امیرعلی و فاطمه در صدر نام گزینی گیلانیان برای نوزادان قرار دارند

به گزارش دیارمیرزا به نقل از خبرنگار ایرنا ، ‘ زاهد خندستانی ‘ روز سه شنبه در ‘ دومین همایش مهندسی نام گزینی’ استان گیلان اظهارداشت : امیرعلی ، ابوالفضل و امیرحسین به ترتیب فراوانی بیشترین اسامی در فرزندان ذکور فاطمه ، زهرا و نازنین زهرا به ترتیب فراوانی بیشترین نام های انتخابی والدین برای […]

به گزارش دیارمیرزا به نقل از خبرنگار ایرنا ، ‘ زاهد خندستانی ‘ روز سه شنبه در ‘ دومین همایش مهندسی نام گزینی’ استان گیلان اظهارداشت : امیرعلی ، ابوالفضل و امیرحسین به ترتیب فراوانی بیشترین اسامی در فرزندان ذکور فاطمه ، زهرا و نازنین زهرا به ترتیب فراوانی بیشترین نام های انتخابی والدین برای فرزندان در طبقه اناث گیلان را تشکیل می دهند .

مدیرکل ثبت احوال استان گیلان در این همایش به بیان عملکرد این اداره کل در صدور کارت ملی و به بتع آن صدور کارت ملی هوشمند، آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی ، مکانیزه کردن امور ، تولید و انتشار آمارهای حیاتی ، استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان پرداخت .

وی نام گزینی را پایه و مبنای هویت انسان دانست و افزود : باید خانواده ها توجه کنند که انتخاب نام تنها یک واژه نیست بلکه عنصری فرهنگی و نوعی آرمان خواهی است که والدین برای فرزندان خود جستجو می کنند .

وی ارتقای سطح آگاهی عمومی از طریق معرفی ارزش های حاکم بر نام گزینی ، تقویت ارزش فرهنگی و اجتماعی نام به عنوان یکی از مقوله های مهم هویتی ، ترویج نام های اصیل اسلامی ایرانی و جلوگیری از بحران هویت فرهنگی از طریق معرفی آسیب های اجتماعی و شناسایی ورود اسامی مغایر با هویت ایرانی اسلامی را از جمله اهداف این همایش برشمرد .

خندستانی نام پژوهی در قرآن ، علل اجتماعی و روان شناختی انتخاب نام ، تعاملات فرهنگی و انتخاب نام ، ارزش نام نیکو از دیدگاه اسلام را از جمله محورهای این همایش ذکر کرد .

وی گفت : دبیرخانه همایش حدود چند ماه قبل در ثبت احوال استان تشکیل و ۱۴مقاله از سراسر کشور به این دبیرخانه واصل شد که توسط کمیته علمی مورد ارزیابی قرار گرفت .

در این همایش همچنین حجت الاسلام صدیق عربانی امام جمعه موقت رشت با اشاره به اینکه نام نیکو در سیره ائمه اطهار (ع) جایگاه فوق العاده مهمی دارد، گفت : مشورت با علمای دین در زمینه انتخاب نام و فرهنگ سازی در این زمینه یکی از راههای انتخاب نام نیکو برای فرزندان است .

وی افزود : ما باید در جهت حفظ هویت خود از هر وسیله ای استفاده کنیم تا بهترین واژه ها برای نام گذاری جهت فرزندان ترویج شود و با فرهنگ سازی در جامعه افراد نام های مانوس با فرهنگ ایرانی و اسلامی را برگزینند و از انتخاب اسامی بیگانه دوری شود .

وی اظهارداشت : کارکنان ثبت احوال در حفظ هویتی فرهنگی جامعه نقش مهمی دارند و از پاسداران فرهنگ و ارزش های نظام الهی و اسلامی بشمار می روند .

دومین همایش مهندسی نام گزینی استان گیلان با شرکت کارشناسان در سالن اجتماعات ثبت احوال گیلان برگزار شد .

در پایان این همایش به پنج نفر از شرکت کنندگان که خلاصه مقاله به این همایش ارسال کرده بودند با تقدیم لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد

Share