اخبار ویژه روزنامه‌های چهارشنبه

از علت استعفای کاندیداهای دولت تا مصوبه جدید دولت برای تکمیل نیروگاه بوشهر

شنیده شد که بعضی اخبار از نظر احمدی‌نژاد مبنی بر کنار رفتن کاندیداهای دولتی خبر می‌دهند. اخبار محرمانه نوشت؛ گفته می‌شود پس از استعفای رحیمی و جوانفکر از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری دو تحلیل در محافل سیاسی می‌شود؛ یکی آنکه دلیل ثبت‌نام اولیه ایجاد فشار بر شورای نگهبان به‌دلیل رد همه کاندیداهای دولتی و کاهش فشار بر اسفندیار رحیم‌مشایی بوده و دیگری دلیل استعفاست که گفته می‌شود احمدی‌نژاد احساس ک

به گزارش دیارمیرزا اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.   

*کیهان:

1110002_646

کیهان چی فکر می‌کند؟یعنی اپوزیسیون گاگول است؟!

شبکه صهیونیستی بالاترین ۲۰ دلیل برای تحریم انتخابات را برشمرد و از جمله حمایت کیهان از مشارکت عمومی در این حماسه را یکی از دلایل خود عنوان کرد.این شبکه صهیونیستی دلایل زیر را علت مخالفت خود برشمرده است:

۱- مگه ر‌ا‌ی‌ها را می‌شمارند؟،۲- کیهان داره داد میزنه که برین رای بدین، ۳- استدلال‌های خنده‌دار می‌کنند که با رای دادن همه چیز متحول خواهد شد، ۴- ما رو ببخشید گاگول فرض کردن، ۵- مردم برای هاشمی نمی‌ریزن تو خیابون، ۶- چند ساله دارن نقشه می‌کشن چطور مارو بکشونن پای صندوق، این خودش اهمیت تحریم رو نشون میده.

بالاترین در ادامه دلایل مشعشع خود می‌افزاید: تحریم گسترده نشون میده شعور داریم، تحریم گسترده نشون میده هنوز بر علیه رژیم متحد هستیم و به کشته‌هامون خیانت نمی‌کنیم.

سایت میرحسین: نامزدی هاشمی چنگی به دل مردم نزد

یک پایگاه اینترنتی وابسته به فتنه سبز که نظرات میرحسین موسوی را نمایندگی می‌کند و از پاریس مدیریت می‌شود، در گزارشی نوشت: شور و شوقی که ورود هاشمی در میان اصلاح‌طلبان و عده‌ای از روشنفکران ایجاد کرده، در میان مردم دیده نمی‌شود.

کلمه که مدعی است خبرنگارش در سطح شهر با مردم گفت‌وگو کرده، از قول یک مخالف می‌نویسد: مردم مثل مردم کوفه‌اند[!] من به قبر پدرم بخندم اگر رأی بدم. به رأی من و شما نیست، مثل سال ۸۸ مردم به مردم کوفه می‌مونند، یه دفعه تو اوج صمیمیت میگن بریم رأی بدیم. ما موندیم این ملت […] چطور با این گرانی و مخارج سنگین زندگی می‌کنند، صداشون هم درنمیاد.

کلمه از قول یک نفر دیگر که بازاری معرفی کرده نوشته‌«هاشمی بیاد اوضاع بهتر میشه اما انگار سنش نمی‌خوره» و از قول دیگری نقل کرده «موسوی اگر دندان رو جیگر می‌گذاشت الان رئیس‌جمهور می‌شد. و الان نوبت موسوی بود که زهرش را بریزد.»

این سایت گروهکی همچنین از قول یک سبز مخالف حضور انتخابات نوشته «این مردم که من دیدم باز هم رأی می‌دهند، هر چقدر تو چاه می‌افتند باز می‌آیند… اگر هاشمی بخواهد رأی بیاورد، رأی قشر سرمایه‌دار را می‌آورد، قشر فقیر به او رأی نمی‌هند. بدبختی همین است».
یادآور می‌شود استناد سایت گروهکی کلمه به عبارت «مردم کوفه» در حالی است که سران فتنه سبز در ماجرای حرمت‌شکنی روز عاشورا (۶ دی سال ۱۳۸۸) در صف حرمت‌شکنان ایستادند و خود روی مردم کوفه را به اعتبار تظاهر به خط امام و همراهی با یزید صفتان سفید کردند. از جمله شعارهای مردم در حماسه نهم دی، «لعن علی عدوک یا حسین- خاتمی و کروبی و میرحسین» بود.

مافیا بازی اصلاح‌طلبان در شورای شهر منحله تهران

محمود علیزاده طباطبایی در آستانه چهارمین دوره انتخابات شورای شهر به بازگویی برخی اتفاقات سیاه در اولین شورای شهر تهران و انحلال آن توسط خود اصلاح‌طلبان پرداخت.

وی که خود عضو اولین شورای شهر تهران بوده، در مصاحبه با تسنیم گفت: زمانی که آقای غرضی و خانم کدیور از شورای شهر استعفا داده و به مجلس رفتند آقای نوری به این ماجرا اعتراض داشت، ولی یک مرتبه خود آقای نوری هم استعفا داد و در تشریح این کارش می‌گفت که مجلس ششم مجلس حساسی است، اگر هاشمی رئیس مجلس شود نیاز به آن است که من کنارش باشم و با این توجیه شورا را رها کرد. در حقیقت رفتن آقای نوری باعث از هم پاشیدن شورا شد.

