تحلیلی بر رایزنی‌ها و دعواها برای کسب کرسی در کابینه روحانی؛

یک کابـیـن و هــزاران «عـــروس» دم بـخـت

به گزارش دیارمیرزا بعد از انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نام حسن روحانی به عنوان منتخب ملت و رئیس جمهور آینده کشور گمانه زنی ها درباره کابینه دولت وی زیاد شد و روزنامه ها و سایت با انبوهی از شایعات دیدارهای افراد مختلف با حسن روحانی را پوشش دادند و به شایعات بیشتری دامن زدند و حتی کار بجایی رسید که لیستی از کابینه دولت را منتشر کردند.

به گزارش دیارمیرزا حسن روحانی که به عنوان منتخب ملت در روزهای اول بعد از انتخابات در مرکز تحقیقات استراتژیک مستقر شد و افراد مختلفی همچون لاریجانی و احمدی نژاد به دیدارش رفتند و ضمن تبریک با او مذاکره کردند؛ اما حسن روحانی این روزها برای تشکیل کابینه‌اش به ساختمان قدیم مجلس رفته است تا بتواند روی مسائل و انتخاب افراد تمرکز بیشتری داشته باشد.

بعد از انتخاب حسن روحانی بعنوان منتخب ملت علی مطهری در بیانیه ای ضمن تبریک پیشنهادی برای انتخاب افراد کابینه به حسن روحانی داد و گفت: امیدوارم ایشان در دولت خود از رقبای خود در این انتخابات استفاده کنند و کابینه دولت یازدهم مرکب از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل و مظهر اعتدال و تدبیر باشد.
اما این تمام حرف مطهری نبود و وی برای تشریح نظراتش در گفتگویی با ایسنا گفت: اگر همه گروه‌های سیاسی احساس کنند در دولت‌ آینده شرکت دارند مخالفت‌ها و تنش‌ها بسیار کم خواهد بود.
این نماینده مجلس افزود: اصل کلی این است که از شایسته‌ترین نیروها در کابینه دولت آینده استفاده شود. برخی ممکن است بگویند همکاری گروه‌های مختلف سیاسی در دولت امکان‌پذیر نیست، اما من معتقدم این موضوع قابل تحقق است و می‌شود از نیروهای معتدل و از افراد معتدل همه گروه‌ها استفاده کرد. وی افزود: باید دولتی تشکیل شود که مظهر همکاری همه نیروهای انقلاب باشد و نشان دهد دیوار میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دیوار فرضی و خیالی است و واقعی نیست و آنچه این دو را به هم پیوند می‌زند اعتدال است و افراد عاقل و معتدل آنها می‌توانند با هم کار کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به طور کلی اختلافات میان گروه‌های سیاسی بیش از آنکه جنبه فکری و اعتقادی داشته باشد جنبه‌های دیگری دارد که مهم‌ترین آنها میل به مشارکت در اداره کشور است و من معتقدم با این روش این اختلافات به حداقل خود خواهد رسید. مطهری یادآور شد: البته این‌ها نظر شخصی من است و ظاهرا برای دولت جدید کارگروهی تشکیل شده که آنها مشغول رایزنی هستند و تبعا تصمیم آنها ترکیب کابینه را رقم می‌زند. این نماینده مجلس تجربه، دیانت، اعتدال، توجه به حقوق مردم در مقابل حقوق حکومت،‌ مردمی بودن و پرهیز از اشرافی‌گری را از ویژگی‌های لازم برای کابینه آینده عنوان و خاطر نشان کرد: به هر حال ترکیب کابینه باید همانطوری که خود آقای روحانی فرمودند حتما فراجناحی باشد؛ یعنی از صالح‌ترین افراد اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل در دولت جدید استفاده شود. وی با بیان اینکه دولت آینده می‌تواند حتی‌المقدور از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در کابینه بهره گیرد، اضافه کرد: مثلا آقای عارف از اصلاح‌طلبان و آقای حداد عادل از اصولگرایان می‌توانند در کابینه بعد حضور داشته باشند.
