به گفته معاون اجتماعی بهزیستی گیلان

زن‌هایی که می‌سوزند و می‌سازند | افزایش همسر آزاری و خشونت علیه زنان در گیلان

راهروهای بیمارستان سوانح و سوختگی رشت را آه و ناله زنی به نام «مریم. ص» پر می کند. می گویند بدنش سوخته است. یا به عبارت درست او را سوزانده اند. علت را که می پرسیم می‌گویند…

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا راهروهای بیمارستان سوانح و سوختگی رشت را آه و ناله زنی به نام «مریم. ص» پر می کند. می گویند بدنش سوخته است. یا به عبارت درست او را سوزانده اند. علت را که می پرسیم می‌گویند شوهرش در پی یک مشاجره لفظی بدنش را با قاشق داغ سوزانده است.
روز حادثه به بهانه برداشتن «چسب» از داخل خودرو بحث می‌کنند و مرد به او دستور می دهد این کار را بکند و بعد مشاجره بالا می گیرد و… . حالا او روی تخت بیمارستان است. یک کودک کم سال دارد و خانواده‌ای که از شدت «نداری» نمی دانند با این مصیبت چه کنند. مسئولان بیمارستان اجازه عکس و گفت و گو نمی دهند و مسئولان ۱۲۳ رشت می گویند که این زن اهل روستاهای اطراف رشت است. اما حالش به دلیل شدت سوختگی با قاشق در قسمت های مختلف بدنش خوب نیست و خانواده هم با محدودیت می‌توانند او را ببینند. از بیمارستان پورسینا منتقل شده است به بیمارستان سوانح و سوختگی و گویی قوم و خویش چندانی هم برای پیگیری کارهایش ندارد. برای پیگیری و کسب اخبار موثق در این زمینه از معاون اجتماعی بهزیستی گیلان جزئیات این واقعه را جویا شدیم.

شوهر معتاد
معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در گفت و گو با همشهری ضمن تایید این موضوع بیان کرد: همسر این خانم به دلیل مصرف مواد مخدرشیشه و در پی یک مشاجره اقدام به سوزاندن برخی از اعضای بدن این زن کرده است.
«رضا جعفری» ادامه داد: بعد از اینکه این خانم جوان برای درمان در بیمارستان سوانح سوختگی رشت بستری شد با تماس از سوی کادر بیمارستان با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بلافاصله تیم اورژانس اجتماعی بهزیستی استان در بیمارستان حضور پیدا کرد و پرونده ای در این زمینه تشکیل دادند. بعد از اتمام روند درمان و بستری شدن این فرد در بیمارستان، کارشناسان مددکاری بهزیستی به وی پیشنهاد کردند تا زمان رسیدگی به پرونده شکایت در مراجع قضایی به خانه امن بهزیستی منتقل شود.
وی افزود: لازم به ذکر است که در این مرکز بانوان آسیب دیده از خشونت های خانگی تحت حمایت دولت قرار می گیرند. اما این خانم جوان بنا به درخواست و میل شخصی خود ترجیح داد دراین مدت در منزل برادر خود اقامت داشته باشد تا در اسرع وقت به پرونده وی رسیدگی شود.

قربانیان اصلی خشونت خانگی
معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در ادامه همسرآزاری را یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی پنهان برشمرد و گفت: این نوع از خشونت معمولاً در محیط بسته خانواده شکل می گیرد و قربانیان اصلی این خشونت زنان و بعد از آن کودکان هستند.
جعفری در ادامه افزود: همسر آزاری مقوله ای است که در هر جامعه به صورت های گوناگون دیده شده است و انواع مختلفی دارد. مانند خشونت فیزیکی و جسمی که با ضرب و شتم همسر همراه است و یا خشونت روانی و کلامی که فرد با تحقیر و توهین‌های کلامی همسر خود را مورد آزار قرار می‌دهد. همچنین مورد دیگری از همسرآزاری به خشونت‌های اجتماعی اختصاص دارد که شامل منع اشتغال و تحصیل و محدود کردن روابط اجتماعی همسر با بستگان می شود. وی افزود: یکی دیگر از موارد همسر آزاری نیز خشونت اقتصادی است که فرد با تحت فشار گذاشتن همسرش از لحاظ مالی وی را در معرض آسیب های دیگری قرار می دهد.

