نماینده مردم رودبار:

حکیمی:سن روحانی بالاست و نمی‌تواند مثل احمدی‌نژاد بدود

به گزارش دیارمیرزا  عطاالله حکیمی ، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی است که در زمان انتخابات ریاست جمهوری ریاست ستاد مردمی روحانی را برعهده داشت. وی هم اکنون دبیرکل حزب وفاق ملی است که شائبه هایی مبنی بر حضورش در دولت جدید وجود دارد. متن زیر گفت و گوی «خبرگزاری دانشجو» با اوست: […]

به گزارش دیارمیرزا  عطاالله حکیمی ، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی است که در زمان انتخابات ریاست جمهوری ریاست ستاد مردمی روحانی را برعهده داشت.

وی هم اکنون دبیرکل حزب وفاق ملی است که شائبه هایی مبنی بر حضورش در دولت جدید وجود دارد.
hakimi

متن زیر گفت و گوی «خبرگزاری دانشجو» با اوست:

 «خبرگزاری دانشجو» – کمی از حزب وفاق ملی برای ما بگویید؟

حکیمی‌: حزب وفاق ملی ۱۰ سال پیش پا به صحنه سیاسی کشور گذاشت و تنها حزب در کشور است که بدون هیچ گونه وابستگی مالی به دولت و افراد و گروه‌ها به حیات خودادامه داده و تا به امروز در جامعه سیاسی کشور فعالیت می‌کند.

از جمله فعالیت‌‌های حزب ما، تلاش‌های انتخاباتی بود که آخرین آن به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بازمی‌گردد؛ درست یک سال بعد از شروع دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد با توجه به شرایط زمانی کشور، ما بر روی گزینه‌های مطرح ریاست جمهوری کار کرده و دست به تحقیق وسیع زدیم که نهایتاً در عید سال ۹۰ به گزینه دکتر روحانی رسیدیم و احساس کردیم که با توجه به سوابق کاری قبلی در رده‌های مختلف نظام، ایشان فرد مناسبی برای ایجاد دولتی فراجناحی، در راستای توسعه و پیشرفت کشور است.

لذا از همان زمان حزب وفاق ملی با ایشان مراوده داشت؛ درست سال گذشته بود که ما به تشدید فعالیت‌های حزبی مان در این زمینه پرداختیم و تا ۱۰ روز مانده به انتخابات تمام کسانی که در همه سفرهای استانی همراه دکتر روحانی بودند، بدون استثنا اعضای حزب وفاق ملی بودند.

لذا با افتخار می‌گویم که حزب وفاق ملی یک تشکیلات منسجم است که با اقتدار در انتخابات وارد شده و حمایت قاطعی از جناب دکتر روحانی داشته است.

در مورد فعالیت امروز حزب نیز باید بگویم که دکتر محبتی با توجه به مشغله کاری زیاد و انجام تحقیقات علمی و پژوهشی از سمت دبیرکلی حزب استعفا داده و به جای ایشان بنده این سمت را تحویل گرفته‌ام و امیدوارم با انسجام و همدلی که در بین اعضای شورای مرکزی حزب وجود دارد، بتوانیم حضور پررنگ‌تری در ادوار آینده انتخابات ریاست جمهوری و مجلس داشته باشیم؛ بناست که با حضور نمایندگان مجلس در گروه، حزب را قوی‌تر کنیم.

خطوط قرمز حزب ما هم آرمان های امام، نظام، مقام معظم رهبری و ملت هستند که هر گروه و دولتی که در این راستا حرکت کند مورد دفاع ماست و هر کسی که از این اصول عدول کند، مطمئناً ما با او زاویه پیدا خواهیم کرد.

«خبرگزاری دانشجو» – بحثی که این روزها در بین احزاب مطرح است ایجاد حزبی فراگیر در سطح کشور می باشد. به نظر شما تشکیل این حزب باید زیر پرچم «اصولگرایی» و «اصلاح‌طلبی» صورت پذیرد یا اینکه فقط در یک جبهه ایجاد شود؟

حکیمی‌: بعید است که این اتفاق در کشور رخ دهد؛ زیرا در هر دو گروه، تندروهایی هستند که نمی‌توانند با یکدیگر زیر یک پرچم جمع شوند، اما ما به‌عنوان یک حزب اصولگرا در ستاد مردمی دکتر روحانی به یک حزب توجه نداشتیم و به جرأت می‌گویم که اکثریت قریب به اتفاق دوستان معتدل و اصلاح‌طلب را نیز جذب کرده‌ایم.

هم اکنون در حزب ما افرادی هستند که اصولگرا نبودند، اما با توجه به مرامنامه حزب و آمادگی ما برای جذب این افراد، آنها حاضر به همکاری با ما شده و در حزب فعالیت می‌کنند، بنابراین تفکر ما در حزب وفاق ملی، یک تفکر فراجناحی، اما با دید اصولگرایی است.

«خبرگزاری دانشجو» – یعنی شما یک دیدگاه جدیدی را در عرصه سیاسی کشور مطرح کرده‌اید؟

حکیمی‌: بله. ما با استفاده از این همین تفکر بود که توانستیم از معضل رانت‌خواری و بده بستان‌های سیاسی که در بین احزاب کشور وجود دارد، جلوگیری کنیم و از نظر من این مسئله مهم‌ترین دلیل عدم شکل‌گیری احزاب در ایران است.