وی با متهم کردن وزارت کشور خاتمی گفت: در حقیقت آقای خاتمی مسائل شورا را زیاد جدی نگرفت، در دور نخست فعالیت شوراها بیشترین مقاومت از سوی وزارت کشور بود چرا که این وزارتخانه دوست داشت شهردار را خودش انتخاب کند.

وکیل خانواده هاشمی می‌افزاید: همان افرادی که الویری را مجبور به استعفا کرده بودند ملک‌مدنی را انتخاب کردند، هر بار که انتخاب ملک‌مدنی به عنوان شهردار تهران مطرح می‌شد آقای عطریانفر با این موضوع مخالفت می‌کرد، سال ۸۰ بود که کرباسچی به ملاقات من آمد و پرسید چرا عطریانفر با انتخاب ملک‌مدنی به عنوان شهردار مخالف است؟ این فرد، مدیر است، کرباسچی معتقد بود که عطریانفر فردی را به عنوان شهردار تهران می‌خواهد که در مشتش جمع شود… یکی از دلایل عمده برکناری ملک‌مدنی از شهرداری تهران مقابله با رانت‌خواری اعضای شورای شهر بود.

علیزاده طباطبایی این را هم گفته که «شورای شهر چالش بسیاری با دولت و شهرداری داشت و یک عده منافعی داشتند که اقتضا می‌کرد این چالش‌ها باشد، افرادی نیز از بیرون تحریک می‌کردند بنابراین شاهد بودیم که چه برنامه‌هایی را بر سر ملک‌مدنی شهردار وقت تهران پیاده کردند. مجلس ششم باید از شورا تحقیق می‌کرد، بنده در آن زمان بیان کردم اعضای تیم تحقیق و تفحص مجلس دنبال فروش تراکم و زد و بند هستند، کروبی رئیس وقت مجلس به بنده گفت این چه حرفی است که زده‌ای؟ ولی بنده به صورت مستند پروژه‌هایی را که تیم تحقیق و تفحص در ذهن داشتند برای کروبی بازگو کردم.»

با پیروزی‌های ارتش ورق برگشت؛مردم سوریه معارضان را خارجی می‌دانند

یک تحلیل‌گر غربی، رایزنی‌های اخیر آمریکا در زمینه جست‌وجوی راه حل سیاسی برای بحران سوریه را نتیجه پیروزی‌های ارتش و نیروهای تحت امر بشار اسد توصیف کرد.

جان وایت در مصاحبه با تارنمای تلویزیون روسیه (آرتی) گفت: پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط شورشیان آن کشور، غرب را به وحشت انداخت تا رایزنی‌های جدیدی را برای حل بحران سوریه آغاز کنند.

وی گفت: تحولات جدید در سوریه، مقامات کشورهای غربی را به مسکو کشاند تا دور جدید از مذاکرات مربوط به حل بحران در این کشور را با مسکو آغاز کنند. از آنجایی که فرایند استقرار صلح در سوریه به نفع غربی‌ها پیش نمی‌رود، مقام‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا وادار شدند به مذاکرات روی آورند.

وی می‌افزاید: مردم سوریه معتقدند گروه‌های نظامی و شبه نظامی که با دولت مرکزی می‌جنگند خارجیانی هستند که از اردن، ترکیه و عراق آمده و هیچ سنخیتی با ملت سوریه ندارند.همچنین به اعتقاد وی، غربی‌ها امیدوارند تا با مذاکره با روس‌ها و جلب نظر آنها، راه‌های ارتباطی میان نیروهای مقاومت شامل سوریه، ایران و حزب‌الله را در منطقه محدود کنند.

وی افزود: غربی‌ها پیشتر، از طریق پشتیبانی مالی و تسلیحاتی کشورهایی چون قطر، عربستان سعودی و اردن نفوذ نظامی خود را در سوریه عملی کرده بودند ولی پیشرفت‌های اخیر ارتش سوریه نه تنها طرح‌هایشان را به بن‌بست کشاند بلکه تبلیغات منفی آنها علیه اسد را در میان مردم سوریه خنثی کرد.

همزمان روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی تأکید کرد: سوریه با حمایت ایران و روسیه، روند جنگ را به نفع خود تغییر داده است. بشار اسد با اتخاذ تاکتیک‌های تازه در جنگ با شورشیان و به یمن حمایت‌های بی‌دریغ ایران و روسیه و نیروهای حزب‌الله در حال تغییر دادن جریان جنگ است. نیروهای دولت سوریه با هدایت و انرژی جدیدی که اخیراً در نقاط مهم و استراتژیک به دست آورده‌اند، شاهد موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای بوده‌اند.

در شرق دمشق که اسد در حال بازپس‌گیری آن از دست شورشیان است، «ارتش آزاد سوریه» که خوب سازماندهی نشده است با میلیشیای وابسته به رژیم اسد در حال جنگ است. نیروهای وفادار به اسد فشار زیادی بر شورشیان در این ناحیه وارد آورده‌اند و در حال منزوی کردن آنها یکی پس از دیگری و قطع راه‌های تدارکاتی آنها هستند. دولت سوریه شبکه‌های مردمی را در اطراف شهرهای دمشق، شهرهای ساحلی لاذقیه و طرطوس در شمال غرب پایتخت و نقاط شهری که مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی و تدارکاتی کشورند، دایر کرده است.

