“حضور خاتمی در انتخابات حتمی است”

«رحمت الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در صفحه فیس بوک اش نوشت که حضور خاتمی در انتخابات حتمی است.» به گزارش دیارمیرزا: سایت رادیو اروپای آزاد ( که نسخه فارسی آن به نام “رادیو فردا” می باشد) در گزارشی با عنوان “بزرگ ترین امید برای اصلاح طلبان در راه است است” به […]

«رحمت الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در صفحه فیس بوک اش نوشت که حضور خاتمی در انتخابات حتمی است.»

به گزارش دیارمیرزا: سایت رادیو اروپای آزاد ( که نسخه فارسی آن به نام “رادیو فردا” می باشد) در گزارشی با عنوان “بزرگ ترین امید برای اصلاح طلبان در راه است است” به بررسی کاندیداتوری خاتمی در انتخابات سال جاری پرداخت که بخش هایی از آن در ادامه می آید:

درخواست ها از رئیس جمهور سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ برای کاندیدا شدن دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سه ماه دیگر  بالا گرفته است. اما این تصمیم آسانی نیست.

 

اصلاح طلبان،که از صحنه سیاسی به بیرون رانده شده اند به خاتمی، به عنوان کسی که می تواند معادله بازی را تغییر بدهد، فشار می آورند تا در آستانه انتخابات برای باز شدن فضا وارد انتخابات شود.

 

برخی تردید دارند که با توجه به نقش و نظر  شورای نگهبان که فهرست نهایی کاندیدا ها را اعلام می کند، خاتمی بتواند وارد انتخاب شود و رد صلاحیت نشود.

 

برخی از منتقدان می گویند که خاتمی با وارد شدن به انتخابات روز ۱۴ ژوئن،  پیام اشتباه می فرستد. آنها می گویند خاتمی با حضور در انتخابات به نظام مشروعیت می دهد و تلاش های کسانی که به دلیل اعتراض به انتخابات مخدوش سال ۲۰۰۹ آسیب دیده اند، زیر سوال می برد.

 

هفته گذشته، ۹۱ نفر از چهره های شناخته شده اصلاح طلب و گروه های متعدد طرفدار اصلاحات، از خاتمی خواستند تا کاندیدتاتوری خود را اعلام کند.

 

این درخواست توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان مطرح شده است که از ۱۶ گروه اصلاح طلب تشکیل شده است و بر سر حمایت از خاتمی با یکدیگر توافق کرده اند.

 

محمد علی ایازی، روحانی استاد حوزه و  دانشگاه با توجه به این چشم انداز که احتمال دارد صلاحیت خاتمی توسط شورای نگهبان رد شود،  با اینحال معتقد است که او در هر صورت باید کاندیدا شود.

 

او می گوید:« ما نمی توانیم بگوییم خاتمی نباید کاندیدا شود زیرا احتمال دارد شورای نگهبان او را رد صلاحیت کند. این منطقی نیست. در گذشته نیز آنها با کاندیداتوری خاتمی موافق نبودند. اما شرایط جامعه به شکلی است می تواند در این تصمیم گیری تاثیر بگذارد.»

 

خاتمی با رای دادن در انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۱، بسیاری از مخالفان و اصلاح طلبان را که انتخابات را تحریم کرده بودند، خشمگین کرد.

 

خاتمی، در سالل ۲۰۰۹ نیز وارد انتخابات شد و برای حمایت از موسوی، از دور رقابت ها کناره گیری کرد. اوایل این ماه خاتمی اعلام کرد که اصلاح طلبان برای نجات کشور، هم برنامه دارند و هم از حمایت مردم برخوردارند.

 

او روز ۱۱ مارس گفت:« در مورد تصمیم من نگران نباشید. من تنها یک فرد در مجموعه بزرگ اصلاح طلبان هستم. من پایبند به جمع ‌بندی و انسجام نظر اصلاح‌ طلبان درباره انتخابات پیش رو هستم.»

 

دستکم یک روحانی طرفدار اصلاحات اعلام کرد که خاتمی تصمیم اش را گرفته  است. رحمت الله بیگدلی،  عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در صفحه فیس بوک اش نوشت که حضور خاتمی در انتخابات حتمی است.

 

وی می گوید که اظهاراتش بر مبنای دیدار خصوصی است که با خاتمی داشته است.

Share