دیارمیرزا گزارش می‌دهد:

کارخانه کمپوست روستای خمیران انزلی بلای جان مردم منطقه | روز به روز بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کنند

مه سیما نصیری با اعلام اینکه مردم روستای خمیران از مشکلات موجود آسیب می بینند و روز به روز بیماری ها افزایش پیدا می کنند، اظهار نمود: اگر همین روند ادامه پیدا کند دیگر این روستا قابل سکونت نمی باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، افزایش جمعیت جهان و به تبع آن ازدیاد زباله، جهان را با بحران مدیریت زباله روبه‌رو کرده است اما اتفاقی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته افتاده  این بود که آنها با اجرای طرح‌هایی مانند تفکیک زباله‌های خشک و تر، تفکیک از مبدا، راه‌اندازی کارخانه‌های زباله سوزی و راه‌اندازی کمپوست سعی کردند این مشکل را برطرف کنند.

در ایران با توجه به شرایطی که شهرها به‌ویژه شهرهای شمالی به‌دلیل حجم بالای گردشگر، دارند، مشکل حجم بالای زباله، جزء لاینفک این شهرها شده و مدیران شهری و محیط ‌زیست را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است.


آلمان کشوری که روزی دفع زباله را تنها راه حل خود می دید، امروز به مرحله ای رسیده است که کاهش تولید زباله، استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی انرژی برای دولت و مردم آلمان در اولویت قرار گرفته است و سیستم Green Dot توانسته این معضل را تا حدود زیاد حل کند. این طرح تمامی موفقیت خود را مرهون سیستم دسته بندی و مرتب سازی دقیق پسماندها و جمع آوری جداگانه زباله های مختلف شامل کاغذ، شیشه، پلاستیک و زباله های آلی خانگی است که در این کشور اجباری شد.

ژاپن کشور دیگری است که با سوزاندن پسماندها و بعدها بازیافت آن به لطف فناوری های جدید، پیشرفته و البته سازگار با محیط زیست، توانسته بر این مشکل نیز فائق آید وتکنولوژی های استفاده شده در این سازمان، از آنجا که سازگار با محیط زیست هستند، منجر به کاهش گاز دیوکسین، سولفوراکسید و ذرات معلق ساطع شده از این زباله ها می شوند. دودکش های کوره های زباله سوزی در این کشور به جای گاز، بخار تولید می کنند که توکیو را به تمیز ترین شهر دنیا بدل کرده است.

مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا، عدم تولید زباله های غیر ضروری و از همه مهمتر آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه مسائلی نیست که از امروز بخواهیم به آن ها بپردازیم، سال ها قبل باید در این حوزه ها برنامه ریزی می کردیم تا امروز نتایج آنرا ببینیم ولی متاسفانه عدم مدیریت کارآمد شهری در سنوات گذشته مشکلات فراوانی را به وجود آورده است و امروزه شاهد سرازیر شدن شیرابه های کارخانه کمپوست انزلی به تالاب، مزارع کشاورزی و سفره های آب زیر زمینی هستیم که سلامت مردم این منطقه را به خطر انداخته است.

کارخانه بازیافت بدون تصفیه خانه، قبرستان زباله است

کارخانه کمپوست انزلی در ۳۱ کیلومتری بندر انزلی و در ناحیه صنعتی خمیران واقع شده است. دهیار این روستا با اشاره به دیدار اخیر خود با استاندار گیلان گفت: شیرابه های این کارخانه وضعیت کشاورزی و آبیاری مزارع را مورد تهدید قرار داده است و اگر کشاورزی در این منطقه نباشد معلوم نیست جوانان این منطقه به چه راه هایی کشیده شوند.

رضا خم ساز یاد آور شد: در سال ۸۲ کارخانه بازیافت زباله شروع به کار کرد. از آن زمان ۱۵ سال می گذرد و هم اکنون به جایی رسیدیم که می خواهیم اولین قدم ها، یعنی احداث تصفیه خانه برای کارخانه کمپوست  را تقاضا کنیم.