نیویورک تایمز: تحریم‌ها راه به جایی نبرداما خصومت ایرانی‌ها را افزایش می‌دهد

روزنامه نیویورک‌تایمز تحرکات کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را باعث سرسختی بیشتر مواضع جمهوری اسلامی عنوان کرد.
این روزنامه در گزارشی نوشت: قانونگذاری جدید کنگره آمریکا برای مسدود کردن ذخایر ارزی ایران در خارج هم حامل پیام منفی برای رهبران ایران است و ایرانی‌ها را بر سر مواضعشان محکم خواهد کرد و هم خطر افزایش خصومت ایرانیان با غرب را به دنبال دارد.

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه در گزارشی به قلم «ریک گلدستون» ضمن اشاره به قانون جدید در دست تصویب کنگره آمریکا مبنی بر قطع ذخایر ارزی ایران در بانک‌های خارجی، تحلیل منتقدان را پیرامون این قانون جدید منعکس کرده است. کنگره می‌گوید که ایران قادر است با بهره‌برداری از ذخایر ارزی خود در بانک‌های خارجی حتی بدترین اثرات تحریم‌ها را هم خنثی سازد، چرا که این ذخایر ارزی خارج از دسترس محدودیت‌های اعمال شده است.

بر این اساس، جمعی از سناتورها از هر دو جناح حاکم بر کنگره، قانونی را برای تصویب تسلیم سنا کرده‌اند که در صورت تصویب، دسترسی ایران به ذخایر ارزی‌اش در بانک‌های خارجی را که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود و بیشتر به یورو می‌باشد، قطع می‌کند.
با تصویب این قانون، هر موسسه مالی خارجی که قراردادهای مالی به نفع «بانک مرکزی ایران» و یا هر شخصیت ایرانی که نامش در فهرست سیاه تحریم‌ها گنجانده شده، منعقد کند با اقدامات تنبیهی روبرو خواهد شد.

این روزنامه می‌نویسد: منتقدان می‌گویند که قانون جدید خطر خصومت ایرانیان را با غرب به دنبال دارد چرا که آنها را متقاعد می‌سازد نیت واقعی تحریم‌ها مذاکرات هسته‌ای نیست بلکه تغییر رژیم است. به اعتقاد منتقدان، قانون جدید کنگره به جای آن که بر رهبران ایران برای انعطاف بیشتر فشار وارد آورد، صرفا آنها را بر ایستادگی بر سر مواضعشان محکم‌تر می‌کند.نیویورک تایمز تصریح کرد: تحرکات اخیر در حالی انجام می‌شود که اکنون کار این تحریم‌ها در متقاعد کردن ایران به عقب‌نشینی زیر سؤال است.

اردوغان چوب مشورت‌های قطر و عربستان را می‌خورد

یک روزنامه لبنانی در گزارشی نوشت اردوغان در پروژه احیای امپراتوری عثمانی به پایان خط رسیده است.
روزنامه الاخبار نوشت: اردوغان در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفته بود اگر واشنگتن تصمیم به مداخله نظامی در سوریه بگیرد، ترکیه در خط مقدم خواهد بود اما بلافاصله مشاور وی تصریح کرد که منظور اردوغان احتمال استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی بوده است.
الاخبار می‌افزاید: در دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با وزیر امور خارجه روسیه دو طرف توافق کردند تا همه تلاش‌های خود را به کار بگیرند تا در پایان ماه جاری میلادی نشستی ویژه برای حل بحران سوریه تشکیل شود.

اردوغان و وزیر امور خارجه او از مخالفان سرسخت این نشست هستند چرا که در این صورت ثابت می‌شود سیاست‌های آنها در سوریه همگی شکست خورده است. می‌توان گفت آرزوی اردوغانی با برگزاری نشست بین‌المللی ویژه سوریه به پایان راه می‌رسد، به ویژه اگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در منصبش باقی بماند.

در آن صورت همه مجبور خواهند شد تا در سیاست‌ها و حساب و کتاب‌های سابق خود در مورد سوریه و به طور کل منطقه تجدیدنظر کنند به ویژه پس از آن که با حمایت منطقه‌ای (ایران و حزب‌الله) و بین‌المللی (روسیه و چین) ثبات مجددا به سوریه بازگردد. اسد ثابت کرد از بسیاری که در این بازی شکست خورده‌اند باهوشتر است و برای سوریه و از طریق آن کل منطقه حساب‌های بسیار دقیق‌تری دارد.

روزنامه لبنانی می‌افزاید: سؤالی که الان مطرح است، این است که اردوغان چگونه می‌خواهد برای خطای فاحشی که در سوریه مرتکب شده، افکار عمومی ترکیه را قانع کند. همچنین برایش بسیار سخت خواهد بود تا از عبارات و کلماتی که شخصا علیه اسد به کار برد و نشان داد که همگی نتیجه عکس در بر داشته‌اند، عقب‌نشینی کند، عبارت‌هایی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران ترک و خارجی بیش از همه بیانگر خشم شخصی او بودند. اکنون ثابت شده که اردوغان و داووداوغلو نمی‌فهمند یا نمی‌توانند نشانه‌هایی که از بحران سوریه وجود دارند را درک کنند برای این که مشاوران آنها را عموما عربستان و قطر و مخالفان نظام سوریه تشکیل داده‌اند.

*وطن امروز:

1110003_548

دیپلماتی که به حلقه لندن مشاوره می‌داد

منابع قضایی در ایران می‌گویند اتهام یک دیپلمات ایرانی که اخیرا دستگیر شده «تلاش برای ارائه مطالب کشور» به جریان‌های شناخته شده ضدانقلاب در خارج از ایران بوده است. «باقر- الف» دیپلمات ایرانی که مدتی مسؤولیت دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی در استانبول ترکیه را بر عهده داشته است، اخیرا توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شده است.

