تقابل حسادت و پیشرفت
دیارمیرزا امروزه در ارتباطات عمومی هر جامعه مترقی ، لزوم توجه جدی به آثار و پیامدهای مخرب ناشی از برخی رفتارها ی اجتماعی امری اجتناب ناپذیرمیباشد . پیامدهائی که در صورت بی اعتنائی نسبت به کنترل اینگونه رفتارها از سوی اقشار مختلف جامعه ، همچون بلائی به جان هر ملتی نازل گشته و آنان را […]
دیارمیرزا امروزه در ارتباطات عمومی هر جامعه مترقی ، لزوم توجه جدی به آثار و پیامدهای مخرب ناشی از برخی رفتارها ی اجتماعی امری اجتناب ناپذیرمیباشد . پیامدهائی که در صورت بی اعتنائی نسبت به کنترل اینگونه رفتارها از سوی اقشار مختلف جامعه ، همچون بلائی به جان هر ملتی نازل گشته و آنان را از حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه باز میدارد . یکی از شایع ترین آنها در کشورمان وجود خصلت حسادت در افراد میباشد . حسادت در لغت به معنی بد خواستن و یا تلاش برای انتقال نعمت و فضیلت از کسی بسوی خویش و یا زایل شدن از وی میباشد . حسادت نوعی اختلال عاطفی و ضعف اخلاقی است که عده ای آنرا اکتسابی و عده ای فطری میدانند . در واقع حسادت یک جریان روانی و احساسی است که در شخص بوجود آمده و او را نسبت به توانائی های فردی و اجتماعی دیگران تحریک و وادار به بروز واکنش های متفاوت و بعضاً خصمانه مینماید . بعبارتی وقتی انسان با پیشرفت یا موفقیت بیش از اندازه دیگران مواجه می شود حالتی به او دست میدهد که به آن احساس کهتری می گویند . درجات این احساس در افراد مختلف متفاوت است . اگر احساس کهتری در فردی شدت یابد بصورت حسادت نمایان میگردد . فرد حسود هیچگاه آسایش نداشته و دچار خودخوری می شود . او پیش از آنکه به دیگران آزار برساند خود را آزار میدهد . به قول سقراط شخص حسود از چاقی دیگران لاغر می شود . فرد حسود به جای آنکه از چیزی که خود دارد خشنود باشد ، از آنچه که دیگران دارند آزرده می شود . شیخ صدوق در کتاب جامع الاخبار نقل میکند که آدم حسود ، زوال نعمت دیگران را آرزومند است اگرچه برای خودش نیز نخواهد . پیامبر اکرم نیز میفرمایند ، حسد نیکی ها را می بلعد چنانچه آتش ، هیزم را نابود می سازد . حاسد همیشه در حالت انتقام جوئی از محسود به سر می برد و نقشه از بین بردن نعمت و یا حتی خود او را در سر می پروراند . حسود به جای اینکه به کوشش و تلاش پرداخته تا استعدادها و توانائیهای بالقوه خود را بارور و شکوفا سازد و به همان موفقیت های افراد شایسته و شاید بیشتر از آنان دست یابد ، به سستی و رکود روی آورده و با از بین بردن نعمتها و موقعیت های بهتر دیگران سعی می کند آنها را به سطح خود برساند . حسود راضی به رضای پروردگار نیست و اعمالش نیز از روی اخلاص نمی باشد . او با اراده دروغین و سرکش خود می کوشد محسود خویش را مقهور و مغلوب نماید . حسود تلاش می کند تا ایده آلهای قابل دستیابی در زندگی ، منحصر به خودش باشد . از این رو حاسدین با مشاهده موفقیت های اجتماعی دیگران که میتوانند بخشی از پازل سازندگی و پیشرفت کلیت جامعه باشند ، مشکلات عدیده ای ایجاد نموده و موجب انحطاط کشور میگردند . حضرت علی میفرماید حرص ، تکبر ، حسد ، انگیزه روی آوردن به گناه و عصیان است . حسادت تمایلی گمراه کننده است که موجب اتلاف انرژی های مثبت آحاد جامعه و ظهور زیان های