مطهری همچنین گفت: دولت آینده می‌تواند حتی از افراد موفق دولت فعلی برای حضور در کابینه دعوت کند. مثلا آنطور که گفته می‌شود آقای نیکزاد ظاهرا در کار خود موفق بوده اگر این طور است اشکالی ندارد با توجه به تجربه‌ای که کسب کرده از ایشان استفاده شود.
علی لاریجانی هم یک روز پس از انتخابات به دیدار حسن روحانی رفت تا ضمن اینکه به او تبریک می گوید پیام مجلس را هم به او برساند و بگوید که حاضر است همکاری کند.
البته این ظاهر ماجرا است که در رسانه ها منتشر شد چرا که علی لاریجانی حتما از سوی مجلس علاوه بر پیام تبریک حامل شروطی و پیشنهاداتی نیز برای رئیس دولت آینده بوده است تا بعدا و موقع گرفتن رای اعتماد با مشکل مواجه نشوند.
 در همین خصوص رییس مجلس در گفت‌وگویی با بیان اینکه در این جلسه علاوه بر عرض تبریک، به دلیل دوستی قدیمی علاقه‌مند دیدار حضوری با ایشان بودم، گفت: در این جلسه در خصوص شرایط کشور به ویژه ضروریات کشور مثل کنترل تورم و مشکلات بیکاری بحث و گفت‌وگو شد. لاریجانی افزود: همچنین در این جلسه رایزنی‌هایی درخصوص کابینه دولت آینده صورت گرفت. حسن روحانی نیز با بیان اینکه ما دیدارهای فراوانی در گذشته با آقای دکتر لاریجانی داشته‌ایم، گفت: امروز اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود. رییس‌جمهور منتخب مردم افزود: در این جلسه نکات مهمی که در کشور با آن مواجهیم به ویژه درخصوص همکاری‌های دولت و مجلس بحث و گفت‌وگو شد.
اما باهنر نایب رئیس مجلس این شایعه را تکذیب می کند و می گوید: مجلس گزینه‌ای برای تصدی وزارتخانه‌ها پیشنهاد نمی‌کند.
رئیس جمهور هم به دیدار حسن روحانی رفت و ضمن تبریک به او برای تعامل هرچه بیشتر و برنامه ریزی برای پیشبرد امور در دوره انتقالی توافقاتی شد.
به گزارش ایسنا، حمیدرضا بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور و اکبر ترکان از سوی حسن روحانی به عنوان دو نماینده برای پیشبرد امور و تعامل هرچه بیشتر در دوره انتقالی دولت دهم و یازدهم انتخاب شدند.
اما روزنامه ها و سایت های اصلاح طلب طور دیگری به موضوع نگریستند و به نامه عبدالرضا داوری از پایه گذاران ایسنا و حامی احمدی نژاد به روحانی نامه ای عاجزانه نام دادند سایت آفتاب نوشت: : حامیان احمدی‌نژاد که خود مدعی‌اند‌ پایگاه عظیم مردمی دارند،‌ اینک به دنبال پایگاهی می‌گردند که بتوانند ادامه زندگی بدهند و البته در این میان نیز از پیچش‌های بزرگ سیاسی ‌ترسی ندارند، چرا که سیاست برای آنان، همانی است که گفته می‌شود «پدر و مادر ندارد».
این پایگاه خبری در ادامه می نویسد: دولت احمدی‌نژاد، دولت چرخش‌های عظیم سیاسی است. این دولت و حامیانش بر نردبان نیروهای ارزشی بر مدار بالا آمدند و سرانجام آنان را دور زدند و جریان‌ها در دل خود ساختند. آنان‌ دو دوره جامعه را در تقابل با‌ هاشمی و خاتمی، به ‌افراط کشاندند و هم‌اینک نیز در صدد نزدیک شدن به ‌هاشمی و خاتمی هستند! گردش و چرخش‌‌های ناگهانی سیاسی، از تفکراتی که ریشه‌ ندارد، ریشه می‌گیرد.