منابع غربی مانند خبرگزاری رویترز و همچنین بسیاری از پایگاه‌های اینترنتی مرتبط با ضلع خارجی فتنه مانند جرس و کلمه با انتشار این خبر سعی کردند این موضوع را با مساله انتخابات در ایران گره بزنند ولی منابع قضایی در داخل کشور که «ایران هسته‌ای» با آنها گفت‌وگو کرده، می‌گویند اتهام این فرد انتقال اطلاعات است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که «باقر-الف» که کارمند دفتر مطالعات وزارت امور خارجه است با نام مستعار با «میرمحمود- میم» یکی از نزدیکان سران فتنه در ارتباط بوده و خواهان آن بوده است که اطلاعاتی را به رهبران فتنه منتقل کند تا انسجام درونی آنها بیشتر شود.

وی همچنین با چهره‌های اصلی ضدانقلاب خارج از کشور مانند احمد صدری، مرتضی کاظمیان، اردشیر امیرارجمند و محسن کدیور ارتباط داشته است. «باقر- الف» سال‌ها قبل عضو جنبش مسلمانان مبارز بوده و ارتباطات جدی با نهضت غیرقانونی آزادی دارد. این در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی در روز ۱۰ اردیبهشت از قول یک منبع در ایران بازداشت «باقر- الف» را «بخشی از سرکوب‌های قبل از انتخابات در ایران» دانسته بود.

دولت اصلاحات مطلوب بهائیت بود!

فعالیت‌های بهائیت در ۲ دولت سازندگی و اصلاحات از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است که با شناسایی و بررسی عملکرد اقتصادی و اجتماعی این فرقه به عمق نفوذ و رابطه این فرقه با بدنه دولت پی خواهیم برد. سایت گویا نیوز که متعلق به سازمان جاسوسی سیا است در مقاله‌ای با مقایسه دولت خاتمی با احمدی‌نژاد، چنین به دفاع از خاتمی پرداخت: «دوران ۸ ساله ریاست جمهوری محمد خاتمی فشار و آزار شهروندان بهایی به حداقل میزان خود طی سی و اندی سال که از تاسیس نظام اسلامی در ایران می‌گذشت، رسید…

این دوران به دلیل اعمال کمترین فشار‌ها به شهروندان بهایی از سوی حکومت، دارای کمترین میزان مهاجرت شهروندان بهایی از ایران بود بویژه آنکه در آخرین سال ریاست جمهوری محمد خاتمی برای اولین بار اعلام شد همه ایرانیان حق شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها را دارند و گزینه مذهب در فرم ثبت‌نام کنکور که اشاره به درس تعلیمات دینی‌ای دارد که داوطلب برای امتحان برمی‌گزیند، حذف شده بود. مهاجرت شهروندان بهایی در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و فشارهای اقتصادی بر شهروندان رو به تزاید گذاشت.

بسیاری از شهروندان بهایی که طی ۲ دهه پس از اخراج از شغل‌های اصلی‌شان توانسته بودند کسب و کاری برای خودشان ایجاد کنند با عدم تمدید یا لغو جواز مواجه شدند. بار دیگر بر مذهب داوطلب شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌های ایران تاکید شد و عملا اجازه حضور جوانان بهایی در کنکور سراسری گرفته شد.

آن تعداد اندک از دانشجویان بهایی هم که به دانشگاه‌های دولتی راه یافته بودند به مرور پس از شناسایی اخراج شدند و بالاخره یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ خورشیدی ۷ شهروند بهایی که مسؤولیت جامعه بهایی ایران را به عهده داشتند بازداشت شدند. این فشار‌ها مقدمه‌ای بود برای شروع مجدد خروج گسترده بهائیان از ایران تا آنکه انتخابات سال ۸۸ به وقوع پیوست.»

به گزارش موسسه راهبردی دیده‌بان، عناصر فرقه ضاله بهائیت در دولت تساهل‌گرای محمد خاتمی توانستند به مراکز علمی و دانشگاهی نفوذ یابند و با پشتیبانی شبکه‌ای به سرعت در برخی از تشکل‌های دانشجویی از جمله دفتر تحکیم وحدت (اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان؛ طیف علامه) و جبهه دموکراتیک ایران (اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویی؛ طیف حشمت‌الله طبرزدی) نفوذ کنند تا بتوانند در هویت دانشجو به نظام مقدس جمهوری اسلامی فحاشی کنند.

تشکیل ان‌جی‌اوهای متعدد با عناوین و اساسنامه‌های گوناگون، راه‌اندازی مراکز فرهنگی ـ هنری و بویژه موسیقی و نیز راه‌اندازی مهدکودک با حمایت دولت اصلاحات توسط بهائیان اتفاق افتاد. بازماندگان شبکه صهیونیستی بهائیت در ایران، همزمان با بهره‌گیری وافر از فضای باز رسانه‌ای و ارتباطی در دولت خاتمی، از جمله بی‌بی‌سی، رادیو زمانه، رادیو فردا و بعدها تلویزیون‌هایی مانند من و تو، رسانه‌های سایبری و… ارتباطات جهانی خود را به‌روز می‌کردند و در پناه رونق فعالیت اقتصادی از یک گروه منزوی و حاشیه‌ای به یک شبکه فعال و چابک تبدیل می‌شدند.

