معاون میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ساماندهی، مستندسازی و صیانت از مجموعه میراث میرزاکوچک خان و نهضت جنگل

ساماندهی، مستندسازی و صیانت از مجموعه میراث میرزا کوچک خان و نهضت جنگل در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی گیلان در روز ۱۴ آذر با اعلام این خبر گفت: با پیگیری و همکاری مشترک شهرداری رشت، مرمت و بازسازی خانه‌ی میرزا به منظور تبدیل شدن به خانه موزه‌ی میرزا کوچک خان صورت پذیرفت و افتتاح و بهره برداری رسمی آن در دی ماه (روز رشت) و با حضور مقامات برنامه ریزی شده است.

جهانی با بیان اینکه مجوز انتقال آثار مربوط به میرزا از قبیل لباس‌ها، تندیس‌ها، ظروف چوبی و غیره از اداره کل موزه‌های وزارتخانه متبوع در دست اقدام است گفت: با عنایت به ایجاد خانه موزه‌ی میرزا آثار این مبارز نستوه از موزه‌ی رشت به مکان مذکور انتقال خواهد یافت.

جهانی مرمت و ساماندهی مقبره‌ی میرزا در سلیمانداراب رشت را نیز از اقدامات مشترک اداره کل و شهرداری رشت دانست و اجرای طرح یادمان مشهد میرزا، اسلحه خانه‌ی گوراب زرمیخ صومعه سرا و اختصاص قسمتی از موزه شهرستان‌های مرتبط با نهضت جنگل به میراث و فرهنگ میرزا را از دیگر برنامه‌های آتی این اداره بر شمرد که در صورت تامین اعتبار در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها وارد فاز اجرایی خواهد شد.

ساخت المان دکتر حشمت در چله خانه با همکاری شهرداری رشت و مرمت و بازسازی ساختمان میرزا حسین خان کسمایی (موزه رشت) نیز از جمله اقدامات سال ۱۳۹۹ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بوده است.

جهانی با بیان اینکه فاز اول مطالعات مربوط به موزه مشروطیت (ساختمان میرزا خلیل رفیع یا شورای شهر سابق) پایان پذیرفته اضافه کرد: مطابق با رایزنی‌های صورت پذیرفته در صورت تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، عملیات اجرایی این پروژه نیز انجام خواهد پذیرفت.

او با اعلام تشکیل کمیته و کارگروه تخصصی مربوط به بررسی آثار میرزا کوچک خان در سطح استان، بر شناسایی و ثبت میراث متعلق به میرزا و نهضت جنگل تاکید ورزیده و بهره برداری از نقطه نظرات فرهیختگان را از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان دانست.

Share