لاریجانی: در مسایل سیاسی داخلی بیش از هر زمانی به وحدت نیاز داریم

به گزارش دیارمیرزا دکتر علی لاریجانی امروز (یکشنبه ۲۳ تیر) در مراسم دیدار نمایندگان مجلس با دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب با تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: امیدوارم از خوان کرم الهی همگان توشه معنوی کافی و وافی برداشت کنند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در حدیث معراج آمده است: […]

به گزارش دیارمیرزا دکتر علی لاریجانی امروز (یکشنبه ۲۳ تیر) در مراسم دیدار نمایندگان مجلس با دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب با تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: امیدوارم از خوان کرم الهی همگان توشه معنوی کافی و وافی برداشت کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در حدیث معراج آمده است: خداوند متعال به پیامبر فرمود: ای احمد آیا می دانی که ثمره روزه چیست؟ پیامبر خدا (ص) عرض کردند که خیر. خداوند متعال فرمود: ثمره روزه کم خوردن و کم گفتن است و سپس فرمود: ثمره سکوت حکمت و ثمره حکمت معرفت و ثمره معرفت یقین است و هنگامی که بنده ای به یقین برسد دیگر ترس سپری کردن روزگار ندارد و برای او فرقی نمی کند که روزگار بر او سخت بگیرد و یا آسان و این مقام؛ مقام رضاست. از این رو کسی که رضا به رضای من باشد؛ و متعاقب خشنودی من عمل کند سه خصلت به او می دهم.41297_orig

وی ادامه داد: شکری که آلوده به نادانی نباشد؛ ذکری که فراموشی راه نداشته باشد؛ دوستی که دوستی و محبت مرا به دوستی آفریدگانم ترجیح می دهد. هنگامی که بنده ای مرا دوست داشته باشد من او را دوست می دارم. همچنین دوستی او را در دل بندگان دیگرم می اندازم و چشم دل او را به بزرگی و عظمتم باز می کنم و علم خود را برای او آشکار می کنم و در تاریکی شب و روشن روز با او به راز و نیاز و مناجات می پردازم.

لاریجانی افزود: در فراز دیگری از یک حدیث قدسی آمده است که سخن خود و فرشتگانم را به سمع او می رسانم و راز خود را که از همه مخفی کرده ام بر او نمایان می سازم. خداوند در ادامه این حدیث می فرماید: من عقل و خرد چنین بنده ای را در دریای معرفت و شناخت خود غوطه ور می سازم و میزان درک و فهم را بالا می برم و مرگ و سختی ترس از مرگ را بر او آسان می کنم تا او وارد بهشت شود. سپس خداوند به بنده اش می فرماید که من به بنده ام می گویم اینجا بهشت من است و در اینجا آرام گیر و در مجاورت من سکنی گزین که روح این شخص عرض می کند: ای معبود من تو خودت را به من شناساندی و من به وسیله این شناخت از تمام خلق تو بی نیاز شدم.

وی ادامه داد: خدا در حدیث خود می فرماید که به عزتم سوگند که من بین خودم و تو در هیچ زمانی مانع قرار نمی دهم تا هر وقت که بخواهی بتوانی پیش من آیی و من اینگونه با دوستانم رفتار می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حدیث قدسی دیگری آمده است: که روزه برای من است و من خود پاداش آن را می دهم برای هیچ معبودی روزه نبوده است و بت پرستان برای بت های خود قربانی داشتند ولی روزه نمی گرفتند که به طور حتم ویژگی اصلی روزه داری ورود به مدرسه تزکیه و معارف حقه است. چرا که شیاطین در بند هستند و در این زمان فرصت ترقی معنوی فراهم است. از این رو امید  می رود در ماه مبارک رمضان میدان سازندگی معنوی برای همه همکاران فراهم شود.

نماینده مردم قم در مجلس ضمن خوشامدگویی به دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب و همراهان وی تصریح کرد: البته جناب دکتر روحانی جزو رجال سیاسی مجلس محسوب می شود و سال ها در پارلمان مسئولیت داشت از این رو ایشان به اصل بازگشتند. از طرفی دیگر شما میهمان عزیزی برای ما هستید که امروز مسئولیت سنگین قوه مجریه بر عهده دارید.