آنان با ورود تخصصی به تجارت در حوزه‌هایی که کمترین نظارت دولتی بر آن حاکم بود، بازرگانی پرسودی را برای خود رقم می‌زدند. اعترافات این سایت وابسته به سازمان سیا به‌خوبی رابطه تنگاتنگ سران بهائیت با دولت تساهل‌گر خاتمی را تایید و مهر ابطالی بر تفکرات و عقاید خاتمی زد. افرادی که برای کسب رای حاضرند دست به هر اقدامی بزنند و پا روی اعتقادات و ارزش‌های نظام اسلامی که خون سیصد هزار شهید برای شکل‌گیری آن ریخته شده است، بگذارند.

*آرمان:


لنکرانی حق انصراف ندارد

شنیده شد که در روزهای اخیر باقری‌لنکرانی، کاندیدای پایداری در سفر به استان قم با آیت‌ا… مصباح‌یزدی دیدار و گفت‌وگو کرد. اخبار محرمانه نوشت؛ در محافل سیاسی خبر داده می‌شود دراین دیدار آیت‌ا… مصباح درمورد حضور آقای جلیلی و حمایت ایشان از وی برای نامزدی در جبهه پایداری مخالفت کردند.

براساس این خبرها، آیت‌ا… مصباح دراین دیدار خطاب به باقری‌لنکرانی اعلام کردند: اگر شما از کاندیداتوری انصراف بدهید، جبهه پایداری هیچ گزینه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. گفته می‌شود آیت‌ا… مصباح دراین دیدار خطاب به باقری‌لنکرانی اظهار داشته است: حقیر این‌گونه تشخیص می‌دهم که این‌گونه عمل شود و طبق وظیفه و تکلیف عمل کرده‌ام. شما هم به وظیفه و تکلیف خود عمل کنید.

علت استعفای کاندیداهای دولت

شنیده شد که بعضی اخبار از نظر احمدی‌نژاد مبنی بر کنار رفتن کاندیداهای دولتی خبر می‌دهند. اخبار محرمانه نوشت؛ گفته می‌شود پس از استعفای رحیمی و جوانفکر از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری دو تحلیل در محافل سیاسی می‌شود؛ یکی آنکه دلیل ثبت‌نام اولیه ایجاد فشار بر شورای نگهبان به‌دلیل رد همه کاندیداهای دولتی و کاهش فشار بر اسفندیار رحیم‌مشایی بوده و دیگری دلیل استعفاست که گفته می‌شود احمدی‌نژاد احساس کرده که ممکن است وجود کاندیدای دیگر از طرف دولت پیام غلط به شورای نگهبان داده و امکان ردصلاحیت مشایی را افزایش دهد.

پاسخ منفی درخشنده به مشایی

شنیده شد که پوران درخشنده، کارگردان مطرح سینما به درخواست‌های متعددی از سوی طیف مشایی برای حضور در انتخابات شورای شهر به نمایندگی از این طیف با صراحت پاسخ منفی داده است. پارس‌توریسم نوشت؛ این درخواست‌ها بارها و از سوی افراد نزدیک به طیف مشایی- مطرح شده که با پاسخ منفی این کارگردان سینما مواجه شده است.

فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند آخرین ساخته پوران درخشنده است که قرار است مردادماه در سینما اکران شود این فیلم که با استقبال بسیار بی‌نظیری در جشنواره مواجه شد و سانس‌های اکران این فیلم تا نیمه‌های شب ادامه داشت از امیدهای بسیاری برای شکستن رکورد فروش فیلم را در ایران دارد.

زمان رسیدگی به پرونده دو مداح مشهور

شنیده شد که وکیل دو مداح تهرانی گفت: ادامه رسیدگی به این پرونده به بعد از انتخابات موکول شده است. شهبازوار، وکیل منصور ارضی و سعید حدادیان، درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت مشایی از این دو مداح اظهار کرد: هنوز از زمان رسیدگی به این پرونده در دادگاه اطلاعی نداریم و به احتمال فراوان به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول شده است. وی که وکالت فرج‌ا… سلحشور را هم برعهده دارد درباره انتشار برخی شایعات مبنی بر تبرئه سلحشور در پرونده شکایت تعدادی از بازیگران زن گفت: شایعات تبرئه و صدور قرار منع تعقیب برای سلحشور کذب است زیرا هنوز دادگاه وارد رسیدگی به این پرونده نشده است.

گزینه‌های جدید اجرای مناظره‌ها

شنیده شد که گمانه‌زنی‌ها برای تعیین مجری مناظره‌های تلویزیونی انتخابات امسال مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه انتخاباتی تلویزیون به‌شدت داغ شده است. مشرق نوشت؛ روز گذشته یکی از سایت‌های خبری، اعلام کرده بود کامران نجف‌زاده مشهورترین خبرنگار و مجری واحدمرکزی خبر امسال اجرای مناظره‌ها را برعهده خواهد داشت، خبری که خیلی زود در گفت‌وگو با خود او تکذیب شد.

نجف‌زاده هر گونه گفت‌وگو با او درباره اجرای مناظره‌ها را تکذیب کرد. ستاد انتخاباتی صداوسیما این روزها درحال مذاکره و بررسی چند گزینه برای اجرای مناظره‌های انتخاباتی است. گزینه‌هایی که پورحسین و نجف‌زاده در بین آنها نیستند. اما محمدرضا شهیدی‌فر و مرتضی حیدری ظاهرا از گزینه‌های جدی اجرا هستند.

