از گوشه و کنار سیاست در گیلان

شهردار سابق رشت چرا کتاب خاطراتش را نوشت؟! / ماجرای مسجد نیمه کاره دهکده ساحلی چیست؟ /متن کامل یک نامه سرگشاده خطاب به نمایندگان گیلان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

شهردار سابق رشت چرا کتاب خاطراتش را نوشت؟!

محمدابراهیم خلیلی شهردار سابق رشت که به فاصله کمتر از یک سال از سمت خود عزل شده بود کتاب خاطرات خود را از دوران تصدی بر شهرداری شهر رشت با نام «شصت و سومین شهردار» منتشر کرد.

خلیلی در پیشگفتار این کتاب نوشته است: photo_2016-06-01_20-32-03

«بعد از اینکه حدود یک سال از زمان انتخاب من به عنوان شهردار رشت می‌گذشت، بنا به خواسته و مصوبه اعضای محترم شورای دوره چهارم در تاریخ ۹۳/۷/۲۲ که بسیاری رویداد چنین اتفاقی را تصور هم نمی‌کردند کلید شهرداری را با طیب خاطر و در کمال آرامش و با رضایت کامل تحویل شورا دادم.

طبق آنچه برخی از اعضای شورا در علن و خفا مطرح می‌کردند، آنها بنا داشتند تا یک نفر از بین خود را به عنوان شهردار انتخاب کنند و گفته می‌شد که حداقل سه نفر هم از اعضای شورا طالب شهردار شدن بودند و برای رسیدن به صندلی شهرداری به جد تلاش می‌کردند و سعی داشتند تا با همراه کردن رفقای خود در شورا، رویای شهردار شدن خود را به واقعیت تبدیل کنند.

بعد از این اتفاق, بسیاری از بزرگان شهر و افراد خیرخواه مردم و بویژه اصحاب رسانه متعهد خبری, به طور مرتب با من تماس می‌گرفتند تا با مصاحبه و بیان صریح مطالب از طرف من آنچه را که بطور واقع و بدور از ظواهر موجود و مطرح در بان و بیان برخی از اعضای شورا عنوان می شد و باعث چنین اتفاقی شده بود را پی برده و روشن با آنان در میان بگذارم و آنها هم مردم را در جریان واقعیات موجود در نزد بعضی از اعضای شورا و مسائلی که به اصطلاح آنها در پشت پرده ارتباط شورا و شهرداری اتفاق افتاده بود قرار دهند.من در برآوردن این خواسته ها بسیار تامل کردم و با لحاظ بسیاری از مسائل تصمیم گرفتم تا علیرغم حرف های زیادی که ناگفته وجود داشت و بیان آنها امکان ایجاد تبعات زیادی را به همراه می آورد,صبر را پیشه کنم و نه مصاحبه ای انجام دهدو نه جمله و کلامی را بیان کنم که در آن شرایط حساس که در شهر و بین مردم و مسئولان استانی و شهری و و کارکنان شهرداری جریان داشت و ابراز می شد,اوضاع را وخیم تر کرده و بر پایه و اساس اعتماد مردم و اعتقاد آنان به مدیریت شهری,ناخواسته ضربه دیگری وارد کرده و خدشه ای در آن ایجاد کنم…معتقد بودم که مطرح کردن بعضی از مسائل دراین برهه خاص نه تنها مسئله ای را حل نمی کند بلکه بر مشکلات موجود هم خواسته یا ناخواسته خواهد افزود.اما حالا که حدود یک سال از آن ایام می گذرد, برآن شدم تا براساس تعهدی که به مردم و شهر رشت وجود دارد و جهت آگاهی آنان مطالبی را به طور مختصر و مجمل بیان کنم, لیکن باز هم نه از آن باب که اوقاتی را تلخ کرده و یا زخمی کهنه را نمک بپاشم و یا اذهانی را مشوش کنم وی ا خاطری را آزرده ساخته و سنگ بنای غیرضروری را بنا نهم و یا سد راهی شوم و یا مانعی بر سبیل رشد و توسعه مدیریت شهری ایجاد کنم…بلکه برآنم تا با یادآوری گوشه هایی از وقایع و اتفاقات رخ داده, در قالب خاطراتی کوتاه از دوران, همراه با نکاتی مدیریتی به صورت خلاصه آن هم از نوع خوب و سازنده, نه منفی و آزار دهنده تلنگری زده باشم بر اینکه در هرحال با هم بودن و با یکدیگر همراهی کردن و در کنار هم بودن و بنا را بر اعتماد و اطمینان به یکدیگر قرار دادن و پرهیز کردن از بهانه جویی ها, کاست و فریب آرزوهای مهلک و دور را نخوردن و ایجاد ثبات در مدیریت شهری و اعتماد در افکار عمومی باعث می شود تا با زدودن موانع و حل مشکلات… مطالب را بیان کنم و قضاوت را به خود مردم واگذار نمایم»

