پروژه نفتی سردار جنگل در خم یک کوچه

به گزارش دیارمیرزا پروژه نفتی سردار جنگل، یکی از مصوبات دولت در سفرهای استانی است که در مساحتی بیش از ۳۰۰هکتار در شهرستان رودسر استان گیلان اجرا می‌شود. اجرای کج دار و مریز این پروژه باعث شده کشاورزانی که زمین‌های خود را برای اجرای آن در اختیار مسئولان قرار داده‌اند،‌دچار تردید شوند. در مرحله اول […]

به گزارش دیارمیرزا پروژه نفتی سردار جنگل، یکی از مصوبات دولت در سفرهای استانی است که در مساحتی بیش از ۳۰۰هکتار در شهرستان رودسر استان گیلان اجرا می‌شود. اجرای کج دار و مریز این پروژه باعث شده کشاورزانی که زمین‌های خود را برای اجرای آن در اختیار مسئولان قرار داده‌اند،‌دچار تردید شوند. در مرحله اول اجرای طرح ۱۱۰ هکتار از زمین‌های مورد نیاز پروژه تحویل مجریان طرح شده که بخشی از مالکان این زمین‌ها هنوز پول خود را دریافت نکرده‌اند. همین امر سبب نگرانی سایر مالکانی شده که قرار است طرح مذکور در زمین‌های آنها اجرا شود. این سایت نفتی که در دی‌ماه سال ۹۱ کلنگ زنی شده در مرحله اول گمانه زنی‌ها از منابع مهم دریای‌خزر، ذخایر نفت و گاز موجود در زیر بستر دریاست و ذخایر اثبات شده خزر در بین ۱۷ تا ۴۴ میلیارد بشکه ارزیابی شده است. به گفته مدیرعامل شرکت نفت خزر، میدان گازی کشف شده در نزدیکی رودسر، چندین برابر کل ذخایر موجود در بخش ایرانی دریای‌خزر است و همچنین طبق پیش‌بینی‌ها ذخایر احتمالی حوزه خزر نزدیک ۱۸۶ میلیارد بشکه است و با این وجود کل ذخایر اثبات شده و احتمالی این منطقه حداقل ۲۰۳ میلیارد بشکه و حداکثر ۲۳۰ میلیارد بشکه است. به گفته اصولی این میدان، دارای ذخایر گازی بسیار عظیمی است، اما هدف از اجرای پروژه در مرحله کنونی دستیابی به نفت است.

اشتغال‌زایی ۵۰هزار نفری در صورت احداث این سایت نفتی 

احداث این سایت پشتیبانی نفتی و گازی موجب اشتغال‌زایی ۵۰ هزار نفر در استان‌های شمالی به ویژه گیلان خواهد شد. هزینه احداث این پروژه هزار میلیارد تومان برآورد شده است که شامل ایجاد تاسیسات زیربنایی، کشتی‌سازی و سازه‌های سکوهای نفتی و گازی خواهد بود. برق ۱۰ مگا‌‌وات و فرودگاه بالگرد به طول باند ۷۰۰متری همچنین از پیش نیازهای انجام این پروژه عظیم ملی است. همه این اطلاعات حاکی از اجرای پروژه‌ای عظیم است که در صورت اجرای به موقع می‌تواند اقتصاد شمال کشور را متحول کند. بنا بر اظهارات مسئولان نفتی کشور، نفت موجود در میدان سردار جنگل مرغوب‌ترین نفت موجود در جهان است. «درجه ای. پی. آی» نفت خام اکتشافی در این منطقه بین ۳۸ و ۴۰ بوده و به علت عدم وجود نمک و گوگرد، به مرغوب‌ترین و باارزش‌ترین نفت جهان تبدیل شده است.