راه‌اندازی کمپین از «کجا آوردی؟»

شنیده شد که کمپین «از کجا آوردی؟» در راستای پیگیری و تحقق سبک تبلیغات اسلامی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز به‌کار کرد. مهر نوشت؛ این کمپین که متشکل از فعالان رسانه‌ای، سیاسی و دانشجویی سراسر کشور است به قصد زیر ذره‌بین قراردادن تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و بررسی و گزارش تخلفات آنها راه‌اندازی شده است. همین‌طور این کمپین در بیانیه خود از تمامی مردم کشور دعوت به همکاری کرده و خواسته تا گزارش مستند تخلفات تبلیغاتی و هزینه‌های کلان و بی‌رویه تبلیغات انتخاباتی را ارسال کنند تا این گروه با انتشار آنها در رسانه‌های عمومی از کاندیداها بازخواست یا به مراجع ذی‌صلاح قانونی گزارش کنند.

پای مجری کودک به انتخابات باز شد

شنیده شد که مجید قناد با اشاره به نزدیک شدن ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: از جمعه این هفته «جمعه به جمعه، خونه به خونه» رنگ و بوی انتخاباتی به خود می‌گیرد. مهر نوشت؛ مجید قناد تهیه‌کننده و مجری این برنامه در این زمینه گفت: از این هفته در قالب شعرهای تازه، نمایش‌های جذاب و گفتمان صمیمی بچه‌ها و بزرگ‌ترها به بزرگ‌ترها یادآوری می‌کنیم که انتخاب آنها در حوزه‌های مختلف مثل انتخاب اسم، نوع پوشش، مدرسه و حتی انتخاب رئیس‌جمهور در آینده کودکانشان تاثیر دارد.

محکومیت تبعه ایرانی به ۵ سال زندان

شنیده شد که دادگاهی در نیجریه یک ایرانی و یک نیجریه‌ای را با طرح اتهام قاچاق سلاح به تحمل ۵ سال حبس محکوم کرد. ایسنا نوشت؛ روزنامه «استرالین» با اشاره به این خبر گزارش داد که این فرد ایرانی و نیجریه‌ای در سال ۲۰۱۰ و زمانی دستگیر شدند که مقامات نیجریه در بندر لاگوس ۱۳ محموله سلاح را کشف کردند که (در بارنامه) مصالح ساختمانی معرفی شده بود. اوکچوکو اوککه،‌ قاضی دادگاه عالی فدرال نیجریه اعلام کرد که این دو فرد در چهار فقره از موارد اتهام مجرم شناخته شده‌اند.

آغاز دوره محکومیت این دو فرد به فوریه ۲۰۱۱ و زمانی که محاکمه آنها آغاز شد برمی‌گردد و این به‌معنای آن است که آنها کمتر از سه سال دیگر آزاد خواهند شد. بنابراین گزارش فرد ایرانی متهم شده به قاچاق سلاح پیش از خوانده شدن حکم قاضی دوران حبس خود در نیجریه را «رنج‌آور» توصیف کرد. قاضی پرونده تقاضای وکیل وی برای گذراندن دوران محکومیتش در ایران را نپذیرفت.

فعالان اقتصادی جلسه روحانی را ترک کردند

شنیده شد که کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح روز گذشته وارد زنجان شد. فارس نوشت؛ یکی از برنامه‌های مهم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در استان زنجان حضور در جمع فعالان اقتصادی استان بود. آنچه در این برنامه توجه همگان را به خود جلب کرد، ترک جلسه توسط تعداد زیادی از فعالان اقتصادی هنگام پرسش و پاسخ بود، به‌گونه‏ای که نیمی از سالن خالی از جمعیت شد. البته فعالان اقتصادی استان زنجان زمانی جلسه را ترک کردند که سخنرانی روحانی تمام شده بود و قرار بود رئیس ستاد وی صحبت‏هایی را در قالب پرسش و پاسخ به سوال‏کنندگان ارائه دهد.

*خراسان:

1110004_426

مصوبه جدید دولت برای تکمیل نیروگاه بوشهر

بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت که چندی پیش توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است، مقرر شده بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان انرژی اتمی و تایید بانک مرکزی و به استناد بند ۳۲ قانون بودجه سال۱۳۹۱ کل کشور و ماده واحده قانون سه دوازدهم بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور پرداخت بدهی های دلاری مربوط به تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر با برنامه ریزی دقیق تر و مناسب تر اجرایی شود.

اقدام ضربتی برای کسر بدهی های کتابخانه ها از شهرداری کلانشهرها

پس از گزارش اخیر دستگاه های دولتی به مسئولان ارشد اجرایی مبنی بر پرداخت نشدن سهم نهاد کتابخانه های عمومی کشور توسط شهرداری های کلان شهرهای کشور، یک مدیر ارشد اجرایی در نامه ای به خزانه داری کل کشور از آنها خواسته است هر چه سریعتر نسبت به وصل این بدهی ها، هر چند میلیارد تومان که باشد، اقدام کند تا قبل از پایان دولت، این موضوع خاتمه یابد.

*تهران امروز:

1110006_842

مشایی جای ثمره نشست؛ هاشمی قهر کرد

سیدمجتمی ثمره‌هاشمی دستیار رئیس‌جمهور که یکی از همراهان مشایی برای ثبت‌نام در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بود بعد از ورود به سالن ثبت‌نام بعد از آنکه دید صندلی برای نشستن وی در کنار رئیس‌جمهور و مشایی تعبیه نشد قهر کرده و به همراه محافظ خود سالن را به نشانه اعتراض ترک کرد.

