در جشن پاکسازی سنبل آبی از تالاب عینک رشت مطرح شد

ثابت قدم: شهر ما غمگین نیست و شهروند ما غریب نیست/مقصودی: پاکسازی تالاب عینک یک تجربه بود، یک تمرین برای روز مبادا/مرادی: وقتی رئیس جمهور محبوب گزارش عملکرد را به مقام معظم رهبری ارائه کردند گریه کردم/ ما هم همگی ثابت قدم هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جشن پاکسازی سنبل آبی از تالاب عینک رشت با حضور انجمن های مردم نهاد حفاظت از محیط زیست و جمعی از مردم و مسئولین در مجاورت این تالاب برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جشن پاکسازی سنبل آبی از تالاب عینک رشت با حضور انجمن های مردم نهاد حفاظت از محیط زیست و جمعی از مردم و مسئولین در مجاورت این تالاب برگزار شد.(گزارش تصویری)photo_2016-08-29_21-36-53

در این مراسم سید محمدعلی ثابت قدم ضمن تقدیر از تلاش گروه های زیست محیطی و مشارکت های مردم و مسئولین گفت: شور و شعور دو مقوله ای هستند که می توان به واسطه آنها بسیاری از مسائل را از بین برد.

شهردار رشت تصریح کرد: شهر ما غمگین نیست و شهروند ما غریب نیست. اگر می خواهیم هیچ وقت شهری غمگین و شهروندی غریب نداشته باشیم باید از دو عنصر شور و شعور استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد : شور زمانی است که جایی جمع می شویم در واقع تبدیل به سرمایه اجتماعی می شویم. از من بودن به ما بودن می رسیم و می توانیم بحران ها را پشت سر بگذاریم.

ثابت قدم با تاکید بر لزوم بهره گیری همزمان از شور و شعور گفت: نباید صبر کنیم تا بحران به وجود بیاید. شور اگر با شعور همراه شود می تواند از بسیاری از بحران ها پیشگیری کند و زمانی که کمتر با بحران ها مواجه شویم می توانیم دارای کیفیت شویم.

شهردار رشت افزود : امیدوارم صرفا در بحران ها همسو نشویم. سرمایه های اجتماعی، ما را برای موضوعاتی که نو و کیفیت گرا است و مدنیت را ارتقا می دهد و هویت را بیش از پیش احیا می کند به کار رود و ما را به سمت بازخوانی مجدد از تاریخچه ای که وجود دارد و ممکن است فراموش شود و ممکن است آیندگان به عنوان پایداری توسعه از آن یاد کنند به پیش ببرد.

وی مردم را رکن اصلی پیشبرد مشارکت شهری دانست و تصریح کرد: سمن ها در دل ما جا دارند و این شعار نیست.

ثابت قدم همچنین وعده داد: به زودی مکان استقرار سمن های زیست محیطی را در همین مکان، در حاشیه تالاب عینک، مستقر خواهیم کرد و دفتر آنها در این مجموعه راه اندازی خواهد شد.

وی هدف از همجواری سمن ها را رصد کردن بیشتر مطالبات مردم عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم این رصد را به مطالبه عینی تبدیل کنیم تا به شکل یک ذهنیت باقی نماند و آیندگان حسرت آن را نخورند.

شهردار رشت افزود: باید ذهنیت به عینیت و عینیت به واقعیت تبدیل شود و آنچه از دل بلند می شود در کف خیابان دیده شود و عموم مردم از آن بهره مند شوند.

ثابت قدم در پاسخ به سوالی از سوی امیر مرادی مدیر کل پدافند غیر عامل گیلان در خصوص برنامه شهرداری رشت برای تالاب عینک گفت: برنامه های شهرداری رشت برای تالاب عینک باز هم نیاز به کار تیمی دارد تا بتوانیم بهره برداری اولیه ای از این سکون و سکوتی که در این تالاب درگیر آن شدیم را داشته باشیم. این برنامه های فرهنگی و گردشگری در شش گام تعریف شده است که طبیعتا مطلوب ترین آن گام ششم و بهره برداری نهایی خواهد بود اما تلاش خواهیم کرد تا پایان سال جاری بهره برداری اولیه ای از برخی از فضاهای این برنامه داشته باشیم.

