در نشست مشترک کمیسیون فرهنگی و بهداشت شورای شهر رشت مطرح شد:

شادی نباید تبدیل به غم شود | ذهن‏‌ها را نسبت به حوادث چهارشنبه سوری حساس کنیم

رمضانی با بیان اینکه نقاط پر حادثه در شهر مشخص شده است یادآور شد: با توجه به تحقیق به عمل آمده و آمار موجود می‎توانیم تمرکز بیشتری بر روی نقاط پر خطر داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست مشترک کمیسیون فرهنگی و بهداشت شورای شهر رشت با محوریت اقدامات آموزشی جهت کاهش حوادث چهارنشبه سوری پیش از ظهر امروز برگزار شد.

در این نشست بابک رمضانی مدیر عامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت پیرامون طرح تحقیقاتی غلامرضا نوروزی مسوول آمار و اطلاعات سازمان آتش نشانی که تحت عنوان «تحلیل جغرافیایی آتش‌سوزی در رشت»، اظهار کرد: یکی از هدف ارائه این طرح مشخص شدن علت سوختگی ها و اتش سوزی ها در رشت است تا بر اساس آن خدمات مناسبی به شهروندان ارائه شود.

رمضانی با بیان اینکه نقاط پر حادثه در شهر مشخص شده است یادآور شد: با توجه به تحقیق به عمل آمده و آمار موجود می‎توانیم تمرکز بیشتری بر روی نقاط پر خطر داشته باشیم.

مدیر عامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت از افزایش تعداد حادثه های ناشی از سقوط آسانسور در رشت خبرداد و گفت:  قول خواهم داد سال اینده بر روی آسانسور مطالعاتی انجام دهیم چون آسیبها در این مورد افزایش پیدا کرده است.

وی بحث آموزش و پیشگیری را امر بسیار مهمی دانست و گفت: امسال ۵ هزار و ۴۶ مورد آموزش نکات ایمنی برای واحدهای تجاری برگزار شد که نتیجه آن کاهش ۱۵ درصدی حوادث در این بخش بود.

همچنین غلامرضا نوروزی مسوول آمار و اطلاعات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: بیشترین سوختگی ها در شهر رشت با مایعات داغ و بعد از انفجار گاز است.

وی افزود: طبق ارزیابی از ۵ سال گذشته حمیدیان٬ سلیمانداراب و یخ‌سازی در منطقه چهار رشت و استادسرا در منطقه یک بیشترین آمار آتش‌سوزی و حوادث پایان سال را داشته‎اند.

شادی نباید تبدیل به غم شود

در ادامه جلسه عباس صابر عضو شورای شهر رشت قدردانی از ارائه و انجام پروژه های تحقیقاتی و ژوهشی در سازمان آتش نشانی رشت گفت: خوشحال هستم که این سازمانی در مورد وظایف خود پژوهش انجام داده است.

صابر گفت: پیشنهاد من این است که برای محلاتی که تراکم آنها زیاد است و جنس سوختگی و نوع آتش سوزی در آنها شبیه به هم استآموزش های لازم به شهروندان آن محله داده شود و در هنگام عملیات نیز آتش نشان ها با تجهیزات مرتبط با همان محله و بر اساس شناخت قبلی برای امداد رسانی اقدام کنند.

اسماعیل حاجی پور نیز آموزش را سبب جلوگیری و کاهش حوادث عنوان کرد و با بیان اینکه آتش نشانی ارتش دفاعی شهر است، متذکر شد: بازار رشت انبار باروت است و در پایان سال همیشه خاطرات خوشی نداشتیم و بایستی در این زمینه تدبیر شود.

وی افزود: به علت آموزشی که آتش نشانی داده است بازاریهای ما الان خودشان آتش نشان شده اند اما هم جای کار دارد و بیشتر باید تلاش کنید. بازار رشت بسیار مظلوم واقع شده است.

حاجی پور با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه سوری گفت: هیچ کس مخالف شادی مردم نیست اما شادی باید برنامه ریزی داشته باشد و نباید سبب غم شود. اگر ممکن است طوری برای چهارشتبه سوری برنامه ریزی کنیم تا هم مردم شاد باشد و هم امنیت برقرار شود.