به گزارش «ندای انقلاب»، در‌حالی که به نظر می‌آید حضور مهندس ثمره‌هاشمی در کنار دکتر احمدی‌نژاد به نفع مهندس رحیم مشایی در حال کمرنگ شدن باشد، اما وقتی بدانیم که ثمره‌هاشمی در تدوین و تنظیم متون سخنرانی رئیس‌جمهور، همچنین پاسخ به سوالات در مصاحبه‌های اختصاصی با شبکه‌های معروف و بزرگ بین‌المللی و بسیاری موارد دیگر نقشی بسیار موثر دارد و نیز اینکه انتصابات دولت نیز بدون مشورت او انجام نمی‌شود، آنگاه شاید در این تصور، تجدیدنظر کنیم.

اصولگرایان به نفع یک نفر کناره‌گیری کنند

آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه علمیه گفت: در اردوگاه اصولگرایان کاندیداهای زیادی حضور دارند که قطعا باید بنشینند و با در نظر گرفتن رهنمودهای رهبری یک نفر را از میان خود انتخاب کرده و به عرصه رقابت انتخاباتی راهی کنند. افرادی که فکر می‌کنند رای کمتری دارند و امکان انتخاب آنها از سوی مردم کم است، انصراف دهند تا آرای مردم خرد نشود. غرویان با تاکید بر لزوم وحدت اصولگرایان به زندگی نیوز گفت: وحدت در اردوگاه اصولگرایان باید از حالت شعاری خارج شده و به‌طور واقعی محقق شود.

هاشمی دقیقه نود تصمیم نگرفت

عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره برخی تحلیل‌ها درخصوص اینکه هاشمی دیر هنگام تصمیم به حضور در انتخابات گرفته است به خبر آنلاین گفت: فرد کارکشته‌ای در عرصه سیاست مثل آقای هاشمی دقیقه نود تصمیم نمی‌گیرد؛ مگر اینکه قبلش برنامه‌ریزی کرده باشد و به اهدافش نزدیک شده باشد. کما اینکه دیدیم آقای هاشمی تا مطمئن نشد، گام‌های قبلی‌اش به نتیجه رسیده گام بعدی را برنداشت. یعنی تا استیصال در جبهه اصلاح‌طلبان ایجاد نکرد و آنها را وادار نکرد که به سوی خودش بیایند با تعدد و تکثر و اختلافی که بین آنها ایجاد کرد پا به میدان نگذاشت.

انتخابات آینده رقابت جدی میان هاشمی و قالیباف است

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا معتقد است؛ انتخابات آینده دو مرحله‌ای خواهد بود و در مرحله اول همه نامزدها حضور خواهند داشت.به گزارش فرارو،وی می‌گوید: در مرحله دوم آقای هاشمی و یک نفر از جریان اصولگرایان رقابت خواهند کرد که به نظر من تنها فردی که می‌تواند در مقابل آقای هاشمی‌‌رای بیاورد آقای قالیباف است.

چون در مرحله دوم ممکن است خیلی‌ها با آقای قالیباف ائتلاف کنند و لذا اگر آقای قالیباف بتواند به مرحله دوم برسد رقابت جدی میان آقای هاشمی و آقای قالیباف شکل خواهد گرفت. کنعانی مقدم بیان کرد: آقای جلیلی عقبه‌ای در میان جریان‌های سیاسی ندارد و تنها عقبه ایشان جبهه پایداری است و بعید به نظر می‌رسد که آقای لنکرانی بخواهد به نفع آقای جلیلی کنار رود.

عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد برای مجلس محرز است

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، ضمن انتقاد از رفتار اخیر رئیس‌جمهور در معرفی و ثبت‌نام کاندیدای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر اینگونه رفتارهای احمدی‌نژاد ادامه پیدا کند، مجلس چه واکنشی نشان خواهد داد؟ گفت: مجلس در برخورد با اینگونه رفتارها وظیفه قانونی ندارد.

وی اظهار داشت: ما می‌توانیم به رئیس‌جمهور تذکر داده یا از وی سوال کنیم و تنها نسبت به اقدامات غیرقانونی رئیس‌جمهور می‌توانیم نامه‌ای از سوی نمایندگان یا کمیسیون اصل ۹۰ به رئیس قوه قضائیه ارسال کنیم و علی القاعده برخورد قانونی با قوه قضائیه خواهد بود.وی با بیان اینکه بعد از تذکر و سوال نوبت بررسی عدم کفایت رئیس‌جمهور می‌رسد، گفت: فکر می‌کنم در این شرایط که در آستانه انتخابات هستیم حقیقتا وقت مجلس اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.حیدرپور با اشاره به اینکه ما به عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد رسیده‌ایم، تصریح کرد: فردی که در پست و منصب ریاست‌جمهوری قرار دارد به راحتی قوانین جمهوری اسلامی ایران را زیرپا می‌گذارد و فرمایشات رهبری مبنی بر رعایت قانون را نادیده می‌گیرد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس خاطرنشان کرد: با اینکه عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد محرز شده است، ولی باز هم تا انتخابات صبر می‌کنیم تا با آرامش بیشتر و بدون ایجاد تنش انتخابات را باشکوه برگزار کنیم.وی درخصوص شایعاتی مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد قصد دارد بعد از رد صلاحیت احتمالی کاندیداهای دولت سناریوهایی را همچون استعفا، عدم برگزاری انتخابات یا اقداماتی از این قبیل را انجام دهد و در این صورت مجلس چه واکنشی نشان می‌دهد، گفت: مجلس با هر گونه اقدام غیرقانونی و خلاف قاعده‌ای که بخواهند انجام دهند تا کشور را با چالش و بحران روبه‌رو کنند، برخورد اساسی، جدی و قانونی خواهد کرد.

