صبوری در این حوزه دیگر جوابگوی نارضایتی مردم نیست

رشت ۸۰۰ هزار نفری با ۷ دستگاه اتوبوس اداره می شود/حمل و نقل عمومی فلج شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،اعضای کمیسیون های حمل و نقل و ترافیک و برنامه و بودجه شورای شهر رشت برای شهردار نسبت به تعیین تکلیف در حوزه ناوگان اتوبوسرانی رشت ضرب الاجل سه ساعته دادند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فروردین ماه سال جاری بود که همزمان با افزایش نرخ کرایه تاکسی در رشت دیارمیرزا طی چندین گزارش خبری(اینجا , اینجا و اینجا) افزایش نرخ کرایه ها را در حالی که شهروندان رشتی حق انتخابی جز تاکسی ندارند غیرمنطقی و غیرقابل قبول دانسته بود.در همان موقع که برخی اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری از لزوم افزایش قیمت کرایه تاکسی ها سخن می گفتند و یکی از اهداف این مساله را افزایش فرهنگ سازی در بین مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی انبوه بر ذکر می کردند, دیارمیرزا صراحتا اظهار کرده بود که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نه تنها چیز بدی نیست بلکه از همه ی جهات بسیار شایسته است اما به شرطی که چنین ناوگانی وجود خارجی داشته باشد! گفته بودیم که تعداد اتوبوس های رشت به حدی کم است که حتی نمی توان روی آنها حسابی باز کرد و از آن طرف هم چندین ماه است که پروژه خط ویژه اتوبوسبا بلاتکلیفی رو به رو است. اگرچه در همان زمان انتقادات بسیاری متوجه دیارمیرزا شد اما حالا کمتر از دو ماه پس از انتشار آن گزارش ها هم پرونده افزایش کرایه های تاکسی در رشت به شورای حل اختلاف رفته و هم اینکه اعضای شورای شهر رشت برای شهردار ضرب العجل تعیین کرده اند که باید به وضعیت اتوبوسرانی رسیدگی شود چرا که تعداد اتوبوس های فعال رشت به ۷ دستگاه رسیده است! بله درست خوانده اید ناوگان حمل و نقل عمومی رشت ۸۰۰ هزار نفری تنها ۷ دستگاه اتوبوس فعال است و هم اکنون رشت تنها تبدیل به گورستان اتوبس های فرسوده شده است.

صبوری در این حوزه دیگر جوابگوی نارضایتی مردم نیست

آنچه که در زیر می خوانید اظهارات در یکصد و چهارمین جلسه کمیسیون حمل و ترافیک شورای اسلامی رشت رخ داده که به طور همزمان با کمیسیون برنامه و بودجه و تنها ساعاتی قبل از حضر شهردار رشت در صحن شورا تشکیل شده بود و خبرگزاری مهر این خبر را منتشر کرده است.

۲۰۹۱۱۴۵در این جلسه که پیش از ظهر یکشنبه برگزار شد و نزدیک به ۳ ساعت به طول انجامید، قرار بود بودجه سازمان های حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مورد بحث و بررسی کمیسیون های فوق قرار گیرد اما در بررسی اولیه این بودجه منابع درآمدی سازمان اتوبوسرانی مورد توجه قرار گرفت که با حضور مدیرعامل این سازمان و همینطور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و برخی مدیران شهرداری، بحث ها به نبود اتوبوس های کافی در سطح شهر رسید.

توجه اعضای شورا زمانی جلب شد که از سوی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اعلام شد در حال حاضر تنها هفت اتوبوس در سطح شهر فعال هستند و جابجایی شهروندان را بر عهده دارند و بودجه ای که برای سال جاری این سازمان تنظیم شده است، قابلیت وصول ندارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با ابراز نارضایتی از نبود اراده کافی برای حل کمبود اتوبوس در سطح شهر رشت گفت: با توجه به برنامه هایی که برای مدیریت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اندیشیده شده بود، قرار بر این شد که تجهیز ناوگان اتوبوسرانی از اولویت های شهرداری باشد اما متاسفانه چنین رویکردی در شهرداری دیده نمی شود.

رضا رسولی با بیان اینکه صبوری در این حوزه دیگر جوابگوی نارضایتی و حقوق واقعی شهروندان نیست افزود: در حال حاضر پس از ماه ها گفتگو و رایزنی و ارائه طرح و برنامه و وعده های شهردار، ناوگان اتوبوسرانی در حال فلج شدن است و با تصمیماتی که طی یک سال اخیر برای حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر گرفته شده، عملا مردم نسبت به کمبود اتوبوس ها ناراضی هستند.

این عضو شورا تاکید کرد: آنچه که امروز وجود دارد و متاسفانه مورد اهمال مدیران شهرداری رشت قرار گرفته، نبود اتوبوس در سطح شهر رشت است.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا با بیان اینکه علاوه بر خرید اتوبوس، شهرداری باید برنامه جامع و شفافی نسبت به بازگشت اتوبوس های متوقف شده در پارکینگ سازمان اتوبوسرانی به خطوط حمل و نقل همگانی شهر ارائه دهد، اظهار کرد: باید تصمیم قاطع برای این منظور گرفت و لازم است ظرف سه ماه آینده و به سرعت برنامه شهرداری برای تعمیر ۴۰ تا ۵۰ دستگاه اتوبوس متوقف شده که به تعمیر نیاز دارند، اتخاذ شود.

رسولی ادامه داد: برای خروج از بحران موجود لازم است که شهرداری توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی را از اولویت های خود قرار داده و هر چه سریعتر نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد و گزارش مبسوطی به شورا ارائه کند.

با این توضیحات، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به فعالیت ۴۵ دستگاه اتوبوس که در سال ۹۳ در سطح شهر فعال بودند گفت: سازمانی که با هفت اتوبوس در حال فعالیت است و از سویی نمی تواند درآمدی برای خود تامین کند و در عین حال رانندگان آن بیکار هستند و حقوق دریافت نمی کنند، بهتر است که تعطیل شود.

امیرحسین علوی با اظهار تاسف از نبود تصمیم جدی در شهرداری رشت نسبت به نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی در سطح این شهر افزود: توسعه حمل و نقل از شعارهای شهردار از ابتدای قبول مسئولیت بود ولی در عمل شاهد اهمال در این حوزه هستیم.

وی تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که شهرداری درباره تجهیز و نوسازی و همینطور تامین اتوبوس های مورد نیاز در سطح شهر چه تصمیم و برنامه ای دارد در حالی که روز به روز از تعداد اتوبوس های فعال در سطح شهر کاسته می شود.

این عضو شورا با بیان اینکه به جای وظایف قانونی و خدمات رسانی، مدیریت شهری رشت به سمت اقدامات و فعالیت های نمایشی سوق پیدا کرده است گفت: باید هر چه زودتر نسبت به اینکه در حوزه حمل و نقل شهری رشت چه اتفاقی خواهد افتاد، تعیین تکلیف شود.

tel final1

Share