وی با بیان اینکه اولین چیزی که برای احداث کارخانه نیاز است، آماده کردن زیر ساخت ها است، گفت: کارخانه بازیافت بدون تصفیه خانه، قبرستان زباله است.

اگر همین روند ادامه پیدا کند دیگر روستای خمیران قابل سکونت نیست

رئیس شورای شهرستان انزلی با اعلام اینکه مردم این روستا از مشکلات موجود  آسیب می بینند و روز به روز بیماری‌ها افزایش پیدا می کنند، اظهار نمود: اگر همین روند ادامه پیدا کند دیگر این روستا قابل سکونت نمی باشد.

مه سیما نصیری خاطر نشان کرد: حدود چند ماه پیش مسئله کارخانه کمپوست را کتبا به جناب استاندار محترم اعلام کردیم حالا که آقای استاندار تشریف آوردند این قضیه برایشان ملموس تر شد.

وی افزود: وقتی این مسئله در خمیران حل شود، مشکلاتی که برای روستاهای اطراف و تالاب انزلی به وجود آمده است نیز حل خواهد شد.

احداث دستگاه تصفیه شیرابه برای کارخانه کمپوست نیازمند ۸ میلیارد اعتبار است

کامبیز رضواندل، معاون خدمات شهری شهرداری بندر انزلی در این باره می گوید: در مورد مسئله شیرابه کارخانه کمپوست خمیران به محض اینکه به آنجا ورود کردیم در سه ماه گذشته دو طرف کانال را بستیم و حتی در فصل زمستان هم پس زدن شیرابه به سمت مزارع را نداشتیم.

وی تصریح کرد: بی انصافی است بگوییم میزان بوی نامطبوع امروز در آنجا مانند سه ماه قبل تر است.

رضواندل با اعلام اینکه اگر بخواهیم برای کارخانه کمپوست دستگاه تصفیه شیرابه احداث کنیم دست کم حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار لازم است افزود: برنامه ای داریم تا چاه های نقطه ای در منطقه احداث کنیم و با احداث کانال های شیرابه، با آب آهک و کلر زنی (BOD) آنرا کم کنیم و به سطح زیر ۹۰۰۰ بیاوریم که هم اکنون ۵۴ هزار تا ۷۳ هزار است که بتوانیم روزانه آنرا به تصفیه خانه انزلی حمل کنیم. شاید سریعا نتوانیم این کار را بکنیم ولی تمام تلاش ما این است که ظرف دو ماه به این مسئله دست پیدا کنیم. این مسئله به اعتبارات ما نیز بستگی دارد که البته خدا را شکر در این بخش برای امسال ۹۶۰ میلیون تومان اعتبار گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه در حالت نرمال روزانه ۱۵۰ تن زباله شهرستان را تحویل می گیریم، گفت: هم اکنون در بخش آموزش هستیم و طرح تفکیک از مبداء را شروع کردیم تا زباله تر و خشک با هم مخلوط نشود و فرآیند تولید بو کاهش یابد.

رضواندل افزود: باید فرهنگ تفکیک زباله در جامعه جا بیفتد و ما آموزش را در مدارس به دانش آموزان شروع کردیم که این موضوع زمان بر است.

امکان ندارد بودجه محیط زیست را در بخش دیگری خرج کنیم

هادی حیدری، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر انزلی با ذکر این نکته که در خصوص بودجه، ما در بخش محیط زیست بسیار حساس بودیم، یادآور شد: در بخش مدیریت پسماند بودجه را بالا بردیم نه اینکه کم تر کنیم و به جد به دنبال این هستیم که این قضیه را سر و سامان دهیم که این موضوع بر می گردد به ورود سرمایه گذار، چون ما نمی توانیم آنچنان از بخش دولتی هزینه کنیم.

وی تصریح کرد: امکان ندارد بودجه محیط زیست را در بخش دیگری خرج کنیم و خوشبختانه اولویت استاندار محترم برای امور محیط زیستی، مدیریت پسماند است و ما باید از این فضا به بهترین شکل استفاده کنیم.

Share