ناظر گمرکات استان گیلان در جمع خبرنگاران

انزلی سومین بندر درآمدزا در کشور است/بندر کاسپین به یکی از بهترین بنادر تجاری کشور تبدیل خواهد شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ناظر گمرکات استان گیلان با بیا اینکه در ارائه مجوزهای واردات با الکترونیکی کردن گمرک توفیقات خوبی حاصل شده است, خاطرنشان کرد: تشریفات گمرکی از ۰ تا ۱۰۰ و از اظهار تا ترخیص الکترونیکی و سیستمی انجام می شود که گمرک گیلان به عنوان پایلوت درکشور این کار را انجام می دهد اما هنوز سیستم ما با سیستم اداره بندر آنلاین نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندر انزلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گمرک درسال گذشته با مشکل مالی شدیدی مواجه شد, اظهار کرد: نقش اولیه تجارت در دنیا برعهده گمرک است اما در ایران سازمانهایی که دخالت در امور تجارت دارند زیاد شده و همین تداخل دستگاه های مختلف مشکلاتی را برای تجار به وجود آورده است. photo_2016-08-11_16-01-05

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی, محمد شهبازی با بیان اینکه ۳۶دستگاه مرتبط با گمرک به ۲۴ دستگاه تقلیل یافته است, اظهار کرد: سازمان گمرک زیر مجموعه وزارت دارایی است ولیی ک بخشنامه از وزارت دارایی دریافت نکرده و وزارت بازرگانی بخشنامه ها را ارائه می دهد و این یکی از مشکلات اساسی است.

وی افزود: در اکثر کشورهای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد و هر اداره ای به سازمان متبوع خود متصل است و یکی از مشکلات تجار نیز همین نکته است.

ناظر گمرکات استان گیلان با بیا اینکه در ارائه مجوزهای واردات با الکترونیکی کردن گمرک توفیقات خوبی حاصل شده است, خاطرنشان کرد: تشریفات گمرکی از ۰ تا ۱۰۰ و از اظهار تا ترخیص الکترونیکی و سیستمی انجام می شود که گمرک گیلان به عنوان پایلوت درکشور این کار را انجام می دهد اما هنوز سیستم ما با سیستم اداره بندر آنلاین نیست.

شهبازی یادآور شد: ترخیص کالا از ۲۶ روز به ۳ روز در واردات و ۳ ساعت در صادرات رسیده است.

وی با بیان اینکه گمرک گیلان جلب رضایت ارباب رجوع را به عنوان یکی از اهداف اساسی خود قرار داده است, متذکر شد: چهارشنبه گذشته گمرک انزلی به عنوان دومین گمرک بعد از خراسان رضوی در جلب رضایت ارباب رجوع شد و این به دلیل حسن نیت تجار استان است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی اظهار داشت: برای اولین بار هیچ کالایی در استان بدون اظهار نامه در روز آخر سال گذشته باقی نماند.

شهبازی با ابراز رضایت از همدلی و همزبانی مسئولین کشتیرانی, بنادر و گمرک گفت: در هیچ جایی همراهی بین مسئولین اداری استان را به اندازه گیلان ندیدم.

وی افزود: درحوزه کشتیرانی، بنادر و گمرک در ۴ ماهه سال ۹۵ حجم تجارت ۱۵۵میلیون دلار در امین آباد بود.

ناظر گمرکات استان گیلان افزود: کل مبادلات تجاری در استان مازندران ۲۴۷ میلیون دلار و گیلان ۹۱۶ میلیون دلار است که ۷۰درصد از آن از اداره گمرک انزلی بوده است.

شهبازی ادامه داد: درحوزه صادرات نیز ۹۳ میلیون دلار در صنعت نساجی ، محصولات پلاستیکی و صنایع و معادن  صادرات شده است.

وی از به حداقل رساندن تشریفات گمرکی با الکترونیکی کردن آن خبرداد.

ناظر گمرکات استان گیلان تصریح کرد: تمام انبار های موجود در گیلان حتی بخش خصوصی زیرنظر گمرک برده شد و همه مخازن و سردخانه ها حتی در فواصل ۳۵کیلومتری زیر نظر ماست و به همین دلیل اجازه ندادیم که هیچ کشتی بار خود را به خارج از استان ببرد و تخلیه کند.

شهبازی گفت: انزلی سومین بندر درآمدزا بعد از تهران و بندرعباس بوده و ۳۰۰میلیارد تومان درآمد از طریق این بندر وارد خزانه شده است.

ناظر گمرکات استان گیلان تصریح کرد: کمتر از یک درصد از حجم تجارت ما نقشش مسافری دارد و درحدود ۱۶۰میلیون دلار درآمد زایی از منطقه آزاد انزلی شکل گرفته است.

وی افزود:در سال گذشته حدود ۸۰۰میلیارد تومان درآمد زایی از گمرکات گیلان صورت گرفته که ۴۰درصد از درآمد گمرکات از منطقه آزاد انزلی بوده است.

شهبازی با بیان اینکه بندر کاسپین به یکی از بهترین بنادر تجاری کشور تبدیل خواهد شد, اظهار کرد: در منطقه آزاد انزلی از ۴۹۰۰ غرفه فعال ۲۳ غرفه فقط کالاهای وارداتی ارائه می کنند که با قانون مناطق آزاد نیز منافات دارد.

مدیرکل گمرک بندر ازنزلی گفت: عمده واردات گیلان از کشورهای سی آی اس بوده که شامل فلزات، چوب، جو و گندم، و ماشین آلات خط تولید از روسیه قزاقستان و آذربایجان است.

وی با تقدیر از مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت:آقای چراغی در قسمت عمرانی بسیار عالی عمل کرده و در انزلی و آستارا کاملا پیگیر تمام موضوعات چون مدرنیته شدن است و همکاری خوبی با اداره گمرک داشته و دارد.

tel final1

Share