گمانه‌زنی درباره صدور مجوز دانشگاه رئیس‌جمهور آغاز شد:

محصول مشترک احمدی‌نژاد و مشایی

به گزارش دیارمیرزا : احمدی‌نژاد بعد از ریاست‌جمهوری، سراغ دانشگاه‌داری می‌رود. این خبری است که بعد از یک هفته از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با درخواست او مطرح شد تا یک بار دیگر حاشیه های دانشگاه‌داری اسفندیار رحیم مشایی را زنده کند.

به گزارش دیارمیرزا : احمدی‌نژاد بعد از ریاست‌جمهوری، سراغ دانشگاهداری می‌رود. این خبری است که بعد از یک هفته از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با درخواست او مطرح شد تا یک بار دیگر حاشیه های دانشگاه‌داری اسفندیار رحیم مشایی را زنده کند.

هفته گذشته در جلسه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقدیر و تشکر از ۸سال فعالیت احمدی نژاد برگزار کرده بود، مجوز تاسیس یک دانشگاه غیرانتفاعی به احمدی نژاد داده شد. دانشگاهی که گفته می شود در رشته های فنی و مهندسی و در مقاطع بالاتر از لیسانس فعالیت خواهد کرد.

اردیبهشت ماه امسال مدیرکل دفتر آموزش های غیردولتی، غیرانتفاعی وزارت علوم از ممنوعیت صدور مجوز برای تاسیس دانشگاه های غیرانتفاعی خبر داده و اعلام کرده بود که به علت اشباع شدن استان های کشور از این دانشگاه ها، فعلا مجوز جدیدی صادر نمی شود، مگر برای موسسات غیرانتفاعی تک جنسیتی در مراکز استان ها. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مصوبه ای دارد مبنی بر اینکه راه اندازی دانشگاه غیر انتفاعی در تهران ممنوع است. البته به جز موارد خاص که از سوی این شورا مجوز دریافت کرده باشند که تاسیس دانشگاه احمدی نژاد هم جزو این موارد است.

دانشگاهی با ۸استاد

بر اساس مقررات وزارت علوم، احمدی نژاد برای تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی خود باید فضایی حداقل ۱۵۰۰متر مربعی به عنوان فضای دانشگاه معرفی کند و ۷ تا ۸ عضو هیات علمی داشته باشد. این موسسات آموزشی اگرچه اجازه دارند بر خلاف دیگر دانشگاه ها از مربی ها به عنوان اعضای هیات علمی استفاده کنند اما در چارت سازمانی آنها وجود ۳ عضو هیئت علمی با مرتبه استادیاری به بالا و یک روحانی موجه‌ ضروری است. هیات موسس این دانشگاه هم باید حداقل‌ پنج‌ عضو و حداکثر یازده‌ عضو باشند. به جز این ها، توانایی تامین هزینه های جاری دانشگاه هم یکی دیگر از شروط وزارت علوم برای مجوز دادن به موسسان این دانشگاه ها است.

اگرچه هنوز به طور رسمی اطلاعات بیشتری درباره دانشگاه احمدی نژاد منتشر نشده اما گفته می شود حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه، فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین و برتر از جمله آی.تی. نانو. هوافضا و هسته ای خواهد بود.

IMG14360029

محصول مشترک مشایی و احمدی نژاد؟

احمدی نژاد در حالی تصمیم به تاسیس دانشگاه گرفته که قبل از این، مشایی برای تاسیس دانشگاه ایرانیان پیش قدم شده بود. دانشگاهی که گفته می شد اعطای مجوز آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است و حالا زمزمه هایی از این که دانشگاه مد نظر احمدی نژاد همان دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان خواهد بود، به گوش می رسد.

دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان دانشگاهی بود که در سال ۸۹ اسفندیار رحیم مشایی که آن زمان دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بود، پیشنهاد تاسیس آن را به وزارت علوم داد و یک سال بعد، موافقت اصولی تاسیسش را از وزارت علوم گرفت. با این حال اساسنامه این دانشگاه که قرار بود در تمام مقاطع تحصیلی دانشجوی بدون کنکور بپذیرد و از میان ایرانیان خارج از کشور هم پذیرش داشته باشد، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسید. در همان سال ۹۰ نمایندگان مجلس کامران دانشجو را فراخواندند تا در جلسه کمیسیون آموزش مجلس حاضر شود و پاسخگوی نمایندگان مجلس درباره ابهامات این دانشگاه باشد.

در آن جلسه وزیر علوم مرضیه وحید دستجردی (وزیر وقت بهداشت)، علی اکبر صالحی (وزیر امور خارجه)، لطف الله فروزنده (معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی)، ابراهیم عزیزی (معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی)، حمید بقایی (معاون اجرایی)، اسفندیار رحیم مشایی (جانشین رئیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور) و محمد شریف ملک زاده (دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور) را به عنوان ۷عضو پیشنهادی هیات موسس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان معرفی کرد. هفت عضو کاملا دولتی که حضور آنها در یک موسسه غیردولتی و شائبه وقوع رانت خواری، نمایندگان مجلس را به مخالفت با اساسنامه آن واداشت.

با تمام این حاشیه ها، دکتر محمدحسین یادگاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید که نه تنها نامی از دانشگاه ایرانیان نشنیده، بلکه فکر نمی کند ارتباطی بین این دانشگاه با دانشگاه احمدی نژاد باشد.

او می گوید: «دکتر احمدی نژاد اعلام کرد می خواهد یک فعالیت علمی در آینده داشته باشد و در زمینه تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی فعالیت کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نظر مثبت و موافقش ر درباره فعالیت علمی برای تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی به رئیس جمهور داد.» موافقتی که باید منتظر ماند تا صحت و سقم گمانه زنی ها بعد از نامگذاری دانشگاه و مشخص شدن اعضای هیات موسس آن مشخص شود.

فروزنده: ما نیستیم

پس از انتشار این گزارش، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ، حضور خودش و دیگر معاون رئیس جمهور در این دانشگاه را تکذیب کرده است. فروزنده طی تماسی اعلام کرده است که:«بنده و آقای عزیزی در دانشگاه ایرانیان حضوری نداشته ایم.»

Share