«خبرگزاری دانشجو» – شما در صحبت‌هایتان به انتخابات و حمایت حزب وفاق ملی از دکتر روحانی اشاره کردید. با توجه به معرفی کابینه ایشان به مجلس، امکان‌ رای‌آوری این کابینه را چقدر می‌دانید؟

حکیمی‌: معرفی و انتخاب اعضای کابینه بر اساس قانون حق طبیعی هر رئیس جمهور است و مسلماً هر کدام از این افراد دارای سوابق سیاسی، اقتصادی و اخلاقی هستند که در مجلس در حال بررسی است، البته نمایندگان یک فرصت کوتاه یک هفته‌ای برای این مسئله دارند که شاید یک نقص باشد، اما رئیس جمهور هم با زرنگی، خیلی زود این اعضا را به مجلس معرفی کرد و من فکر می‌کنم که نباید به این زودی در این باره اظهارنظر کنیم و باید چند روزی صبر نماییم.

«خبرگزاری دانشجو» – در کابینه پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس افرادی حضور دارند که بنابر شنیده‌ها سوابق منفی در فتنه ۸۸ و ۷۶ دارند، از طرفی هم رئیس جمهور با علم به این موضوع، آنها را انتخاب کرده‌ است. به نظر شما چقدر این سوابق در رای اعتماد وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان تأثیرگذار است؟

حکیمی‌: ببینید ما در مجلس تصمیم گرفتیم که کارگروهی را ایجاد کنیم تا قبل از اینکه وزرای پیشنهادی در کمیسیون مربوطه حضور یافته و بحث‌های تخصصی پیرامون‌ آنها انجام گیرد، حول چند محور سوابق آنها را بررسی و به رئیس جمهور منتخب گزارش دهیم. این بررسی‌ها حول سوابق امنیتی، اخلاقی، اقتصادی و مالی و اجتماعی است، به این ترتیب درباره وزیر پیشنهادی از طریق مراجع چهارگانه و سایر مراجعی که ممکن است اطلاعاتی داشته باشند، استعلام کرده و پرونده آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
ضمن آن که برای حفظ حرمت افراد و اینکه خدایی نکرده آبروی شخصی بدون دلیل در سطح جامعه ریخته نشود، نتایج بررسی این کارگروه را «محرمانه» به رئیس جمهور اعلام می کنیم؛ صراحتاً می‌گویم که این افراد به این دلایل از مجلس رای اعتماد نخواهند گرفت و از این طریق آنها را به دولت برگشت می‌دهیم.

البته تا زمانی که این بررسی‌ها کامل نشود ما نمی‌توانیم آنها را ملاک قرار دهیم، بنابراین باید تا بررسی کامل سوابق صبر کنیم.

«خبرگزاری دانشجو» – باتوجه به هشدار شما قبل از معرفی کابینه یازدهم به مجلس مبنی بر اینکه تعدادی از فتنه‌گران با استفاده از مشاوران رئیس جمهور، قصد حضور در کابینه یازدهم را دارند، غیر از اقدام فوق چه اقدام دیگری را برای بررسی بیشتر این موضوع در نظر دارید؟

حکیمی‌: به نکته ظریفی اشاره کردید، من از حدود یک ماه پیش این هشدار را مطرح کردم و الان می‌بینیم که این موضوع به بحثی داغ در رسانه‌ها تبدیل شده است.

انتظار ما از جناب دکتر روحانی‌ هم این است که کسی را که زمانی با ایجاد فتنه برای آسیب‌رسانی به منافع ملی و نظام تلاش کرده است، در بالاترین مسند اجرایی کشور قرار ندهد.

از طرف دیگر میانگین سنی بالای این کابینه برای کسب رای مدنظر است. ای‌کاش جناب روحانی از جوان‌ترها برای مسند وزارت استفاده می‌کرد.

البته نه خیلی جوان شبیه تیم آقای احمدی‌نژاد و نه خیلی مسن شبیه کابینه فعلی؛ بهتر بود از باتجربه‌هایی که میانگین سنی‌شان بین ۴۰ تا ۵۰ است، استفاده می‌کردند؛ زیرا وزیر نمی‌تواند کناری ایستاده و شاهد حل شدن مشکلات کشور باشد، بلکه باید خود شبانه‌روز برای حل این معضلات تلاش کند، از طرفی دیگر سن خود رئیس جمهور هم بالاست و نمی‌تواند مانند آقای احمدی‌نژاد برای معضلات کشور بدود.

در هر صورت فقط مجلس باید این موارد را بررسی کند.

«خبرگزاری دانشجو» – با توجه به شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی در خصوص مطالبات زنان و حضور حداقل سه زن در کابینه، چرا این امر محقق نشده و هیچ زنی در کابینه پیشنهادی حضور ندارد؟

حکیمی‌: به نظر من هم این مسئله به‌عنوان یک نقیصه به کابینه جدید وارداست، اما در مورد این مسئله باید خود دکتر روحانی پاسخ دهند.

«خبرگزاری دانشجو» – اما ما در خبرها قطعی شدن حضور خانم ابتکار و چند فرد دیگر در کابینه انتخابی رئیس جمهور منتخب را داشتیم که در نهایت این‌گونه نشد.

حکیمی‌: بله. ظاهراً هم این مورد خیلی جدی شده بود، اما متأسفانه مثل این که دکتر روحانی در یک مقطع زمانی نسبت به این موضوع عقب‌نشینی کرده ‌است.

«خبرگزاری دانشجو» – یکسری گمانه‌زنی‌های مبنی بر حضور شما در دولت یازدهم وجود دارد، آیا در این زمینه صحبتی با شما شده است؟

حکیمی‌: برای پست معاونت نظارت رئیس جمهور با من صحبت شده و من نیز برنامه‌هایم را ارائه کرده‌ام، اما این مسئله هنوز قطعی نشده و من ترجیح می‌دهم تا آن لحظه در مجلس به دکتر روحانی کمک کنم.

Share