حسن روحانی:

برای ورود به انتخابات با آیت‌الله مهدوی مشورت کرده ام

دیارمیرزا: من برای حضور در انتخابات به شدت تحت فشار هستم. بسیاری از علما و بزرگان و سیاسیون و مردم هرجا که میروم از من درخواست حضور دارند.

به گزارش دیار میرزا حسن روحانی رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله چهره‌هایی است که در ماه های اخیر از احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری همواره سخن گفته می شد.

هر‌چند پر رنگ شدن فعالیت‌ها و حضورش در عرصه سیاست نشان می‌دهد که خود را برای کاندیداتوری در انتخابات آتی آماده می کند اما به نظر می‌رسد هنوز تصمیم قطعی‌اش را نگرفته است. البته اصلاح‌طلبان هم استقبال چندانی از اعلام خبر کاندیداتوری روحانی نکرده‌اند. افراطیون اصلاح طلب و مخصوصا آنهایی که در فتنه سال ۸۸ نقش بسزایی را ایفا کردند، ترور شخصیت چهره هایی مانند حسن روحانی را مدتی است در دستور کار قرار داده اند و آنها را به نوعی اصلاح طلب بدلی معرفی می کنند.

این طیف سیاسی به سه دلیل عمده از نامزدی حسن روحانی حمایت نمی کنند:  ۱- موضع روحانی درباره جریان اصلاحات هیچ گاه شفاف نبوده و نیست. ۲- حسن روحانی عضو جامعه روحانیت و وابسته به طیف اصولگرایان است. بنابراین این جبهه نمی تواند از کاندیدایی که در تشکل های اصولگرایی عضویت دارد حمایت کند. ۳- وی دارای جاذبه و ادبیات لازم برای جلب آرای مردم نیست.

حسن روحانی نیز در مصاحبه خود با مثلث شخصا به این موضوع اشاره کرده و گفته است: من برای حضور در انتخابات به شدت تحت فشار هستم.

او در عین حال می گوید: بسیاری از علما و بزرگان و سیاسیون و مردم هرجا که میروم از من درخواست حضور دارند؛ به ویژه اینکه تجربیات من را بزرگترین نقطه قوت و ضروریترین نیاز کشور برای مدیریت سالهای آینده میدانند.

*** در ادامه مصاحبه مکتوب مثلث را با حسن روحانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ملاحظه می کنید؛

سوال) با توجه به مذاکرات اخیر قزاقستان به نظر شما چه نرمش هایی از سوی غرب و چه ابتکاراتی از سوی ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صورت گرفته است؛ به صورت کلی تحلیل شما از مذاکرات قزاقستان چیست؟
پاسخ) به نظر من باید در مورد این مذاکرات دقیقتر بود البته شاید اکنون زمان مناسبی برای اظهارنظر قطعی نباشد. چرا که نرمش چندانی از سوی غرب در این موضوع مشاهده نمیشود و بحث ارتباط میان غنیسازی بیست درصد و لغو یکی، دو مورد تحریم تصویب شده چند ماه گذشته، نرمش چندانی محسوب نمی شود. ضمن اینکه نتایج همین حد خوشبینی هم تا اواخر فروردین روشنتر میشود.

سوال)به نظر جنابعالی چشم انداز مذاکرات هسته ای در دو سطح کارشناسی و سیاسی در سال ٩٢ چگونه است و فکر می کنید ایران و غرب بتوانند به تفاهماتی در این مورد دست یابند؟
پاسخ) مذاکرات در هر سطحی باید قبل از رسیدن به نقطه فشار سامان یابد. چرا که در زمان انباشت فشار، چندان نمی توان به نتایج گفتگو خوش بین بود. باید انتخابات ریاست جمهوری را با موفقیت پشت سر بگذاریم و آنگاه با توجه به خط مشی های دولت جدید و افرادی که مسئولیتها را بر دوش می گیرند و سیاستهای مطرح شده به ارزیابی وضعیت پرداخت؛ خوش بینی خوب است، به شرط آنکه بر واقعیات استوار باشد.

سوال) با توجه به روی کار آمدن کابینه دوم اوباما و پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران و از سوی دیگر تاکید رهبری بر حسن نیت آمریکا به عنوان پیش شرط مذاکره به نظر شما چه چشماندازی برای مذاکره با آمریکا پیش روست و آیا در سال ٩٢ امکان این مذاکره وجود دارد؟
پاسخ) در اینکه باید آمریکا حسن نیت داشته باشد تردیدی نیست. اما بحث مهم در رابطه با مذاکره با آمریکا این سوال است که آیا باید ابتدا منتظر حسن نیت ماند و پس از آن وارد مذاکره شد یا آنکه حسن نیت در خلال مذاکره حاصل می شود.
نگاه اول به نوعی مشروط کردن مذاکرات است و نگاه دوم سیاستورزی در دیپلماسی. بسته به اینکه از کدام منظر نگاه شود میتوان چشمانداز خود را تعریف کرد. به نظر من برای نگاه اول آمریکا احتمالا مشکل داشته و در نتیجه آمادگی ندارد و برای نگاه دوم ما آماده نیستیم.

