جمال خاشقجی کجاست؟

رهبر انقلابی که مدعی تغییر و اصلاح است، می بایست وقتی وارد عرصه قدرت هم شد و در راس امور هم قرار گرفت انقلابی باقی بماند.معنی این سخن آن نیست که او از سیاست ورزی دور کند، نه!

علی دادخواه:

این روزها همه رسانه های جهان خبر ناپدید شدن جمال خاشوقچی روزنامه نگار مخالف محمد بن سلمان شاهزاده و ولیعهد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول و ربودن و یا قتل او را در صدر اخبار و گزارشهای خود قرار داده اند. با این همه تاکنون هیچیک از این رسانه به ماجرای مشابه ۴۰ سال پیش ربودن ناصر سعید فعال و روزنامه نگار و نویسنده مبارز و رادیکال سعودی توسط سفارت عربستان در بیروت در دسامبر ۱۹۷۹ اشاره نکرده اند.

ناصر سعید کارمند شرکت نفت آرامکو در عربستان بود و از مدافعان حقوق کارگران،آزادی های سیاسی و مدنی و برابری حقوق شیعیان در عربستان بود. هنگامی که از نقشه نیروهای امنیتی آل سعود برای دستگیری و اعدام خود با خبر شد در اواخر دهه ۱۹۵۰ به خارج گریخت و با نوشته ها و سخنرانی های خود به افشای ماهیت نظام سعودی دست میزد. او چندین کتاب در باره عربستان و از جمله تاریخ آل سعود را نوشت. مدتی در یمن در سالهای پس از ۱۹۶۲ و سپس در قاهره در زمان حکومت جمال عبدالناصر رهبر مردمی مصر از طریق رادیو صوت العرب به مبارزات خود علیه آل سعود ادامه داد و به ایراد سخنرانی در محافل عربی و کنفرانس ها در کشورهای عرب و اروپا میپرداخت.

پس از مرگ جمال عبدالناصر در ۱۹۷۰ و دوستی  انور سادات با رهبران سعودی، ناصر السعید در سایر پایتخت های عرب بویژه در بیروت فعالیت میکرد. اما در اواخر دسامبر ۱۹۷۹ در بیروت ناپدید شد و همسر او بر این باور بود که سفارت عربستان در بیروت به کمک برخی گروههای فلسطینی او را ربوده است. خبر ربودن او در رسانه های عرب و جهان بازتاب یافت و عربستان دست داشتن در ماجرا را تکذیب کرد. اما سه سال بعد مارک یونگ ،گارد محافظ ملک فهد پادشاه عربستان در گفتگو با یکی از روزنامه های امریکایی فاش کرد که ناصر السعید را به دستور مستقیم فهد پادشاه عربستان در بیروت ربوده و او را در ارتفاع بالا از هواپیما به بیرون پرت کرده اند.

جسد او هرگز پیدا نشد و به گفته یونگ احتمالا طعمه حیوانات خشکی و یا دریا در سواحل دور افتاده لبنان شده بود. گرچه ربودن و قتل ناصر سعید در ۱۹۷۹ برابر با ۱۳۵۸ خورشیدی با روشهای پیچیده صورت گرفت اما رسوایی ربودن جمال خاشوقچی بسیار آشکار صورت گرفته و مدارک لازم برای اثبات ناپدیدی او در کنسولگری عربستان در استانبول و سفر همزمان ۱۵ نیروی عملیاتی سعودی به استانبول و ورود آنها به کنسولگری موجود است.

اطلاعات موجود درباره ماجرای جمال خاشقجی نشان می دهد سناریوی «المهدی بن برکه» مو به مو درباره خاشقجی تکرار شده است. هنوز هم پرسش های بی پاسخی درباره آنچه چهل سال پیش بر سر یک مخالف مغربی دیگر آمد مطرح است .گفته می شود سازمان آزادیبخش فلسطین بن برکه را تحویل مقامات مغربی داد و او پس از آن ناپدید شد. هدف قرار دادن مخالفان اقدامی است که رژیم های سرکوبگر معمولا به آن متوسل می شوند ولی سربه نیست کردن مخالفان از طریق ربودن یا زندانی کردن آنها، موجب بحث و جدل زیادی می شود.