این کتاب دارای ۱۱ فصل است که در قطع وزیری توسط انتشارات رمه منتشر شده و به زودی برای عرضه عموم  در اختیار مخطابان قرار خواهد گرفت.

ماجرای مسجد نیمه کاره دهکده ساحلی
ghorbani2016-01-14_22-33-23
سفیر سبز نوشت: آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان امروز(۱۱ خرداد) در مراسم کلنگ زنی احداث مسجد امام سجاد(علیه السلام) روستای پائین قاضی محله لنگرود با طرح این سوال که آیا باید زرق و برق مساجد را پررنگ کرد یا فرهنگ مساجد را پربارتر کرد؟ افزود: متاسفانه امروزه در عمران و آبادی مساجد به ظاهرسازی بیشتر توجه می شود.

آیت الله قربانی با بیان اینکه باید مسجد را آبرومند و مطابق با شعائر اسلامی بسازیم اظهارکرد: در این روزگار که تفکرات انحرافی به ویژه در منطقه بیداد می‌کند نباید مسجدها را چنین پرزرق و برق بسازیم.

وی بر احداث مسجد به دور از اسراف تاکید کرد و گفت: باید مسجدها را با فرهنگ اصیل اسلامی آباد کرد و علاوه بر ظاهر مساجد بر بیان تفسیر، نهج البلاغه، روایات اسلامی، عقاید و اخلاق اسلامی نیز همت داشت.

نماینده ولی فقیه در گیلان ادامه داد: متاسفانه امروزه روضه خوانی در مساجد بیشتر از ارائه تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، منشور مملکت داری و فرهنگ سیاسی اسلام است.

وی با تاکید بر اینکه باید مساجد را با فرهنگ اسلامی احداث کنیم اذعان کرد: فرهنگ ماهواره‌ایی و غربی چنان در جامعه ما اثر گذاشته که برخی مردم از احداث مسجد در همسایگی‌شان شکایت می کنند و قسمتی از این مشکل، تقصیر ماست که برخی از اصول را رعایت نمی کنیم.

امام جمعه رشت اضافه کرد: نباید بلندگوها را در بیرون مسجد نصب کنیم که روضه خوانی ها موجب آزار مردم شود.

وی در ادامه به مسجد نیمه تمام دهکده ساحلی انزلی اشاره کرد و گفت: چند سال پیش کلنگ احداث مسجد در این دهکده زده شد و کار احداث مسجد به دلیل مخالفت هیئت امنای دهکده نیمه تمام ماند و به بهانه اینکه اینجا محل استراحت مردم است از احداث مسجد جلوگیری کردند.

آیت الله قربانی تاکید کرد: فرهنگ غربی و ماهواره ایی جامعه را به جایی کشانده که هیئت امنای دهکده ساحلی مانع تکمیل مسجد در این مکان شدند.

متن کامل یک نامه سرگشاده خطاب به نمایندگان گیلان در مجلس۹ix2_image_(40)

دانش ­آموزان گیلانی عضو انجمن اسلامی طی نامه سرگشاده ای به نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی استان مطالبات خود را از آنها بیان کردند. متن نامه بدین شرح می باشد:

باسمه تعالی

نماینده محترم ما و همکلاسی های آسمانی، سلام.

اکنون که با درخشش مردم در انتخابات پس از رقابتی سخت، با جلب اعتماد مردم شریف در این حوزه انتخابیه و کسب اکثر آراء بار سنگین مسئولیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی را برعهده گرفته اید، عرض تبریک و دعای خیرمان را برای عزت، سلامتی و توفیق روز افزونتان پذیرا باشید.

