سید امیرحسین علوی، رئیس شورای شهر رشت:

بافت‌های فرسوده منحصر به شهرها نیستند | ضرورت برنامه‌ریزی برای بافت‌های فرسوده روستایی

علوی با تاکید بر وجود ۲ هزار و ۳۶۰ هکتار بافت فرسوده در گیلان خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰۰ هکتار از این بافت مربوط به شهر رشت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علوی گفت: آخرین مصوباتی که از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت، قانون احیای بافت‌های فرسوده را دو منظر قابل توجه دانست و اذعان داشت: این دو منظر ابتدا چاره‌جویی برای مشکلاتی که در بافت‌های فرسوده برای اداره شهرها به وجود آمده است و دیگری بازآفرینی زمین شهری است.

سید امیرحسین علوی در راستای تعریف بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: بافت فرسوده مناطقی از شهر است که در طی سالیان گذشته عناصر متشکله آن اعم از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، ابنیه مستحدثات، خیابان‌ها و دسترسی‌ها، دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می‌برند.

وی افزود: درقانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، وظایفی بر عهده برخی سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی گذاشته شده است. وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری ایران) یا شهرداری‌ها موظف شده‌اند، طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی را به منظور اجرای برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی شهری با رعایت اصول شهرسازی، فنی و معماری تهیه کنند.

علوی تصریح کرد: معمولا با شنیدن اصطلاح بافت‌های فرسوده، بافت‌های شهری به ذهن می‌رسد. اما باید توجه داشت که بافت‌های فرسوده منحصر به شهرها نیستند و برای بافت‌های فرسوده روستایی نیز باید برنامه‌ریزی کرد. در برنامه پنجم توسعه، دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظف شده‌اند به منظور افزایش بهره‌وری و استحصال زمین نسبت به احیای بافت‌های فرسوده و نامناسب روستایی اقدام کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در خصوص برنامه احیای بافت‌های فرسوده یادآور شد: چندین سال است که موضوع احیای بافت‌های فرسوده در دستور کار مدیران کشور قرار دارد، لذا در برنامه پنجم توسعه برای حل این مشکل یک برنامه زمان‌بندی تعیین شده است. وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظفند هر سال در طول برنامه حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری را احیاء و بازسازی کنند.

وی در راستای تخصیص تسهیلات و بودجه مورد نیاز اذعان داشت: این تسهیلات همه‌ساله با پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی در بودجه عمومی پیش‌بینی و در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها یا مجریان طرح‌های نوسازی با معرفی شهرداری قرار می گیرد.

علوی خاطرنشان کرد: برای تامین بودجه بازسازی بافت‌های فرسوده، دولت موظـف است حداقل ۵۰ درصـد از منابع، اعـتبارات و تسهیلات اعطایی برای بخش مسکن اعم از طرح‌های مسکن مهر، مسکن جوانان و نیازمندان و مانند آن را به اجرای طرح‌های مذکور در محدوده بافت‌های فرسوده شهری اختصاص دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: از آنجایی که کاهش فقر شهری، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی از اهداف کلان محلی است، قرار است تا پایان برنامه ششم نیمی از کل محله های هدف طرح بازآفرینی شهری مشتمل بر ۱۳۳۴ محله با پوشش جمعیتی ۹ میلیون نفر با اختصاص سالانه ۲۵هزار میلیارد تومان بازسازی شود.

وی از حمایت استاندار در اجرای این قانون خبر داد و یادآور شد: بنا بر سخنان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار محترم امید است، بتوان با تشکیل کارگروه زیربنایی هر ۱۵ روز یک بار از حداکثر تسهیلات موجود در کشور برای بخش احیای بافت فرسوده استفاده کرد.

 علوی با تاکید بر وجود ۲ هزار و ۳۶۰ هکتار بافت فرسوده در گیلان خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰۰ هکتار از این بافت مربوط به شهر رشت است.

Share