سوال) با توجه به تجربیات شما در سیاست خارجی، آیا در نهایت مساله هسته ای ایران منجر به مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا خواهد شد؟
پاسخ) مذاکره با آمریکا در صورت حسن نیت این کشور میتواند کوتاهترین راه برای فائق آمدن بر مشکلات موجود باشد. اما اینکه در نهایت مساله هستهای ایران منجر به مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا خواهد شد یا خیر؟ بستگی به عوامل زیادی دارد که برخی از آنها در دست هر دو طرف است و برخی نیز در دستان اطراف دیگر.

سوال) با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، تحلیلتان از صحنه سیاست ایران چگونه است و به نظر شما آرایش نیروهای سیاسی در این انتخابات چگونه خواهد بود؟
پاسخ) صحنه سیاست در ایران چند سالی است که وثاقت قبلی خود را از دست داده و به قواعد بازی توجه نمی شود. یکی از مهمترین عوامل این درهم ریختگی، نوع تعامل قوا در سطح ملی است. مثلا آنچه اخیرا در مجلس اتفاق افتاد در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. چرا که یا این سخنان درست بوده که آنوقت خیلی ها باید حداقل استعفا داده و کنار میرفتند یا نادرست است که در آن صورت در طرف مقابل باید عدهای کنار رفته یا استیضاح می شدند. اینکه در حوزه سیاست، آب از آب تکان نمی خورد، نتیجهاش از دست دادن باور و اعتماد مردم است. این وضع روی آرایش نیروهای سیاسی هم تاثیر میگذارد؛ لذا اکنون که در اواسط اسفندماه هستیم، نه وضع کاندیداها خیلی معلوم است و نه صحنه انتخابات آراسته شده و نه شور و شعف مردمی مشاهده میشود. شاید اولین بار است که شاهد این وضع هستیم.

سوال) آیا جنابعالی تصمیم نهایی خود را برای ورود به عرصه انتخابات اتخاذ کرده اید؛اگر اینطور است چه شرایطی را برای ورود به عرصه انتخابات در نظر گرفته اید و تا چه زمانی تصمیم خود را در این زمینه اعلام می کنید؟
پاسخ) من برای حضور در انتخابات به شدت تحت فشار هستم. بسیاری از علما و بزرگان و سیاسیون و مردم هرجا که میروم از من درخواست حضور دارند؛ به ویژه اینکه تجربیات من را بزرگترین نقطه قوت و ضروریترین نیاز کشور برای مدیریت سالهای آینده میدانند. حتی برخی از بزرگان و صاحبنظران آن را برای من تکلیف و وظیفه میدانند. اما خودم هنوز نیاز به بررسی بیشتری دارم تا ببینم در صورت حضور باید چه اقداماتی انجام دهم و تیم خودم را چگونه سامان دهم. لذا پس از سبک و سنگین کردن ها، نظر قطعی ام را اعلام خواهم کرد تا اگر مصمم به حضور شدم، با تمام قوا برای پیروزی و حل مشکلات مردم وارد صحنه شوم.

سوال) به نظر شما طرح دولت وحدت ملی که جنابعالی یکی از گزینههای آن هستید، قابلیت اجرا شدن دارد؟ آیا برای اجرای این طرح ممکن است غیر از شما حضور آقای هاشمی رفسنجانی هم محتمل باشد؟
پاسخ) اجازه دهید از حوزه بار معنایی لغات خارج شویم و خود را درگیر معانی سیاسی کلمات نکنیم. کشور در این وضعیت آشفته، نیاز به همه دارد و در این نیاز، چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا نمیشناسد. امام(ره) فرمودند: «همه با هم». شما هر اسمی میخواهید بر این گرایش بگذارید.

سوال) در برخی خبرها آمده که اصلاح طلبان از نامزدی شما استقبال نکردند. آیا شما با اصلاح طلبان در این زمینه رایزنی کرده اید؟
پاسخ) من چنین چیزی ندیده ام. البته بیخبر از خبرسازی ها هم نیستم. این را هم می دانم که وقتی نگرانی از حضور یک کاندیدا جدی شود در ایران برعکس همه جای دنیا به سوی تخریب می روند.

سوال) اگر وارد صحنه انتخابات شوید، چه گفتمانی را برای خود انتخاب میکنید؛ کدام گروه و طبقه اجتماعی را مدنظر قرار میدهید و به کدام یک از گرایشهای اصلاح طلب یا اصولگرا متمایل خواهید شد؟
پاسخ) گفتمان و برنامه را بگذارید تا پس از آمدنم پاسخ دهم. اما گروه و طبقه اجتماعی حوزه رأی من در طیف معتدل و مبارز و عاشق انقلاب از اصولگرا و اصلاحطلب خواهد بود.

سوال) آیا برای ورود به انتخابات با اعضای جامعه روحانیت مبارز و آیتالله مهدوی کنی هم مشورت کرده اید؟
پاسخ) من عضو موسس و شورای مرکزی روحانیت مبارز هستم لذا طبق اساسنامه اعضای موسس همیشه عضو شورای مرکزی خواهند بود. طبیعی است که با آیت الله مهدوی کنی و بسیاری از اعضای شورای مرکزی مشورت و گفتگو کرده ام.

سوال) به نظر شما در نهایت انتخابات چندقطبی خواهد بود؟
پاسخ) فعلا انتخابات چند قطبی به نظر میرسد ولی احتمالا در هفته های آخر دو قطبی شود.

Share