این کار یک تجربه بود؛ یک تمرین برای روز مبادا/جنگ جهانی بعدی جنگ آب استmaghsoodi2016-08-29_21-37-02
علی مقصودی نیز ضمن خیر مقدم به حاضرین و تقدیر از کارگروه پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی و تلاش های سمن ها و سایر نهادهایی که همکاری داشتند گفت: پیدا کردن کلماتی که شایسته این زحمات طاقت فرسا باشد سخت است. صورت های سوخته و دست های تاول زده را همچنان می بینم.

مدیر شهرداری منطقه چهار رشت در ادامه گفت: ما کار تمرین نشده ای را انجام دادیم که سابقه چندانی در کشور نداشت. همه حوزه ها و نهادهای مربوطه هرچه داشتند در اختیار گذاشتند. این کار یک تجربه بود؛ یک تمرین برای روز مبادا تا یادمان نرود هرکاری را که بخواهیم و اراده کنیم می توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه جنگ جهانی بعدی جنگ آب است و منابع آبی نعمت بزرگی است تصریح کرد: ما در ظاهر سنبل آبی جمع کردیم اما اگر بی توجهی می شد غیر قابل جبران بود و نقش سمن ها در این مورد غیر قابل انکار است. سمن ها با همه مخاطراتی که می شناختند پای کار آمدند و سلامت جسمی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و واقعا جای تقدیر دارد.

علی مقصودی حجم بالای مشارکت مردمی را فرصت مناسبی برای رشت دانست و گفت: از همه مسئولین و دستگاه هایی که کمک کردند تا از ظرفیت سمن ها در جهت مناسبی استفاد شود تقدیر و تشکر ویژه دارم.

وقتی رئیس جمهور محبوب گزارش عملکرد را به مقام معظم رهبری ارائه کردند گریه کردمmoradio_2016-08-29_21-37-13

امیر مرادی در بخش ابتدایی سخنان خود به نقش اثرگذار سمن ها در ایجاد حساسیت در رابطه با سنبل آبی اشاره کرد و گفت: این کار نباید به نام ما تمام شود. دو مجموعه زیست محیطی تلاش کردند و از مدیران موسسات زیست محیطی سرزمین ایده آل ما و سبزکاران، پیمان بازدیدی و نسیم طواف زاده، تشکر ویژه می کنم.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان در ادامه به تمجید از عملکرد دولت پرداخت و افزود: می خواهم از دولت تدبیر و امید بگویم. وقتی رئیس جمهور محبوب گزارش عملکرد را به مقام معظم رهبری ارائه کردند گریه کردم؛ نخست به خاطر سرمایه های از دست رفته در گذشته و سپس برای اینکه می دیدم این دولت با این بی پولی چه کرد.

وی در ادامه از همت و زحمت دکتر نجفی استاندار گیلان در بهبود فضای کسب و کار تقدیر کرد و گفت: گیلان در ۳ سال اخیر رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار را در کشور به خود اختصاص داده است.

ما هم همگی ثابت قدم هستیم/امیدوارم عملکرد ما نام ما را زنده نگه دارد

مرادی همچنین جرات شهردار رشت را در تغییر چهره شهر تحسین کرد و گفت: من هیچ نسبتی با آقای ثابت قدم ندارم اما زمانی که آقای خاوری پیام داد که من ثابت قدم هستم ما هم در کنار گروه های زیست محیطی در همین تالاب پیام دادیم که ما هم همگی ثابت قدم هستیم.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان ضمن تشکر از اقدامات بزرگی که شهردار رشت انجام داده است خاطر نشان کرد: کارهای بزرگ نباید باعث شود که برخی کارهای دیگر را فراموش کنیم. خواهشم این است به همه توجه شود. به رفتگران هم توجه شود.

وی در ادامه به اولین بودن گیلان در طرح بازآفرینی اشاره کرد.

امیر مرادی در خصوص روند پاکساری تالاب عینک گفت: همه حلقه ها در حوزه پدافند غیر عامل عالی عمل کردند و هنر ما اتصال حلقه ها بود.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : برای کارکردن نیاز نیست پای همدیگر را بگیریم بلکه باید دست همدیگر را بگیریم. مدیر بودن هم افتخار نیست؛ باید در زمانی که در اختیار داریم خدماتی ماندگاری ارائه کنیم. امیدوارم عملکرد ما نام ما را زنده نگهدارد.

امیر مرادی در پایان گفت: خجالت می کشم تالاب عینک را ببینم. باید نقشی بر تالاب عینک گذاشته شود و به مجموعه گردشگری تبدیل شود.  تفاهم نامه ها هم نوشته شده است. ان شاء الله کاری در شان مردم گیلان ارائه کنیم.