نیکومنش نودهی دیگر عضو شورا بالا بودن آمار سوختگی و آتش سوزی در برخی محلات رشت را بافت فرسوده و عدم دسترسی آتش نشانی به محل آتش عنوان کرد و گفت: این محله ها با کوچه های تنگ و غیر استاندارد هستند و باید برای آنها امکاناتی نظیر موتور تهیه کرد.

وی افزود: آموزش در اولویت قرار بگیرید و از ظرفیت مدارس، مساجد، پایگاه های بسیج و امام جماعت محلات در کنار رسانه ها باید بهره گرفت.

ابن عضو شورا بر لزوم بروزرسانی تجهیزات آتش نشانی تاکید کرد و افزود: با توجه به عملکرد گذشته معایب را پیدا و رفع نقص کنیم.

فاطمه شیرزاد نیز در این جلسه با بیان اینکه همیشه اتش نشان ها به وظایف خود عمل کرده اند، گفت: موضوع سوختگی بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

وی بر لزوم نهادینه شدن کپسول آتش نشانی تاکید کرد و افزود: داشتن این کپسول باید نهادینه شود و الزامی کنیم زیرا خیلی از آتش سوزی ها با همین کپسول برطرف می‎شوند.

شیرزاد اظهار کرد: کمبود تجهیزات آتش نشانی در سال ۹۶ باید برطرف شود.

آتش نشانی در زمینه آموزش فعال است

طیبه بینا مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری رشت نیز در این جلسه گفت: طرح‌های حوزه سلامت و حقوق شهروندی در سرای محلات در حال اجرا است و مباحث ایمنی و آتش‌ نشانی نیز یکی از سرفصل‌ های آموزشی است.

بینا گفت : سازمان آتش نشانی در بحث آموزش بسیار فعال است و برای همه مقاطع این کار را انجام می‎دهد.

ذهن ها را نسبت به حوادث چهارشنبه سوری حساس کنیم

فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری رشت نیز اطلاع‌رسانی را سبب پیشگیری از حوادث خواند و گفت: برای روابط عمومی سازمان های شهرداری بودجه لازم در زمینه آموزش پیش بینی نشده است و آنها وابسته به مرکز هستند.

وی بر لزوم تفکیک بودجه تاکید کرد و افزود: با توجه به تاثیرگذاری بالای تصویرسازی ها می توان در سطح محلات آسیب پذیر از گراف‎ها و باکس اطلاع رسانی استفاده کرد.

همچنین علیرضا حسنی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت گفت: باید ذهن ها را نسبت به حوادث چهارشنبه سوری حساس کنیم.

وی آموزش شهروندان را بسیار مهم دانست و گفت: نقش صدا و سیما در این زمینه بسیار مهم است.

استفاده از ظرفیت سرای محله برای آموزش

سیدرضا موسوی روزان رییس کمیسیون فرهنگی شورا در این جلسه با اشاره به کمبود تحهیزات آتش نشانی عنوان داشت: در مورد بازار رشت همیشه نگران هستیم.

وی افزود: در بحث آموزش شهروندی باید از ظرفیت سرای محله خصوص در محلاتی که آتش سوزی در آنها بیشتر است استفاده کنیم.

این عضو شورا گفت: با برای حل مشکلات بصورت ریشه ای اقدام کرد و از رسانها، نهادها و مراکز آموزش در مورد پیشگیری از خطرات آتش سوزی کمک گرفت.

اطلاع رسانی بهترین روش پیشگیری

فرانک پیشگر نیز در زمینه پیشگیری، اطلاع رسانی را بهترین روش دانست و گفت: آموزش در بخش ایمنی می‌تواند سلامت روانی شهروندان را تامین کند.

وی به طرح ارائه شده در این جلسه هم اشاره کرد و گفت: پژوهش‌هایصورت گرفته توسط پرسنل شهرداری به دلیل آشنایی آن‌ها با محیط کار کاربردی خواهد بود.

Share