عسگر اولادی دیگر شخصیت اصولگرا ضمن خیر الموجودین خواندن روحانی گفته است: به خاطر دارم زمانی که در مجلس با حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی همکار بودم، وی همیشه نظرش بر این بود که عقلای مجلس دور یکدیگر جمع شوند و نگذاریم افراط و تفریط بر مجلس حاکم شود البته در طول مدت خدمتش در شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم سعی وی بر اعتدال و تدبیر بوده است.
رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص انتظار این جبهه از رییس‌جمهور منتخب برای استفاده از اصولگرایان در دولت یازدهم، اظهار کرد: بنده اصلا از رییس‌جمهور منتخب توقعی برای اصولگرایان ندارم و خود را خادم اصولگرایان می‌دانم؛ معتقدم رویه‌ای که روحانی انتخاب کرده، موجب خواهد شد تا خداوند او را به بهترین‌ها هدایت کند.
اما برخلاف گفته های حبیب الله عسگر اولادی جمعی از اعضای حزب موتلفه به همراه او به ددار روحانی رفتند و انتظاراتشان را از دولت آینده مطرح کردند.
در همین رابطه حمیدرضا ترقی با اشاره به این دیدار اظهار کرد: آقای عسگراولادی در این دیدار ضمن تبریک به آقای روحانی، آمادگی حزب موتلفه برای پشتیبانی از رییس‌جمهور منتخب را برای غلبه بر مشکلات فراروی دولت جدید اعلام کردند.
وی افزود: اعضای شورای مرکزی پیشنهاداتی درباره رفع مشکلات اقتصادی و گسترش دیپلماسی عمومی با استفاده از ظرفیت احزاب و ضرورت تقویت جایگاه احزاب در کشور را مطرح کردند.
 ترقی ادامه داد: آقای روحانی نیز با اشاره به شناخت بیش از ۴۰ ساله خود از حزب موتلفه و مبارزات این حزب، انتخابات اخیر را موهبتی الهی برای کشور دانست و دستاورد بزرگ انتخابات را اعتماد مردم به نظام و تثبیت جمهوریت و اسلامیت آن عنوان کرد.
حامیان قالیباف هم نیز در این میان بیکار ننشستند و روزنامه تهران امروز در صفحه اول خود قایباف را در کنار روحانی نشاند و حسین مظفر سخنگوی ستاد انتخاباتی قالیباف در گفت و گویی با «خانه ملت» با بیان اینکه شهردار تهران در صورت پیشنهاد روحانی برای حضور در دولت یازدهم، حتما این پیشنهاد را قبول می کند، تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد قالیباف شهردار می ماند. اگر قالیباف در کابینه قرار نگیرد که احتمالش ضعیف است به نظر می رسد بهترین گزینه برای شهردار آینده تهران ایشان است و اگر دوستان شورای شهر عاقلانه رفتار کنند و شایسته سالاری را ملاک قرار دهند، ایشان بسیار توانمند است و باید بگذارند کارهای خود را به اتمام برسانند چرا که قالیباف از مدیرانی است که ظرفیتش هنوز باقی است و توان و انگیزه در ایشان به شدت وجود دارد.
سایت و روزنامه تابناک نزدیک به محسن رضایی که تا قبل از انتخابات خود را اصولگرا می دانستند و حتی پیشنهاد دادند اصولگرا ها روی محسن رضایی ائتلاف کنند بعد از انتخابات خود را از دامنه ای که هیچگاه عضوش نبودند جدا کردند و با طعنه به اصولگراها گفتند که بیتدبیر هستند و طبق قاعده «نان به نرخ روز خوردن» به مدح روحانی پرداختند و تلویحا از او سهم خواهی کردند و برای مدیریت اقتصادی و امنیتی کشور به او پیشنهاداتی نیز دادند و در بعد التحریر خود نوشتند: این نوشته به معنای این نیست که مقامات پولی و بانکی کنونی تغییر نکنند. این پیشنهاد طرح کلان‌‌تری است و ارتباطی با جابجایی افراد کنونی یا استفاده از افراد دیگری ندارد. بیشتر تغییر ساختار مد نظر است!
این تغییر ساختار مد نظر “تابناکین” می تواند همان تغییر ساختاری باشد که محسن رضایی از آن در عرصه اقتصاد و امنیت دم می زد.
