رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در گفتگو با دیارمیرزا

برند شهر خلاق خوراک برای ۵ سال به رشت اختصاص داده شده | ممکن است این امتیاز را از رشت پس بگیرند

عاقل‌منش با بیان اینکه برند شهر خلاق خوراک به مدت ۵ سال به رشت اختصاص داده شده است، گفت: امکان اینکه بعد از گذشت پنج سال این امتیاز از شهر رشت گرفته شود وجود دارد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا در ابتدا با قدردانی از نگاه پرسشگرانه مردم شهر رشت گفت: نگاه تیزبین و ظریفانه مردم نسبت به عملکرد مسئولین سبب خواهد شد که بسیاری از موضوعات شفاف بیان شود و رسانه‎ها نیز پل ارتباطی میان مردم و مسئولین و همچنین بهترین راه انتقال و رصد کردن عملکردها هستند.

هنوز در ابتدای راه هستیم/ باید تلاش کنیم دستاوردهای شهر خلاق خوراک برای مردم ملموس باشد

عضو شورای شهر رشت در پاسخ به سوال دیارمیرزا که با توجه به دوسالگی انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق دستاورد ملموس آن برای شهر چه بوده است؟، گفت: رخداد مهمی برای این شهر رقم خورد و رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو به ثبت رسید و هم اکنون تنها شهر کشور است که توانسته است این برند را بگیرد و در این دوسال نیز اقداماتی صورت گرفته است تا رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناخته شود.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری تلاش بسیاری در زمینه به ثبت رسیدن این عنوان برای شهر رشت انجام داده‌اند، گفت: اما به نظر بنده که به مدت شش ماه است ریاست کمیسیون فرهنگی را برعهده دارم هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه برای رشت به نقطه مطلوبی برسیم.

عاقل‌منش ادامه داد: بعد از دوسال از مقدمات دستاورد این برند میتوان به ایجاد رستوران‌های محلی در سطح شهر اشاره کرد و سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند در این حوزه هستند با این برند جذب رشت شده اند و هم اکنون رونق کسب و کار در زمینه غذا را در سطح شهر شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برند شهر خلاق خوراک سبب علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارج از استان برای حضور در رشت شده است، گفت: در حال حاضر بحث تحصیل یا همان آکادمی خوراک از رهاورد شهر خلاق خوراک برای رشت مطرح است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با بیان اینکه هنوز در ابتدای راه هستیم، اظهار کرد: باید تلاش کنیم رهاوردها و دستاوردهای شهر خلاق خوراک برای مردم ملموس باشد.

وی به نقش کسب برند خلاق خوراک شناسی یونسکو در زمینه افزایش گردشگر اشاره کرد و یادآور شد: سعی می‌کنیم با استفاده از این برند و ارائه غذاهایی محلی به گردشگران سبب توقف آنان در رشت شویم.

عاقل‌منش با اشاره به انتخاب رشت به عنوان مقصد گردشگری در افق ۲۰۲۰ گفت: برای اینکه رشت را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم یکی از پتاسیل‌ها همین برند شهر خلاق خوراک خواهد بود. البته باید آیتم‌های دیگر نیز در جهت جذب گردشگر برای رشت دارا باشیم.

این عضو شورا متذکر شد: همکاری و هم‌افزایی بین نهادها و تشکل‌های مردمی، شورا و شهرداری سبب خواهد شد که این برند امتیاز مثبتی در بحث رونق گردشگری در رشت شود.

وی با بیان اینکه همه باید انتقادات و پیشنهادات خود را در این زمینه عنوان کنند، گفت: باید طوری عمل شود که سبب ارتقاء بحث خوراک و برند شهر خلاق خوراک شود. این برند متعلق به فرد، سازمان یا شهرداری و شورا نیست بلکه این برند متعلق به مردم شهر رشت و حتی کل گیلان است و باید در حفظ آن تمام تلاش خودمان را انجام دهیم.

