ندیمی : اجرای بانک داری اسلامی سخت اما شدنی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی در کشور به طور کامل اجرا نمی‌شود اما می توان آن را اجرا کرد ،گفت: تا زمانی که در رابطه بانک با مشتری بیش از رقم واقعی کارمزد، مبلغ دیگری از مشتریان اخذ شود نمی توان گفت که بانکداری اسلامی و بدون ربا در کشور اجرا می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه متاسفانه در ۳۴ سال گذشته تحت عناوین مختلف در حوزه بانکداری رفتاری مغایر با بانکداری بدون ربا و اسلامی در کشور صورت گرفته است گفت: تا زمانی که در رابطه بانک با مشتری، بیش از رقم واقعی کارمزد مبلغ دیگری از مشتریان اخذ شود نمی توان گفت که بانکداری اسلامی و بدون ربا در کشور اجرا می شود.

ImageThumb2 (3)

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه اقتصاد در کشور همچنان در انحصار دولت بوده و این دولت است که همه تصمیمات  پولی و مالی را در بانک ها را می گسرد،افزود: نقش بخش خصوصی و تعاونی ها در شورای پول و اعتبار حداقلی بوده و حتی در برخی  مواقع حضوربخش تعاون کمرنگ بوده و در بهترین حالت اتاق های تعاون و بازرگانی هر کدام یک رای دارند که نسبت به آراء دیگر قابل توجه نیست.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ارائه تسهیلات به تولید کنندگان تصریح کرد: متاسفانه تسهیلات بانکی به طور کامل به تولید کنندگان پرداخت نشده و در بخشهایی دیگری مانند خدمات و تجارت هزینه شده است.

ندیمی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان و کارآفرینان نسبت به بخش های دیگر حداقلی بوده و در مواردی نیز به بهانه ارائه تسهیلات به تولیدکننده، حتی سپرده گذار را از دریافت اصل پول خود محروم کرده اند.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه متاسفانه بانک ها متناسب با تورم نتوانستند به سپرده گذاران سود پرداخت کنند گفت: این موضوع باعث شد بانک ها نتوانند در جذب نقدینگی عملکرد موفقی داشته باشند و از طرفی مردم نیز تمایلی برای سپرده گذاری در بانک ها را نداشته باشند.

ندیمی در خصوص دلایل دیگری مبنی بر اجرایی نشدن واقعی بانکداری اسلامی افزود: باید توجه داشت که بانک ها به نام حق الوکاله و کارمزد درآمدهای اضافی اخذ کرده اند و متاسفانه در این زمینه نیز نظارت واقعی اعمال نشد و همواره در اقتصاد به نفع بانک ها عمل شده است.

وی گفت: در موضوع سپرده های قرض الحسنه نزد بانک ها نیز باید توجه و دقت لازم در مصارف آن صورت گیرد.

ندیمی اضافه کرد: نکته ای که می توان به آن اشاره داشت این است که بانک ها در مواردی می توانستند از ورشکستگی سرمایه گذاران و تولید کنندگان جلوگیری کنند اما متاسفانه از این کار خودداری کردند.

وی اظهار داشت: یکی از نقص های سیستم بانکی کشور این است که با وجود اینکه سالیان متمادی است که بانک ها از لحاظ خدمات بانکی سرویس مطلوبی ارائه نمی دهند اما بیشترین درآمد را از مشتریان اخذ می کنند.

ندیمی در خصوص اخذ جرایم از مشتریان از سوی بانک ها گفت: بانک ها در اخذ جرایم عملکرد صحیحی نداشته اند به دلیل اینکه بطور مثال در صورت دیرکرد در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی، از مشتریان جرایم سنگین دریافت می کنند اما در صورتی که مشتری اقساط را زود پرداخت کنند مورد تشویق قرار نمی گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،با بیان اینکه باید ساختارسیستم بانکی اصلاح شود تا شاهد قرار گرفتن در مسیر بانکداری اسلامی باشیم ،خاطر نشان کرد: با توجه به مطالب عنوان شده می توان گفت متاسفانه باید پذیرفت از اجرای واقعی بانکداری اسلامی و بدون ربا در کشور فاصله داشته ایم وامیدوارم دولت یازدهم بتواند این مهم را انجام دهد.

Share