افتخاری دیگر برای گیلان

فشتکه، نخستین روستای ملی حصیر در کشور و روستای هدف و نمونه گردشگری گیلان شد

افتخاری دیگر این روزها به طبیعت سرسبز گیلان رسیده است، افتخاری که می تواند با شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» همسو و هماهنگ باشد و آنهم انتخاب روستای فشتکه بخش خمام به عنوان نخستین روستای ملی حصیر در کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، با خبر شدیم افتخاری دیگر این روزها به طبیعت سرسبز گیلان رسیده است، افتخاری که می تواند با شعار سال که به فرموده مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است همسو و هماهنگ باشد.

فشتکه در استان گیلان و در راه اصلی جاده رشت-انزلی قرار گرفته و از روستاهای شهر خمام است،‌ روستایی با طبیعت زیبا و دیدنی

این روستا به دلیل سر سبز بودن و امکانات رفاهی مناسب مثل آب و هوای خوب، راه آسفالت، فاصله ۴ کیلومتری با ساحل منطقه آزاد، دارای جاذبه های طبیعی و توریستی است.

فشتکه جاده بندر انزلی به جاده زیبا کنار رو به هم متصل می کنه و طول جاده این روستا ۵ کیلومترِ مسیر رشت به کاسپین رو ۱۰کیلومتر کمتر می کند.

مردم این روستا کشاورز بوده و برنج محصول اصلی کشاورزی این روستاست. از صنایع دستی مهم این روستا که بسیاری از اهالی مخصوصاٌ در پاییز و زمستان به آن مشغول هستند حصیر بافی است که ماده اولیه آن هم از نوعی گیاهِ (در زمان محلی به نام لی)، در جنگلی کوچک درحاشیه همین روستا می روید.

حالا روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیر و روستای هدف نمونه گردشگری در استان گیلان انتخاب شده است.

۹۰تا ۹۵ درصد از خانوارهای روستای فشتکه در عرصه حصیر بافی فعال هستند

جواد افکنده، دهیار جوان روستای فشکته در این خصوص اظهار کرد: ۹۰ تا ۹۵ درصد از خانوارهای این روستا در عرصه حصیر بافی، گلیم بافی و.. فعال هستند.

وی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در سطح کشور فعالیت های بزرگی در نمایشگاه ها و کارگاه ها انجام می دهند و با توجه به مقام هایی که در جشنواره های مختلف به دست می آورند، توانستند این افتخار را نسیب این روستا کنند، گفت: با تلاش استانداری چند روزی است که روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیر در سطح کشور معرفی شده است.

افکنده اضافه کرد: روستای نمونه گردشگری هم به خاطر فضایی که این روستا دارد و در محدوده سر سبزی خارج از منطقه آزاد است و از قبل هم سرمایه گذاران زیادی به اینجا آمده و رفت و آمد می کنند، منطقه نمونه گردشگری اعلام  شده اند.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا موسسات کارآفرین و بانک ها برای پرداخت تسهیلات به حصیر بافان اقدام کنند، افزود: مبلغ تسهیلات بستگی به نوع کار و کارآفرینی دارد.

افکنده تصریح کرد: در تلاشیم تا طی اطلاعیه ای که فراخوان داده ایم بیکاران روستا را که مدرک حصیربافی دارند و کسانی که مدرکی هم ندارند، آمارشان را بیرون بیاوریم تا بتوانیم وام هایی که داریم به آنها انتقال بدهیم تا آنان هم در این عرصه فعال شوند.

دهیار روستای فشتکه بیان کرد: طی این اطلاعیه از تمامی روستاوندانی که کارت و مجوز صنایع دستی دارند خواسته شده تا با در دست داشتن کپی مجوز، کپی شناسنامه و کارت ملی و همچنین افراد بیکار و جویای کار با به همراه داشتن مدارک شناسایی تا سوم تیر ماه سال جاری روزهای فرد از ساعت ۱۴ الی ۱۸ به دهیاری روستا مراجعه کنند تا با تلاش شورای اسلامی روستا امتیازات ویژه ای به روستای فشتکه اول اختصاص داده شود.

وی در ادامه در خصوص بیمه هنرمندان حصیربافی که در این روستا فعال هستند نیز، اظهار کرد: در اوایل کسانی که مدرک صنایع دستی را داشتند مستقیم بیمه می شدند ولی در حال حاضر نیز یک سری اقدامات انجام شده است که کسانی که می توانند امکاناتی فراهم کنند که تعدادی از حصیر بافان را در کنار هم جمع کنند و فرصتی برای اشتغال آنان به صورت کارگاهی فراهم شود، می توانند تعدادی را بیمه کنند.

