چگونه تعطیلات آمریکا به نفع ایران شد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :تعطیلات اخیر در ایالات متحده آمریکا، تنها دو هفته مانده به مذاکرات هسته‌ای در ژنو، منجر به واکنش‌های اساسی در میان برخی ‌سناتور‌ها و مقامات دیپلماتیک آمریکایی شده است، تا جایی که برخی بر این باورند ایران بیش از همه از این تعطیلات سود خواهد برد.  نشریه ویک در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا :تعطیلات اخیر در ایالات متحده آمریکا، تنها دو هفته مانده به مذاکرات هسته‌ای در ژنو، منجر به واکنش‌های اساسی در میان برخی ‌سناتور‌ها و مقامات دیپلماتیک آمریکایی شده است، تا جایی که برخی بر این باورند ایران بیش از همه از این تعطیلات سود خواهد برد. 

th (1)
نشریه ویک در مطلبی به تحلیل تعطیلات اخیر در ایالات متحده که به تازگی با پیوستن برخی ادارات امنیتی و اطلاعاتی، حالتی گسترده‌تر به خود گرفته ‌و به بهره‌گیری ایران از این تعطیلات پرداخته است.

در این مطلب آمده است:

دو هفته آینده نمایندگان ایران و ۵+۱ در ژنو بر سر میز مذاکرات خواهند نشست. بهترین سناریو در این میان آن است که ایران در برابر برداشته شدن تحریم‌ها، نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد.

تحریم‌های اقتصادی منجر به تضعیف اقتصاد ایران شده ‌و شاید این مهم‌ترین دلیل برای نمایش پر سر و صدای حسن روحانی بوده است. پس از تماس تلفنی اوباما و روحانی بسیاری بر شکسته شدن بن بست مذاکرات هسته‌ای با ایران امیدوار شده‌اند.

اما جمهوری‌خواهان چندان رضایتی به این موضوع ندارند. در حالی که طرح تحریمی اخیر که در مجلس نمایندگان رأی آورده، منتظر تصویب نهایی سناست ترنت فرانکس، سناتور جمهوری‌خواه دست به تدوین طرحی زده ‌که بر پایه آن رئیس جمهور آمریکا ‌خواهد توانست از نیروی نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.

فرانکی درباره این طرح به روزنامه گاردین گفته ‌که این طرح منجر به آن می‌شود که دست رئیس جمهور اوباما در مذاکرات ژنو باز باشد و اطمینان حاصل می‌شود که در این مذاکرات توافق بدی ‌نشود.

اما به لطف تعطیلی‌های اخیر در آمریکا، هر دوی این طرح‌های تحریمی و ادارات مربپط به رصد و کنترل تحریم‌ها همچون وزارت خزانه‌داری و اداره کنترل دارایی‌های خارجی، آن گونه که وندی شرمن دیروز گفته، به کما رفته‌اند. ضمن این که ادارات مربوط به رصد تحریم‌ها و تخلفات تحریمی همچون آژانس امنیت ملی و سی آی‌ای نیز ‌‌کامل تعطیل شده‌اند.

«سی‌ان‌ان» گزارش داده ‌که اداراتی همچون اداره کنترل دارایی‌های خارجی، ‌با ۱۰ درصد ظرفیت خود، کار خواهند کرد و شبکه مبارزه با جرایم مالی که ابزار اصلی آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ‌ایران بوده، ‌کاملا تعطیل است.

سی‌ان‌ان همچنین نوشته است، اداره کنترل دارایی‌های خارجی به هیچ وجه در این تعطیلات، توان شناسایی و تحریم ایرانیانی را که در راستای منافع دولت ایران اقدام می‌کنند‌ ندارد.

«مارک دوبوویتز»، از سناتورهای پیشگام در تحریم‌های ایران در ایرن رابطه گفته است: در حالی که فشار تحریم‌ها تنها ابزار ایالات متحده برای رسیدن به نتیجه با ایران بر سر میز مذاکرات است، هیچ چیزی بد‌تر از تعطیل شدن وزارت خزانه‌داری نیست.

این سناتور همچنین در مصاحبه‌ای با نشریه دیلی بیستنوان کرده ‌که این تعطیلات منجر به آن خواهد شد که ایران از همه توان خود برای دور زدن و شکستن تحریم‌ها و بازپروری ذخایر رو به کاهش ارزی خود استفاده کند.

ندی شرمن نیز دیروز به صراحت اعلام کرد: هرچند ما به کمی زمان برای استراحت نیاز داریم، زمان زیادی ‌نداریم؛ این همه به معنای آن است که هیچ کس جز ایران از این تعطیلات بهره نخواهد برد./تابناک

Share