پس از دو ماه کار شبانه‌روزی

انتشار فایل الفبا و دستور خط تالشی-تاتی (همواج)+ فایل

تدوین نسخه نهایی الفبا و دستور خط تالشی و تاتی پس از دو ماه کار شبانه‌روزی مستمر در جلسه عمومی ۱۳۹۶/۰۳/۰۴ با حضور اغلب اعضای گروه «همواج» در محل پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان به رأی گذاشته شد و به اتفاق آراء به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تدوین نسخه نهایی الفبا و دستور خط تالشی و تاتی پس از دو ماه کار شبانه‌روزی مستمر در جلسه عمومی ۱۳۹۶/۰۳/۰۴ با حضور اغلب اعضای گروه «همواج» در محل پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان به رأی گذاشته شد و به اتفاق آراء به تصویب رسید.

اینک فایل نهایی آن در فرمت pdf آماده است تا در اختیار همه صاحب‌نظران و کاربران محترم قرار بگیرد. قرار است نسخه مکتوب این نسخه نیز همراه با مطالب، مقالات، بازتاب‌ها، عکس‌ها و… در آینده‌ای نزدیک در یک مجموعه نفیس منتشر شود تا راهنمای جامع و الگوی مناسبی باشد در گسترش کتابت متون تالشی و تاتی، و همه اصحاب قلم تالش و تات و دیگر پژوهشگران این حوزه بهتر بتوانند از آن استفاده نمایند. این اثر پژوهشی نتیجه تبادل نظر، همدلی و تشریک مساعی بیست و پنج تن از استادان، پژوهشگران، ادبا، شاعران و هنرمدان تالش و تات از نواحی و گویشهای مختلف بوده است. سرپرستی گروه «همواج» را دکتر محرم رضایتی کیشه خاله از استادان دانشگاه گیلان که سردبیر دوفصلنامه علمی-پژوهشی «زبان فارسی و گویشهای ایرانی» است، برعهده دارند.

براساس بیانیه پایانی، پایبندی به الفبا و دستور خط همواج بر اعضای گروه الزامی است. به نویسندگان و نشریات حوزه تالشی و تاتی نیز توصیه شده است برای یکپارچگی و وحدت رویه، مفاد آن را مبنای نشر آثار خود قرار دهند که ثمره همدلی و همگویی، و عصاره سلیقه‌ها و رویه‌های پژوهشگران تالش و تات است. این نسخه که با عنوان نمادینِ «همواج» موسوم گشته است، به صورت آزمایشی تا یک سال به کار بسته می شود و پس از آن، کارگروه تخصصی با دریافت بازخوردها و نظرهای اصلاحی و تکمیلی می‌تواند در آن بازنگری کند. استفاده پژوهشی از این سند برای همه، البته با ذکر مأخذ آزاد است.

الفبا و دستور خط تالشی

Share