مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خبرداد

تالاب انزلی با فناوری نانو احیا می‌شود | اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جهت احیای تالاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تالاب انزلی با مشارکت یک شرکت دولتی از کشور ژاپن و در قالب کارگروهی فعال در استانداری گیلان با استفاده از فناوری نانو احیا می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، قربانعلی محمدپور در حاشیه بازدید از طرح های صنعتی و گردشگری آستارا اظهار داشت: احیای تالاب انزلی در فاز نخست از محل پاکسازی رسوبات آلی آن انجام خواهد شد و برای این این منظور ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه تالاب انزلی با وسعت حدود ۲۰ هزار هکتار از مهم ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر به شمار می رود، افزود: اجرای طرح های بوم گردی در تالاب های انزلی، استیل و امیر کلایه و همچنین در پارک ملی بوجاق با حفظ محیط زیست و طبیعت آن مکان ها در دستور کار قرار گرفته و برای این منظور ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تالاب استیل اختصاص یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دو واحد کارخانه بازیافت زباله با ظرفیت ۵۰۰ تن در شهرستان های تالش و لنگرود در حال ساخت است و نیز سه دستگاه زباله سوز با ظرفیت یکهزار و ۶۰۰ تن در مناطق شرق و غرب گیلان به زودی راه اندازی خواهد شد.

محمدپور ادامه داد: امسال برای اجرای طرح های مدیریت پسماند در گیلان، ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: مشکل پساب و فاضلاب بیمارستان های دولتی و مراکز اداری در استان گیلان با راه اندازی شبکه های تصفیه خانه برطرف شده است.

طی سه دهه گذشته به دلیل ورود حجم زیادی از رسوبات و رشد بی رویه گیاهان مهاجم میانگین عمق آب این تالاب از ۱۱ متر به کمتر از دو متر و در مناطقی حتی کمتر کاهش پیدا کرده است.

افزون بر مقادیر زیادی سم و کود شیمیایی روزانه بیش از ۴۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب به تالاب بین المللی انزلی وارد می شود.

علاوه بر این سازه های غیرضروری و کارشناسی نشده و قطع جریان طبیعی آب، گیاهان مهاجم وارداتی، تجاوز به حریم تالاب و کاهش آب دریای خزر دم به دم بر رگ حیات تالاب انزلی زخم می زند.

از سال ۸۹ بحث پرطمطراق احیای تالاب انزلی با حضور مسئولان و متولیان امر در بوق و کرنا دمیده شد.

طرح احیای تالاب بین المللی انزلی سال ۸۹ با اعتباری افزون بر ۹۰۰ میلیارد ریال برای پنج سال از محل ردیف های خاص معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی به تصویب رسید اما مرحله نخست مطالعاتی احیای تالاب انزلی که در حوزه شناسایی منابع آلاینده و اقدامات برای رفع آن از سال ۸۹ تا ۹۱ انجام شده بود، منتهی به نقشه های فنی و اجرایی نشد.

سال ۹۳ نیز طرح جامع مدیریت حوزه آبریز تالاب انزلی مبتنی بر اصول مدیریت اکولوژیک در حوزه آبخیزتالاب انزلی با تمرکز بر سه محور پسماند، فاضلاب‌ها و رسوبات آغاز شد.

با این همه رییس سازمان محیط زیست در سفر اخیرش به گیلان وضعیت تالاب انزلی را بحرانی اعلام کرد.

Share