وی افزود: خوشبختانه سال ها دکتر روحانی مسئولیت مهم دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشته که در این سمت با مسائل کلان کشور آشنا بوده است. از این رو امیدواریم دو وجه سابق پارلمانی و سابقه شورای عالی امنیت ملی شما به دولت کمک کند که کشور از پیچیدگی کنونی و شرایط حساس عبور کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: البته مسائل کشور با یکدیگر ارتباط دارد و طبعا نگاه جامع الاطراف برای جامعه کشور نیاز است اما می توان یک ارزیابی کلی از شرایط کنونی کشور در زمان کوتاه بیان کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در مسائل امنیت داخلی با مساله پیچیده ای مواجه نیستیم گفت: گرچه مسائل خردی در این رابطه وجود دارد اما باید این مشکلات برطرف شود تا در آینده به مشکلات بزرگ کشور تبدیل نشود مانند سرقت مسلحانه به قوه قضاییه نیروهای امنیتی عملکرد خوبی در این رابطه داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مسائل سیاسی داخلی بیش از هر زمانی به وحدت نیاز داریم تا در مصاف های بین المللی و اقتصادی دارای پشتوانه ملی قوی داشته باشیم؛ یادآور شد: خوشبختانه پس از انتخابات ریاست جمهوری زمینه این موضوع بیشتر فراهم شد. از این رو نگهداری و تعمیق این روحیه نفاق در کشور اهمیت بیشتری از حدوث حماسه سیاسی در کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه قانونگذاری در نگهداری وفاق و همدلی بین مسئولان کشور بسیار تاثیرگذار است افزود: از طرفی دیگر ایجاد چتر وحدت به تمامی صاحبان آرای متکثر از طریق مشارکت دادن آنها در مسائل و تقویت شعائر دینی و شعائر انقلابی و آرمانهای امام و رهبر معظم انقلاب به نگهداری وفاق و همدلی کمک می کند.

لاریجانی ادامه داد: برخی تندروی ها و حرمت شکنی ها و حتی حرمت شکنی حرم موجب تشدید اختلافات و آشوب در برخی ساحتهای سیاسی شد که باید از این موضوع به عنوان ضایعه سیاسی نام برد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس افزود: از طرف دیگر در بعد منطقه ای و دخالت پرمنازعه چند سال اخیر و دخالت نیروهای زورگو خوشبختانه استراتژی جمهوری اسلامی در مدد رساندن به ملت ها برای تحقق مردم سالاری دینی در نهضت بیداری اسلامی بسیار سنجیده بوده و امروز چه در لبنان؛ فلسطین و عراق و افغانستان و چه کشورهای انقلاب شده ظرفیت های بزرگ مردم سالاری ایجاد شده که این موضوع وحشت استکبار و صهیونیست را به دنبال داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته به همین میزان ظرفیتها مخاطراتی هم وجود دارد و گاه در منطقه مخاطرات تصنعی ایجاد کردند که نمونه آن در ایجاد جریان های افراطی و تروریستی و دامن زدن به اختلافات مذهبی بین شیعه و سنی است. از این رو شاهد هستیم که امروز این جریان های افراطی و تندرو بلای جای مسلمانان شده است که مستمرا به جامعه اسلامی ضربه می زند گرچه حوادث اخیر مصر نگرانی مسلمانان را ایجاد کرد اما باید تلاش کرد که در این حوادث روند دموکراسی خواهی ضربه نبیند. به ویژه در مصر که ارزش بالایی در عالم اسلام دارد باید تلاش و مراقبت کرد که این حوادث و اختلافها به جنگ داخلی در این کشور تبدیل نشود.

وی ادامه داد: در بعد بین المللی چند سالی است که با رفتار موجودات بدخیم بین المللی روبرو شده ایم که این موضوع بیشتر در مساله هسته ای خود را نشان داده از طرفی دیگر شاهد هستیم که در این حوزه رفتار کشورهای بزرگ زورگویانه است و تنها به دنبال بهانه جویی هستند. و به همین جهت گاها در مساله حقوق بشر اقدامات مکارانه ای را انجام می دهند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه استقامت ملت در مبارزه ملی با کشورهای اسکتباری نشان داده که مردم در مساله هسته ای در کنار مسئولان همصدا هستند؛ افزود: امیدواریم در این زمینه با توجه به تجربه شما؛ با دیپلماسی فعال از حقوق ملت دفاع و میدان های جدید برای تحرکات دیپلماتیک فراهم شود که طبعا باید از همه ظرفیت های داخلی منطقه ای برای همگرایی مددرسانی کنیم.

 41285_orig

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از طرفی دیگر در بعد اقتصادی پیچیدگی و مشکلات بسیاری وجود دارد که مستقیما این معضلات بر معیشت مردم تاثیر گذاشته است. از این رو امروز اقتصاد کشور دچار رکود و تورم شده بنابراین به نظر می رسد که بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به علت تحریم ها بوده که باید برای حل آن تدبیری کرد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر برای حل بخش مهمی از اقتصاد باید نگاه علمی در اقتصاد حاکم شود. درست است اقتصاد امری است که در زندگی همه مردم ساری و جاری است اما مدیریت اقتصادی کشور علمی تخصصی است و اصولا توسعه عادلانه در کشور بدون یک برنامه علمی میسر نیست. از این رو انتظار داریم تیم اقتصادی دولت جدید مقید به تئوری روشنی در این زمینه باشد و در چارچوب سند چشم انداز و اسناد بالادستی و قانون برنامه؛ بودجه و برنامه پنجم توسعه عمل کند تا تحرک در اقتصاد کشور به وجود آید.

نماینده مردم قم در مجلس با اعلام اینکه کشور دارای ظرفیت های ارزشمندی در حوزه صنعت؛ کشاورزی؛ دامداری و خدمات است افزود: متاسفانه واردات زیاد در چند سال اخیر به این ظرفیت ها ضربه زد. از طرفی دیگر شاید بروز تحریم ها فرصت خوبی را برای اندیشیدن و عمل کردن به حمایت از تولید ملی فراهم کرد.

