ها از مشتریان تعهد کتبی نیز می گیرند که اعتراضی به خریدن محصولات به قیمت بالاتر از نرخ کارخانه نداشته باشند.
هیچ ارگان نظارتی هم تا به حال در این زمینه اقدامی نکرده و صدای مردم گویا به گوش کسی نمی رسد.
مشخص هم نیست تا چه زمانی زیاده خواهی خودروسازان علی رغم کیفیت پایین محصولاتشان و بی توجهی به خدمات پس از فروش ادامه خواهد داشت. گویا قرار نیست آنها دست از جیب کوچک مصرف کنندگان بردارند و بگذارند مردم دلشان را به راندن ماشینی بی کیفیت و پر مصرف خوش کنند.تفاوت قیمت اتومبیل ها از درب کارخانه تا نمایندگی

با نگاهی به قیمت خودروهای داخلی می‌توان متوجه شد که این بازار بعد از رشد قیمت ناگهانی که طی هفته های گذشته و در پی اظهارات وزیر به وجود آمد هنوز کوتاه نیامده و افزایش قیمت‌ها در آن همچنان ادامه دارد.

خانواده پژو ۲۰۶ که حالا مدت‌ها از توقف تولید محصولات آن در ایران می‌گذرد، طی هفته گذشته با افزایش قیمت همراه بوده است. آن طور که از بازار خبر می‌رسد هر کدام از تیپ‌های ۲ و ۵ این خودرو با ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب به ۳۸ و ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده‌اند.تیپ V9 این خودرو در حالی روی قیمت ۵۰ میلیون تومان ثابت بوده که دیگر صندوق دار این خانواده یعنی V8 با افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی به ۳۹ میلیون تومان رسیده است. V20 نیز به بهای خود در بازار افزوده و با رشدی ۵۰۰ هزار تومانی به قیمت ۳۷ میلیون تومان رسیده است.اما تندر ایران خودرو در حالی روی ۳۶ میلیون تومان باقی مانده است که مدل پارس خودرویی آن با افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. تندر E1 اما کاهشی نیم میلیون تومانی داشته و هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

پژو ۴۰۵ در مدل بنزینی و دوگانه سوز خود بدون تغییر بوده و به ترتیب روی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۲۹ میلیون تومان باقی مانده است.
پارس سال، اما ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون ۳۶ میلیون تومان معامله می‌شود.

سمند ال.ایکس از هفته گذشته روی ۲۸ میلیون تومان باقی مانده و رانا نیز ثبات خود روی قیمت ۳۲ میلیون تومان را حفظ کرده است.
پراید روی مرز ۲۰ میلیون خانواده پراید نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است، برهمین اساس مدل پرطرفدار این خودرو؛ یعنی پراید ۱۱۱ قیمت ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی هفته گذشته را پشت سر گذاشت و به ۱۹ میلیون تومان رسید.

مدل ۱۳۱ و ۱۳۲ این خانواده نیز هر کدام با افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی به ترتیب به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیدند. تیبا نیز که روزگاری قرار بود خودرویی ۲۰ میلیون تومانی برای مشتری‌های بازار باشد هم‌اکنون در بازار ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که از رشد قیمت ۵۰۰ هزار تومانی آن خبر می‌دهد.

مونتاژی‌های بازار؛ اما بر خلاف خودروهای داخلی با ثبات قیمت همراه بوده‌اند. ماکسیما همچنان روی ۱۱۵ میلیون تومان است و تیانا نیز روی ۱۴۱ میلیون تومان باقی مانده است. ویتارای اتومات ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و مدل دنده‌ای آن نیز با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. مگان نیز در مدل آپشن دار خود روی ۸۹ میلیون تومان ثابت مانده است و صد البته مردم نیز همچنان هاج و واج مانده اند./صبحانه

Share