این یک حماسه بود/یک بار گفتم تنهاییم؛ دیگر تنها نیستیم

bazdidi016-08-29_21-37-18پیمان بازدیدی مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما که به عنوان یکی از دو سمن فعال در پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی تلاش زیادی داشت گفت: سپاس از همه کسانی که بی ادعا زحمت کشیدند. نمی توانم از این همه ایثار و بزرگی صحبت کنم. این یک حماسه بود.

وی در ادامه گفت: یک بار گفتم تنهاییم؛ دیگر تنها نیستیم. همه برای حرکت به سمت توسعه کنار هم هستیم.

بازدیدی افزود: ما عاشق طبیعت هستیم و با طبیعت زندگی می کنیم. ما نعمت های خدادادی زیادی داشتیم اما عده ای فراموش کردیم و خاکستری شدیم. می خواهیم به این افراد رنگ طبیعت ببخشیم. دنبال یک هدف هستیم آن هم شهری زیبا با طبیعتی مهربان است.

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: مطالبه مردم شهر رشت این است که این تالاب تغییر کند و باید یک صدا شویم تا تالاب عینک یک نمونه گردشگری در کشور شود. برای رودخانه های زرجوب و گوهر رود هم باید یکصدا شویم. هرجا مشکلی هست باید در کنار هم حل کنیم.

راه دراز است و کارهای زیادی دستان شما را می بوسد

نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه محیط زیستی سبزکاران بالان با اشاره به اتحاد گروه های مردم نهاد و مسئولین گفت: راه دراز است و کارهای زیادی دست شما را می بوسد اما مطمئنم می توانیم مسیری را طی کنیم که به تغییرات زیادی بینجامد.

تمرین خوبی برای حل مشکلات استان و توسعه پایدار داشتیم

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان نیز کار تیمی محیط زیستی انجام شده در تالاب عینک را در کشور بی سابقه دانست و گفت: این همه نیروی لشکری و کشوری برای یک معضل زیست محیطی در کنار هم هم افزایی کردند و این نشان می دهد تمرین خوبی برای حل مشکلات و توسعه پایدار استان داشته ایم.

وی همچنین در خصوص کاهش جنگل های هیرکانی ابراز نگرانی کرد.

در هیچ بندی از قرارداد اختلاف نداریم/به زودی موضوع تالاب عینک را جمع بندی می کنیم

photo_2016-08-29_21-37-29مجید نیکخوی  سرپرست آب منطقه ای گیلان گفت: شهردار رشت می خواهد ضمن حفظ سنت ها شهر رشت را به روز کند و دگرگون سازد. این کار تحمل می خواهد؛ دست انداز در این مسیر زیاد است. همه باید به شهردار کمک کنیم.

وی همچنین با اشاره به اولین سد لاستیکی گیلان بر ضرورت استفاده از علم روز تاکید کرد.

نیکخوی اب مصرفی در شهر رشت را از بهترین آب ها دانست و گفت: این حاصل تلاش های فراوان است.

سرپرست آب منطقه ای گیلان در خصوص تالاب عینک گفت: قول داده ایم موضوع تالاب عینک را در سریع ترین زمان جمع بندی کنیم. هیچ بندی در تفاهم نامه با شهرداری مورد اختلاف نیست.

وی در خصوص مهم ترین پروژه های آب منطقه ای به مطالعات خودپالایی زرجوب و گوهررود، ساماندهی رودخانه ها و در نتیجه جلوگیری از سیلاب در برخی نقاط و همچنین پروژه نصب اشغالگیر ساخت شرکتی دانش بنیان در رشت  با بهره گیری از جوانان این شهر اشاره کرد.

در این مراسم چهره هایی همچون سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت، امیر مرادی مدیرعامل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، علی وارسته معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری رشت، علی مقصودی مدیر شهرداری منطقه ۴ رشت، قربانعلی محمد پور مدیر کل محیط زیست گیلان، اصغر خودکار رئیس محیط زیست رشت، مجید نیکخوی  سرپرست آب منطقه ای گیلان، احمد زمانی رئیس زندان مرکزی رشت و سرهنگ همتی جانشین فرمانده نیروی انتظامی رشت به همراه پیمان بازدیدی مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما و نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه محیط زیستی سبزکاران بالان حضور داشتند.

tel final1

Share