وی ادامه داد: به طور حتم تمرکز بر روی تولید داخلی و ملی صرفا برای مصرف داخلی نخواهد بود چون بازارهای اطراف کشور موهبت بزرگی را برای ما ایجاد کرده است.  از این رو این موضوع باید در راستای اهداف اقتصادی ما قرار گیرد.

لاریجانی با اعلام اینکه خوشبختانه ایران از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی در چهارراه استراتژیک شرق و غرب؛ شمال و جنوب قرار دارد تصریح کرد: موقعیت ترانزیت ایران در حوزه راه آهن و هوایی فرصت خوبی را برای کشور ایجاد کرده است. از این رو در این شرایط است که پروژ ه های عمرانی در کشور باید بر اساس اولویت ها انجام شود به عنوان نمونه راه آهن چابهار به شمال ایران که مقداری از آن باقی مانده می تواند مسیر ترانزیت حمل کالا را از کشورهای آسیای میانه به کشورهای آسیای مرکزی فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بهره گیری ذخایر نفتی مشترک باید نگاه ملی وجود داشته باشد؛ گفت: به طور حتم باید از تفرقه در امور عمرانی به ویژه در این حوزه صرف نظر کرد.

این نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقق عدالت باید با نگاه عالمانه و ویژه ای پیگیری شود؛ افزود: این موضوع می تواند به بهبود ضریب جینی و رونق تولید بیانجامد که این موضوع نیازمند نظریه روشن و تئوری عدالت است که این موضوع تاثیر مستقیمی در ادامه کار و هدفمند کردن یارانه ها دارد.

وی ادامه داد: مجلس امیدوار است با تدوین رویکرد دقیق در این زمینه بسیاری از مشکلات نیازمندان به ویژه مشکلات حوزه درمان؛ مشکلات بیماران صعب العلاج؛ بیمه های همگانی و بیکاری حل شود.

لاریجانی ادامه داد: در بعد علمی و فناوری کشور از پیشرفتهای بسیار بالایی در حوزه های تک‘ نانو‘ انرژی هسته ای‘ سلول های بنیادین برخوردار شده ایم. از این رو باید با برنامه ریزی ارتباط بین صنعت کشور و حوزه پژوهشی و علمی را فراهم کرد. از طرفی دیگر در این زمینه برخی قوانین تدوین شده نیازمند اصلاح و یا تصویب قوانین مکمل داشته باشد لذا مجلس آمادگی خود را برای تصویب این گونه قوانین اعلام می کند .

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور در بعد اجتماعی هم اکنون با مسائلی مانند اعتیاد‘ مواد مخدر‘ مهاجرت و حاشینه نشینی مواجه است گفت: دولت منتخب باید در این زمینه به ویژه در زمینه ترانزیت مواد مخدر باید تدابیر نوینی در سطح منطقه و بین المللی اندیشیده شود تا هزینه این امر کاهش پیدا کند.

وی افزود: از طرفی دیگر باید پذیرفت که بعد از انقلاب به دلیل روحیه عدالت خواهی امکانات زیادی به روستاها گسیل شده است. اما فقری که هم اکنون در این مناطق ایجاد شده به دلیل چرخه معیوب روستاها است که متاسفانه توجه کافی به این موضوع نشده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: در بحث حوزه محیط زیست نارسایی ها از قبل در حفظ و صیانت از این حوزه وجود داشته که باید به طور حتم با برنامه ریزی این حوزه از عزلت و مهجوری درآید اما پدیده ریزگردها و آلودگی هوا نه فقط در تهران بلکه در اکثر استان ها مشکلات بسیاری را برای سلامت و فعالیت اقتصادی مردم به وجود آورده است.  از طرفی دیگر اقداماتی در مجلس صورت پذیرفته که مفید بوده و روند آن نشان می دهد که این موضوع در سال های اخیر کنترل نشده است و باید با اقداماتی سریع و همه جانبه منطقه ای به دنبال علاج آن بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهاد قانونگذاری معتقد است که با اولویت قرار دادن وضعیت معیشت مردم و کنترل گرانی و مساله اشتغال باید حرکت همه جانبه ای در احیای تولید و رشد و توسعه آن بر اساس اقدامات تئوریک و علمی انجام شود.

وی افزود: مجلس بر این اعتقاد است که رییس جمهور منتخب می تواند با در نظر گرفتن کابینه ای توامند با تجربه و عاقل به این حرکت ملی قیام کند.

لاریجانی هم چنین تصریح کرد:در این زمینه قطعا مجلس شورای اسلامی یاور دولت یازدهم خواهد بود و در واقع برای تحقق این حرکت ملی مجلس و دولت دو بازوی تحقق آن می باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب تاکید کرد: البته این نشست نشستی صمیمانه و مقدماتی بوده و بیش تر جنبه معارفه دکتر روحانی رییس جمهور منتخب را دارد تا همکاران ما در مجلس از نزدیک با وی آشنا شوند و ان شالله در آینده نشست های دیگری بین مجلس و دولت برگزار شود تا همگرایی فکری بین دو بخش مهم کشور به وجود آید./

Share