خیز عارف برای فتح کرسی ریاست مجلس + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : بیش از دو سال دیگر تا برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است. انتخاباتی که به لحاظ روی کارآمدن اصلاح طلبان بر مسند قدرت از هم اکنون بحث برانگیز شده و هر چه بیشتر به آن نزدیک می شویم تلاشهای جریان ها و شکل گیری آرایش سیاسی کشور […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : بیش از دو سال دیگر تا برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است. انتخاباتی که به لحاظ روی کارآمدن اصلاح طلبان بر مسند قدرت از هم اکنون بحث برانگیز شده و هر چه بیشتر به آن نزدیک می شویم تلاشهای جریان ها و شکل گیری آرایش سیاسی کشور برای سهم گیری از این رقابت رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد. اما در این میان با اینکه اصولگرایان هنوز به بازسازی نیروها و آسیب شناسی ضعفهای خود پس از انتخابات ریاست جمهوری نپرداخته اند، اما خبرها از اردوگاه اصلاح طلبان حکایت از آرایش سیاسی این طیف وچانه زنی های جدی انتخاباتی در پشت درهای بسته دارد.

اصلاح طلبان که اکنون خود را فاتح انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تهران می دانند تمام تلاش خود را برای به دست آوردن کرسی های دیگر قدرت به کار بسته و در این میان نگاهی جدی به صندلی های سبز بهارستان دارند.

فردا نوشت: در همین رابطه گروهی از اصلاح طلبان که نتوانسته اند برای خود در کابینه جایگاهی کسب کنند، خود را برای انتخابات مجلس دهم آماده می کنند تا نتیجه انتخابات مجلس راهیابی افرادی همفکر و یک دست با دولت باشد. این افراد در نظر دارند با وارد شدن به گود رقابت انتخاباتی مجلسی همچون مجلس ششم و دولت های هفتم و هشتم، تشکیل دهند.

برای صحه گذاشتن بر این ادعا تنها کافی است نگاهی به اظهارات خاتمی و توصیه وی به عارف بکنیم. خاتمی به دنبال مذاکرات هاشمی با عارف برای گرفتن مسئولیت مرکز مطالعات استرتژیک مجمع تشخیص به عارف پیشنهاد می کند بجای گرفتن مقام در پی راه اندازی حزب خویش بوده و برای ریاست مجلس دهم فعالیت کند. عارف نیز پس از آن در گفتگویی در پاسخ به اینکه شایعه شده شما با تشکیل حزب فراگیر به دنبال تسخیر مجلس شورای اسلامی دهم هستید، گفته بود: ما هنوز در مورد حزب به جمع‌بندی نرسیده‌ایم که یک حزب جدید تشکیل دهیم و یا احزابی که وجود دارند را حمایت و تقویت کنیم اما یکی از فعالیت‌های احزاب مشارکت در صحنه‌های سیاسی از جمله مجلس است. بنابراین اگر حزبی تشکیل دهم قطعاً مشارکتی جدی در مجلس خواهم داشت.

همچنین عارف در جریان رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزاری کابینه روحانی و در جمع برخی از فعالان اصلاح طلب گفته بود: اصلا‌ح‌طلبان انتخابات مجلس گذشته را به راحتی از دست دادند البته برخی تنگ‌نظری‌ها نیز در این امر موثر بود اما برای انتخابات مجلس آینده باید برنامه جدی داشته باشند و این خواسته اکثریت مردم از اصلاح‌طلبان است.

عارف با انتقاد از برخی اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در قبال وزرای پیشنهادی نیز می گوید: اگر در انتخابات مجلس نهم اصلاح‌طلبان حضور جدی داشتند شاهد برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی که در مواقعی وهن مجلس است، نبودیم. شرایط فعلی نشان می دهد حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده یک ضرورت است.وی ادامه می دهد: از آنجایی که مجلس مقتدر به نفع دولت است، نمایندگان مجلس باید برای عزت مجلس تلاش کنند و اصلاح طلبان نیز باید از هم اکنون برای انتخابات مجلس برنامه ریزی کنند تا اتفاق انتخابات قبل تکرار نشود.

در همین حال برخی از کارشناسان سیاسی نیز معتقدند در جریان دهمین انتخابات مجلس جریانی به نام اعتدال گرا وجود نخواهد داشت و رقابت تنها میان اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهدبود. در همین رابطه زیباکلام می گوید: روحانی، هاشمی، خاتمی و سید حسن خمینی و سایر تصمیم گیرندگان موافق نیستند که دولت در انتخابات مجلس از خود حزب و تشکل داشته باشد «چون هرقدر هم یک دولت در چارچوب قوانین و موازین عمل کند و از جایگاه دولتی سوءاستفاده نکند به هر حال به سوءاستفاده از امکانات دولتی برای پیشبرد حزب یا تشکل خود متهم خواهد شد.»وی می گوید: اگر جبهه متحد اصلاح طلبان بتواند بالنسبه در انتخابات اسفند ۹۴ موفق باشد مطمئن باشید رئیس مجلس آینده آقای محمد رضا عارف خواهد بود.

اما در واقع بیش از ۲ سال دیگر تا دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است هنوز خیلی زود است که بتوان در رابطه با عملکرد اصلاح طلبان نظری داد، گو اینکه اگر دولت روحانی نتواند از نظر اجرایی موفق باشد قطعاً رای آوری اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دور از ذهن خواهد بود. تنها گذشت زمان است که نشان می دهد اصلاح طلبان تا چه اندازه می توانند استراتژی خود در رابطه با انتخابات مجلس را پیش برده و فاتح صندلی های سبز بهارستان باشند./روزنو

Share