محمد بن سلمان باید به سیاست اعتدالی پدران‌خود باز گردد و گرنه دستان جوانش در آتش خواهد سوخت.و چنین گفته اند که :” آنچه را که جوان در آئینه نمی بیند پیر در خشت خام می بیند.” و فرق کشور ایران با عربستان سعودی این است.ما همواره در این منطقه بوده ایم ، افزودن نام عربی بر خلیجی که همیشه ایرانی بوده همانقدر جعلی و سبک سرانه است که گذاشتن نام یک قبیله بر یک کشور غیر قابل تحمل.

رهبر انقلابی که مدعی تغییر و اصلاح است، می بایست وقتی وارد عرصه قدرت هم شد و در راس امور هم قرار گرفت انقلابی باقی بماند.معنی این سخن آن نیست که او از سیاست ورزی دور کند، نه! بلکه او می بایست سیاست را هم دگرگون کند و انقلابی سیاست بورزد.در هر صورتی من تاکنون هیچ انسان خوب و پرهیزکاری را ندیده ام که بتواند در عرصه سیاست و حکومتداری دستان خود را از آلوده گی حفظ کند. ولی برای اصلاحات نیازمند تغییر در فرهنگ و‌ افکار هستیم.باید دوباره متولد شویم.و این تنها به رواداری و عدم خشونت نیازمند است و‌نه حتی اخلاق و یا دین.دادن حق رانندگی به زنان و‌ حذف پلیس دینی در عربستان گامهای خوبی بن سلمان است ولی او عجولانه پیش می رود و البته در جایی که موضوع تغییر خودش و طبقه اجتماعی اوست کاملا بدوی و جاهلانه عمل می کند.همچنان که در سیاست خارجی و اقدامات نظامی اینچنین عمل کرده است. محمد بن سلمان باید به این پرسش پاسخ بدهد که‌ جمال خاشقجی کجاست؟

أین ذلک الجمال خاشقجی ؟

هذه الأیام کل وسائل الإعلام العالمیه, أخبار اختفاء جمال خاشقچی المعارضه الصحفی محمد بن سلمان, الأمیر ولی عهد المملکه العربیه السعودیه ، فی قنصلیه الدوله فی اسطنبول و الخطف أو القتل به فی الأخبار و التقاریر. مع کل هذا حتى الآن أیا من هذه الوسائط إلى مغامره مماثله ۴۰ عاما اختطاف ناصر قال الناشط و الصحفی و الکاتب المتشدده والرادیکالیه العربیه من قبل سفاره المملکه العربیه السعودیه فی بیروت فی کانون الأول / دیسمبر ۱۹۷۹ ذکر.

ناصر قال موظف فی شرکه النفط أرامکو فی السعودیه کان من المدافعین عن حقوق العمال والحریه المدنیه والسیاسیه والمساواه فی حقوق الشیعه فی السعودیه. عندما خریطه قوات آل سعود من أجل إلقاء القبض على تنفیذ الأخبار فی أواخر ۱۹۵۰ إلى الخارج ، فر مع کتابات عروضه إلى الکشف عن طبیعه النظام السعودی من ناحیه الختم. کان العدید من الکتب عن المملکه العربیه السعودیه، بما فی ذلک تاریخ القدس کتب. بعض الوقت فی الیمن منذ ۱۹۶۲ ثم فی القاهره فی وقت حکم جمال عبد الناصر زعیم القوم من مصر، من خلال صوت برج العرب إلى حملتها ضد آل سعود المستمر، محاضرات فی الدوائر العربیه والمؤتمرات فی الدول العربیه و أوروبا وألمانیا.

