ششم مهرماه

تور گردشگری واکاوی تاریخ چای در گیلان برگزار می شود

همزمان با چین آخر برگهای سبز چای در پاییز و حمایت از تولید داخلی، تور گردشگری واکاوی تاریخ چای ششم مهرماه برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همزمان با چین آخر برگهای سبز چای در پاییز و حمایت از تولید داخلی، تور گردشگری واکاوی تاریخ چای ششم مهرماه برگزار می شود.

مدیر اجرایی این تور اظهار کرد: چای بعد از برنج، مهمترین محصول کشاورزی گیلان است ولی متاسفانه در سالهای اخیر ۳۲هکتار باغ چای در گیلان مورد بی مهری قرار گرفته و در اثر همین بی توجهی و کاهش درآمد کشاورزان، مرتب شاهد متروک شدن و تغییر کاربری باغات چای و به تبع آن کاهش تولید برگ سبز چای و تعطیلی و تخریب کارخانه های چای هستیم.

مهری شیرمحمدی افزود: با توجه به افزایش مهاجرت به گیلان در اثر خشکسالی های اخیر، و تخریب و فروش باغ های چای به مهاجران برای ویلاسازی، هدف از برگزاری این تور، توجه به حفظ باغ های چای و احیای کارخانه های متروک چای می باشد.

وی با اشاره به تلاش های کاشف السلطنه در پرورش چای در لاهیجان تصریح کرد: برخلاف آنچه در بین مردم رواج دارد، «آقا محمد خان قاجار قرانلو» ملقب به کاشف السلطنه چایکار در سفر به هندوستان بذر چای را در عصای خود پنهان نکرد. وی از طرف مظفر الدین شاه مامور بود کشت چای را در هندوستان فراگرفته و در ایران توسعه دهد. کاشف السلطنه نیز پس از پایان ماموریت خود، مقدار زیادی تخم چای، بعلاوه چهار هزار گلدان نهال چای و قهوه ، تخم کتان و برخی ادویه ها را با خود به ایران آورد.

مدیر سایت گیل مهر تصریح کرد: کاشف السلطنه با خرید زمین هایی در چهارخانه سر لاهیجان، و تشویق مردم به چایکاری، کشت چای را در گیلان و بخش هایی از مازندران ترویج داد و برای آموزش بیشتر، چایکارانی را از چین با خود به لاهیجان آورد .

شیرمحمدی با اشاره به نخستین کارخانه چای خشک کنی در لاهیجان گفت: اولین کارخانه چای در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در لاهیجان ساخته شد، چند دهه پیش به بخش خصوصی واگذارشد و ۷سال پیش متاسفانه بطور کامل تخریب کردند. دومین کارخانه چای کشور، کارخانه «هوخ تیف» بود که به سال ۱۳۱۴ خورشیدی توسط یک شرکت آلمانی ساخته شد و اکنون به عنوان پژوهشکده چای کشور تغییر کاربری یافته است.

وی ضمن تاکید بر ثبت میراثی کارخانه های چای قدیمی لاهیجان تصریح کرد: کارخانه های چای بخشی از هویت گیلان است و با ثبت آن در فهرست بناهای میراثی کشور می توان آنها را از خطر تخریب نجات داد.

شیرمحمدی افزود: متاسفانه امروز سومین و بزرگترین کارخانه چای کشور –که توسط یکی از بانفوذترین شخصیت های تاریخی که هم در دوره قاجار و هم پهلوی نخست وزیر بود، در حال نابودی است.

کارخانه «چای نو» که با تلاش های نخست وزیر ایران، قوام السلطنه، در بازکیاگوراب لاهیجان ساخته شد، باغات چای مازندران را هم پوشش می داد و در دو فصل برداشت بهار و پاییز اشتغال زیادی در منطقه ایجاد می کرد ولی سالهاست بطور کامل متروک و بخش هایی نیز تخریب شده و دستگاه های چای خشک کنی آلمانی آن را نیز از بین برده اند.

شیرمحمدی پیرامون برنامه های این تور یادآور شد: در این تور یکروزه، بازدید کنندگان از کارخانه قوام السلطنه، مرکز پژوهش چای کشور، تنها موزه چای و مزار کاشف السلطنه بازدید کرده و همزمان با برداشت دوم برگ های سبز چای با حضور در یکی از کارخانه های فعال چای خشک کنی، از نزدیک با فراوری و تولید چای آشنا می شوند.

Share