این اظهار نظر ها و پیشنهاد های طیف اصولگرا باعث که صدای اصلاح طلب ها که خود را صاحب اصلی این فتح بزرگ می دانند در آید و رسانه های آنها بر علیه رقبای خود مقاله بنویسند و آنها را محکوم به سهم خواهی در مالی بکنند که در آن سهمی نداشته اند.
در همین باره یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تلاش اصولگریان برای پیروز جلوه داد خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ناپلئون یک جمله ای دارد با این مضمون که پیروزی هزاران پدر دارد و شکست هیچ پدری ندارد که این جمله مصداق حال امروز اصولگریان است.»
داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس تاکید کرد که اصولگرایان در حال مصادره پیروزی اصلاح طلبان هستند. وی افزود: «درست است که آقای روحانی به شخصه اعلام کرده اند که اصلاح طلب نیست و خود را متعلق به طیف معتدل اصولگرا و اصلاح طلب می داند اما واقعیت این است که آقای روحانی در این دوره از انتخابات امکان پیروزی نداشت مگر با حمایت و پشتیبانی اصلاح طلبان.»
قنبری درباره این اظهار نظر که “روحانی یک اصولگراست”، عنوان کرد: «اگر اصولگریان در ادعای خود درباره اصولگر بودن روحانی صادق هستند و پیروزی روحانی پیروزی اصولگریان می دانند چرا در انتخابات به نفع او نامزدهایشان را مجاب به کناره گیری نکردند و چرا همچون اصلاح طلبان به نفع او ائتلاف نکردند.»
از سوی روزنامه بهار در سرمقاله خود نوشت: «مصادره ‌آرای رییس‌جمهوری منتخب؛ بحث داغ این روزهای اصولگرایان است، آن هم نه اصولگرایان میانه‌رو که تندروها باز هم لخت شده و به میان پریده‌اند. فریاد تندروها درآمده که جریان اعتدال و اصلاح‌طلبی در صدد مصادره آرای حسن روحانی هستند. تندروها در تلاشند تا به‌زعم خود با آمارهایی که تا دیروز می‌ساختند و تحلیل می‌کردند که نامزدهای اصولگرا پیروز مطلق انتخاباتند حال با تاکید بر همان آمار حال در سرمقاله‌ها و سخنرانی‌ها می‌گویند که ما پیروزیم و اصلاح‌طلبان شکست خورده‌اند.»
روزنامه بهار در ادامه یادداشت خود به روزهای پیش از انتخابات اشاره کرد و حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی را یادآور شد و نوشت: «اصولگرایان؛ آن هم تندروهایشان آن روزها کجا بودند؟ چه می‌گفتند؟ و چه می‌نوشتند؟ که امروز پیروزند؟ تندروها در پیروزی روحانی رییس‌جمهوری منتخب هیچ نقشی نداشتند جز این‌که با عملکردها و نوشته‌هایشان آن‌قدر مردم را دلزده کردند تا هیچ شانسی برای پیروزی اصولگرایان باقی نماند.»
این روزنامه اصلاح طلب در پایان یادداشت خود تاکید کرد که در کابینه فراجناحی قطعا نیروهای «پیروز» و «ائتلافی» سهیم هستند؛ تنها به این دلیل که مردم این‌گونه خواسته‌اند و در غیر این‌صورت به رای مردم دهن‌کجی خواهد شد.
اما عده ای هم از اصلاح طلبان خلاف این مشی را در پیش گرفتند و روندی منطقی تر را بر اساس شعار روحانی یعنی اعتدال را توشه راه خود ساخته اند تا ببینند که در آینده چه پیش می آید و به نوعی با محافظه کاری و سیاست ورزی خاص خود سخن می گویند.
در همین رابطه یاسر هاشمی می گوید : “با توجه به تاکید آقای روحانی بر تشکیل دولت فراجناحی، برقراری آشتی ملی و مشی اعتدالی قوه مجریه فقط کسانی که مهر افراط و تفریط به پیشانی دارند از این دایره بیرون خواهند بود. دایره انتخاب رییس جمهور یازدهم برای کابینه و دولت بسیار وسیع خواهد بود چرا که این کابینه باید نمادی از آشتی ملی باشد.”