تلاش دولت برای دو قطبی کردن انتخابات

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خستگی مردم از گفتمان سیاست زدگی، سرمایه‌داری و همچنین گفتمان احمدی‌نژاد در فضای اجتماعی کشور، به زندگی نیوز گفت: معمولا مردم ایران گفتمان موجود را بیش از همه مورد انتقاد قرار می‌دهند، از این رو انتقاد‌هایی که به شعارها و گفتمان احمدی‌نژاد وجود دارد بیش از همه خواهد بود، چرا که در زمان احمدی‌نژاد شعارهای پوپولیستی سر داده شد اما در عمل شاهد بودیم که شاخص‌های کمی شکل گیری عدالت در حوزه‌های مختلف و همچنین عدالت توزیعی شکل نگرفت؛ بنابر این بیشترین نقد به گفتمان احمدی‌نژاد وجود دارد.

وی با اشاره به آرایش سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری، عنوان داشت: به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری تحت شرایط خاصی به سمت سه قطبی شدن پیش خواهد رفت؛ از یکسو جریان اصلاحات به سمت هاشمی سوق پیدا خواهد کرد و در مقابل جریان دولت نیز در انتخابات فعال است؛ همچنین یک قطب دیگر جریان اصولگرایان هستند که قاطبه اصولگرایان اعم از اصولگرایان سنتی و اصولگرایان تحول خواه خواهند بود.

وی تاکید کرد: در این میان دولت تلاش دارد تا انتخابات را دو قطبی کرده و به سمت نوعی رقابت با هاشمی‌‌رفسنجانی از نوع رقابت تخریب سوق دهد، این در حالی است که اساس کار جریان اصولگرایان رقابت بدون تخریب با هاشمی‌‌رفسنجانی است از این رو هاشمی یکی از قطب‌های انتخابات است و نوع رابطه‌ای که دو قطب دیگر با هاشمی دارند، تعیین‌کننده است.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه «اصولگرایان بیشتر به‌دنبال رقابت فارغ از تخریب با هاشمی هستند»، عنوان کرد: در چنین شرایطی طبیعتا اصولگرایان با آمدن هاشمی به سمت نوعی اجماع حرکت می‌کنند چرا که همزمان با همراهی اصلاح‌طلبان با هاشمی‌‌رفسنجانی، اصولگرایان نیز ناگزیر از اجماع برای حضور واحد در انتخابات هستند.

*ابتکار:

لغو نشست دانشجویی آیت الله هاشمی

بنا بر اخبار رسیده آیت الله هاشمی دیروز نشستی با دانشجویان دانشگاه تهران داشت که لغو شد و برگزار نشد. به گزارش پارسینه گفته شده که این نشست به توصیه مراجع نظارتی لغو شده است.
تکذیب سفر تبلیغاتی ناطق‎نوری – سفرهای علی اکبر ناطق‎نوری برای تبلیغات هاشمی تکذیب شد. به گزارش خبرآنلاین در پی انتشار خبری

در برخی رسانه‌ها در مورد فعالیت تبلیغاتی ناطق نوری به نفع هاشمی رفسنجانی ناطق نوری اعلام کرد این خبر کذب است و قرار نیست وی برای این کار سفر استانی داشته باشد.

*جمهوری:

1110015_975

انتقاد از واردات کاغذ توسط یک موسسه وابسته به شهرداری تهران

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از واردات کاغذ توسط یک مؤسسه وابسته به شهرداری تهران انتقاد کرد. حسن بیادی دیروز در پانصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تعاونی شهریاران یک قرارداد خارجی برای کاغذ منعقد کرده است، گفت: این تعاونی بیش از ۳۰ میلیارد تومان پول نیز دریافت کرده اما تاکنون کاغذی وارد نشده است.

وی ادامه داد: لوگوی شهرداری تهران پای نامه‌های این تعاونی وجود دارد و اتحادیه کاغذفروشان از ما تقاضا کرده که جلوی این اقدام تعاونی شهریاران را بگیریم. بیادی گفت این تعاونی به اسم بخش خصوصی فعالیت می‌کند ولی اعضای هیات مدیره این قبیل تعاونی‌ها توسط شهرداری تهران تعیین می‌شوند. بنابر این چگونه می‌توان آنها را جزو بخش خصوصی به حساب آورد؟ باید به این قبیل تخلفات رسیدگی شود و شورای شهر از بعد نظارتی خود موظف است که به این موضوع رسیدگی کند.

انتقاد نماینده مردم اردبیل از اقدامات انتخاباتی دولت

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ضمن انتقاد شدید از اقدامات انتخاباتی دولت گفت این دولت به جای کارهای تبلیغاتی به نفع کاندیدای مورد نظر خود، وظیفه دارد مشکلات ناشی از گرانی‌ها را برطرف کند، از برخی اقدامات ابزاری خودداری نماید و با وعده‌های نابجا احساسات ملت را به بازی نگیرد. وی گفت: وعده پرداخت ۲۵۰ هزار تومان یارانه به مردم کار غیرکارشناسی و سخن خامی است چون بودجه سال جاری دولت انقباضی بسته شد، و اعتباری برای آن نیست لذا این اقدام قطعاً باعث رشد تورم ۲۰۰ درصد خواهد شد که چنین وعده‌هائی توهین و اهانت به شعور ملت بزرگ ایران است.

Share