در جمع خبرنگاران مطرح شد

فاز دوم و سوم بازار الگویی مصرف ماهی گیلان چشم انتظار کمک مسئولین است/ بزرگترین مشکل گیلان نبود کارخانه فرآوری ماهی است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو هیت مدیر مجتمع بازار ماهی فروشان امید گیلان در جمع خبرنگاران به عنوان یک تولید کنند ماهی و صادر کننده برتر گفت: از مهمترین مشکلات استان گیلان در حوزه ماهی, نداشتن کارخانه و شرکت برای فرآوری کردن این ماده غذایی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیرعامل و عضو هیات مدیره مجتمع ماهی‌فروشان امید گیلان پیش از ظهر امروز برگزار شد.(گزارش تصویری)

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, مدیر عامل مجتمع ماهی فروشان امید گیلان در جمع خبرنگاران گفت: بازار الگویی مصرف ماهی گیلان از سال ۸۶ کار اجرایی آن اغاز شد و در نهایت در سال ۹۱ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.photo_2016-08-10_16-31-30

محمد جواد شهبازی با بیان اینکه این بازار دارای پتاسیل بالایی است گفت : مجتمع بازار ماهی فروشان گیلان که بزرگترین بازار عرضه ماهی در خاورمیانه است در زمینی به مساحت ۱۷ هزار هکتار احداث شده است و دارای ۳۷ حجره و ۲۳ غرفه و بیش از ۵ هراز متر پارکینگ می باشد.

 وی افزود: گیلان رتبه برتر اولین تولید کننده بچه ماهی در ایران دارد و سالانه هفت میلیون بچه ماهی تولید میک‌ند که از این میزان ۵۰ درصد آن مصرف استان می‌شود و مابقی به استانهای دیگر صادر می‌گردد.

شهبازی با بیان اینکه فاز اول این بازار با سرمایه شخصی اعضای شرکت راه اندازی شده است,یادآور شد: فاز دوم و سوم این بازار که شامل احداث سردخانه و رستوران ها و محل اقامتگاه برای مسافرین است چشم انتظار کمک مسئولین می‌باشد تا بتوانیم با کمک همه دستگاهها از جمله جهادکشاورزی ، شیلات ، توزیع برق استان گیلان و ارگانهای دولتی این بازار به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.

photo_2016-08-10_16-30-42وی نکات قوت بازار را سلامت و بهداشت ماهی برای مصرف کنندگان عنوان کرد و گفت: مسایل بهداشتی زمانی که در مرکز شهر بود آنچنان رعایت نمی شد, در حالی که با راه اندازی  این بازار  بحث نظارت با حضور دامپزشکان پیگیری می شود و رعایت اصول بهداشتی برای حفظ و عرضه ماهی ازشاخصه های وجود بازار مصرفی الگویی است.

مدیر عامل  مجتمع ماهی فروشان امید افزود : بیشترین ماهی که در این بازار عرضه میشود ماهی گرمابی است که در گیلان هفت هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی داریم که از میزان ۳۰ هزار تن ماهی تولید می‌شود و ماهی های استخوانی ۱۰ درصد است.

 شهبازی از افتتاح رستوران بازار ماهی در آینده نزدیک خبرداد و گفت : این رستوران با سرمایه شخصی و بخش خصوصی و با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

در ادامه مجید آشوری مدیر داخلی مجتمع ماهی فروشان امید گیلان گفت : بازار ماهی با چشم اندازه ۵۰ سال آینده طراحی شده است و میتواند عرضه ماهی های گرمابی و استخوانی را به راحتی پوشش دهد.

 وی افزود : با حمایت از بازار می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات جامعه که شامل رونق بخشی در اقتصاد استان ، کمک به کاهش بیکاری ، افزایش مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوارها  را حل نمود.

بزرگترین مشکل گیلان نبود کارخانه فرآوری ماهی است

photo_2016-08-10_16-31-26محمد ابراهیم عابد قانع پسند عضو هیت مدیر مجتمع بازار ماهی فروشان امید گیلان نیز در این نشست خبری در جمع خبرنگاران به عنوان یک تولید کنند ماهی و صادر کننده برتر گفت: از مهمترین مشکلات استان گیلان در حوزه ماهی, نداشتن کارخانه و شرکت برای فرآوری کردن این ماده غذایی است.

قانع پسند افزود: در حال حاضر در بسیار از فروشگاهها و کنار جاده های استان شاهد عرضه ماهی های جنوب هسنیم که مایه تاسف است که هنوز نتوانستیم در استان خود که از نظر تولید ماهی رتبه نخست در کشور داریم ماهی ها را فرآوری کرده و در فصلی که با کمبود ماهی مواجه هستیم به بازار عرضه کنیم.

وی از دیگر مشکلات تولید کنندگان ماهی را  تهیه خوراک دامی و ناخالص بودن کود شیمیای عنوان کرد و گفت : شیلات و جهاد کشاورزی حمایت زیادی از این بازار انجام نداده اند و این خود سبب شده است بسیاری از سرمایه گذاران جرات سرمایه گذاری در این بازار را نداشته باشند در حالی که ۵۰ درصد این بازار نیاز به حضور سرمایه گذار دارد.

این تولید کننده ماهی افزود: سرانه مصرف ماهی در استان ۱۶ کیلو بوده است که آمار در کل کشور ۹ کیلو می‌باشد و باید تلاش کنیم تا این ماده غذایی را جایگزین گوشت های قرمز نموده و سلامت غذایی را افزایش دهیم.

photo_2016-08-10_16-30-07

tel final1

Share