رشد ۱۹/۶ درصدی آسیب‌های اجتماعی
به گفته معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در سال گذشته در ۵ شهرستان رشت، تالش، فومن، انزلی و لاهیجان ۵ هزار و ۱۶۶ مورد آسیب‌ اجتماعی به مراکز مداخله در بحران و تیم های سیار اورژانس اجتماعی گزارش شد که این آمار ۱۹/۶ درصد در مقایسه با سال ۹۳ رشد داشته است. همچنین در سال گذشته ۸ هزار و ۱۵۷ مورد آسیب‌ اجتماعی به خط تلفن ۱۲۳ گزارش شد که این مورد نیز با رشد ۵۴/۶ درصدی روبه رو بود.
این مقام مسئول در بهزیستی در ادامه از ۱۳۸ مورد همسر آزاری در سال ۹۴ در گیلان خبر داد و گفت: این آمار در قیاس با سال ۹۳ حکایت از رشد ۵/۱ درصدی همسر آزاری در گیلان دارد.
جعفری با بیان این که تبعات همسرآزاری بیشتر دامن‌گیر فرزندان خانواده هایی است که کودک در آن شاهد صحنه های درگیری و مشاجره والدین است، افزود: آثار و عواقب منفی خشونت خانوادگی بین والدین بیشترین تاثیر را بر کودکانی می گذارد که از نزدیک شاهد درگیری والدین هستند، چه بسا که آنان نیز در این درگیری ها آسیب‌ها و صدمات جسمی و روحی بسیاری را تجربه خواهند کرد.
معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در ادامه آمار کودک آزاری را درسال ۹۴ درگیلان ۲۴۸ مورد بیان کرد و گفت: بر طبق این آمار کودک آزاری در گیلان نیز رشد ۲۸/۹ درصدی داشته است.
جعفری در ادامه آمار همسر آزاری را در ۹ ماه نخست سال ۹۵ در گیلان ۱۴۲ مورد بیان کرد و گفت: تا پایان ۹ ماه اول امسال ۱۴۲ مورد همسر آزاری و ۲۲۵ مورد مداخله کودک آزاری در گیلان از سوی اورژانس اجتماعی بهزیستی انجام شده است. وی گفت: این آمار بر اساس تماس های مردم با بهزیستی بوده و به طور قطع همه اتفاقات ناشی از همسر آزاری و آسیب‌های اجتماعی که در طول روز رخ می دهد به دلیل ناآگاهی مردم به بهزیستی اطلاع داده نمی شود.
معاون اجتماعی بهزیستی گیلان از شهروندان گیلانی تقاضا کرد که در صورت روبه‌رو شدن با همسر آزاری موضوع را بلافاصله به شماره تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی اطلاع دهند. وی افزود: تیم سیار اورژانس اجتماعی به قصد حمایت از قربانیان و مقابله با خشونت های افراطی در محیط خانواده و به منظور امداد رسانی به محل حادثه می‌رود و با بررسی صحت موضوع، این افراد را به «خانه های امن» هدایت می‌کنند.

خانه های امن برای زنان در معرض خشونت
معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در خصوص اقدامات بهزیستی برای حل مشکلات زنانی که دچار خشونت‌های خانوادگی می شوند، به فعالیت «خانه‌های امن » اشاره کرد و گفت: زنان و دخترانی که مورد خشونت خانوادگی قرار می گیرند و امکان زندگی در محل اسکان خود را ندارند، می توانند به خانه های امن بهزیستی مراجعه کنند. معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در خصوص کارکرد خانه های امن اظهار کرد: افرادی که مورد خشونت و تهدید قرار می گیرند می‌توانند به مراکز مداخله بهزیستی استان مراجعه کنند و تقاضای مداخلات روانشناسی و مددکاری دهند تا خدمات لازم در این زمینه به آن ها ارائه شود.
وی در زمینه خدمات ارائه شده در خانه های امن اظهار کرد: در این خانه ها حمایت هایی نظیر اشتغال، تهیه مسکن، ارائه کمک هزینه تحصیلی برای فرزند وبسیاری از خدمات آموزشی نیز برای زنان در معرض خشونت انجام می شود.

یک نفر از هر ۵ زن
رضا جعفری، معاون اجتماعی بهزیستی گیلان: در دنیا از هر ۵ زن یک زن مورد آسیب و صدمات ناشی از همسر آزاری قرار می گیرد. همچنین ۳۰ تا ۵۰ درصد زنان اشکالی از همسر آزاری را در طول عمر خود تجربه کرده اند. در قیاس با آمار ۹ تا۲۰ درصدی تجربه همسر آزاری مردان، می‌بینیم همسر آزاری بیشتر متوجه زنان است و زنان بیشتر مورد آزار قرار می گیرند.

Share