مادی در مسیر رشد و توسعه کشور میگردد . بروز زیا نها ی اقتصادی مترتب از حسادت ها ، بویژه از سوی برنامه ریزان تقنینی و مدیران بخش های دولتی ، به دلیل عمومیت تصمیمات متخذه غیرقابل تصور و هدف اصلی راقم سطور به مداقه می باشد . در واقع حسد ورزی دربین مسئولین و همچنین مانع تراشی های آشکار و نهان در امور مدیریتی دیگران میتواند باعث پس رفت روند رشد شاخص های اقتصادی و اجتماعی گردد ، که نتیجه آن بجز اضمحلال تلاش ها برای سازندگی ، ثمره دیگری برای کشور نخواهد داشت . تهمت های ناروا ، لابی کردن های مختلف برای برکناری ها ، یارگیری های غلط سیاسی ، سنگ اندازی ها ، شایعه پراکنی ها ، تبانی ها ، تشنج آفرینی ها ، تخریب های شخصیتی و دروغ پردازی ها از جمله مواردی میباشند که درلایه های مختلف عمومی و دولتی بوسیله حسادت ها باعث از بین رفتن نظامهای اجتماعی میگردند . حسادت باعث افزایش فقر و نداری مابین اقشارجامعه در گیرو دار کشمکش های مسئولین ، تصویب قوانین و آئین نامه های زیان آور نسبت به منافع عمومی ، دلسردی عمومی از روند پبشرفت ها ، کندی کارهای اجرائی بین دستگاهها و مردم ، درگیرشدن نیروهای ارزنده جامعه و خنثی نمودن یکدیگر ، به حاشیه راندن شایستگان ازعرصه های مدیریتی ، گمراهی جامعه ، عوامفریبی و تقدس گرائی بمنظور حذف رقیب ، همراهی با بیگانگان جهت آسیب رسانی به رقیب داخلی بدون در نظر گرفتن منافع و مصالح ملی ، غفلت از دست یازی روزافزون دشمنان خارجی به منابع ملی ، پرونده سازی های غیر واقعی ، تشکیل باند و گروه برای تخریب فعالیت های مثمر ثمر رقیب ، به هدردادن توان توانمندان و منابع ملی بمنظور جبران زیان های وارده ، چشم پوشی نسبت به واقعیت های ملموس کشور و گسترش بی خردی و انحراف در تصمیم گیری ها میگردد . خود بزرگ بینی و خود محق دانستن حسد ورزان همیشه مانعی در مسیر طرح دیدگاههای کارشناسانه می باشد . بی ارزش نمودن اقدامات سازنده توانمندان ، و در مقابل ارج نهادن به اشخاص بی کفایت و متملق و همچنین محروم نمودن جامعه از پتانسیل های ارزشمند شایستگان بدلیل هوچی گری های حاسدین و فاصله گیری های صالحان بمنظور آبروداری و حفظ شخصیت از جمله خسارات وارده توسط مسئولین حسود میباشد . از طرفی نیز تبدیل حسادت ها به کینه و دشمنی ، باعث اتلاف توانائی های بالقوه طرفین و سوء استفاده غارتگران داخلی و خارجی منابع عمومی از فرصت های حاصله در ایام کشمکش ها و نزاعها میگردد . امام صادق میفرماید به خدا قسم اگر کسی به قدر ظرفیت زمین طلا در راه خدا انفاق نماید و در عین حال بر مومن حسد بورزد ، همه این طلاها در آتش سرازیر خواهد شد و مقبول درگاه خداوند متعال نخواهد بود . باز در روایتی دیگر از سوی خداوند به موسی خطاب شد ، ای پسر عمران هرگز نسبت به دیگران بر آنچه که من به آنها عطا کردم حسود مباش و بر آنچه که در دست دیگران است چشم ندوز و خود را به تماشای آنها سرگرم نساز ، زیرا انسان حسود از رحمت من به دور است و نیز از آنچه که من میان بندگان خود تقسیم می کنم محروم است . چنین کسی از من نیست و من نیز با او نخواهم بود . دورود خدا به روح پاک تمام شهدائیکه در ادوار مختلف تاریخ این سرزمین جان با ارزششان را برای امنیت و سربلندی کشور همیشه سرافراز ایران فدا نمودند .
دیدگاه