یادداشت/ رضا سیف پور

چند توصیه به فعالین اقتصادی

خیلی از اوقات کسبه، سرمایه گذاران و فعالین محترم اقتصادی تماس می‌گیرند و انتقاد می‌کنند که شما فقط به مباحث نظری می‌پردازید و از توصیه‌های اقتصادی در یاد داشت‌های شما کمتر اثری پیدا می‌شود.

  • رضا سیف پور

دکترای مدیریت کسب و کار / مدرس سوادمالی

خیلی از اوقات کسبه، سرمایه گذاران و فعالین محترم اقتصادی تماس می‌گیرند و انتقاد می‌کنند که شما فقط به مباحث نظری می‌پردازید و از توصیه‌های اقتصادی در یادداشت‌های شما کمتر اثری پیدا می‌شود. واقعیت این است که این امر حداقل به دو دلیل اتفاق می افتد اول آنکه افرادی مثل این کمترین وظیفه خود می‌دانند که در گام اول بر آگاهی و دانش و سپس مهارت‌های جامعه بیافزایند. ما معتقدیم افراد در صورت آموزش صحیح و کسب مهارت، خود می‌توانند به بهترین شکل در مورد مسیر پیش رو تصمیم بگیرند. دوم آنکه در واقع توصیه امری زمان دار است و بخصوص در حوزه اقتصاد نمی‌توان یک توصیه را به دوره‌ای طولانی نسبت داد لذا عمر توصیه‌ها در مقایسه ما مطالب آموزشی بسیار کوتاه است. با اینحال در پاسخ به آن نیاز همراهان ارجمند، در این یادداشت سعی خواهم کرد تا هفت توصیه جدی خدمتتان عرض کنم تا اگر مایل بودید در حوزه‌های مختلف کسب وکار و سرمایه گذاری خود لحاظ فرمایید:

  • اگر در شغلی سرمایه گذاری کرده‌اید مراقب باشید که بعد از گذشت چند سال از جیب نخورید. در بسیاری از موارد، مشاهده می‌شود که صاحبان مشاغل پس از یک رونق نسبی مجبور می‌شوند اصطلاحاً از جیب بخورند. این یعنی دخل و خرجشان خوب نمی‌چرخد و در زمان مناسب نتوانسته‌اند کسب و کارشان را تغییر دهند یا آن را به روز کنند. مراقب باشید این اتفاق برای شما نیافتد.
  • اگر کسب و کار بزرگی دارید، در شرایط فعلی اقتصاد ما، خطری جدی شما را تهدید می‌کند. از هم اکنون به فکر برون سپاری باشید اما با رعایت اخلاق حرفه‌ای. یعنی برای پرسنل خود فرصت ایجاد شرکت‌هایی کوچکتر را فراهم کنید و بعد با آنها برای استفاده از خدمات یا تولیداتشان قرارداد ببندید. این یعنی آنکه از هم اکنون به فکر تولید برند باشید نه کالا.
  • اگر در کسب و کار خود رقبایی جدی دارید به فکر این نباشید که آنها را شکست دهید. کافیست کاری کنید که آنها انرژی خود را صرف شما کنند. به احتمال زیاد پس از مدتی آنها مجبور می‌شوند با شماکنار بیایند یا کنار بکشند. حالا دیگر لازم نیست زمان وهزینه خودتان را صرف اموری غیر هدفتان کنید.
  • اگر نبض اقتصاد ما را با دستان حساس خود بگیرید متوجه می‌شوید که هر لحظه ممکن است متحمل ضررهای هنگفتی شوید. از هماکنون با برون سپاری درست، زیان شرکت را پس از دوره انتهای سود دهی، بین شرکای خود تقسیم کنید. در این شرایط همه شما می‌توانند به راحتی و دوباره سرپا شوید اما راه برون سپاری درست را یاد بگیرید.
  • یک بار دیگر به شرکت یا کسب و کار خود به دقت توجه کرده، اجزای آن را زیر و رو کنید. آورده شما چقدر است؟ این آورده نباید به هیچ وجه بیشتر از ۲۰ درصد باشد. شما باید با کمتر از ۲۰ درصد پول خودتان و ۸۰ درصد پول سرمایه گذاران یا شرکای تجاری کار را پیش ببرید در غیر انیصورت به زودی متوجه می‌شوید که فقط خودتان را خسته کرده‌اید و به زودی ورشکستگی زنگ تلفن شما را به صدا در می‌آورد.
  • به سود چند سال گذشته خود خیلی دلخوش نباشید. تا بحال بخش مهمی از آنچه سود کرده‌اید، از محل تورم بوده است اما به نظر می‌رسد دوره سودهای تورمی به پایان رسیده و کم کم باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که بتوانید از راه عملیات اقتصادی سود ببرید.
  • تا بحال هرچه از بانک‌ها وام با سود بالای ۲۰ درصد گرفته‌اید دیگر بس است. از این پس با تغییر روند تورم و شرایط موجود در بازار، دیگر نمی‌توانید از عهده بازپرداخت آن وام‌ها برآیید پس به فکر راه‌های دیگری برای تأمین سرمایه باشید مثلاً پول سرمایه گذاران یا شرکاء جدید. با پول دیگران کار کردن خیلی بهتر است تا با پول خودتان.
  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲
Share