رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل؛

پلنگ نابالغ در جنگل های سیاهکل، قربانی پلنگ بالغ شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: یک قلاده پلنگ نابالغ در جنگل های شکار ممنوع دیلمان و درفک، قربانی پلنگ بالغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، جعفر میرزایی اظهار کرد: پنجشنبه هفته گذشته پس از دریافت گزارش های مردمی مبنی بر مشاهده لاشه دریده شده یک پلنگ نابالع در منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک، با حضور در منطقه و آناتومی و کالبدشکافی لاشه، مشخص شد که این پلنگ به دلیل تجاوز به قلمرو پلنگی دیگر، مورد تعرض قرار گرفته و کشته شده است.

وی افزود: هر پلنگ به ۵۰ کیلومترمربع قلمرو نیاز دارد و نسبت به حفاظت و حراست از آن بسیار حساس است و ورود این پلنگ کم تجربه نابالغ به قلمرو پلنگ بالغ، موجب مرگش شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل با اشاره به نقش پلنگ در بوم‌شناسی ادامه داد: پلنگ تنها گربه سان باقی مانده جنگل های هیرکانی محسوب می شود که نسل آن به دلیل تجاوز انسان به زیستگاه این جانور ، در معرض خطر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با کاهش نسل این جانور با ارزش، زنگ خطر برای طبیعت و جنگل به صدا درآمده است و باید همگان برای حمایت از آن کمک کنند.

میرزایی گفت: شمار این پلنگ در جنگل های شکار ممنوع دیلمان و درفک اندک است و با کاهش آن، تعداد گراز که پلنگ کنترل کننده طبیعی آن بشمار می رود، در منطقه افزایش یافته و مشکلاتی برای مزارع حاشیه جنگل ها ایجاد کرده است.

وی از تمامی شهروندان خواست برای حفاظت از جانوران حمایت شده بویژه پلنگ در صورت مشاهده هرگونه موردی، این اداره را از طریق شماره تلفن ۴۲۳۲۲۰۸۹ در جریان بگذارند و همکاری های لازم را انجام دهند.

Share