اجرای به موقع طرح سردار جنگل راهی برای جبران عقب ماندگی در پارس جنوبی 

به رغم تخصیص اعتبارات و مصوبه‌های پی در پی و پیگیری‌های انجام شده توسط دلسوزان استان گیلان، باید گفت، پیشرفت سریع مرحله اجرای سایت پشتیبانی میدان گازی و نفتی سردارجنگل بستگی به امکانات و تسهیلات دارد. توسعه میادین انرژی، دشوارتر از کشف آنهاست و با توجه به اینکه سال‌هاست ایران به‌دلیل اعمال تحریم‌های غرب با فشارهای زیادی برای توسعه میادین انرژی خود به‌ویژه میدان پارس جنوبی روبه‌روست توسعه این میدان نفت و گاز می‌تواند عقب‌ماندگی در پارس جنوبی را جبران کند. آنگونه که محمد دامادی نماینده ساری می‌گوید:‌ چنانچه اعتبارات مصوب به این طرح اختصاص داده شود می‌توان امیدوار بود که منابع پروژه نفت و گاز سردار جنگل در شمال کشور با منابع نفتی جنوب کشور برابری کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «تهران‌امروز» می‌گوید: هیات دولت در سفرهای استانی بدون در نظر گرفتن اعتبارات کافی مصوبه‌ای را تصویب می‌کند و تا دور بعدی سفر استانی دولت، این پروژه‌ها بسیار کند پیش می‌رود. دامادی تاکید کرد:‌ این پروژه ملی در استان گیلان احداث شده است اما این پروژه نه‌تنها برای شمال کشور بلکه تمام کشور حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد:‌ باید منتظر سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان باشیم شاید در این سفر پروژه سردار جنگل مورد مهر هیات دولت قرار گرفته و اعتبارات لازم به آن اختصاص یابد. دامادی پیشرفت این پروژه را کند ارزیابی می‌کند در حالی که مدیر عامل شرکت نفت خزر معتقد است که این پروژه در حال اتمام مطالعات و عملیات اکتشافی است. علی اصولی درباره برآوردهای اولیه برای انجام فعالیت‌های توسعه ای در میدان به خبرنگاران گفت: چون هنوز در مراحل مختلف اکتشاف و تکمیل مطالعات میدان هستیم، نمی توان برآورد دقیقی اعلام کرد.Untitled-1

ولی به طور مسلم به دلیل عمق زیاد آب، کار توسعه میدان نیز به سرمایه زیادی نیاز دارد. اصولی همچنین به ادامه کار ساخت پایگاه پشتیبانی سردار جنگل که شامل مرکز فرآورش، انبارهای ذخیره و خطوط انتقال هیدروکربور می شود، اشاره کرد و افزود: در هماهنگی با استانداری گیلان، کار تسطیح زمین هایی که مالکیت آنها برعهده دولت است را آغاز کرده ایم. وی افزود: هم‌اکنون همه اقدام‌های مطالعاتی برای حفر چاه دوم انجام و محل آن نیز مشخص شده است و پیش بینی می کنیم در آینده نزدیک، عملیات حفاری آن آغاز شود.

اصولی با بیان اینکه، ذخیره درجای لایه کشف شده در سردار جنگل حدود ۲ میلیارد بشکه نفت خام سبک است، تاکید کرد: ۵۰۰میلیون بشکه از این میزان قابل برداشت است. وی ادامه داد: با احتساب نرخ ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت می‌توان گفت ارزش ذخایر این میدان تنها از یک لایه کشف شده حدود ۵۰ میلیارد دلار است. مدیر عامل شرکت نفت خزر پیش‌تر گفته بود برای ساخت پایگاه پشتیبانی و صنعتی میدان سردار جنگل به ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است. وی همچنین تاکید کرده: زمین اختصاص داده شده برای ساخت پایگاه ۳۰۰ هکتار است که در مرحله اول ۱۱۰ هکتار آن را تحویل گرفتیم و انتظار می‌رود بعد از رفع موانع قانونی، ۲۰۰ هکتار باقی مانده نیز برای آغاز فعالیت‌های اجرایی به نفت خزر تحویل داده شود. کلنگ آغاز ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی سردارجنگل رودسر در ۱۸۸ کیلومتری شرق رشت مرکز استان گیلان در دی ماه سال گذشته با حضور رستم قاسمی وزیر نفت به زمین زده شد.

نزدیکی به حوزه های نفتی، شبکه های انتقال نفت و تأسیسات زیربنایی، فاصله از گسل های اصلی زلزله خیز و نزدیکی به مناطق صنعتی از جمله دلایل انتخاب رودسر برای ساخت این سایت پشتیبانی عنوان شده است. به نظر می‌رسد در شرایطی که غرب ذخایر نفت جنوب را نشانه رفته است ساخت و گسترش این میدان نفتی می‌تواند عقب ماندگی تولید نفت در جنوب را جبران نماید./اقتصادایران آنلاین

Share