افکنده با اشاره به اینکه تازه دو سه روزی است که این انتخاب انجام شده است، افزود: یک سری اقدامات باید انجام شود تا امکانات بیشتر و بهتری سرازیر شود چون تا کنون هر کاری که در این روستا انجام شده بیش از ۶۰ درصدش به صورت خودجوش بوده و ۴۰ درصدش را دهیاری و یا نهادهای دیگر کمک کرده اند اما از این به بعد کلا کل روستا را تحت پوشش قرار می دهیم.

وی همچنین به اجرای چند طرح بزرگ گردشگری در این روستا اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه روستا به عنوان روستای ملی حصیربافی و نمونه گردشگری اعلام بشود این طرح ها آماده اجرا شده است و امروز با توجه به اینکه روستای ما چنین قابلیتی نیز پیدا کرده است، انگیزه برای این طرح های بزرگ گردشگری، بیشتر شده است.

افکنده به طرح نمونه گردشگری با فضای سه هزار متری با وجود دو تالار خانه برای کارهای تجاری، دو تالار خانه برای کارهای تفریحی و گردشگری و مکانی برای انجام کارهای اداری و.. اشاره کرد.

وی در ادامه از جهاندیده و مجموعه حصیر بافی ماهور قدردانی کرد که با تلاش های خود در معرفی روستا و این رشته از صنایع دستی توانست این فرصت را برای همه اهالی این منطقه و استان فراهم کند.

آموختن مهارت هر صنایع دستی برای از بین بردن بیکاری پنهان خانواده های روستایی ضروری است

محسن جهاندیده، از مجموعه حصیر بافی ماهور و کارآفرین برتر کانون های فرهنگی و هنری مساجد گیلان نیز با ابراز خوشحالی از انتخاب بجای این روستا به عنوان روستای ملی حصیر بافی گفت: اکثر فعالان این عرصه از سنین کودکی همپای خانواده هایشان به خصوص مادرانشان کار حصیر بافی را می آموزند که نیاز است مورد حمایت و توجه بیشتر مسئولان نیز قرار گیرد.

کار آفرین برتر استانی کمیته امداد استان با بیان اینکه حتی این روستا می تواند به عنوان روستای بدون بیکار معرفی شود، افزود: هدف گروه حصیر بافی ماهور نیز آموزش و به‌آموزی، تامین مواد اولیه و و تضمین خرید محصولات است که بر آموزش نسل به نسل برای احیای این هنر سنتی تاکید می کند.

جهاندیده، آموختن مهارت هر صنایع دستی را برای از بین بردن بیکاری پنهان که از نیمه دوم هرسال برای خانواده های کشاورز روستایی پیش می آید ضروری دانست و اضافه کرد: در رشته حصیر بافی زنان هنرمند در ماه‌های تیر و مرداد می توانند مواد اولیه سهل الوصول را فراوان در طبیعت سخاوتمند گیلان تهیه کرده تا برای فعالیت شش ماه دوم سال ذخیره داشته باشند.

وی اذعان کرد: مواد اولیه حصیر بافی عموما گیاه خودرو و طبیعی «لی»(گالی) است که در اطراف مرداب‌ها و مناطق باتلاقی نزدیک به دریا رشد می کند و به وفور و بدون هزینه قابل دسترس است و «سوف» هم یکی دیگر از گیاهانی است که با آن می توان زیر اندازهای سنتی استان را با آن بافت.

جهاندیده با تاکید بر اینکه محصولات سنتی که با دست تولید می شوند برگرفته از مواد موجود از طبیعت روستا است و در نهایت پسماند مضر هم ایجاد نمی کنند از وجود بی رویه محصولات بی کیفیت چینی گلایه کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما می توانیم با تولیدات برتر سنتی و پرداختن به مباحث کاربردی زندگی مدرن و شهری امروزی، از ورود محصولات وارداتی جلوگیری کنیم.

گروه حصیر بافی ماهور، در بسیاری از نمایشگاه های استانی و ملی، مسطح بافی، تکه دوزی، تولید بسته بندی های تبلیغاتی به شیوی آرم بافی حجمی، تولید انواع صفحه های حصیری تبلیغاتی با ابعاد و اشکال هندسی متنوع و حجم سازی با ابزار تسهیل کننده محصولات حصیری را به معرض نمایش می گذارد.

در ایران حصیربافی در بسیاری از مناطق وجود دارد، ولی نوار شمالی کشور (سواحل دریای خزر) و نوار جنوبی کشور (از خوزستان تا سیستان) مراکز عمده‌ تولید محصولات حصیری هستند.

 ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از شانزده کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود.

پیشینه‌ تاریخی این تولیدات در ایران نشان می‌دهد، استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند.

امروزه نیز ظروف حصیری بر خلاف کاربری اصلی حصیر یعنی زیراندازها، با اقبال بیشتری بین علاقه‌مندان صنایع دستی مواجه شده است.

Share