یادداشت/ رضا سیف پور

با بیت کوین چکار کنیم؟!

به صراحت باید به همه افرادی که در این خصوص سؤال می‌کنند بگویم که در آینده نیز بیت کوین با نوسانات رو به بالا و رو به پایین زیادی مواجه خواهد شد و هنوز مالکان دلار تصمیم نگرفته‌اند تا این بازی را خاتمه دهند.

رضا سیف پور

دکترای مدیریت کسب و کار/ مدرس سوادمالی و فنون مذاکره

خیلی‌ها از من درباره «بیت کوین» سؤال می‌کنند و من اغلب سعی می‌کنم عمداً پاسخی به آنها ندهم. جالب اینکه بعد از مدتی، وقتی که قیمت بیت کوین بالا می‌کشد به من مراجعه می‌کنند و «سواد مالی» بالای خود را به رخ من می‌کشند و وقتی پایین می‌کشد با اعتراض مراجعه می‌کنند که شما می‌دانستید و نگفتید!. واقعیت این است که داستان بیت کوین مرا به یاد شهر اسباب بازی‌های در داستان پینوکیو می‌اندازد. با همان روباه مکار و گربه نره ناقلا که از قضا خودشان هم مثل همین سایت‌ها و کارشناسان مدعی آن روز در دام مرد کالسکه چی افتادند.

ماجرای بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال ماجرای عجیب اما وسوسه انگیزی است که من از همه شهروندان عادی خواهش می‌کنم وارد بازی آن نشوند. در واقع شما هنگان خرید بیت کوین، دلار واقعی را می‌دهید و یک اعتبار مجازی می‌خرید و یا همچون کاشفان قاره جدید، از برق و انرژی واقعی مملکت استفاده می‌کنید و پول واقعی را از جیبتان خارج می‌سازید تا یک چیز مجازی بخرید. بی آنکه بدانید در واقع وارد بازی دلار شده‌اید نه معامله یک کالای ارزشمند!.

دلار یک پول واقعی و با ارزش است که در اقتصاد امروز جهان، علاوه بر کارکرد پولی، کارکردی واسطه‌ای هم پیدا کرده است. یعنی دولت‌ها و حتی افراد حقیقی در اغلب موارد مجبورند مهمترین معاملات خود را تحت داد و ستد این پول انجام دهند. بدیهیست این پدیده مخالفین و یا حداقل منتقدانی هم دارد. از اینرو سالهاست که مخالفین سیطره اقتصادی آمریکا، این سؤال اساسی را طرح می‌کنند که چرا باید دلار پول واسطه‌ای در تمام معاملات مهم باشد؟. آن‌ها در پاسخ به این سؤال خود به عنوان یک پیشنهاد کاربردی، استفاده از ارزهای رقیب را توصیه می‌کنند و در واقع بیت کوین در چنین فضایی بود که رشد کرد. فضایی که در آن منتقدین و دولت‌های رقیب نتوانستند بر سر به رسمیت شناختن ارزی قوی در مقابل دلار به توافق برسند و جا برای یک سری ارزهای مجازی مثل بیت کوین بازشد، اما سؤال اصلی اینجاست که در این فضای جدید آیا می‌توان تصور کرد که آمریکا ساکت بنشیند و اجازه دهد تا یک ارز فاقد پشتوانه و مجازی (دیجیتال) جایگزین دلار شود؟ خیلی‌ها با این نگرش، معتقد بودند به زودی حامیان دلار ارزهای رقیب از جمله ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین را له کنند اما در عمل اینطور نشد و صاحب اصلی دلار خود میدان دار اصلی این بازی شد. اکنون شما بیت کوین را مثل یک کالا خرید و فروش می‌کنید آن هم با کاغذی ارزشمند به نام دلار. پس نه تنها اکنون از نقش واسطه‌ای دلار کاسته نشده بلکه با بی اعتمادی جهانی به ارزهای دیجیتال، یک بازار جدید برای مالک دلار یعنی آمریکا ایجاد شده است. حالا هرلحظه این صاحب اصلی دلار (آمریکا) بخواهد ارزش برابری بیت کوین را بالا می‌برد تا هیجان بازار را به دست بگیرد و هر لحظه که بخواهد آن را به خاک سیاه می نشاند تا دارندگان ارزهای دیجیتال یادشان نرود بازی با دم شیر هزینه دارد و بعد از مدتی دوباره بیت کوین بالا می‌کشد تا بازیگران صحنه بیت کوین همچون ماهی‌های مشتاق طعمه، همیشه در اطراف قلاب باقی بمانند.

به صراحت باید به همه افرادی که در این خصوص سؤال می‌کنند بگویم که در آینده نیز بیت کوین با نوسانات رو به بالا و رو به پایین زیادی مواجه خواهد شد و هنوز مالکان دلار تصمیم نگرفته‌اند تا این بازی را خاتمه دهند. با ایحال لازم است صادقانه بگویم که این بازی بازی شهروندان عادی جامعه نیست. بگذارید مولتی میلیاردرها با پول خود بازی کنند شما به دنبال این بازی نروید. بازی بیت کوین و ارزهای دیجیتال یک بازی دو سر باخت برای شماست. این یک کلاهبرداری در مقیاس جهانی است که در آن هم دزد و هم پلیس خوب می‌دانند چکار می‌کنند فقط قرار است شما را هم وارد بازی خود کنند.

Share