فرماندار فومن در جلسه شورای کشاورزی؛

در کشاورزی می‌توان شعار سال را تحقق بخشید|توجه به کاشت گل محمدی و پرورش پیله ابریشم

فرماندار فومن گفت: عرصه کشاورزی مهمترین بخش تحقق شعار سال ۹۹(سال جهش تولید) در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین جلسه شورای کشاورزی شهرستان فومن به ریاست محمدرضا محسنی نماینده عالی دولت در این شهرستان و با حضور اعضا پیش از ظهر روز چهارشنبه برگزار شد.

فرماندار شهرستان فومن در ابتدای این جلسه با تبریک سال جدید و همه گیری ویروس کرونا اظهار کرد: کرونا متعلق به یک استان، کشور و قاره نیست و سراسر جهان را با خود درگیر کرده است بنابراین عبور از این بحران نیازمند اقدامات و همکاری مشترک همگانی در جهان است.

محمدرضا محسنی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹، به عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم اتقلاب با تاکید بر اینکه این شعار نباید صرفا در حد نصب بنر از سوی دستگاه های اجرایی باقی بماند، تصریح نمود: اگر می خواهیم به این شعار جامعیت ببخشیم و در میدان عمل آن را پیاده کنیم یکی از عرصه ها بخش کشاورزی است.

فرماندار فومن با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی کمترین میزان وابستگی به خارج از کشور وجود دارد، افزود: بخش کشاورزی یکی از عرصه هایی است که میتوانیم در آن شعار جهش تولید را ذر راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی عینیت ببخشیم.

محسنی در بخش دیگری از اظهارات خود استان گیلان را بهشت ایران نامید و گفت: این فقط در عرصه گردشگری نیست.

وی با اشاره به اینکه باید در عرصه کشاورزی نظام مند و با برنامه ریزی عمل کنیم، افزود: در غیر این صورت پیشرفتی حاصل نمی شود و صرفا درجا می زنیم.

فرماندار فومن خواستار برنامه ریزی برای ترویج کشت انواع محصولات کشاورزی شد و تصریح نمود: اقلیم گیلان در همه شهرستانها یکسان است، بنابراین کاشت گل محمدی در ۵ هکتار از اراضی برای سال اول، توسعه کشت توت فرنگی، پرورش زالو، زراعت چوب و پرورش پیله ابریشم در سال ۹۹ با جدیت در شهرستان فومن جهت افزایش درآمد روستاییان دنبال شود.

محسنی با تاکید توسعه نوغانداری بر ایجاد ارزش افزوده در این بخش نیز تاکید کرد و گفت: در این بخش باید از خام فروشی پرهیز کنیم و احیای کارگاه های نخ کشی و همچنین راه اندازی کارگاه های قالیبافی میتواند سود سرشاری نصیب مردم شهرستان فومن کند.

فرماندار فومن بر لزوم راه اندازی حداقل ۴ مرکز خرید پیله ابریشم تاکید کرد و یادآور شد: هیچ پیله ابریشمی نباید از شهرستان خارج شود و تعاون روستایی و جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی پیله برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

محسنی بر ضرورت توزیع کود مورد نیاز کشاورزان شالیکار و چایکار ظرف ۱۵ روز آینده تاکید کرد و گفت: هم اکنون ۸۰ درصد اراضی شخم اول زمستانه زده شده اند و ۶۴ درصد انهار لایروبی شده اند که می بایست سردهنه سازی و لایروبی در موعد مقرر به ۱۰۰ درصد برسد.

وی استفاده از ظرفیت آب بندان ها برای سه مقوله گردشگری، پرورش ماهی و کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این زمینه میتوان از ظرفیت فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به نحو مطلوب استفاده کرد.

فرماندار شهرستان فومن در پایان با اشاره به نقش مکانیزاسیون و لاینیگ در توسعه فعالیت های کشاورزی گفت: اعتبارات بند خ به صورت کامل جذب شود و زمینه ارائه تسهیلات برای افزایش تعداد بانک نشا در شهرستان فراهم گردد.

محسنی با بیان اینکه یکی از دغدغه های کشاورزان کود شیمیایی است از مسئولان شهرستان و استان خواستار توزیع به موقع کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان شهرستان فومن شد.

گفتنی است در این نشست قاسم زاده رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فومن از توزیع ۷۰ تن بود اصلاح شده و ۴۰۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان خبر داد و گفت: نیاز شهرستان به طور متوسط ۳۵۰۰ تن کود است که نسبت به سال گذشته درصد کمتری توزیع شده اما برای جلوگیری از تجمع مردم، بازه زمانی توزیع کود افزایش یافته است.

قاسم زاده از بازسازی ۳۵ هکتار آب بندان و جذب ۹۵ درصد اعتبارات مکانیزاسیون خبر داد و افزود: در سال جاری برای پرورش گل محمدی در ۴ هزار متر از اراضی برنامه ریزی شده است.

Share