مدیر کل بهزیستی گیلان تشریح کرد

اعلام آمار کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی در گیلان|طرح ملاقات والدین با کودکان طلاق در بهزیستی

پارسی با بیان اینکه تعداد اوژانس اجتماعی در سال گذشته افزایس یافته، گفت: توانستیم سال گذشته مراکز اورژانس اجتماعی در استان را از ۵ مرکز به ۱۴ مرکز ارتقاء دهیم.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بهزیستی استان گیلان صبح امروز در جمع اصحاب رسانه با تبریک هفته بهزیستی گفت: بهزیستی از نهادهایی است که بعد از انقلاب به منظور کمک و حمایت از معلولین، زنان و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست تشکیل شده است.

محمدرضا پارسی به تصویب قانون جامع حمایت از معلولین در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ابلاغ این قانون از اول اردیبهشت آغاز شد که بر اساس این قانون تکالیفی که برای مناسب سازی برای معلولین مطرح شده است.

وی ادامه داد: لحاظ شدن مناسب سازی و دسترسی پذیری برای افراد معلوم از جهت صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای تمام ساختمانها با کاربری عمومی در شهرها متوجه شهرداری و وزارت راه و شهر سازی شده است و همچنین تجهیز ناوگان حمل و نقل جهت تردد افراد معلول و ناتوان جسمی بر عهده شهرداری است.

پارسی به بخش های دیگر قانون حمایت از جامعه معلولین اشاره کرد و افزود: وزرات بهداشت مکلف است که خدمات درمانی و بیمه سلامت افراد معلول را تامین کند و همچنین در این قانون دولت مکلف حق پرستاری به معلولین شدید و سالمندان معلول را پرداخت کند. در ماده ۷ این قانون وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است که صندوق حمایت از فرصت های شغلی برای افراد دارای معلولیت را پیش بینی کند و قرار است ظرف مدت سه ماه اساسنامه این صندوق صادر شود.

مدیر کل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه این استان دارای بیشترین سالمند در سطح کشور است، گفت: میانگین کشوری ۸ درصد است که در استان گیلان ۱۲ درصد محاسبه شده است که از میانگین کشوری بیشتر است.

وی در ادامه به آسیب دیدگان اجتماعی اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی استان گیلان هستند که شامل زنان سرپرست خانواده، سرپرست خانواده های ناتوان، کودکان بی سرپرست، خانواده های چند قلو، افراد آسیب دیده که اکثر دختران و بانوان هستند و کودکان کار و خیابانی است.

پارسی با بیان اینکه تعداد اوژانس اجتماعی در سال گذشته افزایس یافته، گفت: توانستیم سال گذشته مراکز اورژانس اجتماعی در استان را از ۵ مرکز به ۱۴ مرکز ارتقاء دهیم.

وی در ادامه افزود: در هفته بهزیستی امسال افتتاح مرکز ماسال را به صورت رسمی آغاز خواهیم کرد که از ابتدای امسال به صورت غیر رسمی فعالیت خود را شروع کرده بودند.

این مسئول به افتتاح یک مرکز دیگر در شفت طی هفته دولت خبر داد و گفت: با افتتاح مرکز اورژانس سیاهکل در نیمه دوم سال جاری می‌توانیم پوشش این مراکز را در استان به ۱۰۰ درصد برسانیم.

اعلام آمار کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی در گیلان

به گزارش دیارمیرزا، مدیرکل بهزیستی گیلان به رشد عملیات مراکز اورژانس اجتماعی در طی سال ۹۶ نسبت به ۹۵ را اعلام کرد و گفت: در بحث کودک آزاری سال ۹۵ تعداد ۳۱۶ مورد بود که سال ۹۶ این تعداد به ۵۵۵ مورد رسیده است.  همسر آزاری از ۱۹۹ مورد در سال ۹۶ به ۳۰۳ مورد و خودکشی از ۱۱۹ مورد به ۴۴۴ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه این در سنوات گذشته بهزیستی از موارد خودکشی اطلاعی نداشت، گفت: آنچه امروز به عنوان آمار اعلائم می‌شود نشانه افزایش نیست بلکه حاصل تفاهم نامه ی اداره بهزیستی با نیروی انتظامی و آتش نشانی و دانشگاه علوم پزشکی است.

پارسی همچنین به تفاهم نامه با دادگستری اشاره کرد و افزوذ: پروندهای ارجاعی طلاق در سال ۹۶ پنج هزار و ۹۰۲ مورد بود که از این تعداد ۶۲۲ مورد به سازش انجامید. بالغ بر ۴۷ درصد سن طلاق بین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

طرح ملاقات والدین با کودکان طلاق در بهزیستی

به گزارش دیارمیرزا، مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۵۸ درصد از متقاضیان طلاق دارای فرزند هستند، یادآور شد: زوجینی که طلاق گرفتند و مشکل ملاقات فرزند دارند در گذشته این ملاقات در نیروی انتظانی اتفاق می افتاد که برای بچه ها از نظر روحی مشکل ساز می‌شد، بر همین اساس طرح ملاقات والدین با کودکان طلاق در بهزیستی راه اندازی شد که دیگر کودکان به محیط نظامی وارد نشوند و در حال حاضر در رشت در حال اجرا است.

پارسی گفت: طی تفاهمنامه با اداره کل زندان‌ها، زنان خود سرپرست و سرپرست خانوار که در زندان هستند و نیز کودکی که ناگزیر با مادرش در زندان است مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی در مورد درمان معتادین متجاهر اظهار کرد: اداره مراکز معتادین متجاهر به بهزیستی ارجاع داده شده است که از جمله ۶ استانی هستیم که برای درمان معتادان متجاهر که سرگردان هستند، حمایت می‌شود.

این مسئول در مورد پروژه‌های در حال اجرای بهزیستی گفت: برای این هفته ۲۳ پروژه غیر اشتغال و ۲۲ مورد طرح های اشتغال زایی که بالغ بر ۶۰ نفر اشتعال زایی را فراهم می‌کند، به بره برداری می رسد.

پارسی در مورد کم شدن یارانه پرداختی به مراکز بهزیستی اظهار کرد: یارانه‌ای که از تهران به ما واریز می‌شد سعی می کردیم از منابع داخلی مبلغ آن را بیشتر کنیم اما از زمانی که منابع داخلی کم شده است همان یارانه تهران مستقیم واریز میشود.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۴۰ هزار معلول تحت پوشش داریم گفت: طی تفاهمنامه‌ای که با صدا و سیما بسته شده است، اخبار ناشنوایان از سال ۹۵ روزهای جمعه ساعت ۵ عصر پخش می‌شود که اعتبارات آن را استانداری و هزینه مجری را هم بهزیستی پرداخت می‌کند اما درخواست ما این است که اخبار به صورت زنده پخش شود.

در پایان نشست از پوستر جشنواره موسیقی معلولین استان گیلان که دوم و سوم مرداد برگزار میشود رونمایی شد.

Share