بعد وفاه جمال عبد الناصر فی ۱۹۷۰ والصداقه من السادات مع قاده المملکه العربیه ناصر السعید فی العاصمه ولا سیما فی بیروت. ولکن فی أواخر کانون الأول / دیسمبر ۱۹۷۹ فی بیروت اختفت زوجته کان یعتقد أن سفاره المملکه العربیه السعودیه فی بیروت لمساعده بعض مجموعات من الفلسطینیین خطفها. خبر اختطاف لها فی وسائل الإعلام العربیه و العالمیه انعکاسات وجدت السعودیه المشارکه فی المغامره ، نفى. ولکن بعد ثلاث سنوات ، مارک یونغ ، إلخ. حارس, مدافع, جسر الملک فهد ملک المملکه العربیه السعودیه ، فی حدیث مع أحد الأمریکیه کشف أن ناصر السعید إلى أمر مباشر, فهد ملک المملکه العربیه السعودیه فی بیروت فی خطف وهو فی ذروه أعلى من الطائره من بیرث. جثته لم یعثر علیها و وفقا جونغ ، وربما حیوانات تفترس الجفاف أو البحر على شواطئ بعیده ، لبنان. على الرغم من اختطاف و قتل ناصر سعید فی ۱۹۷۹ متساویه ۱۳۵۸ الشمسیه مع أسالیب متطوره وقعت ، ولکن فضیحه اختطاف جمال خاشقچی واضحه جدا على الوثائق اللازمه لإثبات الخفی کان فی القنصلیه السعودیه فی اسطنبول و رحله فی وقت واحد ۱۵ القوه التنفیذیه العربیه إلى اسطنبول و دخولهم إلى القنصلیه المتاحه.

المعلومات المتاحه عن قصه جمال خاشقجی یدل أیضا على سیناریو “المهدی بن برکه” عن خاشقجی تتکرر. لا تزال الأسئله والإجابه عنها ما قبل أربعین عاما على العکس واحد الشیعیه الأخرى إلى الأمام . وقال أن منظمه التحریر الفلسطینیه, بن برکه لتسلیم السلطات التحالف الشیعی. ومن ثم اختفى. ضرب المعارضین یدعون أن الأنظمه القمعیه تلجأ عاده إلى ذلک ، ولکن التعادل لیس المعارضه من خلال الاختطاف أو الحبس منهم  مما تسبب فی النقاش و الجدال الکثیر.
محمد بن سلمان ، أن السیاسه من الاعتدالات آبائهم. ولعق یدیها الشباب فی النار سوف یحرق.و یمکن القول: ” ما هو‌ القدیمه فی الطین الخام ایضا لایری الشباب فی المرآه “. والفرق إیران, مع المملکه العربیه السعودیه, هذا هو.نحن دائما فی هذا المجال ، لقد کنا فی. إضافه اسم الخلیج العربی، التی لدیها دائما الکثیر من وهمیه وأسلوب للفرد حصه اسم قبیله فی بلد لا یطاق .

قائد الثوره أن المطالبه بالتغییر والإصلاح. یجب علیک عند دخول الساحه من السلطه أیضا کان فی دفه الشؤون ایضا الثوریه البقاء.معنى هذا رون، لیس أنه من صنع السیاسات. لا! بل یجب أن تکون هذه السیاسه أیضا التحویلیه ، السیاسه الثوریه. من الصعب أو السهل.فی أی حال, أنا لا الرجل الصالح والتقوى رأى أنه فی ساحه السیاسه والحکم یدیک بعیدا عن المصاب ، للحفاظ على.ولکن الإصلاح یتطلب تغییرا فی الثقافه والأفکار.یجب أن تکون ولدت مره أخرى”.وهذا هو فقط أن التسامح واللاعنف حاجه ولا حتى الأخلاق أو الدین.بإعطاء حق قیاده السیاره للمرأه وإزاله الشرطه الدینیه فی السعودیه خطوات حسن بن سلمان ، بل اندفع إلى الأمام و بالطبع حیث تغییر الموضوع نفسها و الطبقه الاجتماعیه هی بدائیه جدا و جاهل الأفعال.کما فی السیاسه الخارجیه والعملیات العسکریه حتى تصرف.محمد بن سلمان أن الإجابه على هذا السؤال سوف تعطی کهجمال خاشقجی؟

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share