برند شهر خلاق خوراک به مدت ۵ سال به رشت اختصاص داده شده

ریس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در پاسخ به سوال دوم دیارمیرزا مبنی بر اینکه انتقاداتی به سفرهای متعدد مدیران شهرداری و اعضای شورا مطرح شده آیا گزارش عملکرد این سفرها در شورای چهارم و پنجم و همچنین دستاورد این سفرها به شورا گزارش شده، اظهار کرد: سفرهایی که با عنوان شهر خلاق خوراک صورت می‌گیرد روندی طبیعی دارد و هرکسی که در این حوزه ورود کرده است باید جلسات متعددی را شرکت کند و با ارائه مقالات و برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های جانبی شهرهای مختلف کشور و جهان این برند را حفظ کند.

عاقل‌منش با بیان اینکه برند شهر خلاق خوراک به مدت ۵ سال به رشت اختصاص داده شده است، گفت: امکان اینکه بعد از گذشت پنج سال این امتیاز از شهر رشت گرفته شود وجود دارد، اما با حضور و شرکت در مجامع مربوطه باید این فعالیت‌ها را به نمایش گذاشت و برند شهر خلاق خوراک را برای رشت حفظ کنیم.

وی ادامه داد: البته حضور در این مجامع و جلسات مستلزم این است که با نگاه کارشناسانی صورت گیرد و افرادی در آن شرکت کنند که اشرافیت کامل بر موضوع داشته باشند و البته نمایندگان در سفرها هیچ فرقی نمی‌کند از شورا یا شهرداری باشد، وجود یک نماینده از نظر من کافی است اما به شرطی که توان و دید کارشناسانه‌ای برای حفظ برند شهر خلاق خوراک داشته باشند.

عضو شورای پنجم رشت تصریح کرد: در آخرین جلسه کمیسیون فرهنگی شهر رشت گزارش سفرها و پیامدها آن ارائه شد. امیدوارم که ارائه این گزارشات را شهرداری در حوزه روابط عمومی به صورت علنی برای کل مخاطبین در سطح وسیعی انتشار دهند تا همه از دستاوردها و روند و ضرورتهای این سفرها آشنا شوند.

ساناز مینایی یک چهره ملی و فراملی است

عاقل‌منش در پاسخ به سوال پایانی دیارمیرزا در مورد اینکه شهرداری رشت در گزارش عملکرد سه ماه خود اعلام کرده که با یک سرآشپز تهرانی به نام ساناز مینایی برای راه اندازی آکادمی خوراک رشت قرارداد امضا کرده، آیا شورا در جریان جزئیات این قرارداد قرار دارد، اظهار کرد: مخاطبین و مردم شهر رشت با جستجو کردن در فضای مجازی می‌توانند با چهره ملی و فرا ملی خانم مینایی آشنا شوند. ایشان دارای کتابهای متعددی هستند و تعاملات بین المللی در این حوزه دارند.

وی با بیان اینکه خانم مینایی مجوز آکادمی خود را قبل از موضوع حضورشان در رشت دریافت کرده بودند، گفت: این استاد با توجه به برندی که شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک کسب کرده است، تصمیم گرفتند که به رشت بیایند و مذاکراتی نیز انجام دادند.

عاقل‌منش در مورد غیرگیلانی بودن وی نیز اظهار کرد: این امر از نظر بنده منافاتی با حضور پررنگ اساتید آشپزی بومی ندارد چرا که با حضور در این آکادمی می‌توانند به تجربیات خود بیفزایند و حتی با برگزاری آکادمی‌های هم زمان این هم‌افزایی در کشور ایجاد خواهد شد و این مجمع به همه شناسانده می‌شود.

عضو شورای شهر رشت متذکر شد: حضور شخصی با چنین پشتوانه ملی و فراملی عملا میتوان یک نفع دو سویه برای شهر رشت و نیز خود ایشان داشته باشدو  با برگزاری این آکادمی میتوانیم بار دیگر رشت را به کشور بشناسانیم و این همکاری فی مابین سبب ارتقای شهرما خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: پیشرفت آکادمی خوراک بدون حضور اساتید بومی امکان پذیر نخواهد بود و به وجود همه آنها نیازمند هستیم.

 

Share