حالا شما نماینده همه ی ما و خانواده های ما هستید و البته نماینده ی ۳۶هزار همکلاسی آسمانی که در دوران دفاع مقدس، نیمکت های مدرسه را به قصد حضور در جبهه ترک کردند و با خون پاکشان، به آحاد افراد خدومی که در این نظام مقدس، بر کرسی مسئولیت و مدیریت تکیه می زنند، یک بار برای همیشه رأی اعتماد داده اند.

ما اعضای اتحادیه انجمن­های اسلامی دانش­آموزان، تردیدی نداریم که پیگیری مشکلات و کمبودهای این حوزه­ی انتخابیه، به شکل طبیعی در کانون توجه و همت شما خواهد بود و در حد بضاعت و مقدورات، به فضل الهی شاهد بهبود تدریجی اوضاع خواهیم بود.

آنچه که برای ما دغدغه اصلی محسوب می شود، این است که به عنوان نماینده انقلابی این خطه، از تمام اختیارات خود در عرصه قانون گذاری و نظارتی به شکلی استفاده نمایید که رأی گلگون همکلاسی های آسمانی ما به عزت، استقلال و پایداری جمهوری اسلامی صیانت گردد.

دلمان به حضور شما در مجلس شورای اسلامی گرم است تا اجازه ندهید برخلاف نیت و اراده همکلاسی های آسمانی ما، خط سرخ شهادت، به واسطه پروژه خطرناک « نفوذ »، به انحراف کشیده شود و زنجیر طلایی اسارت، با شیرین زبانی دشمنان ابدی این ملت و این مکتب، به دست و پای تنها امید و پشتیبان آزادگان و مسلمانان جهان بسته شود.

دعاگوی وجود شریف شما یاور غیور رهبر فرزانه انقلاب (دامت برکاته) در قوه مقننه هستیم تا به حرمت خون پاک همکلاسی های آسمانی ما، امنیت و مصون سازی فرهنگی، امنیت اجتماعی، امنیت روانی و معنوی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را که متأسفانه دیرزمانی است که نادیده گرفته شده است، و همچنین جهش علمی و اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک حق، از متولیان محترم مطالبه فرمایید.

ما در کنار شما و پشتیبان شما هستیم و به عنوان پرسابقه ترین تشکل دانش آموزی مولود انقلاب، تا پایان دوره نمایندگی، آمادگی داریم با همان شور و نشاط جوانانه و همت ایام انتخابات، قبول مسئولیت نموده و نقش آفرینی نماییم.

شاید پیش از این با انجمن های اسلامی دانش آموزان کم و بیش آشنا باشید و شاید هم مثل بسیاری از مسئولین و مدیران ارشد کشور، در این تشکیلات نورانی سابقه عضویت داشته باشید، در هرصورت ما آمادگی داریم در جلسه ای، نماینده محترم حوزه انتخابیه خودمان را با ظرفیت ها، برنامه ها و اهدافی که دنبال می کنیم، آشنا نماییم و بخشی از نگرانی ها و نیازهای خود و سایر هم سن و سال هایمان را که در این نامه امکان طرحشان وجود نداشت به صورت حضوری با شما درمیان بگذاریم.

همچنین ما آمادگی داریم با تشکیل یک کمیته دانش آموزی در این حوزه انتخابیه، نقش فعالی برای انتقال نظرات آینده سازان میهن اسلامی به شما و متقابلاً انعکاس توفیقاتی که در سنگر مجلس کسب خواهید نمود، برعهده بگیریم.

نماینده محترم ما و همکلاسی آسمانی، با دلی پر از امید و عزمی استوار، برای بنا نهادن تمدن نوینی در ایران اسلامی و دفاع از ارزش های انقلاب که یادگار امام راحل عظیم الشأن (ره) و شهدای گرانقدر محسوب می شود، از هیچ تلاش و فداکاری دریغ نخواهیم کرد و بی صبرانه، لحظه تاریخی و باشکوه تقدیم پرچم سپاهیان اسلام از سوی رهبر عزیزتر از جانمان به امام زمان (عج) و صاحب و مولایمان را انتظار میکشیم.

نماینده مکرم ما، جان شما و راه همکلاسی های آسمانی مان!

tel final1

Share