البته این حرف های یاسر هاشمی تحلیل گران رابه یاد حرف های پدرش یعنی همان دولت وحدت ملی می اندازد که حکایت از بازگشت به قدرت کسانی دارد که هم در جبهه اصولگرایی هستند و هم درمیان اصلاح طلبان که در ۸ سال دولت احمدی نژاد دستشان از قدرت کوتاه شده بود.
در میان اصلاح طلبان هستند کسانی که معتقدند باید از رقبای روحانی نیز در کابینه استفاده شود.
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در مورد شرایط و ویژگی‌های دولت و کابینه حسن روحانی می گوید: آقای روحانی باید در کابینه از رقبای انتخاباتی خود استفاده کند و من این را به عنوان یک شعار مطرح نمی‌کنم بلکه این یک واقعیت است.
وی معتقد است روحانی باید از قالیباف، رضایی، ولایتی و عارف حتما استفاده کند و حتی معتقد است که اگر عارف معاون اولی را نپذیرفت باید خاتمی و هاشمی پا درمیانی کنند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای اصلاح‌طلبان ایستادگی بر روی اصول و آرمانشان مهم است و اگر از آقای روحانی نیز در انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم حمایت کردند، به این دلیل بود که فکر می‌کردند آقای روحانی به اهدافشان نزدیک‌تر است و در حقیقت روی روحانی سرمایه‌گذاری نکردند.
محمد رضا عارف که در ائتلاف اصلاح طلبان برای باقی ماندن در انتخابات جایی پیدا نکرد و از عرصه کنار رفت و اصلاح طلبان را مدیون خود کرد گفته است: نباید در این مقطع احساس برد جناحی داشته باشیم. ما باید در این دوره بازی برد_برد انجام دهیم. جریان اصولگرایی هم باید در این انتخابات احساس پیروزی داشته باشد.
این حرف ها و سخنان که از دل هر کدامشان لیستی برای وزارتخانه، سازمان ها، معاونت ها و مشاوران حسن روحانی بیرون می آمد باعث شد که دفتر حسن روحانی در اطلاعیه ای اعلام کند که «شایعات و گمانه زنی های زیادی درباره کابینه رئیس جمهور منتخب و همچنین کارگروه ها و کمیته های مشورتی در این خصوص اخیرا در برخی رسانه ها و پایگاه های اطلاع رسانی منتشر شده است… طبیعتا پس از هر انتخاباتی گمانه زنی ها و پیش بینی ها توسط اشخاص و رسانه ها صورت می گیرد و به شکل شایعه گسترش می یابد… این دفتر برای تنویر افکار عمومی اعلام می کند که هیچ یک از این گمانه زنی ها و پیش بینی ها که اخیرا درباره کابینه دولت یازدهم منتشر می شود، صحت ندارد.»
و نعمت زاده مشاور و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی بگوید: «اظهارنظر در این زمینه زود است و تاکید کند این ها نظرات شخصی است و دکتر روحانی هنوز هیچ اسمی را مشخص نکرده است.»
اما سایت جماران برای تعیین افراد کابینه از سه کمیسیونی سخن به میان آورده که از طرف روحانی به صورت قطعی نه تکذیب شده است و نه تایید به گزارش جماران روحانی کمیسیون اقتصادی به ریاست محمدباقر نوبخت، کمیسیون سیاسی-امنیتی به ریاست علی یونسی و کمیسیون فرهنگی اجتماعی به ریاست صالحی امیری را مامور رایزنی و بررسی برنامه ها و افراد پیشنهادی جهت هر وزارتخانه کرده است.
با توجه به مشی و شعار حسن روحانی یعنی اعتدال انتظار می رود که وی بدون در نظر گرفتن پیشینه سیاسی افراد آنها را که اعتدال و میانه روی در سابقه شان مشخص است  برای همکاری انتخاب کند و سرنوشت وزارتخانه های غیر سیاسی همچون وزارت علوم و فرهنگ و ارشاد را به سیاسیون واگذار نکند.
Share